Busvervoer Twente
- Errik
- Member
- Berichten: 5815
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Gratis busvervoer?
Gratis busvervoer tot Pasen verzekerd
ENSCHEDE - Het gratis busvervoer op zaterdag van het P+R-terrein aan de Zuiderval naar de binnenstad zal minimaal tot de paasdagen duren. Regio-directeur R. Bruns van Connexxion verwacht dat hij er rond die tijd met de Regio Twente en de gemeente Enschede uit zal zijn wie de kosten van dit gratis vervoer voor z’n rekening gaat nemen.
Drie weken geleden ontstond er commotie omdat Connexxion zonder enige vooraankondiging opeens geld vroeg voor het buskaartje van en naar het P+R-terrein. De reden: de gemeente was op 14 december van het vorig jaar gestopt met het geven van subsidie. Naar alle waarschijnlijkheid om meer automobilisten naar de diverse parkeergarages rond het centrum te lokken.
De directie van de Regio Oost van Connexxion besloot na de ontstane opwinding om de gewraakte maatregel direct terug te draaien en in elk geval de gehele maand maart nog gratis vervoer aan te bieden. Die termijn is nu met enkele weken verlengd.
Bruns: ‘Na het stopzetten van de gemeentelijke subsidie hebben we besloten om de kosten, ruwweg drieduizend euro per zaterdag, voor eigen rekening te nemen. Maar dat bleek uiteindelijk uit bedrijfsoverwegingen niet meer haalbaar. We hebben inmiddels met de Regio Twente gesproken. Met de gemeente moeten we nog om de tafel. We komen er in gezamenlijkheid wel uit. Wellicht dat er met ingang van eind april een klein bedrag per reiziger moet worden betaald. Maar dat zal in elk geval goed met de klanten worden gecommuniceerd.’
Het gratis busvervoer op de zaterdagen is een groot succes. Volgens vestigingsmanager J. de Ruiter staat het P+R-terrein regelmatig vol met auto’s. ‘Dat betekent dat er, inclusief de aanpalende straten tussen de 350 en 400 auto’s staan. Er zijn nooit exacte tellingen geweest, maar de schatting is dat er op elke zaterdag gemiddeld zo’n drieduizend mensen gratis met de bus worden vervoerd. In eerste instantie gebruikten we standaardbussen met een capaciteit van 70 mensen. Momenteel rijden er om de tien minuten gelede bussen van en naar het centrum.’
-------------------------------------------------------------------------------------
Dit lijkt me dus een groot succes. Continueren zou ik zeggen! Wat is nou 3000 euro per zaterdag? Je weert honderden auto's uit de binnenstad, die daardoor beter bereikbaar blijft.
De VHP-garage is zaterdag wel goed gevuld, toch?
Zouden mensen wegblijven als er een euro voor een retourkaartje betaald moet worden? Het blijft stukken goedkoper dan parkeren in of onder de binnenstad.
ENSCHEDE - Het gratis busvervoer op zaterdag van het P+R-terrein aan de Zuiderval naar de binnenstad zal minimaal tot de paasdagen duren. Regio-directeur R. Bruns van Connexxion verwacht dat hij er rond die tijd met de Regio Twente en de gemeente Enschede uit zal zijn wie de kosten van dit gratis vervoer voor z’n rekening gaat nemen.
Drie weken geleden ontstond er commotie omdat Connexxion zonder enige vooraankondiging opeens geld vroeg voor het buskaartje van en naar het P+R-terrein. De reden: de gemeente was op 14 december van het vorig jaar gestopt met het geven van subsidie. Naar alle waarschijnlijkheid om meer automobilisten naar de diverse parkeergarages rond het centrum te lokken.
De directie van de Regio Oost van Connexxion besloot na de ontstane opwinding om de gewraakte maatregel direct terug te draaien en in elk geval de gehele maand maart nog gratis vervoer aan te bieden. Die termijn is nu met enkele weken verlengd.
Bruns: ‘Na het stopzetten van de gemeentelijke subsidie hebben we besloten om de kosten, ruwweg drieduizend euro per zaterdag, voor eigen rekening te nemen. Maar dat bleek uiteindelijk uit bedrijfsoverwegingen niet meer haalbaar. We hebben inmiddels met de Regio Twente gesproken. Met de gemeente moeten we nog om de tafel. We komen er in gezamenlijkheid wel uit. Wellicht dat er met ingang van eind april een klein bedrag per reiziger moet worden betaald. Maar dat zal in elk geval goed met de klanten worden gecommuniceerd.’
Het gratis busvervoer op de zaterdagen is een groot succes. Volgens vestigingsmanager J. de Ruiter staat het P+R-terrein regelmatig vol met auto’s. ‘Dat betekent dat er, inclusief de aanpalende straten tussen de 350 en 400 auto’s staan. Er zijn nooit exacte tellingen geweest, maar de schatting is dat er op elke zaterdag gemiddeld zo’n drieduizend mensen gratis met de bus worden vervoerd. In eerste instantie gebruikten we standaardbussen met een capaciteit van 70 mensen. Momenteel rijden er om de tien minuten gelede bussen van en naar het centrum.’
-------------------------------------------------------------------------------------
Dit lijkt me dus een groot succes. Continueren zou ik zeggen! Wat is nou 3000 euro per zaterdag? Je weert honderden auto's uit de binnenstad, die daardoor beter bereikbaar blijft.
De VHP-garage is zaterdag wel goed gevuld, toch?
Zouden mensen wegblijven als er een euro voor een retourkaartje betaald moet worden? Het blijft stukken goedkoper dan parkeren in of onder de binnenstad.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power
- Peter Luca
- Member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 11:15 pm
- Locatie: Enschede/Milaan
In Den Bosch had je altijd een mooi systeem. Op zaterdag en koopavond was een retourtje een gulden. Piektarief. Voor zulke lage prijzen laten mensen de auto echt wel staan en gaan lekker met de bus. Ik vind de bus prijzen vrij duur in vergelijking voor wat je er van terug krijgt.
Een doel is een droom met een deadline
- Peter Luca
- Member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: vr mar 19, 2004 11:15 pm
- Locatie: Enschede/Milaan
Ook iemand voor wie gratis busvervoer niet gek zou zijn.
bron: http://www.rtvoost.nl
Hengelo-er rijdt huis binnen
Een 55-jarige automobilist uit Hengelo is vanmorgen op de Laaressingel in Enschede een woning binnengereden. De auto vernielde de gehele voorgevel van het huis.
De 84-jarige bewoonster van het huis was op het moment van het ongeval niet thuis. De man uit Hengelo raakte licht gewond. De auto is door de brandweer uit de woning gesleept.
---------------------------------------------------------------------
Dit is al de 2e keer binnen 3 jaar dat iemand op de laaressingel
een huis binnenrijd
bron: http://www.rtvoost.nl
Hengelo-er rijdt huis binnen
Een 55-jarige automobilist uit Hengelo is vanmorgen op de Laaressingel in Enschede een woning binnengereden. De auto vernielde de gehele voorgevel van het huis.
De 84-jarige bewoonster van het huis was op het moment van het ongeval niet thuis. De man uit Hengelo raakte licht gewond. De auto is door de brandweer uit de woning gesleept.
---------------------------------------------------------------------
Dit is al de 2e keer binnen 3 jaar dat iemand op de laaressingel
een huis binnenrijd
Laatst gewijzigd door Peter Luca op di mar 23, 2004 5:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een doel is een droom met een deadline
Openbaarvervoer voor nop
Openbaarvervoer voor nop, kan het wel of kan het not.
Idee: bus maakt een rondje door de hele stad, "lusvormig" maar steeds 2 wijken verspringend. Twekkelerveld - Boswinkel - Hogeland -etc. Zodat je eerder op de fiets springt als je van Stadsveld naar Twekkelerveld of Boswinkel moet. Of omgekeerd natuurlijk.
(de bus is sneller van Stadveld in Deppenbroek dan van Stadsveld in Twekkelerveld bijvoorbeeld)
Vervolgens steeds twee bussen tegelijk, om de 10 minuten uit de garage sturen: 1 linksom, de ander rechts. Iedereen kan dus overal instappen en dus ook overal komen, afhankelijk van de gekozen richting ben je eerder of later op bestemming. Verder dus nooit meer dan 10 minuten wachten, gemiddeld. Geen dienstrooster, alleen een begin- en eindtijd. (ook 15 minuten kan natuurlijk)
voordeel, voordeel op voordeel.
Als het dan ook nog gratis kan, voorspel ik (als ras OV hater
) een mooie toekomst.
Idee: bus maakt een rondje door de hele stad, "lusvormig" maar steeds 2 wijken verspringend. Twekkelerveld - Boswinkel - Hogeland -etc. Zodat je eerder op de fiets springt als je van Stadsveld naar Twekkelerveld of Boswinkel moet. Of omgekeerd natuurlijk.
(de bus is sneller van Stadveld in Deppenbroek dan van Stadsveld in Twekkelerveld bijvoorbeeld)
Vervolgens steeds twee bussen tegelijk, om de 10 minuten uit de garage sturen: 1 linksom, de ander rechts. Iedereen kan dus overal instappen en dus ook overal komen, afhankelijk van de gekozen richting ben je eerder of later op bestemming. Verder dus nooit meer dan 10 minuten wachten, gemiddeld. Geen dienstrooster, alleen een begin- en eindtijd. (ook 15 minuten kan natuurlijk)
voordeel, voordeel op voordeel.
Als het dan ook nog gratis kan, voorspel ik (als ras OV hater

En via forum/search.php?search_id=newposts kan je alle nieuwe posts in 1x zienJan schreef:ff geregidingest, dan zie ik tenminste replays

Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Noordelijke busbaan ontziet Lonneker
ENSCHEDE - Lonneker kan gerust zijn, de nieuwe busbaan (HOV-Noord) komt niet over het oude spoortracé het dorp binnen. De gemeente kiest voor een tracé vanuit de stad door Roombeek, vervolgens oostwaarts via Potsweg naar Oldenzaalsestraat richting Lonneker/Oldenzaal.
Die route stellen burgemeester en wethouders voor 10 mei aan de gemeenteraad voor. Het College van B en W wil inzake de HOV-Noord een knoop doorhakken. Lonnekernaren langs het oude spoortracé wachten daar op. Al geruime tijd willen ze bij hun huizen grond aankopen maar de gemeente houdt dat tegen. Voor het tracé noordelijk van de Demmerskamp wil het College die belemmering opheffen.
Voor de oude spoorlijn tussen Hulsmaatstraat en Demmerskamp wenst de gemeente een slag om de arm te houden, in afwachting van nader overleg met Connexxion en de Regio Twente.
Met beide moet ook gepraat worden over het inzetten van stillere en schonere bussen. Voor de HOV-Noordlijn willen B en W daar niet op wachten. Bussen noordwaarts volgen nu geheel de Oldenzaalsestraat. Zeker in de binnenstad levert dat voor de doorstroming problemen op. Vandaar dat de gemeente een route via de Prinsessetunnel (extra buis) wil, vervolgens via het terrein van de vroegere melkfabriek Coberco, de Kottendijk kruisend via Deurningerstraat naar Roombeek.
Voor een vloeiende aansluiting vanaf de Deurningerstraat moet ten zuiden van de Lasondersingel nabij de Noorderkerk een doorsteekplan uitgewerkt worden. Na Roombeek moet de HOV-lijn via de Potsweg naar de Oldenzaalsestraat lopen.
Via de Voortmansweg had ook gekund of nog noordelijker via een tracé ten zuiden van Het Bouwhuis (Twentse Zorgcentra). Wegens het krappe profiel van de Voortmansweg en de schade voor het groen bij het Bouwhuis kiezen B en W voor de Potsweg.
Nabij de Potsweg/Oldenzaalsestraat moet voor reizigers van de HOV-lijn een P&R-locatie komen. Verder richting Lonneker is een aanpassing nodig van het kruispunt met de Lossersestraat.
--
Ze praten dus toch over een doorbraak, ik wist al niet hoe ze het anders zouden doen. Dat zou hier ongeveer zijn, op de plek van het oude spoortrace:

Die route stellen burgemeester en wethouders voor 10 mei aan de gemeenteraad voor. Het College van B en W wil inzake de HOV-Noord een knoop doorhakken. Lonnekernaren langs het oude spoortracé wachten daar op. Al geruime tijd willen ze bij hun huizen grond aankopen maar de gemeente houdt dat tegen. Voor het tracé noordelijk van de Demmerskamp wil het College die belemmering opheffen.
Voor de oude spoorlijn tussen Hulsmaatstraat en Demmerskamp wenst de gemeente een slag om de arm te houden, in afwachting van nader overleg met Connexxion en de Regio Twente.
Met beide moet ook gepraat worden over het inzetten van stillere en schonere bussen. Voor de HOV-Noordlijn willen B en W daar niet op wachten. Bussen noordwaarts volgen nu geheel de Oldenzaalsestraat. Zeker in de binnenstad levert dat voor de doorstroming problemen op. Vandaar dat de gemeente een route via de Prinsessetunnel (extra buis) wil, vervolgens via het terrein van de vroegere melkfabriek Coberco, de Kottendijk kruisend via Deurningerstraat naar Roombeek.
Voor een vloeiende aansluiting vanaf de Deurningerstraat moet ten zuiden van de Lasondersingel nabij de Noorderkerk een doorsteekplan uitgewerkt worden. Na Roombeek moet de HOV-lijn via de Potsweg naar de Oldenzaalsestraat lopen.
Via de Voortmansweg had ook gekund of nog noordelijker via een tracé ten zuiden van Het Bouwhuis (Twentse Zorgcentra). Wegens het krappe profiel van de Voortmansweg en de schade voor het groen bij het Bouwhuis kiezen B en W voor de Potsweg.
Nabij de Potsweg/Oldenzaalsestraat moet voor reizigers van de HOV-lijn een P&R-locatie komen. Verder richting Lonneker is een aanpassing nodig van het kruispunt met de Lossersestraat.
--
Ze praten dus toch over een doorbraak, ik wist al niet hoe ze het anders zouden doen. Dat zou hier ongeveer zijn, op de plek van het oude spoortrace:

Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
De burger-reacties in de Tub zijn er al weer:
En het gewoone verkeer richting Oldenzaal-Losser????
Arnold 19-04-2004 10:43:00
Laat ze eerst eens zorgen dat het gewoone verkeer goed doorloopt. Vanplaats ze weer een dure busbaan aanlegen waar eens in het halfuur een bus overkomt. En waarvoor er weer een heleboel groen moet wijken.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast