Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#21 Bericht door Martin » za dec 18, 2010 3:23 pm

Jup.
Op spoor 1 en 2 zouden dan maximaal 15 bakken ICMm moeten passen in theorie.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3356
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#22 Bericht door enschedeinansichten » za dec 18, 2010 4:41 pm

70 tig jaar geleden hebben we gewoon het oude station gesloopt en een nieuwe gebouwd.
Zouden we dat nu niet weer moeten doen.
Volgends mij heeft die betonnen bak verder geen waarde en valt al helemaal in het niet tussen al die
hoge gebouwen, het torentje was vroeger hoog maar is nu een flinke schoorsteen t.o.v. de andere bebouwing.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 953
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#23 Bericht door rr1991 » zo feb 27, 2011 2:08 pm

Die betonnen bak is binnen de NS tot monument uitgeroepen, dus slopen gaat niet gebeuren. Ik vindt het opzich van buiten ook geen onaardig station, maar binnen moet echt wat veranderen! De huidige wachtruimte is amper verwarmd en zit weggedrukt in een hoekje, er wordt daarom ook amper gebruik van die ruimte gemaakt. Het zou beter zijn als je die ruimte verbouwt en een winkelfunctie geeft (of koffietoko, iets wat nu ontbreekt op het station). Dan moet er wel een nieuwe wachtruimte ergens gecreëerd worden, wat wel eens lastig kan worden.

Ik las overigens in een bijlage van de TCT van zaterdag dat het spoor richting Gronau een groot succes is (eat that hans). Gemiddeld 2000 passagiers maken per dag gebruik van het tracé, en op zaterdag zijn dat er 3000. Er doemen alweer nieuwe ideeën op voor verbetering, zoals een kruisspoor bij Glanerbrug om de frequentie naar Münster te kunnen vergroten, of elektrificatie. Voorlopig nog toekomstmuziek natuurlijk, maar rendabel is de lijn in ieder geval! :)

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#24 Bericht door Vincent1971 » zo feb 27, 2011 2:56 pm

Vond het boeiend ook te lezen in die bijlage van de TCT dat er (terechte) twijfels waren om de trein vanuit Gronau door te laten rijden naar Hengelo. Gezien de toekomstige overstap op het perron kan je beter dat geld besteden aan bijvoorbeeld het kruisspoor.
Een goed begin heeft geen einde

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#25 Bericht door Martin » ma apr 11, 2011 12:09 pm

Verbouwing NS-station jaar later
maandag 11 april 2011 | 11:15 | Laatst bijgewerkt op: maandag 11 april 2011 | 11:21



ENSCHEDE- Het gaat om een extra tijdwinst van nog geen minuut. En om de daarbij behorende veranderingen van het sporenplan van het emplacement Enschede. Daarom moeten de ontwerpers van ProRail opnieuw aan de slag en wordt de verbouwing van de sporen ten westen en oosten van het stationsgebouw met een klein jaar opgeschoven.


Jouke Schaafsma, woordvoerder van de Regio Noord-Oost van ProRail dat namens de rijksoverheid de railinfrastructuur beheert, verklaart dat door de aanvullende wensen van de NS de buitendienststelling van een aantal weken nu niet meer voor de herfst van volgend jaar maar voor de zomer van 2013 staat gepland.

„Het is een technisch verhaal. Door de eerste aanpassing bleek dat de Intercity’s binnen zouden komen en vertrekken binnen dezelfde minuut. Dat is niet gewenst. Er komen nu ook andere wissels, lange wissels waarover wat sneller kan worden gereden. Bij het eerste ontwerp is al uitgegaan van een verplaatsing van het Intercityperron richting busstation. Bovendien wordt dat perron verlengd met 340 meter.”

De vertraging van de verbouwing heeft geen consequenties voor de aanleg van de gecombineerde fiets/voetgangerstunnel onder het station. Volgens Schaafsma is hierover al contact geweest met de gemeente Enschede en wordt de procedure nu aangepast aan die van ProRail. De aanpassing van het project om de versleten wissels van Enschede te vervangen en het aantal te halveren, betekent dat op dit punt een extra investering moet worden gedaan. „We zullen extra onderhoud moeten doen. De wissels worden niet voor niets verwijderd. Hoeveel geld hiermee en met het uitstel is gemoeid kan ik nog niet zeggen”, aldus Schaafsma. De verandering van het emplacement betekent dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt teruggebracht. Daardoor wordt de geluidsoverlast volgens ProRail flink gereduceerd.

Door het slimmer neerleggen van de nieuwe wissels wordt de capaciteit en de robuustheid van het Enschedese emplacement vergroot. Daardoor kon op voorhand al een rijtijdenwinst van twee minuten worden gerealiseerd. Daar komt nu dus een minuutje bij.

De woordvoerder van ProRail voegt er aan toe dat de geplande aankomst van de Duitse treinstellen op spoor 4 in plaats van spoor 5 tegenover het Stadskantoor, nog altijd staat. Geluiden dat de verandering zou zijn geschrapt omdat de gemeente te weinig zou bijdragen verwijst hij naar het rijk der fabelen. „Maar de doortrekking van de Duitse lijn is nog niet meegenomen.”

TCT

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 953
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#26 Bericht door rr1991 » ma apr 11, 2011 4:53 pm

Wat een raar verhaal. Ik kan er eigenlijk niks uit opmaken, behalve dat het een jaar verschoven is :? Alle veranderingen die zijn beschreven waren toch al meegenomen in het ontwerp?

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#27 Bericht door Martin » ma apr 11, 2011 10:36 pm

Wat ik erop uit maak is dat de NS moeite heeft met het binnenkomen van intercity's die vervolgens binnen een minuut keren, en dus een extra (lange) wissel erbij moet komen voor de vertrekkende en binnenkomende IC, dus toch gewoon een lange kering? Zoals nu. Maar waarom dan bijna een jaar later pas kan worden begonnen? :?

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 953
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#28 Bericht door rr1991 » di nov 01, 2011 12:02 pm

Voorlopige plannen dienstregeling vanaf 2013:
Uit richting Deventer/Enschede/Duitsland
Reguliere IC-treindienst verschuift een kwartier, waardoor de overstap naar Amsterdam Centraal met 10 minuten wordt verlengd;
2x per uur IC Enschede-Amersfoort, waarvan 1x per uur door richting Schiphol en 1x per uur door richting Utrecht;
Spits: 2x per uur IC Deventer-Amersfoort. Er moet nog beslist worden of deze door gaan rijden naar Amsterdam Centraal of naar Utrecht;
1x per 2 uur: IC Duitsland-Hengelo-Amsterdam Centraal.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#29 Bericht door Vincent1971 » di nov 01, 2011 1:39 pm

rr1991 schreef:Voorlopige plannen dienstregeling vanaf 2013:
Uit richting Deventer/Enschede/Duitsland
Reguliere IC-treindienst verschuift een kwartier, waardoor de overstap naar Amsterdam Centraal met 10 minuten wordt verlengd;
2x per uur IC Enschede-Amersfoort, waarvan 1x per uur door richting Schiphol en 1x per uur door richting Utrecht;
Spits: 2x per uur IC Deventer-Amersfoort. Er moet nog beslist worden of deze door gaan rijden naar Amsterdam Centraal of naar Utrecht;
1x per 2 uur: IC Duitsland-Hengelo-Amsterdam Centraal.
Hoe zit het dan met die overstap in Hengelo vanuit Enschede als de IC uit Duitsland komt zoals nu? Omgekeerd moet er dan in Hengelo weer gewacht worden op die stoptrein richting Enschede?
Een goed begin heeft geen einde

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#30 Bericht door Martin » di nov 01, 2011 2:22 pm

De internationale trein wordt weer uit de Nederlandse Intercitydienst gehaald. En rijdt dus weer apart.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#31 Bericht door Vincent1971 » di nov 01, 2011 2:51 pm

Martin schreef:De internationale trein wordt weer uit de Nederlandse Intercitydienst gehaald. En rijdt dus weer apart.
:cheer: :cheer: :banaan: oh was het nu al maar zo ver. Als ik uit het westen kom en ik zit per ongeluk in die internationale intercity grrr. Uitstappen in Hengelo en dan wachter op die stoptrein grrr..sorry moest er even uit.
Een goed begin heeft geen einde

Rene
Member
Member
Berichten: 588
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#32 Bericht door Rene » di nov 01, 2011 4:42 pm

Waarom kom je dan ook uit het westen? Weinig goeds van die kant :)
Als de zeespiegel begint te stijgen is dat alleen maar een voordeel . Krijgen wij de zee dichterbij :)

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#33 Bericht door Winus » wo nov 02, 2011 6:54 pm

Maar geen forum meer, de server staat in Amsterdam.
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1411
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#34 Bericht door Vincent1971 » wo nov 02, 2011 7:04 pm

Winus schreef:Maar geen forum meer, de server staat in Amsterdam.
Tjonge en we hebben hier in Enschede zo'n goed acces point en server park tsss... Wel jammer trouwens dat het straks met de trein langer duurt voordat je in Amsterdam cs bent met de trein. Nog even en je kan beter reizen via Zwolle.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13580
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#35 Bericht door Arie » di dec 13, 2011 12:34 pm

‘Geen extra treinen zonder maatregelen’

dinsdag 13 december 2011

HENGELO - De Regio Twente en Twentse en Gelderse gemeenten willen niet meewerken aan extra goederentreinen via Zutphen/ Deventer naar Hengelo en Duitsland zonder extra maatregelen tegen overlast en voor veiligheid. Een delegatie heeft dat minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur) laten weten.

Bovendien moet eerst de capaciteit van de Betuwelijn en de mogelijkheid van transport over water optimaal worden benut. Dat liet bestuurder Theo Schouten van de Regio Twente gisteravond weten tijdens een bijeenkomst van het Burgerinitiatief NoRail in het stadhuis van Hengelo.

Volgend jaar komen de alternatieven op tafel voor de zogenoemde noordelijke aftakking van de Betuwelijn, waarbij de mogelijkheden voor meer goederentreinen door Gelderland en Twente worden onderzocht. Volgens wethouder Jan Bron van Hengelo heeft een nieuw aan te leggen spoorlijn de voorkeur, maar zal dit pas na 2030 op politieke agenda komen. Tot die periode gaat de discussie over meer treinen op bestaand spoor
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/1 ... egelen.ece
Bijlagen
Foto_goederentrein_1926635h.jpg
Archieffoto: Carlo ter Ellen
Foto_goederentrein_1926635h.jpg (17.64 KiB) 3944 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13580
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#36 Bericht door Arie » do jan 19, 2012 10:38 am

Zorgen over toename treinen door Twente

donderdag 19 januari 2012

HENGELO - Aanwonenden van het spoor en regionale bestuurders in Twente hebben woensdagavond in Hengelo hun zorgen geuit over de toename van het goederenvervoer per trein. Ze vrezen dat er onvoldoende geld is om fatsoenlijke maatregelen te nemen tegen overlast door geluid en trillingen.

In 2020 kan het goederenvervoer verzesvoudigd zijn. Er loopt momenteel onderzoek daarnaar. In Hengelo vond een eerste informatieronde plaats.

'We kunnen elkaar nu al niet verstaan'

Een vrouw uit De Lutte vertelde dat het nu al nauwelijks mogelijk is met elkaar te praten als een trein het huis van haar moeder passeert. „Wat moet dat straks worden?”, vroeg ze zich af. De kans bestaat dat er in 2020 liefst tachtig goederentreinen per dag langs haar woning in het buitengebied denderen. Dat is zes keer meer dan nu.

De inspreekster vroeg zich af of er wel rekening wordt gehouden met belangen van mensen in het buitengebied. „Voor bewoners in Oldenzaal zijn er maatregelen tegen het lawaai genomen. Waarom hebben wij in het buitengebied niets gekregen?” Een vertegenwoordiger van het ministerie zei dat in het buitengebied geluidschermen te duur zijn en dat isolatie van huizen wel kan. Er wordt volgens de wet gewerkt.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/1 ... Twente.ece
De stadsfotograaf zonder grenzen

Martin

Re: Spoorlijnen Twente

#37 Bericht door Martin » di feb 21, 2012 1:54 pm

Grensland Expres heeft het moeilijk


Het wil nog niet vlotten met de Grensland Express.

OLDENZAAL/BAD BENTHEIM - Zo’n 250 grensoverschrijdende reizigers maken dagelijks gebruik van de Grensland Express. Syntus blijft positief, de Bentheimer Eisenbahn is minder hoopvol.

Slechts twee reizigers bezetten maandagochtend rond het middaguur de passagiersstoelen in de Grensland Express. De trein tussen Hengelo en Bad Bentheim heeft het nog altijd zwaar. Het zijn voornamelijk de ochtend- en avonduren dat er meer bedrijvigheid te bespeuren is in de ‘boemeltrein’. In 2013 moet blijken of de lijn kan blijven bestaan. Marlis Hoekstra (19) hoopt van wel. De studente reist een paar keer per week op en neer tussen haar woonplaats Bad Bentheim en haar school in Hengelo. „Voordat ik van deze trein gebruik kon maken, werd ik naar Oldenzaal gebracht. Vanaf daar reisde ik verder naar Hengelo. Ja, het zou jammer zijn als de lijn gaat verdwijnen”, verkondigt ze. „Dan moet ik weer door mijn ouders worden gebracht.” Ook Marcel Fekkes juicht de verbinding toe. De treinreis met de Grensland Express maakt deze maandag onderdeel uit van zijn reis vanuit het Duitse Rheine richting Enschede. „Ik hoop dat ie blijft”, zegt Fekkes. „ Ik ga geregeld bij vrienden in Rheine langs. Vroeger reisde ik met de internationale trein. De reis met de Grensland Express gaat sneller en is iets korter. Ik kan nu uit meerdere reistijden kiezen, dus ja dat is wel een voordeel.” Een kleine anderhalf jaar na de introductie van de Grensland Express, de verbinding Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim, die door Syntus en de Bentheimer Eisenbahn wordt uitgevoerd, worden er dagelijks tussen de 500 en 600 reizigers vervoerd tussen Oldenzaal en Hengelo. Zo’n 200 tot 250 reizigers gaan dagelijks de grens over, in vergelijking met negentig in januari 2011. De gewenste zeshonderd passagiers die uiteindelijk dagelijks de grens over moeten gaan, zijn nog lang niet in zicht. „Je hoeft geen profeet te zijn om te concluderen dat we dit aantal niet gaan halen”, verklaart Joachim Berends, chef van de Bentheimer Eisenbahn. „Na drie jaar zullen dat er tussen de 300 en 350 zijn en dat is een prima resultaat. Die zeshonderd grensoverschrijdende passagiers halen we niet.


TCT

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 953
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#38 Bericht door rr1991 » di feb 21, 2012 5:08 pm

Slecht nieuws, maar de verbinding lijkt me ook de kleinschalig, de lijn te kort.. Gebruik 'm wel eens om naar Hengelo te komen en daar verder te treinen richting Groningen, de aansluiting in Hengelo is prima!

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13580
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#39 Bericht door Arie » do okt 04, 2012 4:44 pm

Lawaaispoor of duur kanaal

donderdag 04 oktober 2012

HENGELO - Het al jaren slepende probleem van de overlast door goederentreinen in Twente kan worden opgelost door veel meer containers over binnenwater te vervoeren en het Twentekanaal te verbinden met het Mittellandkanaal in Duitsland.

Dat is de overtuiging van Peter van Dalen, de vicevoorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement. De Euro­parlementariër (ChristenUnie) schetste gisteren in Hengelo hoe de overlast in de regio door het goederenvervoer per spoor een halt kan worden toegeroepen. „Als de kanalen in Nederland en Duitsland met elkaar worden verbonden, dan zijn er in combinatie met het optimale gebruik van de Betuwelijn helemaal geen extra goederentreinen meer nodig.”

Van Dalen zei dat in het stadhuis van Hengelo, ter gelegenheid van de opening van de fototentoonstelling ‘Spoorzicht’ van fotograaf Marcel Kistemaker. Die legde van het Gelderse Elst tot de Duitse grens situaties vast van gemeenten en woningen aan het spoor. Deze plaat­sen in Oost-Nederland krijgen in de toekomst vermoedelijk te maken met een forse stijging van het aantal goederentreinen binnen de gemeentegrenzen. Steden als Hengelo en Oldenzaal krijgen mogelijk te maken met tachtig goederentreinen per dag. Nu zijn dat er nog circa twaalf per etmaal.

De verwachte groei is het gevolg van het rijksbeleid om het goederenvervoer meer via het oosten van het land af te wikkelen. Het perspectief van veel meer goederentreinen leidt in tientallen gemeenten in de oostelijke regio’s tot maatschappelijk verzet. Tot de plaatselijke belangengroeperingen behoort ook het Hengelose No Rail, organisator van de expositie ‘Spoorzicht’.

De nieuwe waterweg in het Nederlands-Duitse grensgebied wordt nu door velen als een goed alternatief gezien. De beoogde verbinding is ongeveer 50 kilometer lang, de aanlegkosten worden geraamd op zo’n 1,5 miljard euro. Een vijfde deel van dat bedrag zou door Europa kunnen worden opgebracht.

De Hengelose wethouder Jan Bron toonde zich niet op voorhand enthousiast. „De kanaalverbinding heeft binnen de regio niet de eerste prioriteit”, aldus de portefeuillehouder mobiliteit van de Regio Twente.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/11810512 ... kanaal.ece
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3356
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#40 Bericht door enschedeinansichten » do okt 04, 2012 7:50 pm

Graven dat kanaal !! Mooie werkverschaffing in deze tijd voor de aannemers. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Plaats reactie