Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#741 Bericht door Arie » vr dec 01, 2017 11:20 am

De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/afsche ... ~a7653c6a/
Bijlagen
De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden © Keolis Nederland.jpg
De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden © Keolis Nederland.jpg (105.85 KiB) 1651 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2287
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#742 Bericht door hans » vr dec 01, 2017 11:47 am

openbaar vervoer is een taak van de overheid voor de bevolking , geen verdienmodel voor het kapitaal...

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#743 Bericht door Vincent1971 » vr dec 01, 2017 12:05 pm

hans schreef:
vr dec 01, 2017 11:47 am
openbaar vervoer is een taak van de overheid voor de bevolking , geen verdienmodel voor het kapitaal...
Bedrijfsvoetbal is geen taak van de overheid voor de bevolking, wel een verdienmodel voor het kapitaal...maar...

Persoonlijk ben ik voor een overheid waar alleen de echte kerntaken ondervallen. O.v. is geen kerntaak maar b.v. wegen en spoorlijn wel.
Vind het persoonlijk ik het erg jammer dat niet gelijk gekozen is voor verdubbelen van het spoor en elektrificatie toen ze met het station in Nijverdal aan de gang waren en het spoor er 3 jaar uit lag. Nu moeten we weer een half jaar wachten tot het perron in Zwolle is aangepast..bureaucratie..zucht...
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#744 Bericht door Arie » vr dec 08, 2017 4:05 pm

Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente

Gepubliceerd op: 08/12/2017

Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente
Met de komst van de nieuwe dienstregeling aankomende zondag 10 december, verandert er ook in Twente het nodige op het spoor. De belangrijkste wijzigingen op een rijtje.

Nieuwe treinstellen, andere vervoerder, nieuwe vertrektijden: het zal voor treinreizigers in Twente de komende week even wennen zijn met alle wijzigingen. Dit verandert er:

Langer onderweg naar Enschede
De sprinter Apeldoorn - Almelo - Enschede wacht op werkdagen in Almelo tijdens de spitsuren één keer per uur 13 minuten voordat de trein kan doorrijden richting Enschede. Hierdoor zijn reizigers tussen Apeldoorn en Enschede in de spits een kwartier langer onderweg dan nu het geval is. De sprinter moet wachten vanwege drukte op het spoor. In de andere richting bedraagt de extra reistijd 6 minuten.

Reizigers die met de sprinter Apeldoorn-Enschede reizen, kunnen in Almelo ook overstappen op de nieuwe Blauwnet-sneltrein die tussen Zwolle en Enschede rijdt.

De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede, ook vanwege drukte op het spoor.

Nieuwe (snel)treinen tussen Enschede en Zwolle
Vervoerder Keolis (voorheen Syntus) neemt de exploitatie van de lijn Enschede-Zwolle over van NS. Nu rijden er nog verouderde dieseltreinen op het traject, maar vanaf zondag maken zij plaats voor nieuwe, geëlektrificeerde treinen. De snelheid op het traject gaat omhoog van 100 km/u naar 130 km/u. Reizigers zijn daardoor een aantal minuten sneller op hun bestemming dan nu nog het geval is.

Nieuw is de sneltrein: deze rijdt één keer per uur tussen Enschede en Raalte (alleen op werkdagen). Een ritje op het traject duurt 38 minuten; de trein stopt tussendoor alleen in Hengelo, Almelo en Nijverdal. De bedoeling was dat de trein tussen Enschede en Zwolle gaat pendelen, maar vanwege uitgestelde werkzaamheden aan spoor en perron in Zwolle is dat pas vanaf volgend jaar zomer het geval.

Naast de tijdswinst hebben treinreizigers tussen Enschede en Zwolle vooral meer comfort: de zogenoemde Flirt 3-treinen beschikken over WiFi, airco, verstelbare stoelen, zonneschermen, oplaadmogelijkheden en een toilet.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/dit-verander ... em?1053636
Bijlagen
Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente.jpg
Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente.jpg (45.58 KiB) 1583 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#745 Bericht door Arie » za mar 03, 2018 4:19 pm

Baas NS heeft verdriet om kwijtraken Zwolle-Enschede
Gepubliceerd op: 03/03/2018

Baas NS heeft verdriet om kwijtraken Zwolle-Enschede
“Met het afscheid van Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen in december 2017 zijn we mooie lijnen kwijtgeraakt”. Dat stelt topman Roger van Boxtel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de presentatie van het jaarverslag van de NS over 2017. Beide trajecten zijn in handen gekomen van concurrent Keolis. Maar Van Boxtel laat het er niet bij zitten. “Gelukkig (…) kan NS in de toekomst weer bieden op regionale lijnen”, schrijft hij.

Van Boxtel waarschuwt voor verdere versnippering van het spoor. Van Boxtel: “Elke verdere versnippering draagt bij aan een grotere complexiteit van het netwerk. Laten we goed kijken naar de samenhang, kwaliteit en efficiency van het hoofdrailnet. NS wil dat netwerk in stand houden”.

NS vindt dat het vliegverkeer over de korte afstand het beste overgenomen kan worden door treinen. Waarin volgens Van Boxtel ook geïnvesteerd mag worden is een betere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Tussen die twee steden rijdt nu nog geen hogesnelheidstrein. Een langgekoesterde wens bij NS is daarnaast een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dat zou al over een paar jaar mogelijk zijn.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/baas-ns-heef ... em?1069628
De stadsfotograaf zonder grenzen

Veteraan
Member
Member
Berichten: 4925
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#746 Bericht door Veteraan » za mar 03, 2018 4:32 pm

Dat kan leuk worden, in-en uitchecken, NS, blauwnet, Arriva. Al die palen op de perrons... Het wordt er niet niet leuker op. Zeker niet makkelijker of voordeliger, integendeel.
Zo jagen ze de mensen de auto in.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#747 Bericht door Arie » za mar 03, 2018 4:35 pm

Nog een foto uit de oude doos. Station Enschede 1973 (trein richting Zwolle). Toen stonden de fraaie herenhuizen er nog en was er geen perron overkapping (die kwam in 1976).
Bijlagen
Station  Enschede 1973 (trein richting Zwolle). Toen stonden de fraaie herenhuizen er nog en was er geen perron overkapping (die kwam in 1976)..jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2287
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#748 Bericht door hans » za mar 03, 2018 5:04 pm

het openbaar vervoer is verkwanseld .

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1200
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#749 Bericht door Twekkelerveld » zo mar 04, 2018 9:38 am

hans schreef:
za mar 03, 2018 5:04 pm
het openbaar vervoer is verkwanseld .
Ja, dat klopt wel. Er mag ook wel eens een fatsoenlijke overkapping komen.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#750 Bericht door Arie » ma jun 25, 2018 5:47 pm

Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout
Gepubliceerd: Zaterdag 23 juni 2018

Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout
De nieuwe (snel)treinen tussen Wierden/Enschede en Zwolle vragen veel meer stroom dan vooraf door ProRail is ingeschat. Het is ongewis of de nieuwe sneltrein in de zomer kan rijden. Een nieuw spoordebacle dreigt.

Met pleisterwerk is kort voor de lancering in december extra stroomcapaciteit ingebouwd, maar nog altijd rijdt de beloofde sneltrein vanuit Enschede niet verder dan Raalte.

Deze zomer werkt ProRail nog aan extra capaciteit rond station Zwolle. ,,Inmiddels zijn tijdelijke maatregelen genomen, waardoor de treindienst met de nieuwe sprinters in december gewoon van start is gegaan”, zegt woordvoerder Aldert Baas van ProRail.

Perron ook nog niet klaar
Naast het capaciteitsprobleem is het perron van de nieuwe sneltrein op station Zwolle nog niet klaar. Door problemen rond de aanbesteding wordt het perron pas volgende week aangelegd tijdens een stremming die station Zwolle twee weken lam zal leggen. Op z’n vroegst zal de sneltrein vanaf 27 augustus ieder uur met 140 kilometer per uur over het tracé rijden. De reistijd tussen Zwolle en Enschede wordt daarmee met 18 minuten verkort.

Scheuren in huizen
Omwonenden bij de spoorlijn tussen Zwolle en Raalte maken zich intussen grote zorgen. Want sinds de nieuwe elektrische en 15 ton zwaardere sprinters in december met 140 kilometer per uur over het spoor vliegen, zijn scheuren in huizen in Laag-Zuthem en Heino ontstaan.

Fiasco à la Kamperlijntje?
Volgens de provincie Overijssel kan het niet liggen aan te zachte ondergrond, zoals het geval was bij het fiasco rondom het Kamperlijntje. De trein tussen Zwolle en Kampen heeft geen tijd om op het nieuwe station in de wijk Stadshagen te stoppen omdat hij vanwege te broze bodem onvoldoende snelheid kan maken.

Woordvoerder Petra Timmer: ,,Bij ProRail is navraag gedaan over de ondergrond onder de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden/Enschede. De bodem voor het tracé voldeed in de planvorming en dat hebben we na een dubbelcheck bevestigd.’’

Bezorgheid ProRail vanwege trillingen
Toch heeft ProRail recent twee keer bezwaar heeft gemaakt tegen nieuwbouw langs het lijntje bij de gemeente Raalte. Opmerkelijk genoeg vanwege zorgen over het mogelijke gevaar van trillingen die de treinen kunnen veroorzaken, zo blijkt uit het bezwaarschrift.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/twijfel-over ... em?1088248
Bijlagen
Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#751 Bericht door Tunneltje » di jun 26, 2018 8:54 am

Wat een onduidelijk verhaal. Er wordt gesuggereerd dat de sneltrein niet verder rijdt dan Raalte vanwege het stroomprobleem. Dat is onjuist ; De benodigde aanpassingen aan de infrastructuur in Zwolle, sporen en een perron, zouden afgelopen jaar worden gerealiseerd, maar dat is door problemen rond de aanbesteding niet gelukt. Pas als dat klaar is gaat de sneltrein door naar Zwolle. En alsof het stukje al niet beroerd genoeg is wordt er ook nog maar weer begonnen over de problemen op het lijntje naar Kampen. Het heeft niets met elkaar te maken, maar ja, als je toch een stukje over de spoorwegen schrijft... Valt mee dat er niet nog een opmerking over de problemen bij de Eurobahn (Hengelo-Bielefeld) achteraan komt.
Oh ja, en een foto erbij van een dieselstel in Oldenzaal, heeft er ook niets mee te maken.
Groeten, Frank

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#752 Bericht door Vincent1971 » di jun 26, 2018 10:27 am

Tunneltje schreef:
di jun 26, 2018 8:54 am
Wat een onduidelijk verhaal. Er wordt gesuggereerd dat de sneltrein niet verder rijdt dan Raalte vanwege het stroomprobleem. Dat is onjuist ; De benodigde aanpassingen aan de infrastructuur in Zwolle, sporen en een perron, zouden afgelopen jaar worden gerealiseerd, maar dat is door problemen rond de aanbesteding niet gelukt. Pas als dat klaar is gaat de sneltrein door naar Zwolle. En alsof het stukje al niet beroerd genoeg is wordt er ook nog maar weer begonnen over de problemen op het lijntje naar Kampen. Het heeft niets met elkaar te maken, maar ja, als je toch een stukje over de spoorwegen schrijft... Valt mee dat er niet nog een opmerking over de problemen bij de Eurobahn (Hengelo-Bielefeld) achteraan komt.
Oh ja, en een foto erbij van een dieselstel in Oldenzaal, heeft er ook niets mee te maken.
Groeten, Frank
Kwestie van goed lezen Frank. Er wordt niets gesuggereerd. Enige dat gesuggereerd wordt is dat er stroomproblemen zijn die (tijdelijk) opgelost zijn. En of de vraag is of de nieuwe sneltrein er door kan rijden. Vergeet niet in Nederland heb je een erg lage treinspanning waardoor er erg veel stroom ( = weerstand t.g.v. warmte ) door de bovenleidingen loopt. Dit probleem heb je vooral bij optrekken van treinen. Vandaar dat er b.v. in Utrecht c.s. maar een beperkt aantal treinen kunnen vertrekken tegelijk. Hadden ze allang naar een hogere voltage moeten brengen zoals in buurland Duitsland b.v.
Verhaal is duidelijk maar bijbehorende foto niet. Maar dat is wel vaker zo bij artikelen in de tubantia.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#753 Bericht door Arie » zo jan 13, 2019 1:49 pm

Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle
Gepubliceerd: Zondag 13 januari 2019

Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle
Vervoerder Keolis heeft in december veel meer klachten ontvangen over overvolle treinen op het traject tussen Enschede en Zwolle dan in andere maanden. In de decembermaand waren er volgens Keolis vanwege storingen en gladde sporen fors minder treinstellen beschikbaar dan normaal. De vervoerder belooft beterschap.

Aan overvolle treinen moest afgelopen zomer eigenlijk al een eind komen, toen de intercitytrein tussen Enschede en Zwolle van start ging. Die trein zou tot een betere spreiding van reizigers leiden, stelde een woordvoerster van Keolis.

Maar de lijn werd zo’n succes, dat naast de intercity ook de sprinter voller werd. „Sinds de komst van de intercity zijn de reizigersaantallen substantieel toegenomen. Wij herkennen dan ook dat het op sommige momenten druk is op deze lijn, dat is het gevolg van het succes van deze lijn”, zegt de woordvoerster nu.

Piek
In december leidde het tot een piek aan klachten, toen er minder treinstellen beschikbaar waren. „Dit kwam onder meer door infrastoringen en gladde sporen, waardoor er naast het reguliere onderhoud ook extra onderhoud aan onze treinstellen noodzakelijk was. Om de dienstregeling te waarborgen en rituitval te voorkomen, hebben wij met kortere treinen gereden. Waardoor de treinen eerder vol zitten.”

Kwetsbaar
Keolis stelt dat de problemen van afgelopen maand inmiddels zijn verholpen. „Al het onvoorziene onderhoud is op dit moment uitgevoerd. We gaan er vanuit dat de problemen van december zijn opgelost”, aldus de woordvoerder.

Voor Plaatselijk Belang Heino is die toezegging niet genoeg; de politieke partij noemt de huidige situatie ‘te kwetsbaar’ en heeft er vragen over gesteld bij Provinciale Staten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
bron: http://enschede.1twente.nl/piek-in-aant ... em?1116597
Bijlagen
Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle.JPG
Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle.JPG (34.62 KiB) 521 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Boriq
Member
Member
Berichten: 37
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#754 Bericht door Boriq » do jan 17, 2019 11:07 am

Aan de Parkweg zal binnenkort een nieuw q-park P+R parkeerterrein openen. Abbink uit Boekelo heeft de opdracht gekregen er 137 parkeerplaatsen aan te leggen, welke in het voorjaar van 2019 zal openen. Op de site van Abbink staat nog wat achtergrondinfo en foto's, de helling krijgt bijvoorbeeld verwarming zodat deze begaanbaar blijft bij koud weer.
q-park: https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/en ... r-parkweg/
abbink: http://www.abbinkboekelo.nl/project/aan ... -enschede/

hans
Member
Member
Berichten: 2287
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#755 Bericht door hans » do jan 17, 2019 11:25 am

en dat terwijl er een parkeerplaats voor het station ligt...

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2203
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#756 Bericht door Hendrik » do jan 17, 2019 5:57 pm

hans schreef:
do jan 17, 2019 11:25 am
en dat terwijl er een parkeerplaats voor het station ligt...
Eh,....waar?
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member
Berichten: 2287
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#757 Bericht door hans » do jan 17, 2019 6:28 pm

onder de skatebaan/waterpartij...

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1200
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#758 Bericht door Twekkelerveld » do jan 17, 2019 7:55 pm

Dat is op zich wel mooi die parkeerplaats, ik ben alleen bang dat er wel ongelukken gaan gebeuren bij die hellingbaan. Die is best stijl en direct aan een doorgaande weg.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13757
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#759 Bericht door Arie » do jan 17, 2019 8:36 pm

Twekkelerveld schreef:
do jan 17, 2019 7:55 pm
Dat is op zich wel mooi die parkeerplaats, ik ben alleen bang dat er wel ongelukken gaan gebeuren bij die hellingbaan. Die is best stijl en direct aan een doorgaande weg.
Die hellingbaan aan de Parkweg wordt wel voorzien van een verwarming om gladheid te voorkomen.
Bijlagen
Parkweg hellingbaan naar P-R parkerrterrein wordt voorzien van verwarming.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#760 Bericht door Tunneltje » di jan 22, 2019 9:30 am

In 2028 zijn alle dieseltreinen uit Twente verdwenen
HENGELO - De laatste dieseltreinen verdwijnen uiterlijk in december 2027 uit Twente. Voor die tijd moeten op alle trajecten elektrische treinen rijden. Die zijn sneller, stiller en schoner.
De provincie wil het spoor in Overijssel verduurzamen door de trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden te elektrificeren. Ook wordt gekeken naar waterstoftreinen als optie. Het eerste traject dat geëlektrificeerd wordt, is het traject Hengelo-Zutphen. Eind dit jaar moet onderzoek afgerond zijn, waarna in 2020 het plan verder uitgewerkt wordt en Provinciale Staten kan beslissen over de investering.

Concessie
In 2023 moet het spoor volledig geëlektrificeerd zijn, omdat dan de huidige concessie afloopt. Een concessie is een overeenkomst tussen provincie en vervoerder. In 2023 begint een nieuwe concessie, waarbij de huidige vervoerder Keolis of een nieuwe vervoerder weer voor een langere periode een contract met de provincie aangaat. En de provincie wil dat er dan elektrische treinen rijden. Bovendien is dat ook het moment dat het huidige dieselmateriaal is afgeschreven is en vervangen moet worden.

Logisch moment
Elektrificeren van dit traject kost tussen de 65 en 100 miljoen euro. Overijssel moet in overleg met de provincie Gelderland, waar ook een deel van het traject loopt, over verdeling van de kosten. Ook worden mogelijkheden van cofinanciering door het rijk en de EU onderzocht. De andere twee trajecten in Twente waar nu nog dieseltreinen rijden zijn Almelo-Mariënberg en Enschede-Münster. Voor dit laatste traject loopt de concessie in december 2027 af, voor Almelo-Mariënberg eindigt dat contract een jaar eerder in december 2026. Ook dit zijn voor de provincie logische momenten om over te gaan op elektrische treinen.

Elektrificatie
Voor het traject Hengelo-Zutphen wordt nu ingezet op volledige elektrificatie, omdat er enige spoed bij is om alles klaar te hebben in 2023. Voor de twee andere trajecten wordt ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het spoor deels te elektrificeren. Daar rijden dan accutreinen, die de energie van de bovenleiding halen en opslaan om te gebruiken op de gedeelten zonder bovenleiding.

Ook een waterstoftrein is een optie. De ontwikkeling gaat snel, maar is nog niet zo ver als bij de accutrein. In tot nu toe uitgevoerde onderzoeken is de waterstoftrein buiten beschouwing gelaten, omdat deze techniek naar verwachting niet op tijd beschikbaar is.

Bron: Tubantia 22-1-2019
Laatst gewijzigd door Tunneltje op di jan 22, 2019 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie