Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13259
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2341 Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:38 am

Twekkelerveld schreef:
za dec 01, 2018 6:45 pm
Nou, ik heb het vliegtuig gemist. Ik stond er keurig om 11:15uur, maar blijkbaar was het vliegtuig al om 10:00uur geland i.p.v. 11:30uur. Erg jammer, maar volgende keer beter.
Inderdaad. Ik zag dit vliegtuig laag overvliegen boven de wijk stadsveld tijdens de wandeling met mijn hond rond 10 uur. Ik had helaas nijn camera niet paraat,
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13259
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2342 Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:42 am

Tweede boeing geland op Twente Airport
Gepubliceerd: Zaterdag 01 december 2018

Tweede boeing geland op Twente Airport
Zaterdagochtend is ook de tweede boeing 747 gepland op Twente Airport. De landing trok,net als vrijdag, veel bekijks in de omgeving.

Het gaat ook ditmaal om een Boeing 737 die door het bedrijf AELS uit elkaar zal worden gehaald. Voor de landing van vrijdag was in januari dit jaar de laatste keer dat er een vliegtuig was geland op Twente Airport.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Twente Airport
bron: http://enschede.1twente.nl/tweede-boein ... em?1111279
Bijlagen
Tweede boeing geland op Twente Airpor 1-12-2019.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13259
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2343 Bericht door Arie » di dec 04, 2018 10:15 am

AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Gepubliceerd: Zondag 02 december 2018

VIDEO AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Twaalf grote passagiersvliegtuigen per jaar ontmantelen op Twente Airport. Dat is de ambitie van Aircraft End-of-Life Solutions (AELS), het bedrijf dat gebruikte vliegtuigen sloopt en de onderdelen hergebruikt. Afgelopen vrijdag en zaterdag landden er weer twee vliegtuigen op ‘Twente’.

De spottersheuvel op het luchthaventerrein staat ook deze zaterdag vol met tientallen vliegtuigliefhebbers. Derk-Jan van Heerden van AELS blijft zich verbazen over de animo. „Ik vind het niet heel bijzonder, want uiteindelijk is het maar een vliegtuig. Maar ik begrijp het wel. Het is hier geen Schiphol, waar elke dag vliegtuigen landen.”

Toch is er iets opmerkelijks aan de Boeing 737’s die zijn geland op Twente Airport; ze zijn pas elf jaar oud, terwijl vliegtuigen gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan. „Dit zijn voor ons heel bijzondere vliegtuigen, juist omdat ze nog zo jong zijn”, zegt Van Heerden.


Weemoed
Van deze 737 is volgens hem bijna elk onderdeel geschikt voor recycling en/of doorverkoop. „Er komen ongeveer tweeduizend componenten van dit vliegtuig af, wat ruim twee keer zoveel is als bij andere vliegtuigen die hier zijn geland”, vertelt Van Heerden.

De twee Duitse piloten, die vanaf Hannover richting Enschede vlogen, kijken met enige weemoed terug op de laatste vlucht van de 737. „Ik heb hier heel vaak mee gevlogen, het was een fijn vliegtuig”, zegt de piloot vanuit de cockpit. „Het spijt me”, grinnikt Van Heerden.

AELS kocht de twee 737’s van TUI, die de kisten om financiële redenen van de hand deed. „Deze vliegtuigen zijn van de ‘familie’ 737 de kleinere versie en daardoor qua brandstofgebruik relatief ongunstig”, aldus Van Heerden.

Gelukkig
Eerder dit jaar landden er al een Boeing 747 en een Airbus 340 op Twente Airport. Met de twee 737’s van afgelopen week, staat het totaal aantal passagiersvliegtuigen dat door AELS is ontmanteld daarmee op zeven. Voor Van Heerden is dat nog niet genoeg: hij mikt op twaalf passagiersvliegtuigen per jaar. „Het voelt lekker: twaalf per jaar, één per maand. Maar het ene vliegtuig is het andere niet. Als wij twaalf van dit soort 737’s per jaar kunnen doen, dan zijn wij zeer gelukkig.”

Commerciële belangen vormen volgens Van Heerden overigens niet de hoofdmoot om meer gebruikte vliegtuigen naar Twente te halen. „Het is nu al rendabel wat we doen, maar het kan allemaal nog wat efficiënter”, vertelt hij.

Sloophamer
De 737’s zullen niet lang zichtbaar zijn vanaf de Vliegveldstraat: de sloophamer gaat er de komende weken al in. En de Duitse piloten die het vliegtuig aan de grond hebben gezet in Enschede? Hen wacht alweer een volgende vlucht. Op naar Schiphol. Niet per vliegtuig, maar per trein dit keer.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Robin Hilberink
bron: http://enschede.1twente.nl/video-aels-t ... em?1111425
Bijlagen
AELS twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2397
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2344 Bericht door Vincent1971 » wo dec 05, 2018 11:49 pm



https://www.youtube.com/watch?v=uUtp-2F2ieU


Reportage over drones op Vliegveld Twenthe
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13259
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2345 Bericht door Arie » za dec 15, 2018 3:14 pm

Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop
Gepubliceerd: Zaterdag 15 december 2018

VIDEO Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop, zie: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Oog in oog met een brullende t-rex, misschien wel de meest vraatzuchtige. Slapen in de schaduw van een brachiosaurus, de grootste van allemaal. En dan nog 55 andere dino’s zien. Het kan komende zomer tijdens Dinopark Twente op de voormalige vliegbasis.

Ze schudden hun hoofd, zwiepen met hun staart, laten letterlijk hun tanden zien en brullen er vervaarlijk op los. Liefst 57 grote, bewegende replica’s van dinosaurussen zijn de komende zomer te zien op de voormalige vliegbasis Twenthe. Zoals een 9 meter hoge tyrannosaurus rex, beter bekend als t-rex uit de Jurassic Park-speelfilms. Veel zachtaardiger van aard is de plantetende brachiosaurus, die met 12 meter wel de grootste is van het hele stel.

Replica's
De replica’s van de dinosaurussen waren eerder te zien in onder meer de Jaarbeurs in Utrecht en, afgelopen najaar nog pas, in Burgers’ Zoo in Arnhem. Dat ze nu naar Twente komen, is te danken aan Enschedeër Tim Lammers. Hij is marketing manager bij Burgers’ en heeft in die functie ervaring opgebouwd met het organiseren van bijzondere evenementen. En dat wilde hij ook graag een keer in zijn eigen Twente doen. „Enschede doet het goed op de evenementenmarkt. Maar er is niet zoveel te doen voor jonge kinderen. Dat kun je roepen, of je gaat er zelf wat aan doen.”

Dankzij zijn betrokkenheid bij ‘Dino’s in the Zoo’ was het contact met de particuliere eigenaar van de collectie dino’s snel gelegd en bleken t-rex en zijn maten deze zomer nog vrij te zijn. „Het was even spannend of het kon, maar het lukte toch”, zegt Lammers. Wat betreft de locatie was hij er snel uit: de voormalige vliegbasis Twenthe. Helemaal toen hij daar de 1,5 kilometer lange bunkerstraat op het terrein bekeek. „Met zijn ruige uitstraling de ideale omgeving om Dinopark Twente op te bouwen”, vindt Lammers.

Het plan werd enthousiast ontvangen, daarna ging het razendsnel. Tussen idee en realisatie zit niet meer dan een jaar. Dat komt ook omdat er geen aparte vergunning nodig is voor het evenement. „We blijven binnen de bestaande vergunningen. Ook als het gaat om de regelgeving rond Natura 2000-gebieden.”

Contract getekend
Deze week werd het contract getekend. En is het ‘100 procent zeker’ dat Dinopark Twente doorgaat. „Best spannend, want ik kan niet meer terug. Het vraagt een beste investering en kost nog heel veel werk, maar ik heb er ook heel veel zin in.” Om uit de kosten te komen, zijn er in totaal 25.000 bezoekers nodig. „Je weet nooit zeker hoe zoiets gaat lopen, maar dat moet toch haalbaar zijn”, aldus de Enschedeër. „Ik geloof er heilig in.”

Dinopark Twente duurt precies 44 dagen lang, gedurende de hele schoolvakantie. „De ervaring bij Burgers’ Zoo leert dat de vakantie de beste periode is voor dit soort evenementen. Dan willen de mensen iets leuks doen.” Dinopark krijgt een eigen entree. Het merendeel van de dino’s komt in de open lucht te staan. Maar er worden ook twee bunkers, het munitiegebouw, de munitieafgraving en enkele andere gebouwen gebruikt. Onder meer voor een doolhof en een laboratorium. In de afgraving kunnen kinderen op zoek naar dinosauruseieren.

Verhaallijn
Om er een ware belevenis van te maken, is er een complete verhaallijn bedacht en spelen alle medewerkers daar ook in mee. „Het gaat om een vreemde doctor die dinosaurussen tot leven wil wekken”, vertelt Lammers. „Bij een soort lukt dat niet zo goed. Daar moeten de kinderen hem bij helpen, door een code te kraken. Om dat te kunnen doen, moeten ze een route over het park volgen.” Klinkt allemaal reuzespannend. „Maar we gaan de kinderen geen trauma’s bezorgen. Het moet wel leuk blijven.”

Op het terrein komt ook een camping voor kleine groepen. Kinderen kunnen er ook overnachten. Dat moet het evenement helemaal afmaken, zegt de vader van twee dochters van anderhalf en drie jaar oud. „Eerlijk gezegd heb ik maar een doel. Dat als mijn kinderen straks op de basisschool zitten, ze nog regelmatig horen: ‘weet je nog, toen met het Dinopark?’.”

Dinopark Twente is van 13 juli tot en met 25 augustus zeven dagen in de week geopend van 12.00 uur tot 20.00 uur. In de week voor de opening zijn er try-outdagen. Entree: van 11,00 euro tot 14,50 euro. De website is nog in ontwikkeling, maar er kan al wel worden ingeschreven voor een bezoek: www.dinopark-twenteairport.nl.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Bijlagen
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG (29.31 KiB) 561 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13259
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2346 Bericht door Arie » ma jan 07, 2019 1:29 pm

Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein
Gepubliceerd: Maandag 07 januari 2019

Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein
Na omzwervingen over het vliegveldterrein is de Vliegclub Twente geland op een vaste plek. De bouw van een nieuw clubhuis moet hier een ledengroei stimuleren.

Vliegclub Twente heeft de afgelopen tien jaar alle hoeken van het vliegveldterrein gezien. Eerst kwam de club in de knel door de onzekerheid over de toekomst van het vliegveld en vervolgens paste een eigen plek voor de sportvliegers niet binnen nieuwe bestemmingen voor het uitgestrekte gebied tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Sinds kort is de Vliegclub Twente geland op een locatie naast de zweefvliegers, nabij de grote spottersheuvel.

“Hier kunnen we verder bouwen aan de club”, zeggen vlieginstructeur Rob Groothuis en bestuurslid Rob Rake. Dat gebeurt vanuit een nieuw clubhuis. In de kerstvakantie stemden de leden in met de benodigde investering van ruim 1,5 ton. De financiering kan voor een deel uit de eigen spaarpot. Rake: “We hebben lang zuinig geleefd.”

Architectenbureau Ten Dam heeft zich voor de nieuwbouw laten inspireren door de omgeving. “Het voorlopige ontwerp moet nog worden goedgekeurd, maar het is de bedoeling dat het gebouw een industriële uitstraling krijgt en dankzij onder andere zonnepanelen duurzaam wordt. Qua kleur en vorm sluit het aan bij de militaire hangars in het gebied.” Eén van die hangars gebruikt de vliegclub voor het stallen van de drie eigen toestellen. “We hebben straks alles bij de hand. Vanuit ons clubhuis krijgen we een prachtig uitzicht op de baan.”

Afgesneden
Eind vorige eeuw telde de vliegclub nog 180 leden. “Dat waren onze beste jaren. Toen hadden we een vaste plek, direct naast het restaurant. Maar daarna was het lang onduidelijk wat er met het vliegveld zou gebeuren. En later werden we door de nieuwe functies van het vliegveldgebied afgesneden van de baan.”

Ze zeggen dat ze alle medewerking kregen bij de zoektocht naar een vaste plek, maar ondertussen zorgde de onzekerheid wel voor een terugloop van het aantal leden. Veel (potentiële) leerlingen uit Twente gingen de grens over naar vliegstrips bij Nordhorn en Stadtlohn. Rake: “De club vergrijsde. We hadden op een gegeven moment nog zo’n 50 leden. Sinds een paar jaar gaat het weer de goede kant op. Inmiddels gaan we richting de 75.”

Vlieginstructeur Groothuis heeft momenteel dertien leerlingen onder zijn hoede. “Zo’n aantal hebben we heel lang niet meer gehad”, zegt de 52-jarige Hengeloër, die het geven van vlieglessen combineert met zijn werk als sales-engineer van het Duitse bedrijf KTR. Net als Groothuis is Rake (53) de Vliegclub Twente altijd trouw gebleven. Hij is in Oldenzaal mede-eigenaar van Telecount Antwoordservice. “Het was lange tijd qua accommodatie een beetje behelpen, maar vliegen vanaf Twente is prachtig.”

Pret
Het nieuwe gebouw moet het clubgevoel stimuleren. Rake: “Je zou denken dat het een individualistische hobby is, maar het blijft mooi ervaringen met elkaar te delen. Je beleeft het plezier van vliegen samen. Dat is een deel van de pret.” Soms maken leden van de Vliegclub Twente samen tripjes. Groothuis: “Vliegen we met onze toestellen naar bijvoorbeeld Frankrijk of Engeland. Nemen we daar een overnachting en vliegen we de volgende dag terug.”

Rake rekent erop dat de ledengroei doorzet nu de vliegclub weer een eigen plek heeft. “Het aantal vlieguren is het afgelopen jaar al met 26 procent gestegen. Dat betekent voor de club meer inkomsten. We verwachten de komende jaren door te groeien tot meer dan honderd leden.”

Voor een volledige zogenoemde private pilot license moet je zo’n 15 mille neertellen. Rake: “Sportvliegen is inderdaad niet de goedkoopste hobby, maar je kunt de kosten wel over een langere tijd uitsmeren. Dat maakt het voor meer mensen toegankelijk. We hebben ook studenten bij de club. En vanaf dag één is elke les een avontuur.”

Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/vliegclub-tw ... em?1115738
Bijlagen
Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1159
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2347 Bericht door Twekkelerveld » ma jan 07, 2019 6:30 pm

Goed om te horen. Het is toch mooi dat het allemaal kan daar. Het hoeft van mij geen Schiphol te worden, maar ik vind wel mooi dat er wel af en gevlogen wordt met zowel kleine en grote vliegtuigen.

hans
Member
Member
Berichten: 2136
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2348 Bericht door hans » vr jan 11, 2019 8:50 pm


Plaats reactie