Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Eschmarke (gehele project)

Bericht door Winus »

Bron: ING Real Estate

Huidige plannen
Naar het stedenbouwkundig ontwerp van S333 wordt in samenspraak met de gemeente de centrumvoorziening voor deze wijk ontwikkeld. In de huidige plannen is sprake van circa 2.500 m² BVO winkelruimte, met daarboven 23 appartementen. De winkelruimte is ondermeer bedoeld voor een C1000 supermarkt, van ongeveer 1.700 m². Corio Retail Nederland wordt de eigenaar van het winkelcentrum. Boven de winkels worden in een gebogen vorm de woningen ontwikkeld.

Parkeerfaciliteiten
Bijzonder voor een project van deze omvang is dat de parkeergelegenheid bij de woningen wordt opgelost middels een parkeerdek. Het betreft vooralsnog koopwoningen. Rondom het project worden voldoende parkeerplaatsen voor het winkelend publiek gerealiseerd. De planning is erop gericht om voor het einde van 2004 te starten met de bouw, zodat de eerste opleveringen in 2006 kunnen plaatsvinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Winus op di apr 26, 2005 4:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

't ziet er allemaal wel heel futoristisch uit, daar werd vorig weekend nog voor gewaarschuwd, denk aan Charles de Gaulle bij Parijs.. :) Laten we hopen dat die 4250 woningen echt "zorgvuldig ingepast [worden] in het typisch Twentse landschap van houtwallen en waterlopen"...

Kan heel Glanerbrug naar de C1000 :P
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

robertkemper schreef:'Laten we hopen dat die 4250 woningen echt "zorgvuldig ingepast [worden] in het typisch Twentse landschap van houtwallen en waterlopen"...
Oh, dat zit wel goed, het grootste deel van de wijk is al klaar en er is nog best veel oud groen te vinden.
de kloomp'maj anhoalen
EZ

Bericht door EZ »

Dat is echt een mooi gebouw :yes:
Bjorn

Bericht door Bjorn »

modern hoor :roll: word nog wel wat denk ik
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bouw naast trainingsveld
Avanti en wijkraad voorzien problemen
GLANERBRUG - Sportvereniging Avanti Wilskracht en de wijkraad Eschmarke Zuid hebben grote bezwaren tegen de bouw van negentien schoolwoningen en 32 appartementen op de hoek van de Gronausestraat en Esmarkelaan. Ze vrezen voor problemen met de toekomstige bewoners.


Avanti en de wijkraad vinden het geen bezwaar dat de schoolwoningen in twee verdiepingen worden gebouwd. Maar te ver gaat in hun ogen de combinatie met de vier etages tellende appartementen waardoor het totale complex zes hoog wordt. De sportclub verwacht klachten van toekomstige bewoners over licht- en geluidsoverlast.

De wijkraad neemt het op voor Avanti. De vereniging moet kunnen groeien en geen beperkingen opgelegd krijgen door de bouw van die appartementen. De wijkraad wil bovendien dat de gemeente eindelijk met een definitieve oplossing komt voor de parkeerproblemen in de wijk.

‘Ons bezwaar richt zich vooral op de combinatie van de hoogte van de woningen en de afstand tot ons trainingsveld’, verduidelijkt voorzitter Bert Hofstede van de omnisportvereniging. ‘De twee onderste bouwlagen zijn bestemd voor de twee basisscholen. Daarbovenop zijn 32 appartementen gepland. De oprit ligt op zes meter van de cornervlag, de appartementen straks op twaalf. We zien de protesten en klachten over overlast van licht en geluid al aankomen.’

‘Ik begrijp het wel’, vervolgt de preses van Avanti. ‘Die mensen komen ’s avonds thuis en willen hun rust, terwijl Het Zoutendijk ’s avonds juist intensief wordt gebruikt. De gemeente zegt dat de voorziene problemen met het geluid te regelen zijn met een vergunning in combinatie met een hogere borstwering. Het licht is zodanig af te stellen dat het niet bij de mensen naar binnen schijnt. Daarbij komt dat in het bestemmingsplan van Glanerbrug staat dat rond Het Zoutendijk een buffer van vijftig meter in acht moet worden genomen. Nu kun je nog een keer terug naar dertig meter, maar twaalf of zes. Vraagt dat niet om problemen?’, vraagt hij zich hardop af.

Erik Klooster van de wijkraad Eschmarke Zuid is het volmondig eens met de Avanti-voorzitter. ‘Bij de appartementen komt een parkeerkelder voor 32 auto's. Dat is dus 1 op 1, minder dan de norm van 1.3. En wanneer de 19 schoolwoningen over enkele jaren worden omgebouwd tot appartementen, zoeken die bewoners voor hun auto een plekje in het toch al volle centrumgebied van onze wijk’, merkt Klooster enigszins cynisch op.

‘Kijk je naar het totale plaatje van de inrichting van de wijk, dan is er nog steeds geen duidelijkheid over de parkeernorm van 1.3 per woning. De bebouwing is te intensief met de bouw van het winkelcentrum inclusief appartementen en een nog te bouwen complex op de plek waar nu nog het infocentrum staat. Ook verwacht ik een grandioze verkeerschaos op het kruispunt als gevolg van het halen en brengen van de kinderen naar de schoolwoningen’, voorspelt Klooster.

‘Bovendien wordt het Bruggerbosch na de realisatie van de nieuwbouw ontsloten aan de Esmarkelaan!’

Gemeentelijk projectmanager Peter van den Akker van de Eschmarke denkt dat er in overleg met Avanti en de wijkraad wel een goede invulling gevonden kan worden om de schoolwoningen in te passen. ‘De ruimte is klein, maar het moet goed en veilig kunnen’, concludeert Van den Akker.

‘We blijven door een dubbele gevel en door andere bouwtechnische voorzieningen aan de kant van het Zoutendijk binnen de geluidsnorm. De woonvertrekken zijn gericht op de Esmarkelaan. Mensen die daar gaan wonen kiezen naar mijn idee voor zo’n dynamische omgeving.’

Van den Akker wil de mogelijke problemen met het licht oplossen door de armaturen van de lichtmasten zo aan te passen dat er geen licht op het gebouw zal schijnen. Het parkeerprobleem denkt hij op te vangen door 160 plekken in de omgeving van Medifit in te passen.

‘Wel is het heel belangrijk dat er langs de Esmarkelaan veilige plekken komen voor ouders en kinderen om over te steken. ‘We hebben gezien dat een zoen-en-zoefstrook niet honderd procent werkt. We denken dan ook aan voorzieningen voor kort parkeren.’
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eschmarke zou zwembad leuk vinden
Wat te denken van een buitenzwembad aan de rand van Eschmarke, leuk voor de nieuwbouwwijk en de rest van Enschede. De wens staat in de nieuwe wijkvisie voor de Eschmarke.


Nee, het gaat niet om een uitbouw van het bestaande bad bij camping De Twentse Es. De eigenaar zegt, daarnaar gevraagd, die voorziening voor eigen gasten te willen houden.

Bewoners van nieuwbouwwijk De Eschmarke werden in het voorjaar geprikkeld voor de wijkvisie ideeën en wensen te spuien. De wijkraad gaf via het blad Eekmaatje een voorschot. Vervolgens is er een discussieavond geweest. Nu ligt er een blauwdruk voor de toekomst.

Een greep eruit: de huidige entree van de Eschmarke lijkt er niet op. Verfraaiing dus van de invalswegen, tevens een verkeersveiliger ervan maken.

Een eigen wijkwinkelcentrum is mooi, liever niet aan de Esmarkelaan maar aan de overkant van de Gronausestraat, vinden de bewoners. Op de hoek van beide wegen geen hoogbouw, vindt men. (Amateurs :no: )

Alle nu nog open plekken tussen woningen dienen onbebouwd te blijven en het buitengebied tussen Keppelerdijk en rijksweg 35 moet groen gehouden worden.

De Keppelerdijk zelf verdient een afsluiting voor doorgaand autoverkeer. Voor mensen die van en naar de camping moeten, moet een goede oplossing te vinden zijn.

Het voormalige Dolphiaklooster langs de Gronausestraat verdient een onderzoek naar seniorenhuisvesting. Langs de Dolphiaweg is een volwaardig en goed verlicht voetpad nodig.

Voor de oudere bewoners van de Domijnflat en andere senioren in de wijk is onderzoek gewenst naar de behoefte aan maaltijdenservice of andere dienstverlening.
de kloomp'maj anhoalen
Elke

Enquete beleving Eschmarke

Bericht door Elke »

Hallo bewoners van de Eschmarke,
Mijn naam is Elke Aarninkhof en ik ben derdejaars Planologie aan de universiteit te Utrecht. Momenteel doe ik een klein onderzoekje naar de Eschmarke. Bij dit onderzoekje horen onderandere een aantal enquetes met buurtbewoners. In de vragen moet duidelijk worden hoe de bewoners de wijk beleven. Het gaat om 14 multiple choise vragen die hooguit 10 minuten in beslag zullen nemen. Zaterdag 19 maart kom ik naar de wijk om mensen te interviewen. Mijn vraag is of er misschien iemand is die zin en tijd heeft om aan dit onderzoekje mee te werken. Wanneer u liever niet heeft dat ik langskom kan het ook digitaal.
Ik hoop op reacties op e.aarninkhof@students.uu.nl
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zijn er überhaupt bewoners van de Eschmarke op dit forum..?  :?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Nou ik in ieder geval niet.  :roll:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

de kloomp'maj anhoalen
Wim

nieuw

Bericht door Wim »

nou zeg leuk dat er een forum is over de eschmarke, en ja een bewoner...........al hier.

wil je wat weten of vragen stel ze.
gr Wim
Gast

Bericht door Gast »

wat nou winus Amateurs  )
Robert

Bericht door Robert »

Ondanks dat ik Winus niet ben: Wat bedoel je met 'Amateurs'?
wim

Bericht door wim »

nou in zijn stuk geeft ie aan amateur.....dat is een toevoeging van het kranten art. wat hij hier neer zet............tja
Robert

Bericht door Robert »

Een eigen wijkwinkelcentrum is mooi, liever niet aan de Esmarkelaan maar aan de overkant van de Gronausestraat, vinden de bewoners. Op de hoek van beide wegen geen hoogbouw, vindt men.
(artikel trouwens van 23 augustus vorig jaar)

'k Geef Winus wel gelijk in zijn beoordeling. Op zo'n plek is hoogbouw erg geschikt. Maar voor de rest laat ik Winus zijn opmerking uitleggen.  :D
Gast

Bericht door Gast »

nou volgens mijn heeft ie het ergens anders over...maar goed. mijn probleem is dat op een ruimte van 80 bij 180 meter alles geplant moet worden en daarbij gooien we nog eens 1000 kinderen. Dat is voor mij te gek gezien de verkeersveiligheid (er zijn nu al ongelukken)............ en gezien de nieuwe wet, die er aan komt lijkt het dat de gem alles voor wil zijn om het te realiseren.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Anonymous schreef:wat nou winus Amateurs  )
Haha ja, ik ben pro verdichting en anti vervlakking. Hoogbouw juich ik toe en begrijp eigenlijk niet zo waarom veel mensen zo'n antipathie jegens hoogbouw hebben. Schaduw, privacy etc, allemaal begrippen die vaak als argument worden aangedragen tegen hoogbouw, maar grotendeels nergens op slaan. Je buurvrouw gluurt vaker in jouw tuinje dan die mensen die in een 10 hoog appartementencomplexje komen te wonen. Dus wat is er mis met 1 of 2 mini-torentjes als toegangsbaken tot de wijk? Als ik het voor het zeggen had kwam er een toren van minstens 20 verdiepingen.  8)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Anonymous schreef:en gezien de nieuwe wet, die er aan komt lijkt het dat de gem alles voor wil zijn om het te realiseren.
Graag zou ik geen afkortingen willen zien in woorden, het komt nogal slordig over.
Bij voorbaat dank!
Gast

Bericht door Gast »

gem=gemeente
Plaats reactie