Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 396
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd » do mar 13, 2014 6:18 pm

Arie schreef:
Ja die is ook mooi Spruwel. :okay:
De lokatie van die foto is veel meer richting de wethouder Nijhuisstraat. de hoogspanningsmast op de achtergrond is een hoekmast, en die staat vlak bij de Nijhuisstraat. De kabel gaat daar richting de kop van de handelskade, en later noordelijk van de spoorlijn weer naar het oosten. De spoorovergang zou dan die in de Nijhuisstraat zijn.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 396
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Pitr de Nerd » do mar 13, 2014 6:22 pm

Spruwel schreef:Eigenlijk was ik aan het zoeken naar een kaart om een beeld te krijgen van de locatie, toen heb ik rembrandtlaan enschede en daar kwam toevallig ook deze foto tevoorschijn.

Touwens, bij de dode links zou je nog kunnen proberen de originele url bij archive.org in te tikken.
Bedankt. Dat van die Wayback machine had ik zelf kunnen bedenken. Ik heb die knakker van die foto een mail gestuurd of hij de eigenaar is. En of ik 'm mag plaatsen. Want als ik link dan ben ik afhankelijk van hun site. We wachten af...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 914
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld » wo jun 25, 2014 7:12 pm

ENSCHEDE - Treinreizigers tussen Enschede en Münster dreigen de dupe te worden van het succes van de grensoverschrijdende spoorlijn. Door overvolle treinen komt er een voor Nederlands spoort onbruikbaar alternatief.

De directe verbinding zonder overstap in Gronau verdwijnt als de Deutsche Bahn (DB) na testritten definitief kiest voor dubbeldekkers. Die zijn ongeschikt voor het Nederlandse deel van het spoor. De perrons in Glanerbrug en Eschmarke zijn te kort. En daarmee zou de rechtstreekse verbinding verdwijnen. Tot zorgen en verdriet van D66-raadslid Gertjan Tillema. Hij vraagt B en W in gesprek te gaan met alle partijen om dit scenario voor deze internationale treinverbinding te voorkomen. "Ik wil een visie hoe het verder moet met deze spoorlijn."

Tillema vreest dat de aantrekkelijkheid van de spoorverbinding voor een deel wegvalt als overstappen in Gronau standaard wordt. "We moeten juist grensbarrières wegnemen, niet opwerpen."

Probleem is de sterke groei van het aantal passagiers, vooral op het Duitse deel van de lijn. Tillema wil weten of dat de tekorte perrons de enige knelpunten zijn en of er andere technische belemmeringen zijn.

Bron:T.C.Tubantia

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 914
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld » wo jun 25, 2014 7:17 pm

Ik denk dat het spoor zelf er ook niet voor gemaakt is, want het spoor is voor light rail treinen gemaakt. De betonbielzen liggen verder uit elkaar. Ik hoop wel dat ook hier snel dubbeldekkers komen te rijden, want ik vind dat wel mooi om te zien.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 5119
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 » wo jun 25, 2014 7:55 pm

twekkelerveld schreef:Ik denk dat het spoor zelf er ook niet voor gemaakt is, want het spoor is voor light rail treinen gemaakt. De betonbielzen liggen verder uit elkaar. Ik hoop wel dat ook hier snel dubbeldekkers komen te rijden, want ik vind dat wel mooi om te zien.
Is een dubbeldekker dan ook geen light rail trein? En zo ja dan versneld elektrificeren zou ik zeggen.
Een goed begin heeft geen einde

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Tunneltje » do jun 26, 2014 8:18 am

Op de spoorkaart van Prorail staat de lijn van Enschede naar Gronau niet als lightrail-lijn.
De Deutsche Bahn wil gaan rijden met dubbeldekkers getrokken en geduwd door een diesellocomotief (BR 218). Op 23 april van dit jaar vond een testrit plaats waarvan je hier een berichtje en de foto's vindt.
Electrificatie van het traject is een volgende stap, dat zal echter nog wel even duren.
Groeten, Frank

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » wo jul 02, 2014 2:21 pm

Het treinstel van de Deutsche Bundesbahn in mei 1981 aan de Parallelweg bij de spoorwegovergang Oldenzaalsestraat
Bijlagen
Parallelweg mei 1981 Spoorwegovergang Oldenzaalsestraat - Parallelweg met treinstel van de Deutsche Bundesbahn (DB).jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » do jul 03, 2014 9:11 am

Provincie zet in op volwaardige spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede

2 juli 2014

Er moet in Overijssel een volwaardige verbinding komen tussen Zwolle en Enschede, waarbij naast stoptreinen de hele dag ook treinen van Intercity-kwaliteit kunnen rijden. Dat vindt een meerderheid in Provinciale Staten van Overijssel.

De politiek spreekt niet uit wanneer die wens gerealiseerd moet zijn, maar volgens Daphne Dertien van GroenLinks is het goed om een 'stip op de horizon' te zetten. Wanneer zich kansen voordoen kan in de toekomst gewerkt worden om de snelle treinverbinding stap voor stap aan te leggen. “Voor de verbetering van de Rijksweg N35 tussen Zwolle en Twente ligt ook een dergelijke marsroute. Als het voor asfalt werkt, dan moeten we het ook zo voor het spoor aanpakken.”

Het plan is nu wel om de spoorverbinding tussen Zwolle en Enschede te elektrificeren. In 2018 moet die operatie klaar zijn. Waarschijnlijk kunnen er dan ook al in de spits enkele intercitytreinen rijden.

Volgens PvdA-statenlid Dick Buursink mogen we best trotst in Overijssel zijn op de investeringen die in het spoor gedaan worden. De afgelopen jaren zijn volgens Buursink honderden miljoenen euro's uitgetrokken. Daarmee is Overijssel waarschijnlijk de grootste investeerder op het gebied van spoorinfrastructuur van alle provincies. Buursink noemt als voorbeeld van investeringen de aanleg van de Hanzelijn, de verbeteringen van de Vechtdallijn, de elektrificatie van het Kamperlijntje en het knooppunt Herfte dat voor 225 miljoen euro wordt aangepakt.
bron:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=193264
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2400
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Joensuu, Finland

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 » zo mei 24, 2015 7:27 am

Spoorlijn Zwolle-Wierden wordt voorzien van bovenleiding
VolkerRail gaat in opdracht van ProRail en provincie Overijssel het spoor tussen Zwolle en Wierden voorzien van een bovenleiding. De zogenoemde 'elektrificatie' van de spoorlijn begint dit najaar. Vanaf oktober zullen bussen worden ingezet om de treinreizigers te vervoeren. De werkzaamheden zijn pas medio 2017 gereed.

Bij de elektrificatie van het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden gaat het onder andere om de aanleg van 900 masten voor de bovenleiding naast het spoor en ondergrondse leidingen van energieleveranciers naar drie nieuwe technische ruimten op het traject voor de stroomvoorziening. De fietsbrug over het spoor bij de Looweg in Wierden moet worden verhoogd zodat de bovenleiding er onder door kan.

Bus in plaats van trein in de avond
Een van de doelen bij de uitvoering van de werkzaamheden is om de hinder voor reizigers tot een minimum te beperken. Daarom heeft de provincie op advies van reizigersorganisatie Rocov en in overleg met ProRail ervoor gekozen om het werk zoveel mogelijk na de avondspits en in de nacht uit te voeren.

Het eerste deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd vanaf oktober 2015 tot de zomer van 2016. ’s Avonds rijden er bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Almelo. Doorgaande reizigers kunnen ook omreizen via Deventer of via Mariënberg over de Vechtdallijn.

De provincie Overijssel heeft het treintraject Zwolle-Enschede in december 2014 van het Rijk overgenomen. Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Enschede, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de kosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Enschede. Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.
bron

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2400
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Joensuu, Finland

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 » ma jun 08, 2015 12:58 am

Ik hoop dat de bovenleiding ruimte biedt voor (gedeeltelijke) verdubbeling van het spoor. Een sneltrein naar Zwolle zou toch echt een pré zijn.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » wo jun 17, 2015 9:24 am

Treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede gegund aan Syntus

ZWOLLE - Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben besloten het treinvervoer tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede te gunnen aan Syntus voor een periode van vijftien jaar. Dat is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincie in oktober 2014 is gestart en waarop in totaal drie offertes zijn ontvangen van Syntus, NS en Arriva. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Met de aanbesteding van beide trajecten zet de provincie Overijssel in op het verbeteren van de capaciteit, de stiptheid en de toegankelijkheid van het treinvervoer voor de reizigers.

Syntus gaat op beide trajecten met nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van ruime, comfortabele zitplekken, een gelijkvloerse instap, WIFI, stiltecoupe, stopcontacten in alle coupes en gehandicapten toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet.

Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Ombouwen beide spoortrajecten
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen in het traject Zwolle-Kampen.

Dit betekent dat in principe in december 2017 Syntus als nieuwe vervoerder op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede van start kan gaan.

Elektrificatie beide lijnen
Met de elektrificatie van beide lijnen bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit en vermindert de geluidsoverlast in het gebied tussen Zwolle en Kampen en Zwolle en Wierden.

Elektrificatie zorgt ook voor een kortere rijtijd, waardoor de reizigers sneller op de plek van bestemming zijn en een hogere frequentie in de toekomst mogelijk is.

Extra station
De provincie Overijssel heeft de treinverbinding Zwolle-Kampen in 2005 van het Rijk overgenomen. Naast elektrificatie van het dertien kilometer lange treintraject komt er een extra station in de wijk Stadshagen.

Het traject Zwolle-Enschede is door de provincie Overijssel in december 2014 van het Rijk overgenomen. Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de intercity’s en stoptreinen van de NS tussen Deventer-Almelo-Enschede, goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn.
bron: http://www.transport-online.nl/site/604 ... an-syntus/
Bijlagen
syntus.png
syntus.png (10.47 KiB) 5740 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Rooy
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Rooy » wo jun 17, 2015 4:51 pm

Goed voor de reiziger! Jammer dat het nog even duurt voordat het zover is.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » vr aug 28, 2015 1:55 pm

NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle

Gepubliceerd op: 28/08/2015

NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle
De NS is naar de rechter gestapt vanwege de aanbesteding van de spoorlijn tussen Enschede en Zwolle. De provincie Overijssel heeft dit traject, na een lange aanbestedingsprocedure, gegund aan Syntus. De NS was ook in de race om de spoorlijn te exploiteren en laat het er niet bij zitten.

Het probleem zit hem in het gedeelte van Wierden naar Almelo. Op dat stukje rijden NS en Syntus allebei. Daarmee wordt het monopolie van de NS in de regio doorbroken. Syntus mag van de provincie Overijssel op het traject extra treinen inzetten. Dat stond volgens gedeputeerde Bert Boerman vanaf het begin vast in de concessie, maar de NS bestrijdt dat en maakt bezwaar tegen die extra treinen. Door de rechtszaak wordt waarschijnlijk een vertraging van maanden opgelopen. Boerman heeft daarom de minister en staatssecretaris om hulp gevraagd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/ns-naar-rech ... tem?483690
Bijlagen
NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle.jpg
NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle.jpg (55.84 KiB) 5205 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur » vr aug 28, 2015 11:17 pm

Fout in het artikel: het gaat natuurlijk om Wierden - Enschede

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » do dec 08, 2016 9:55 am

Brand in trein tussen Hengelo en Enschede

Gepubliceerd op: 08/12/2016
Brand in trein tussen Hengelo en Enschede

In een trein tussen Hengelo en Enschede is donderdagochtend brand uitgebroken. In de trein zaten ongeveer 25 passagiers, die hebben de brandende trein op tijd kunnen verlaten. De gehele locomotief van de trein stond in brand. Hoe de brand is ontstaan is onbekend.

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt als gevolg van de brand stil. De NS meldt op haar website dat de storing rond 14.00 uur weer verholpen is. Er rijden bussen tussen Hengelo en Enschede. De storing veroorzaakt chaos en overvolle bussen op het station in Hengelo.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/brand-in-tre ... tem?939181
Bijlagen
Brand in trein tussen Hengelo en Enschede.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8644
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie » ma dec 12, 2016 4:55 pm

Een plaatje uit de oude doos. Auke Vleerstraat Spoorwegovergang Lonnekerbrugstraat met passerende trein.
Bijlagen
Auke Vleerstraat Spoorwegovergang Lonnekerbrugstraat met passerende trein.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten