Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Wauwthur
Member
Member

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur » za sep 14, 2013 11:59 am

Nu wel ja? Ben toch heel benieuwd waarom het nu ineens wel mag!

Maar, goed nieuws!

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » zo sep 15, 2013 8:43 pm

Verlengen of vernieuwen? Verlengen met een ander type overkapping zal het nog lachwekkender maken dan het al is, met name het tussenstuk tussen de stationshal en de overkapping is niet om aan te gluren.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » wo okt 16, 2013 12:15 pm

Regionalbahn boomt: 130 Prozent mehr Reisende zwischen Enschede und Münster

10 oktober 2013

Die Zahl der Menschen, die regelmäßig mit dem Zug fahren, wächst. Im Bereich des Zweckverbandes Schienen-Personen-Nahverkehr Münsterland (ZVM) ist die Zahl zwischen dem Jahr 2000 und 2010 von täglich 52 000 auf 94 000 gestiegen.

„Das ist ein Plus von 81 Prozent“, sagt ZVM-Geschäftsführer Micha­­el Geuckler. Am meisten pro­fitieren die Linien der Regionalbahn (RB) 64 zwischen Münster und Enschede (plus 130 Prozent) und die RB 63 zwischen Münster und Coesfeld (plus 121 Prozent).

Kein Wunder also, dass sich am Montag die ZVM-Verbandsversammlung erneut mit dem weiteren Ausbau der Strecke Münster-Steinfurt-Enschede befasste. Die Entscheidung: Für die Planungen eines zweigleisigen Ausbaus des Teilstücks zwischen Altenberge und Nordwalde und eine Machbarkeitsstudie zur Elektrifizierung der Strecke werden Mittel bereitgestellt.

Auf der RB 64 Münster- Enschede kann die starke Nachfrage mit den heute eingesetzten Dieseltriebwagen bei einzelnen Zügen bereits nicht mehr abgedeckt werden, heißt es dazu in einer Mitteilung des ZVM. Und weiter: „Eine Elektrifizierung schafft hier perspektivisch neue Möglichkeiten für den Einsatz von Fahrzeugen mit größeren Kapazitäten.“

Bron: Westfälische Nachrichten
Goed nieuws voor de lijn naar Gronau, hopelijk weten de Duitsers wel van doorpakken.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » di jan 07, 2014 4:31 pm

Definitieve streep door MBS-spoorlijn Haaksbergen-Boekelo-Hengelo
7 januari 2014

HENGELO/HAAKSBERGEN - De plannen lagen al meer dan tien jaar klaar: een brug over de A35 die het oude treintracé zou volgen om zo van Boekelo met de historische trein naar Hengelo te rijden.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/haaksberge ... -1.4166127
Bijlagen
Haaksbergen MBS.JPG
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member

Bericht door hans » di jan 07, 2014 5:07 pm

jammer , maar dan nog , wat wil je in hengelo....

Veteraan
Member
Member

Bericht door Veteraan » di jan 07, 2014 6:06 pm

.... dan wil je met hetzelfde treintje terug :P

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » di jan 07, 2014 6:20 pm

Het was de bedoeling om een halte te maken bij de Waarbeek.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

hans
Member
Member

Bericht door hans » di jan 07, 2014 6:23 pm

aaaah , dat is nog net enschede , bijna...

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do mar 06, 2014 4:20 pm

D66 wil latere treinen van en naar Enschede

Gepubliceerd op: 06/03/2014

Treinen naar onder meer Enschede moeten tot later rijden. Dat wil Tweede Kamerlid Van Veldhoven van D66. Van Veldhoven wil dat treinen tot 1 uur ’s nachts blijven doorrijden van de Randstad naar Enschede, Groningen, Leeuwarden en Maastricht. De NS moet ervoor zorgen dat mensen die laat op de avond de trein willen pakken zich niet hoeven te haasten, vindt het Kamerlid. Ze doelt op mensen die een avondje stappen of laat moeten werken. De NS stelde onlangs voor om meer Intercitytreinen in de avond in te zetten tussen de Randstad en Zwolle of Den Bosch.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/d66-wil-late ... item?54215

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » vr mar 07, 2014 12:56 am

Mooi plan. Maar elk uur een trein tot de eerste trein van de volgende dag lijkt me nog beter.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » vr mar 07, 2014 6:45 pm

Wel apart dat er in de toekomst wel zeer later treinen rijden vanaf de randstad naar Deventer. Zou mooi zijn als die treinen verder rijden. Dit b.v. ook handig voor passagiers van en naar Schiphol.
Een goed begin heeft geen einde

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » wo mar 12, 2014 4:24 pm

Foto van de goederenspoorlijn naar Boekelo. 1970 ongeveer. je ziet de lijn zelf niet, maar wel de spoorwegovergang in de Geerdinkszijdeweg. Nog bovengrondse bekabeling voor de huizen, de lijnen die hoger liggen zijn van de 110kV leiding die net na die overgang een bocht maakt naar wat nu een industriegebied is. De grote rode pijl op het kaartje geeft de richting van de foto weer, de blauwe lijn ongeveer de ligging van de Afinkstraat.
image0054a.jpg
Imagemap.jpg
Imagemap.jpg (58.8 KiB) 4058 keer bekeken
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » do mar 13, 2014 4:30 pm

Deze is voor Arie. Die vroeg of er nog een foto was van de halte Rembrandtlaan van de MBS. Jawel:
Image0040.jpg
Image0040.jpg (40.21 KiB) 4042 keer bekeken
Links op de foto zie je het Ichthus, tussen de school en de loc zie je de bungalow van mijn ouders, de schoorsteen met TV-antenne. en rechts zie je de 110kV leiding. De Rembrandtlaan loopt net voor de hoogspanningsmast. Foto had mijn zwager nog liggen, uit 1972 net voordat mijn zus en hij getrouwd zijn. Hij heeft de foto van iemand gekregen ooit, dus hoe de copyrights zijn weet ik niet. De scan is door mijn zwager gedaan, groter dan dit krijg ik 'm niet, helaas.

Edit: het afbuigspoor rechts is naar de binnenhaven, waar het spoortje achter de wissel links naartoe gaat weet ik ook niet. Weer zoiets wat nergens gedocumenteerd staat. Grrrrr. Kan ik weer gaan zoeken om mijn verhaal aan te passen.

Edit2: ik heb zojuist een Google Imagesearch gedaan, twee verwijzingen, en allebei de pagina's bestaan niet meer. Het copyrightverhaal loopt dus dood.

Pitr

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do mar 13, 2014 4:50 pm

Zo blijf je bezig Pitr. :) Bedankt voor deze foto. Weer een stukje herinnering terug hoe de situatie daar vroeger was. Ben ook nog benieuwd of je een foto hebt van het straatje waaraan papiergroothandel Jac. Vromen lag. Net zoals Veteraan brachten wij vroeger in de paasvakantie daarheen oud papier en wat oude kleding in de hoop wat geld bij elkaar te krijgen voor de paaskermis. We huurden dan daarvoor een bakfiets bij het ijzerwarenwinkeltje van Ezendam dat toen nog aan de Dennenweg zat. Meestal konden we van de opbrengst van het papier, karton en kleding nog net de huur van de bakfiets betalen en hielden dan nog wat over voor de kermis. Bij dat ijzerwarenwinkeltje van Ezendam werden ook wel eens van die stalen krammetjes gekocht om dat met een elastiekje af te schieten. Ja vroeger werd er inderdaad ook veel kwajongensstreken uitgehaald waarvan de ouders niets wisten.

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » do mar 13, 2014 4:56 pm

Arie schreef:Zo blijf je bezig Pitr. :) Bedankt voor deze foto. Weer een stukje herinnering terug hoe de situatie daar vroeger was. Ben ook nog benieuwd of je een foto hebt van het straatje waaraan papiergroothandel Jac. Vromen lag. <knip>
Ach Arie, wanneer je met pensioen bent heb je toch alle tijd? :P Ik zit met mijn portable in de tuin (even wat werkenden jaloers maken) en ben aan het hobbyen. Verder geen dank, graag gedaan.
Ik zal eens vragen naar die vromen/jochemsweg plaat, misschien is die er. ik heb ook nog een broer in het westen die alles bewaard heeft, misschien heeft die nog iets.

Pitr

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » do mar 13, 2014 5:00 pm

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do mar 13, 2014 5:11 pm

Ja die is ook mooi Spruwel. :okay:
Bijlagen
Rembrandtlaan April 1972.jpg

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » do mar 13, 2014 5:16 pm

Pitr de Nerd schreef:Edit: het afbuigspoor rechts is naar de binnenhaven, waar het spoortje achter de wissel links naartoe gaat weet ik ook niet. Weer zoiets wat nergens gedocumenteerd staat. Grrrrr. Kan ik weer gaan zoeken om mijn verhaal aan te passen.
Als het spoor rechts naar de haven gaat, gaat het dan links niet richting zuid?
En de trein komt vanuit de richting boekelo?

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » do mar 13, 2014 6:03 pm

Spruwel schreef: Als het spoor rechts naar de haven gaat, gaat het dan links niet richting zuid?
En de trein komt vanuit de richting boekelo?
Je hebt gelijk! Voor mijn herinnering lag die kruising veel verder naar het oosten, maar die aftakking naar de Binnenhaven is net ongeveer in die tijd verlegd. Die kwam eerst uit de richting Boekelo. In 1975 is de lijn naar Zuid opgeheven en volgens mij in 1978 weggehaald.
Bedankt.

Trouwens, vraagje: hoe heb jij die foto zo snel gevonden? ik heb een imagesearch gedaan en daar kwam niet bruikbaars op terug...

Pitr

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » do mar 13, 2014 6:08 pm

Eigenlijk was ik aan het zoeken naar een kaart om een beeld te krijgen van de locatie, toen heb ik rembrandtlaan enschede en daar kwam toevallig ook deze foto tevoorschijn.

Touwens, bij de dode links zou je nog kunnen proberen de originele url bij archive.org in te tikken.

Plaats reactie