Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

kosten verlagen, belastinggeld wordt wel aan enorm meer nutteloos gedoe uitgegeven.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.

Frank Timmers 10-03-23
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport.jpg
Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport.jpg (69.18 KiB) 5026 keer bekeken

Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Vincent1971 »

Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef: za mar 11, 2023 1:26 pm Gewoon de gebouwen slopen. Maak er een woonwijk van gezien het chronisch tekort aan woningen. De rest nog in tact laten. Over een paar jaar heb je toch weer meer woningen nodig..
Mooi dat je weer reageert Vincent. :okay:
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

Arie schreef: vr mar 10, 2023 4:45 pm Demcon Investment en Reggeborgh Invest schieten noodlijdend Twente Airport te hulp
De Twentse ondernemingen Demcon en Reggeborgh schieten Twente Airport te hulp bij het zoeken naar een toekomst. De bedrijven hebben daarvoor een intentieovereenkomst getekend met de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, die eigenaar en bestuurder van de luchthaven zijn.




Testvluchten met transportdrones boven Twente Airport. © Robin Hilberink
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/demcon ... ~aaacb4e9/
Goedzo Demcon, als bedrijf een voorbeeld voor deze regio!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Twente Airport haalt tweede elektrische vliegmaatschappij binnen: ‘Uiteindelijk voor de prijs van een economy ticket’
Electron Aviation wil in 2027 beginnen met elektrisch vliegen vanaf Twente Airport. Door Electron Aviation als tweede exploitant voor vluchten zonder uitstoot binnen te halen, versterkt Twente Airport haar positie als luchthaven voor elektrisch vliegen in Nederland.

Gerben Kuitert 25-05-23
Zoals bekend, moet Twente Airport onderdeel worden van een regionaal netwerk voor elektrische vliegtuigen. Begin vorige maand liet luchtvaartmaatschappij Fly wit Lucy (LUCY) al weten dat het de luchthaven bij Enschede als de ideale basis voor heel Nederland en een deel van Duitsland ziet.

500 kilometer
Electron Aviation maakt deel uit van een groep Nederlandse bedrijven die momenteel een volledig batterij-elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat vijf personen over een afstand van 500 kilometer kan vervoeren. Dit allemaal op één batterijlading en zonder directe C02-uitstoot. De start-up wil op aanvraag gaan vliegen met een eigen vloot van vliegtuigen.

We kunnen uiteinde­lijk de prijs van een economy class-vliegtic­ket en in andere landen zelfs van treinkaart­jes evenaren

Josef Mouris, Electron Aviation
Het moet een soort vlieg-taxi worden, die op afroep beschikbaar is. Zo zou het mogelijk worden om binnen twee uur van Enschede naar Berlijn, Londen en Parijs te vliegen. Josef Mouris, directeur en medeoprichter van Electron Aviation: „Ons batterij-elektrisch vliegtuig biedt ook de laagste operationele kosten, waardoor we uiteindelijk de prijs van een economy class-vliegticket en in andere landen zelfs van treinkaartjes kunnen evenaren.”

Vijf stoelen
De eerste vliegtuigen waarmee wordt gevlogen tellen slechts vijf stoelen. Mouris: „Om binnen dit decennium betekenisvolle afstanden te kunnen vliegen, moesten we een compromis sluiten over de grootte van het vliegtuig en ons beperken tot vijf stoelen. Dat is ook de perfecte grootte voor ons on-demand businessmodel. Een taxibedrijf dat twee tot vier mensen moet oppikken, doet dat ook niet met een 30-persoons bus.”

De vliegtuigen van Electron Aviation zullen zijn opgebouwd uit composietmaterialen en elektronica. Zowel Electron Aviation als Twente Airport zijn lid van de Electric Flying Connection (EFC) en hebben gezamenlijk deelgenomen aan een aanvraag van het Nederlandse Groeifonds ter ondersteuning van batterij-elektrisch vliegen.

Mobiele containers
Gerben Groothuis, eFlight business development manager van Twente Airport legt uit: „Samen met Electron Aviation, de luchtvaart consultancy NACO en andere operators gaan we een ‘luchthaven-in-a-box’ concept ontwikkelen. Denk hierbij aan mobiele containers die door meerdere operators gebruikt kunnen worden, waardoor een snelle en eenvoudige passagiersafhandeling mogelijk wordt.”

.
Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation.jpg
Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation.jpg (52.95 KiB) 3220 keer bekeken
Het vliegtuig waarmee Electron Aviation vanaf Twente wil gaan vliegen moet er zo uit gaan zien. © Electron Aviation
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a076be87/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Twente Airport wordt toch geen vakantieluchthaven
RedactieBy Redactie26/07/20232 Mins Read
Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer.jpg
Boeing 737 van TUI vertrekt vanaf Twente Airport © Tim Volmer
SHARE
De Enschedese gemeenteraad heeft toch besloten het plan om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken niet door te zetten, meldt RTV Oost. Het vliegveld zou nooit winstgevend worden.

Een meerderheid van de Enschedese gemeenteraad stemde in december 2022 voor een onderzoek naar vakantievluchten vanaf Twente Airport. Het besluit stuitte direct op veel kritiek. Tien jaar eerder werd namelijk ook al een poging gedaan weer een volwaardige luchthaven van Twente Airport te maken. Henri Roode, raadslid namens de ChristenUnie, vroeg zich af of men wel had geleerd van de mislukte poging. Toch zag het overgrote deel van de raad potentie in een burgerluchthaven in de regio.

Het bedrijf, Airport Creators dat de afgelopen zeven maanden onderzoek deed naar het vliegveld, kwam tot de conclusie dat er kostbare investeringen nodig zijn om het terrein te transformeren tot een volwaardige luchthaven. Daarnaast is de verwachting dat Twente Airport in dat scenario nooit winstgevend wordt en miljoenen euro’s verlies lijdt. Tevens denkt het bedrijf, evenals enkele raadsleden, dat er weinig draagvlak is voor een commercieel vliegveld. Zo wordt de luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) veelvuldig als alternatief genoemd.

Investering
Volgens Airport Creators is er wel het een en ander nodig om van Twente Airport een vakantieluchthaven te maken. Er moet een nieuwe terminal komen. Momenteel beschikt het vliegveld slechts over een klein havengebouw met een kantine en enkele kantoorruimtes. Het huidige platform moet worden uitgebreid om grotere vliegtuigen te kunnen afhandelen. Ook moet de start- en landingsbaan binnen drie tot vijf jaar worden vernieuwd. Tot slot heeft de luchthaven geen luchtverkeersleiding. Totale kosten: 5,5 miljoen tot 14,4 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het vliegveld.
Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volme.jpg
Het huidige platform met havengebouw van Twente Airport © Tim Volmer
Ambitie
De gemeenteraad besloot aan de hand van de onderzoeksconclusie dat Twente Airport toch geen vakantieluchthaven moet worden. Ondanks het onderzoek is het nooit de ambitie van het vliegveld geweest om grootschalig commercieel te gaan vliegen. Wethouder Jeroen Diepemaat geeft aan dat het de ambitie van de luchthaven is door te groeien naar meer zakelijke luchtvaart en elektrisch vliegen. Daarnaast wil het vliegveld zich ontwikkelen als testluchthaven.
bron; https://www.upinthesky.nl/2023/07/26/tw ... uchthaven/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Internationale airborne oefening falcon leap op twente airport.

oefeningen op twente airport
Twente Airport is een van de Departure AirFields (DAF) voor de oefening. Droppingen van vracht en parachutisten zullen hier niet plaatsvinden. Op Twente Airport zal wel geoefend worden met Tactical Air-Land Operations (TALO), zoals naderingsprocedures (approaches) en touch-and-go’s met o.a. een C-130 Hercules.

De C-130 kan worden ingezet in een gebied waar een vijand actief is. Het is dan mogelijk dat het toestel tijdens de landing onder vuur wordt genomen. Als het toestel altijd op dezelfde wijze en via dezelfde route zal landen, weet een vijand op een gegeven moment waar het beste een wapen kan worden geplaatst. De C-130 is in staat om bij een vliegveld een zogenaamde tactische nadering in te zetten. Het toestel nadert het vliegveld van een onvoorspelbare kant en zet daarna een snelle landing in. Hierbij kan een korte bocht worden gemaakt waarna het toestel snel daalt. Deze tactische naderingen zullen op Twente Airport geoefend worden (zie onderstaand kaartje voor de verschillende soorten tactische benaderingen).


planning twente airport (onder voorbehoud)
Dinsdag 5 t/m 8 september: met de C-130 en C27J

Woensdag 13 september: met de C130, C27J en C295

Tijdens de vluchten vliegen de toestellen op een lage hoogte en zijn daarom zichtbaar en hoorbaar. Van 5 t/m 8 september wordt ook ’s avonds gevlogen tot ongeveer 20.30 uur.

Laurens Esveldt, havenmeester Twente Airport: “Defensie maakt sinds de sluiting van de vliegbasis Twenthe nog incidenteel gebruik van de luchthaven voor (gecombineerde) oefeningen. Tijdens deze oefening werken meerdere grond- en luchteenheden van Defensie samen. Door de aard van de oefening zoekt Defensie naar ‘afgeschermde’ locaties om zelfstandig te kunnen trainen. Twente Airport voldoet aan die voorwaarden. Oefeningen zoals deze zijn nodig om de vaardigheden van het Defensiepersoneel op peil te houden. Als luchthaven zijn we blij op deze manier te kunnen bijdragen aan de geoefendheid van Defensie. ” zie verder: https://www.twente-airport.nl/nieuws/in ... te-airport
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Twente Airport vergroot toekomstkansen met Duitse start-up Flyv: ‘Regionaal vliegen vanaf 80 euro’
Weer heeft Twente Airport er een partnerschap bij, dat nu nog vooral een belofte inhoudt. De piepjonge Duitse luchtvaartmaatschappij Flyv (spreek uit Flaivie) ziet Twente als belangrijk vertrekpunt in een groot Europees netwerk van regionale luchthavens waar mensen in de toekomst op luchttaxi’s stappen die goedkoper zijn dan auto en trein. Flyv en Twente Airport trekken samen op. „Voor 80 tot 500 euro vlieg je straks overal Europa in”, belooft Tomislav Lang. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a6ab88dd/
zie ook: https://www.twente-airport.nl/nieuws/tw ... rtner-flyv
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Hoogste rechter zet streep door grote evenementenlocatie Vliegveld Twenthe
Vandaag, 11:55
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie verkeerstoren.jpg
De verkeerstoren bij Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie
© VTE
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) kan voorlopig niet uitbreiden. De Raad van State heeft het bestemmingsplan en de omgevings- en natuurvergunning voor een evenemententerrein op de voormalige vliegbasis vernietigd. Het onderzoek dat de gemeente Enschede naar de stikstofgevolgen deed, is volgens de hoogste rechter deels gebrekkig.
Ruimte voor natuur, nieuwe gebouwen en een transferium om bezoekers per bus naar evenementen op het voormalige Vliegveld Twenthe te vervoeren. Het stond allemaal in het Enschedese bestemmingsplan voor het evenemententerrein op vliegveld Twenthe. Maar dat plan, goedgekeurd door de gemeente Enschede, is vandaag bij de Raad van State gesneuveld.
Het gaat dan om 'De Strip' op het terrein. Dat moet los worden gezien van Hangar 11 en het daarbij horende deelgebied. Op De Strip waren in het verleden meerdere dancefeesten, festivals en auto-events, door het besluit van de Raad gaat daar nu een streep doorheen.
Stikstofonderzoek
De zaak kwam bij de Raad van State te liggen doordat meerdere stichtingen, onder meer Lonnekerberg en Landschap Overijssel, protest aantekenden tegen bestemmingsplan. De bezwaarmakers hadden een heel aantal punten, maar de Raad besloot om alleen naar de sitkstofgevolgen te kijken omdat dat vermoedelijk al een streep door het bestemmingsplan zou zetten. En dat blijkt nu.
"Het onderzoek dat de gemeente Enschede heeft laten doen naar de stikstofgevolgen van het evenemententerrein is op onderdelen onjuist of gebaseerd op onvolledige uitgangspunten. Daardoor biedt het onderzoek niet de 'wettelijk vereiste zekerheid dat het evenemententerrein de omliggende Natura 2000-gebieden niet zal aantasten'", stelt de Raad van State.

De uitspraak is met een glimlach ontvangen door Stichting Lonnekerberg (StiL). "We zijn tevreden over de uitspraak", zegt StiL-voorzitter Geertjan Takkenkamp. "Dit is een overwinning voor de natuur." Want hij verwacht niet dat het bestemmingsplan met aanpassingen alsnog op goedkeuring kan rekenen.
Europese richtlijnen
Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie-directeur Marten Foppen zag de bui al hangen. "We hadden al rekening gehouden met die uitspraak. Voor met de Nederlandse én Europese stikstofregels in ons achterhoofd." Volgens hem kan het bedrijf blijven doen wat het al deed. "De evenementen in de Hangar en het deelgebied waar we al eerder vergunningen voor kregen, blijven doorgaan. In die zin verandert er niets voor ons, omdat die vergunningen onherroepelijk zijn.", legt hij uit.
Toch is er teleurstelling bij Foppen. "Als ondernemer wil je altijd groeien en verder. Maar die groei zit er even niet in. We moeten voor nu pas op de plaats maken." bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2290579/h ... ld-twenthe
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Kans steeds groter dat Defensie terugkeert naar vliegbasis in Enschede
De kans dat Defensie oorlogsdrones stationeert op luchthaven Twente lijkt met de dag toe te nemen. Woensdag praat Defensie met Technology Base over de komst van verkenningsdrones of in elk geval oefeningen daarmee vanaf Twente.

Lucien Baard 23-01-24, 21:50
Dat bevestigt onder anderen Jan Schuring, directeur van Technology Base en waarnemend directeur Twente Airport. Het zou dan om onbemande en onbewapende ‘vliegtuigen’ gaan. De types die gebruikt worden om informatie te verzamelen met camera’s, radars en andere sensoren. Bijvoorbeeld om gebieden in kaart te brengen voor eigen militairen of troepenbewegingen van andere mogendheden in beeld te krijgen. Om welk type drone het in de gesprekken over gaat kan Schuring nu nog niet zeggen.

Groeiende spanningen
Vanwege groeiende internationale spanningen wil de regering een grotere krijgsmacht. Defensie heeft meer ruimte nodig om te oefenen of om materieel op te slaan. Een dronebasis is ook nodig.

Je mag in Nederland niet oefenen met drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde

Jan Schuring, directeur Technology Base
Enschede legt daar graag de rode loper voor uit. Wethouder Jeroen Diepemaat zei maandag dat de gemeente op dit moment druk lobbyt in Den Haag om een permanente dronebasis van Defensie op het vliegveld in Twente te vestigen.

De Technology Base daar is tot nu toe geen doorslaand succes. Defensie zou een welkome aanvulling zijn. „Het zou heel goed zijn voor de luchthaven, want op dit moment ziet het er niet zo gunstig uit”, aldus de wethouder.

Geen drones met wapens
Schuring zegt dat er tot op heden ‘alleen nog maar verkennende gesprekken zijn geweest met Defensie’. Niettemin is er woensdag een concreter gesprek over de stationering van ‘een type verkenningsdrone’.

Schuring: „Geen drone met wapens in elk geval, dus van die grote. Maar wat kleinere types met allerlei soorten camera’s. Daar is Twente ook heel geschikt voor. Dat hebben we eerder zelf ook kenbaar gemaakt en Defensie ziet de luchthaven ook als serieuze optie. Er liggen hier natuurlijk kansen als voormalig vliegbasis.”

Geen vliegbasis
Defensie keek zelf al naar Twente als eventuele basis voor ‘cargo-drones’. Ook dat is nog een mogelijkheid. Defensie zegt geen enkele behoefte te hebben om Twente weer op te tuigen als militaire vliegbasis. Schuring bezweert dat de komst van een dronebasis daar de deur ook niet voor openzet. „Daar hebben we helemaal geen ruimte voor, als het gaat om de geluidszonering. Twee vluchten met een F35 en de ruimte is op, bij wijze van spreken.”

Ook voor de komst van gevechtsdrones hoeft niet worden gevreesd, wordt gezegd. „Omdat je in Nederland ook helemaal niet kan en mag oefenen met zulke drones met wapens. De komst daarvan is helemaal niet aan de orde.”

Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorzie­ning voor zware militaire drones met wapensyste­men

Jeroen Diepenmaat, wethouder
Volgens Diepenmaat zijn gevechtsdrones ook om een andere reden niet welkom. „Er is op dit moment op de vliegbasis geen passende voorziening voor zware militaire drones met wapensystemen.”

Eerder gaf Defensie al aan dat Twente ook in beeld is voor een extra en moderne, grootschalige opslag van munitie. Gekeken wordt naar het gebied tussen Oldenzaal en Ootmarsum. Daarvoor zijn landelijk zeven alternatieven.
bron: https://www.ad.nl/enschede/kans-steeds- ... ~abef19f5/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Defensie denkt aan Twente Airport voor vrachtdrones, luchthaven biedt zich aan voor 'meer' militair gebruik
De luchthaven in Enschede is in beeld voor militaire vrachtdrones, zoals de Skeldar (250 kg) van Saab..jpg
20240218 Twente Airport Luchthaven Technology Base drone Skeldar Saab
De luchthaven in Enschede is in beeld voor militaire vrachtdrones, zoals de Skeldar (250 kg) van Saab.
BEELD: TECHNOLOGY BASE TWENTE/SAAB
Het Ministerie van Defensie zoekt naarstig naar uitbreiding voor militaire opslag en oefenterreinen. 'Omdat de veiligheidssituatie verandert', luidt de reden. Daarmee wordt onder meer gedoeld op het conflict tussen Rusland en Oekraïne, waar ook Nederland zich als NAVO- en EU-bondgenoot mee bemoeit door wapentuig te leveren. Om paraat te kunnen staan vindt Defensie dat er flink geïnvesteerd moet worden in militaire infrastructuur. Twente Airport is in beeld als oefengebied voor vrachtdrones. De luchthaven grijpt de interesse aan om haar eigen toekomst zeker te kunnen stellen.

Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
VANDAAG 20:00
Alle plannen en voorkeurslocaties van het leger staan beschreven in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie. Een blauwdruk van die plannen heeft de afgelopen twee maanden ter inzage gelegen. Onder meer gemeenten en provincies konden via een zienswijze hun mening geven of meedenken. Vanuit de Technology Base Twente (de overkoepelende organisatie van Twente Airport) en de provincie Overijssel zijn er zienswijzen verstuurd.

Oude vliegbasis
De connectie tussen Twente Airport en Defensie is groot. Dat heeft alles te maken met de tijd dat de luchthaven nog onderdeel was van de militaire Vliegbasis Twenthe. In 2007 werd de vliegbasis gesloten en zes jaar later verloor het terrein ook de militaire functie. Toch wordt er zo nu en dan door de luchtmacht nog gebruik gemaakt van het vliegveld en het Twentse luchtruim voor oefeningen, zoals vorig jaar met de 'operatie Falcon Leap'.

“Tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken”
DIRECTEUR JAN SCHURING VAN TECHNOLOGY BASE TWENTE IN ZIENSWIJZE
Opnieuw heeft Defensie de ogen gericht op de luchthaven ten noorden van Enschede. Er wordt namelijk een infrastructuur opgetuigd om te kunnen oefenen met drones. Deze onbemande vliegtuigen of helikopters worden steeds vaker in oorlogsgebieden toegepast. Specifiek gaat het om transportdrones, ofwel cargodrones, met een gewicht tot zo'n 250 kilogram. Hoewel Vliegbasis Deelen (bij Arnhem) al geldt als uitvalslocatie voor de onbemande systemen, zijn er vliegroutes nodig om te kunnen oefenen. Daar komt Twente Airport in beeld.

Oefenen met drones
De Twentse luchthaven is volgens Defensie interessant vanwege de aanwezigheid van Space53. Dit is een test- en ontwikkelcentrum dat zich heeft gespecialiseerd op het gebied drones. Bedrijventerrein Technology Base Twente (gedeeld eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel) zal Defensie met open armen ontvangen. Zoveel is duidelijk in een zienswijze die afgelopen weken is ingediend. Sterker: als het aan de exploitant van Twente Airport ligt is er nog wel meer mogelijk.

Munitieopslag in Twente?
Niet alleen voor het oefenen met vrachtdrones is de blik van Defensie op Twente gevallen. Ook de komst van een grootschalige munitieopslag (of in het alternatieve scenario twee kleine opslagen) is een mogelijkheid. Defensie verwacht dat de voorraad munitie op langere termijn fors wordt opgehoogd. En die voorraad moet ergens opgeslagen worden. Voor die locatie zijn zeven mogelijke gebieden in het midden en oosten van Nederland in het vizier. Een daarvan is het buitengebied in de driehoek Oldenzaal-Ootmarsum-Weerselo.

De startbaan wordt slechts beperkt gebruikt door de civiele luchtvaart en is dus makkelijk dagen of dagdelen af te huren. 'We zien al met al vanuit het huidige civiele gebruik goede kansen voor militair medegebruik, juist voor trainingen met inzet van nieuw en innovatief materiaal, dat u op een veilig en afgesloten terrein kunt testen en uitproberen", aldus de Technology Base in haar zienswijze. 'We gaan dus ook graag in gesprek om ook mogelijk ander militair gebruik dan vrachtdrones met u te verkennen.'

Geen straaljagers
In de zienswijze staat nadrukkelijk vermeld dat het daarbij ook zou kunnen gaan om het oefenen met bemande systemen. Desgevraagd laat Jan Schuring, directeur van de Technology Base Twente, weten dat hij daar geen exact beeld bij heeft. "Het zal in ieder geval niet gaan om medegebruik door/voor trainingsvluchten met de F35, omdat we daar geen geluidsruimte voor kunnen bieden", aldus Schuring. "Het accent zal liggen bij testen van stillere Drones. En verder afhankelijk van de wensen van Defensie. De zienswijze is ook te zien als uitnodiging om dat verkennend te bezien."

Navigatie gevraagd
Maar... zonder luchthaven geen testlocatie. Althans, daarop lijkt de Technology Base te zinspelen in de zienswijze. Zoals gezegd wordt de krijgsmacht met open armen ontvangen, maar 'tegelijk moet ik benadrukken dat dit alles voor de langere termijn alleen zinvol is als Defensie actiever kan bijdragen om de introductie van satellietnavigatie op Twente Airport mogelijk te maken' schrijft directeur Schuring. Op Twente Airport is die navigatie nu niet aanwezig, waardoor het voor piloten alleen mogelijk is om 'op zicht' te landen.

Volgens Schuring is er bij de landelijke luchtverkeersleiding voorlopig niet de benodigde capaciteit voor satellietnavigatie. Op dit moment werkt de luchthaven aan een plan voor de toekomst, met daarin een grote rol voor elektrisch vliegen. Als er binnen twee tot drie jaar geen zicht is op navigatie, komt de exploitatie van Twente Airport volgen Schuring in gevaar. 'Dit betekent ook dat wij mogelijk op termijn aan geen van de mogelijke gebruiksfuncties voor Defensie gehoor kunnen geven.'
bron± https://www.1twente.nl/artikel/4154369/ ... sVD84wPCY0
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Minder evenementen en einde aan vuurwerk: eigenaar moet wensen op oude Vliegbasis Twenthe flink bijstellen
Vliegveldweg 345 Vliegveld Twenthe De Strip.jpg
Strip Vliegveld Twenthe Google Maps
De Strip
BEELD: GOOGLEMAPS
Nu er op korte termijn geen oplossing lijkt te komen voor de stikstofproblematiek, staat de ontwikkeling van de voormalige Vliegbasis Twenthe tot een volwaardig evenemententerrein stil. De Raad van State heeft daar in ieder geval tot twee keer toe een stokje voor gestoken. Toch wil het college van Enschede de eigenaar toestemming geven om het terrein voor evenementen in te zetten. En wel via een tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan. Omwonenden zijn niet blij, maar volgens de ondernemer zelf is het belangrijk om tot een minimale exploitatie te kunnen komen.

Wilco Louwes
WILCO LOUWES
REDACTEUR
7 MRT 2024 18:46
Ongeveer tien jaar geleden kocht ondernemer Jan van Eck de voormalige vliegbasis met als doel om er een evenemententerrein van te maken. Voor het gedeelte rond de zogeheten Hangar 11, waar bijvoorbeeld theaterspektakel Hanna van Hendrik werd gedraaid, is dat ook gelukt. Maar door de plannen voor de voormalige taxibaan en omliggende bunkers, ook wel De Strip genoemd, is al twee keer een streep gezet door de hoogste bestuursrechter. De stikstofdepositie op omliggende Natura 2000-gebieden (het Lonnekermeer) was volgens de rechter niet voldoende onderbouwd.

Blijven meewerken
De hoop op een snelle oplossing voor de stikstofproblematiek is wel een beetje vervlogen, liet wethouder Jeroen Diepemaat dinsdag in een vergadering van stadsdeelcommissie Noord doorschemeren. Die bal ligt in ieder geval bij de landelijke politiek. Maar de ondernemer, die onder de vlag Vliegveld Twente Evenementenlocatie (VTE) opereert, heeft het terrein ooit gekocht met de intentie om er evenementen te houden. En daar wil de gemeente wel aan blijven meewerken.

Ook de afgelopen jaren hadden er gewoon evenementen plaats op De Strip. Zoals technofestival Onder de Radar of het Grootste Terras van Nederland. De Raad van State heeft geoordeeld dat al deze evenementen niet als afzonderlijk mogen worden gezien, maar gezamenlijk vergund moeten worden. En dus ook in z'n totaal op eventuele gevolgen voor kwetsbare natuur beoordeeld moeten worden.

Omwonenden niet blij
Dat gaat nu dus gebeuren. Via een zogeheten projectafwijkingsbesluit, dat toestemming geeft om voor een bepaalde periode van het bestemmingsplan af te wijken. Dit traject gaat ongeveer een half jaar duren. Er moet namelijk wel een plan worden ingediend, inclusief milieutoetsen. De intentie van het college van B&W is om aan de plannen mee te werken. En dat is tegen het zere been van belangenorganisaties voor omwonenden en landschap, zoals Stichting Lonnekerberg (StiL), Stichting Lonneker Land en de Dassenwerkgroep Twente.

Uitbreiding van evenemententerrein Vliegbasis Twenthe sneuvelt weer bij rechter: kunnen festivals doorgaan?
In de stadsdeelvergadering vroegen zij de lokale politiek via een inspraak om het heft in handen te nemen en plannen te ontwikkelen waarbij het gebied vooral wordt teruggegeven aan de natuur, met activiteiten die daarbij passen. En volgens de insprekers zijn dat in ieder geval geen festivals die veel lawaai maken en die beschermde dieren zoals dassen afschrikken. En voor wat de stikstofdepositie betreft is de Raad van State volgens hen duidelijk geweest: het kan niet. "Maar ze gaan gewoon vedan", aldus Geertjan Takkenkamp van StiL.

Kijken wat wél kan
Over dat 'gewoon vedan gaan' zijn de meningen verdeeld. Volgens wethouder Diepemaat is daar helemaal geen sprake van. Ook nu zal via de zogeheten stikstofcalculator moeten worden aangetoond dat er geen sprake is van toename van depositie op omliggende natuurgebieden. En dat betekent dat de plannen zoals ze in het bestemmingsplan voorlagen - met maximaal 500.000 bezoekers per jaar, autoshows en twaalf grootschalige evenementen - niet kunnen.

Militaire functie
Met de uitspraak van de Raad van State valt het terrein van de voormalige Vliegbasis Twenthe weer terug op het laatst geldende bestemmingsplan uit 1996: een militaire functie dus. In theorie kan Defensie - dat in het hele land op zoek is naar ruimte - er dus weer gebruik van maken. Maar dat is de theorie. In de praktijk valt de startbaan van het naastgelegen Twente Airport onder een nieuw (en ander) bestemmingsplan, namelijk dat van Technology Base Twente. Daarin is het opstijgen en landen van straaljagers bijvoorbeeld onmogelijk.

Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie is druk bezig met een plan voor een minimale exploitatie en om werkgelegenheid te behouden. Directeur Marten Foppen laat al doorschemeren dat het gaat om flink minder hoge bezoekersaantallen, minder evenementen en dat ook het gebruik van vuurwerk bij evenementen wordt geschrapt. "Wij zijn gekomen om te ondernemen en mooie evenementen te organiseren. Dan gaan we niet bij de pakken neerzitten, maar kijken naar wat er wél kan." bron: https://www.1twente.nl/artikel/4206068/ ... Qyfm16uC70
Plaats reactie