Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma nov 15, 2004 8:36 pm

Anonymous schreef:het is toch echt Hengelo Robert
Daar heb ik het liever niet over ;)
Anonymous schreef:station Hengelo Westermaat die zo rond het treinviaduct over de A1 komt te liggen.
En, wie moeten daar allemaal in- en uitstappen dan? Enkel de bezoekers voor 't Industrieterrein? De meeste bezoekers van Ikea en Mediamarkt zullen toch met de auto komen als je kasten of televisies wilt gaan verslepen.
Anonymous schreef:zaterdags Hengelo uit te komen omdat de files naar het IKEA terrein al bij Opel Bleecker aan de Bornse straat beginnen.
Offtopic: Wat moet je dan ook in Hengelo? :lol:
Anonymous schreef:slechte bereikbaarheid van het centrum doordat alle wegen ronjd het centrum zo'n beetje losloggen. Winkeliers gaan nu al de parkeerbonnen vergoeden om klanten te lokken.

Dat is wel heel erg laat hoor :( Enkel de weg naar Oldenzaal is nu nog dicht vanwege een paar hekken die midden over de weg staan (ter hoogte van de Parkeergarage), verder is voorzover ik weet alles klaar aan wegen. Files zijn er (vanwege die wegopbrekeningen) niet meer.

Kortom, Hengelo verpauperd, Borne (Industrieterrein Westermaat) leeft op. Enschede ondervindt hieraan (nog) geen negatieve gevolgen en die verwacht ik ook niet op korte termijn.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Berrtus als gast

Bericht door Berrtus als gast » ma nov 15, 2004 8:37 pm

De hele westelijke zijde van het spoor wordt nog volgebouwd met bedrijven en kantoren. Ook is er een plan voor een grote school. Het Expo gaat mogelijk ook een grote opwaardering en uitbreiding krijgen. Ook is er het serieuze plan om discotheek New York naar Westermaat te brengen.
De plek daarvoor ligt tussen het IKEA-terrein en de spoorlijn. Poppodium Metropool zou dan in het pand van NewYork trekken.

Genoeg potentie voor een station.

Gast

Bericht door Gast » ma nov 15, 2004 8:46 pm

QyRoZ schreef:Leuk, heb je daar een station waar je alleen tijdens winkelopeningstijden iets aan hebt. De stopper zwolle - enschede zit al zo krap in zijn dienstregeling....
Een extra station in Hengelo is vooral mogelijk door een andere structuur op het spoor. Men gaat daarbij uit van een ligtrailgedachte, waarbij kleinere treinen (waarschijnlijk de Syntusgevallen) met een hogere frequentie tussen Enschede en Almelo gaan rijden. Almelo zou dan het eindstation voor de trein uit Zwolle zijn. De Aglo-lijn (van aglomeratie) zal mogelijk doorgetrokken worden richting Wierden/ Vriezenveen en Gronau. Extra stophaltes zijn gedacht in Hengelo Westermaat, Almelo-Aadorp (waar ten oosyten van Aadorp een wijk met bijna 4000 woningen verrijst) en mogelijk Zenderen. Tevens heeft Hengelo de wens een voorsophalte te maken nabij het in aanbouw zijnde gezondheidspark aan de spoorlijn naar Delden.

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » ma nov 15, 2004 8:54 pm

ben weer ingelogd. Bovenstaande woorden waren dus van mij

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma nov 15, 2004 8:56 pm

Het is een vooruitstrevend idee, dat moet ik toegeven. Een hogere frequentie tussen Enschede en Almelo zie ik op lange termijn (10 jaar of langer) wel als realistisch. De Netwerkstad zal toch wel komen (ook als het niet zo wordt genoemd), waardoor er gewoon vraag zal zijn naar meer halte's. Een door jou genoemde Aglo-lijn klinkt me wel mooi in de oren.
Je zou dus de lijnen:
a. Gronau-Mariënberg
b. Oldenzaal-Zutphen
c. Deventer-Almelo, en
d. Zwolle-Almelo overhouden.

Het nadeel van de huidige Syntusgevallen is vindt ik, het ontbreken van een eerste klas. Af en toe hoor je wel wat ouderen die er nogal over klagen, als je betaalt voor de eerste klas, mag je er ook gebruik van maken mijns inziens. Ook de afwezigheid van toiletten zie ik wel als een probleem, ondanks dat het veel wordt gebruikt voor korte afstanden, heb je ook mensen die wél van Oldenzaal naar Zutphen gaan, en die hebben geen enkele 'mogelijkheid'.

Eigenlijk strookt dit ook wel met wat onderzoeken en plannen van de NS, die ik me zo herinner, om de lijn Zwolle-Almelo op te doeken, vanwege de te lage gebruiksfrequentie. Pas in Nijverdal en Wierden begint het wat drukker te worden.

Verder, verwacht ik bij een halte Westermaat weinig treinverkeer door zakenreizigers, bij Drienerlo stappen enkel maar (of voornamelijk) studenten uit (ook buiten de school-tijden).

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » ma nov 15, 2004 9:14 pm

ik denk dat een station bij Westermaat drukker kan worden dan bijvoobeeld Drienerlo en De Riet. Juist de publieksfuncties (EXPO) en de grote winkels zijn een voordeel.

Verder denk ik dat het goed zou zijn een transferium aan te leggen zo rond het toekomstige station. Snelweggebruikers kunnen hun auto nabij het station parkeren en hun weg vervolgen in de richting van Almelo- Enschede met de Aglo-lijn. Ideaal voor dagjesmensen denk ik. De Duitsers zullen dan misschien wel verder kijken dan alleen het Retailpark. Almelo en Enschede liggen op 15 minuten afstand. Ik heb hem in mijn afstudeerplan al opgenomen. Ik denk dat een station daar juist erg veel potentie heeft.

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » ma nov 15, 2004 10:31 pm

Anonymous schreef:
Een extra station in Hengelo is vooral mogelijk door een andere structuur op het spoor. Men gaat daarbij uit van een ligtrailgedachte, waarbij kleinere treinen (waarschijnlijk de Syntusgevallen) met een hogere frequentie tussen Enschede en Almelo gaan rijden. Almelo zou dan het eindstation voor de trein uit Zwolle zijn.
Ah, het knippen van een spoorlijn, dat is echt dodelijk voor het reizigersvervoer. Keer op keer blijkt dat treinreizigers aan niets een zo grote hekel hebben als aan overstappen. En groot gelijk hebben ze! Nee, Enschede - Zwolle MOET een doorgaande lijn blijven. Daar maak ik mij al lang hard voor. En op die manier wordt Twente / Enschede juist meer geisoleerd richting Zwolle / het noorden. No way dus!

Agglorail is trouwens ook ongeveer dood.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » ma nov 15, 2004 10:33 pm

Robert schreef:
Eigenlijk strookt dit ook wel met wat onderzoeken en plannen van de NS, die ik me zo herinner, om de lijn Zwolle-Almelo op te doeken, vanwege de te lage gebruiksfrequentie. Pas in Nijverdal en Wierden begint het wat drukker te worden.
Vergeet de sociale functie van de spoorlijn niet, met een extra overstap voor de langere afstand er bij zullen veel mensen al sneller voor de auto kiezen. Dan krijg je dus juist een averechts effect. GEEN LIJNEN KNIPPEN! Hoe vaak moet ik het herhalen? Djiez.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma nov 15, 2004 10:53 pm

Op 'n bepaalde manier wordt de lijn natuurlijk langer, een betere aansluiting op Vriezenveen en die andere gehuchten daaromheen kan ook geen kwaad qua ontsluiting van dat gebied, maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat Twente als geheel ook ontsloten moet blijven (richting Zwolle)...

Misschien een dubbele Aglorail (waarom is deze trouwens 'ook ongeveer dood'?), om 't kwartier een trein naar Almelo waarvan er één afsplitst naar V'veen en 'n ander naar Zwolle. Zo houd je om 't half uur de huidige trein naar Zwollle, maar wordt 't net gewoon intensiever gebruikt. In hoeverre dit technisch haalbaar is qua intercity's en de internationale treinen dat weet ik natuurlijk ook niet.

Maar, misschien is dit wel een al te optimistisch beeld van het openbaar vervoer gebruik op lange termijn.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma nov 15, 2004 11:44 pm

Robert schreef: In hoeverre dit technisch haalbaar is qua intercity's en de internationale treinen dat weet ik natuurlijk ook niet.
Spoorverdubbeling!!! :D

Knippen is inderdaad een slechte zaak. Ik heb ook een hekel aan overstappen. Als ik moet kiezen tussen een trein met overstap of een half uur later een rechtstreekse, dan vertrek ik meestal een half uur later. Dat stomme randstad metro-systeem zie ik ook helemaal niet zitten.
de kloomp'maj anhoalen

dwars
Member
Member
Contacteer:

Bericht door dwars » di nov 16, 2004 12:54 am

Berrtus als gast schreef:Poppodium Metropool zou dan in het pand van NewYork trekken.
Dat is een oud plan. Ze komen nu achter het Centraal Station, in het Hart van Zuid.

Op het traject van Almelo naar Enschede hoeft van mij overdag niet vaker gereden te worden, als ze 's nachts maar eens gaan rijden. Dan gaat een oude wens van me in vervulling: Nachtvervoer tussen Enschede en Hengelo.

Kwam er laatst trouwens achter dat er op donderdagnacht om half 3, half 4 en half 5 een nachtbus rijdt van het station naar de Universiteit. En die komt dus weer vlak langs mijn huis in Twekkelerveld. Fantastisch natuurlijk maar waarom alleen op donderdag en waarom rijdt hij al drie jaar zonder dat ik er ooit van gehoord heb?

Een nachtbus in Enschede... :roll: ...niet te geloven.
Artiesten boeken: http://www.alleslos.nl
Artiesten bezoeken: http://www.atak.nl

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » di nov 16, 2004 6:45 am

Robert schreef:Op 'n bepaalde manier wordt de lijn natuurlijk langer, een betere aansluiting op Vriezenveen en die andere gehuchten daaromheen kan ook geen kwaad qua ontsluiting van dat gebied, maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat Twente als geheel ook ontsloten moet blijven (richting Zwolle)...
Nou, Vriezeveen. Die doodlopende lijn voegt echt compleet niets toe.
Misschien een dubbele Aglorail (waarom is deze trouwens 'ook ongeveer dood'?)
http://www.xs4all.nl/~rajvdb/lra/n_htm/n_kt_twente.htm

Maar, misschien is dit wel een al te optimistisch beeld van het openbaar vervoer gebruik op lange termijn.
Je rekent buiten ons OV-hatende kabinet.

Gast

Bericht door Gast » di nov 16, 2004 11:13 am

Nou, die Mediamarkt blijft dus gewoon. Fijn om te horen.
Over de OV-discussie: ik sluit me helemaal bij QyRoZ aan. Ik moet tegenwoordig vaak met de Lightrail van Alphen of Gouda naar Waddinxveen. Dat is echt een ramp. Ze gaan 'em doortrekken naar Leiden en Leiderdorp. In de stad gaat 'ie dan over de straat. Dat was ook het oorspronkelijke idee van de Agglolijn. In de steden over een trambaan, buiten de steden over het bestaande spoor. Het lijkt me echter een aanvulling op het bestaande treinverkeer, geen vervanging voor de lijn Enschede-Almelo.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di nov 16, 2004 11:15 am

Dat was ik dus.... :oops:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di nov 16, 2004 11:21 am

Ik dacht ook al, welke waslap op het Enschede forum gaat er nu van Alphen naar Waddinxveen. ;)
de kloomp'maj anhoalen

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » di nov 16, 2004 11:33 am

Overstappen = grote kans op aansluiting missen = vertraging. En daar hou ik niet van. Ik verdom het trouwens ook om elke dag als ik van Drienerlo naar Nieverdal moet om in Almelo over te stappen waardoor ik nog een paar honderd meter moet lopen/rennen. Het is 's ochtends al vermoeiend genoeg.

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » di nov 16, 2004 12:44 pm

dwars schreef:
Berrtus als gast schreef:Poppodium Metropool zou dan in het pand van NewYork trekken.
Dat is een oud plan. Ze komen nu achter het Centraal Station, in het Hart van Zuid.
Dat plan is ook al weer oud. Die van mij is recenter.

Berrtus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Berrtus » di nov 16, 2004 12:45 pm

Anonymous schreef:Nou, die Mediamarkt blijft dus gewoon. Fijn om te horen.
Over de OV-discussie: ik sluit me helemaal bij QyRoZ aan. Ik moet tegenwoordig vaak met de Lightrail van Alphen of Gouda naar Waddinxveen. Dat is echt een ramp. Ze gaan 'em doortrekken naar Leiden en Leiderdorp. In de stad gaat 'ie dan over de straat. Dat was ook het oorspronkelijke idee van de Agglolijn. In de steden over een trambaan, buiten de steden over het bestaande spoor. Het lijkt me echter een aanvulling op het bestaande treinverkeer, geen vervanging voor de lijn Enschede-Almelo.
ach, als Almelo maar maximaal bereikbaar blijft.... 8)

dwars
Member
Member
Contacteer:

Bericht door dwars » di nov 16, 2004 12:52 pm

Berrtus schreef:
dwars schreef:
Dat plan is ook al weer oud. Die van mij is recenter.
Toen ik gisteren met mijn vrouw sprak, voormalig bestuurslid van Metropool en nog steeds dagelijks actief als vrijwilligerscoördinator aldaar was het nog Hart van Zuid :roll:.

Het klopt trouwens wel dat er in de loop der tijd flink heen en weer is geschoven bij Metropool, maar volgens mij staat het nu toch al een aantal maanden vast op Hart van Zuid. Zo niet hoor ik graag waar je dat op baseert :).
Artiesten boeken: http://www.alleslos.nl
Artiesten bezoeken: http://www.atak.nl

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » di nov 16, 2004 1:18 pm

Winus! Splitsen! Nu gaat het weer over Metropool :D

Plaats reactie