Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Wauwthur
Member
Member

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur » wo jul 17, 2013 2:56 pm

Daar is dus niet iedereen het mee eens

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » wo jul 17, 2013 4:30 pm

Die perronoverkapping is niet oorspronkelijk. Er zijn foto's uit de jaren '50 en 60 waar die lelijke overkapping niet opstaat. Het is dus een smoes van de eerste orde dat dit bij het ontwerp van Schelling hoort. Wordt er miljoenen uitgegeven, terecht overigens, en plaatsen ze de ouwe meuk terug. Laat ze gewoon zeggen dat het geld op is, of............dat ze dat voor een eindstationnetje als Enschede is niet over hebben. Kijk eens wat er voor het station Arnhem wordt uitgegeven.
Wat sas as dós was kaans.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » wo jul 17, 2013 5:20 pm

De stadsfotograaf zonder grenzen

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » wo jul 17, 2013 6:37 pm

Dat het niet oorspronkelijk is is geen bijster sterk argument.
Met die redenatie zou je ook probleemloos de vleugel van het stadhuis aan de zijde van rocks kunnen slopen. Dat zullen bepaalde plannenmakers zeker niet erg vinden gezien de tekening van een tijdje geleden...

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » do jul 18, 2013 12:18 pm

Spruwel schreef:Dat het niet oorspronkelijk is is geen bijster sterk argument.
Met die redenatie zou je ook probleemloos de vleugel van het stadhuis aan de zijde van rocks kunnen slopen. Dat zullen bepaalde plannenmakers zeker niet erg vinden gezien de tekening van een tijdje geleden...
Die stadhuisvleugel is in exact dezelfde stijl gebouwd. Voor de onderste natuursteen is zelfs de Poolse steengroeve tijdelijk heropend. En zijn er dakpannen weggehaald van een niet zichtbaar oud deel om ze op de nieuwbouw te leggen. Voor de niet ingewijden is het niet te zien dat het een latere aanbouw is. Dat gaat niet op voor de perronoverkapping.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do jul 18, 2013 1:55 pm

Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.
bron foto: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... 960/163936
Bijlagen
Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.jpg
Het in aanbouw zijnde nieuwe N.S.-station Enschede in 1950.jpg (50.3 KiB) 1765 keer bekeken

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » do jul 18, 2013 10:31 pm

Over het station van Enschede gesproken: iemand die nog weet dat er vroegâh van die automatische deuren in de hoofdingang Oostzijde zaten die reageerden op het gewicht van de binnen- dan wel buitentredende passagiers? Ik denk dat ze er zaten, maar ik kan er geen informatie meer over vinden. Het kan ook zijn dat ik volkomen ongelijk heb en dat die deuren in station Rotterdam zaten.
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » do jul 18, 2013 10:37 pm

Ik ken die deuren zelf niet maar heb het wel ergens gelezen, volgens mij was dat toen een noviteit. Er zijn ook foto's van. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do jul 18, 2013 11:30 pm

enschedeinansichten schreef:Ik ken die deuren zelf niet maar heb het wel ergens gelezen, volgens mij was dat toen een noviteit. Er zijn ook foto's van. :okay:
Ja, ik weet ook nog wel dat die deuren er waren. Foto's daarvan zijn ook te vinden in het Utrechts archief, maar er moet ergens op you tube daarvan ook nog een filmpje zijn.

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do jul 18, 2013 11:33 pm

joepjoris
Member
Member

Bericht door joepjoris » do jul 18, 2013 11:43 pm

Hendrik
Member
Member

Bericht door Hendrik » vr jul 19, 2013 10:19 am

Ik kan mij dit nog heel vaag herinneren. Als klein jochie ging ik met mijn tante helemaal naar Hengelo met de trein. Volgens mij waren die deuren na een x aantal jaren verdwenen. Het laat zich raden dat het mechaniek storingsgevoelig was en wat te doen als de deuren dicht bleven?. Er zaten 3 van deze deuren naast elkaar.

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » vr jul 19, 2013 11:00 am

Hendrik schreef:Die stadhuisvleugel is in exact dezelfde stijl gebouwd. Voor de onderste natuursteen is zelfs de Poolse steengroeve tijdelijk heropend. En zijn er dakpannen weggehaald van een niet zichtbaar oud deel om ze op de nieuwbouw te leggen. Voor de niet ingewijden is het niet te zien dat het een latere aanbouw is. Dat gaat niet op voor de perronoverkapping.
Ik snap je punt en zie het verschil wel maar op een gegeven moment worden nieuwe onderdelen deel van het geheel. Toekenning van de monumentenstatus is ook een momentopname en kijkt naar de situatie op dat moment. Die overkapping hoort dan dan bij. Er is overigens genoeg voor te zeggen om die dat op te knappen en een betere uitstraling te geven.

Over de draaischijf is op de weblog van prorail wat extra informatie te vinden.

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » vr jul 19, 2013 3:42 pm

Weet iemand nog van dat ongeluk op het perron?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » vr jul 19, 2013 4:11 pm

Welk?

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » vr jul 19, 2013 4:18 pm

Wauwthur schreef:Welk?
Dat was per ongeluk. :D

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » vr jul 19, 2013 5:55 pm

Wat ik mij nog kan herinneren dat er een grote bascule stond in de hal. Hij stond ter hoogte van de doorgang hal naar het perron.
De toenmalige dikste man van Nederland (Koos) uit Enschede, ging zich regelmatig wegen op die bascule.

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » vr jul 19, 2013 7:28 pm

Arie, Joepjoris, bedankt! Was mijn herinnering toch nog goed :D Je kan nog prachtig zien dat het puur mechanisch was, vloerplaat zakt en arm trekt halve deur open.
Martinus: klopt. Op diezelfde plek kwamen de middagkranten uit het westen binnen, het Parool, Het Handelsblad. Er zat een soort lage balie tussen het perron en de stationshal, wij krantenjongens mochten niet aan de andere kant van die balie komen. We mochten trouwens ook niet fietsen in die hal en op de invaliden helling buiten, maar probeer dat eens duidelijk te maken aan jongens van zestien?

Pitr

martinus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door martinus » vr jul 19, 2013 7:53 pm

Pitr de Nerd schreef:Arie, Joepjoris, bedankt! Was mijn herinnering toch nog goed :D Je kan nog prachtig zien dat het puur mechanisch was, vloerplaat zakt en arm trekt halve deur open.
Martinus: klopt. Op diezelfde plek kwamen de middagkranten uit het westen binnen, het Parool, Het Handelsblad. Er zat een soort lage balie tussen het perron en de stationshal, wij krantenjongens mochten niet aan de andere kant van die balie komen. We mochten trouwens ook niet fietsen in die hal en op de invaliden helling buiten, maar probeer dat eens duidelijk te maken aan jongens van zestien?

Pitr
Ook wel eens aan de noodrem getrokken vlak voor aankomst station. of het begin van een rol wc-papier in het toilet van de trein doorspoelen. Door de vaart van de trein wikkelde de hele rol af onder de trein.
Laatst gewijzigd door martinus op vr jul 19, 2013 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pitr de Nerd
Member
Member

Bericht door Pitr de Nerd » vr jul 19, 2013 8:38 pm

Ach. Als we toch herinneringen aan het station gaan ophalen: het was een tijdje lang DE ontmoetingsplaats van dat deel van de mannelijke bevolking die het bij hun eigen geslacht hield in plaats van den andere kunne. (moderator: wanneer deze post te expliciet wordt mag je ‘m verwijderen :D )
Zo haalde ik een keer een kop koffie in de stationsrestauratie omdat de trein met de kranten vertraging had, en komt er een figuur binnen die de opmerking plaatste: “waar is Willem, want ik heb toch zo’n hete reet!” Als joch van zestien in die tijd was dat toch een openbaring :P
Verder stonden er twee “krullen” (Amsterdamse term), pisbakken dus, één bij de overgang met de Molenstraat en de andere onderaan de helling vlak bij de Beatrixtunnel. Ik sta ik die laatste een keer toen ik een jaar of twintig was, bezig met waar die dingen voor bedoeld waren, één hand op mijn rug, de andere aan het tactisch voorwerp. Komt er één van die andersdenkenden en legt zijn geslacht in mijn hand achter mijn rug. Dus knijp en trek ik. Je hebt nog nooit iemand zo’n kreet horen slaken :P
Voorzichtig en eufemistisch genoeg uitgedrukt? Mooi.
Pitr

Plaats reactie