Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

Voorzitter van deze club is Tymon de Weger, oud wethouder van Enschede. Ik ken hen persoonlijk, is geen dromer maar een realistisch man.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Nou doortrekken van de stoptrein uit Duitsland naar Hengelo is realistisch :?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Vincent1971 schreef:Nou doortrekken van de stoptrein uit Duitsland naar Hengelo is realistisch :?
Wel met een Europees potje, of geld dat vrijkomt nieuwe beveiligingssystemen vanuit het rijk. De komende jaren nog niet, daarna misschien wel. Is er bij de verbouwing van het station Hengelo eigenlijk rekening gehouden met een mogelijk extra perron? Almelo heeft al een overbelastingsaanvraag ingediend waardoor er daar hoogstwaarschijnlijk een extra perron gerealiseerd gaat worden.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Spruwel »

Of het realistisch is, geen idee. Noodzakelijk is het denk ik allerminst. Weet iemand welke gedachte daar achter zit?

Met het verplaatsen van het binnenkomst spoor, van perron 5 naar perron 4, is er al een leuke verbetering. Niet dat die anderhalve minuut lopen nu zo'n groot probleem is maar het is wel wat compacter en is dan meer deel van het station. Bovendien meer mogelijkheden om droog te staan als je wacht op de trein als het slecht weer is.

De meeste overstappers zullen verder het land in reizen, denk ik. Of ze dan overstappen in Enschede of Hengelo is niet zo relevant. Overstaptijd en uiteindelijke reistijd is belangrijker. Bovendien verwacht ik dat als de treinen uit Duitsland tot Hengelo gaan rijden, de NS sneller geneigd zal zijn de eigen dienstregeling naar Enschede te laten krimpen. En daar zit je als Enschede niet op te wachten.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Iets dat ik meer van nut vind is de verdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Wierden<>Zwolle. Kan je met een intercity b.v. vanaf Enschede via Zwolle naar vliegveld Lelystad of Schiphol :D
Een goed begin heeft geen einde
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Spruwel »

Vincent, je zit vastgeroest in je eigen frustratie. Hou daar toch eens mee op.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

De elektrificatie van Wierden - Zwolle komt er hoogst waarschijnlijk. 17 April wordt daar over gestemd in de Provinciale Staten.

De trein vanuit Duitsland doortrekken naar Hengelo lijkt mij ook overbodig en zelfs mogelijk negatief voor de huidige dienstregeling van de NS.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Spruwel schreef:Vincent, je zit vastgeroest in je eigen frustratie. Hou daar toch eens mee op.
:aai:

Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe ze die elektrificatie en verdubbeling van het spoor Wierden<>Zwolle willen gaan uitvoeren. Te meer omdat je geen 'inhaalspoor' hebt
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

En zo is de aandacht weer afgeleid van het Lightrail project dat werd gepost. Het is een visie die in 2040 werkelijkheid zou kunnen zijn, maar waar over nagedacht is. Een flink deel van Enschede heeft al voorbereidingen voor ligtrail, de busbanen zijn zodanig ontworpen dat er tramrails gelegd kunnen worden. Het is toekomstmuziek maar geen dagdromerij. Per slot van rekening heeft de HTM al jaren geleden Enschede gepolst om trambanen aan te leggen naar de zuidwjken en de UT. Is toen afgeblazen door de autohater Buursink.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

hadden we 100 jaar geleden niet al een tram ?
hadden we maar een metro....
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door enschedeinansichten »

De huidige treinen zijn zo 1800. :cry: Hans, kwam ik jou gistermorgen tegen op PdK met tekkeltje ? 9 uur.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Hendrik schreef:En zo is de aandacht weer afgeleid van het Lightrail project dat werd gepost. Het is een visie die in 2040 werkelijkheid zou kunnen zijn, maar waar over nagedacht is. Een flink deel van Enschede heeft al voorbereidingen voor ligtrail, de busbanen zijn zodanig ontworpen dat er tramrails gelegd kunnen worden. Het is toekomstmuziek maar geen dagdromerij. Per slot van rekening heeft de HTM al jaren geleden Enschede gepolst om trambanen aan te leggen naar de zuidwjken en de UT. Is toen afgeblazen door de autohater Buursink.
Volgens mij was dat niet de enige reden. De gemeente heeft 'vertramming' vaker laten onderzoeken, maar de passagiersaantallen zijn er (nog) te laag voor. Daarbij denk ik dat de bevolkingsdichtheid in Enschede gewoon te laag is voor een dergelijk vervoersmiddel. In plaats daarvan vind ik dat er veel meer met het busvervoer ge-experimenteerd mag worden, andere lijnen, andere type bussen t.b.v. het imago, om zo meer mensen het OV in te krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Net of een ander type bus er iets toe doet. Persoonlijk denk ik eerder dat er frequenter gereden moet worden en zou ook niet misstaan een soort van buurtbus op afroepbasis. Hier in Stokhorst/Ribbelt rijdt op zondag maar 1 bus per uur.
Een goed begin heeft geen einde
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

gelukkig staat er een bus voor mijn deur.
zeer comfortabel , de chauffeur zeurt zelden , de medepassagiers zijn allemaal jonger en zijn derhalve stil als ik ze daar om vraag. wat wil je nog meer ?

we hebben een fox terrier , die luister beter dan een tekkel....:-)
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Enschede alleen heeft te weinig inwoners om een tram rendabel te maken idd.. Maar Samen met Oldenzaal en Haaksbergen zit je op 220.000. Lijnen 2,20,60,62,73 en 74 kan je dan (voor een groot deel) opdoeken. Samen hebben deze lijnen nu misschien al wel genoeg reizigers per dag om er rendabel een lightrail verbinding van te maken.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Vincent1971 schreef:Net of een ander type bus er iets toe doet.
Jazeker. Eigenlijk komen we dan direct bij een groot vraagstuk waar onderzoekers het ook sterk met elkaar over oneens zijn: Bus Rapid Transit versus Light Rail. Kap eens met je uitgesproken mening posten over onderwerpen waar je geen reedt over weet Vincent. Ga eens lezen, dit bijvoorbeeld.

Aangezien er al veel infrastructuur is aangelegd voor bussen (en dat ongeveer 50% voordeliger is dan infra aanleggen voor lightrail), denk ik dat de regio eerst eens meer in moet zetten op het promoten van dit vervoer. Maak een onderscheid tussen stadsbussen die overal stoppen en snelbussen tussen de grotere knooppunten (zoals de q-liners). De lijn Haaksbergen - Enschede doet 26 minuten over 15 kilometer, dan zijn gemiddelde snelheden waar de auto het dik van wint, dat moet anders wil je de bus interessanter maken als alternatief.

Helaas heeft syntus (die de nieuwe concessie gewonnen heeft en vanaf december 2013 tien jaar het bus-ov hier mag uitvoeren) weer voor een standaard type bus gekozen en zijn de veranderingen in de dienstregeling minimaal, dus zullen er de komende 10 jaar geen grote veranderingen plaatsvinden..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door rr1991 op ma apr 08, 2013 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

die achterstand wordt aangepakt door de snelheid van de autos te drukken , al jaren....
en toch stap ik in geen andere bus dan mijn eigen.
een tram daarentegen....
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

hans schreef: en toch stap ik in geen andere bus dan mijn eigen.
een tram daarentegen....
En waarom? Waarschijnlijk vanwege het imago of de te grote hoeveelheid stops die gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

rr1991 schreef:
Vincent1971 schreef:Net of een ander type bus er iets toe doet.
Jazeker. Eigenlijk komen we dan direct bij een groot vraagstuk waar onderzoekers het ook sterk met elkaar over oneens zijn: Bus Rapid Transit versus Light Rail. Kap eens met je uitgesproken mening posten over onderwerpen waar je geen reedt over weet Vincent. Ga eens lezen, ..
Dus als ik het goed begrijp heb jij liever een luxe bus die 1 keer per uur rijdt dan om de 10 minuten een klein standaard stadsbusje?
Toen ik studeerde had een leraar Ir. het vaak over de J.B.F. methode oftewel de Jan Boeren Fluitjes methode.
En oh het is reeT en geen reedt in deze context en als je iets citeert dan graag het hele stuk citeren anders haal je dingen uit het verband tenzij je politicus bent van beroep :D
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

rr1991 schreef:
hans schreef: en toch stap ik in geen andere bus dan mijn eigen.
een tram daarentegen....
En waarom? Waarschijnlijk vanwege het imago of de te grote hoeveelheid stops die gemaakt worden.
Ik gok op snelheid en comfort. Een stadsbus rijdt niet echt snel en je moet goed opletten wanneer je eruit moet dit in tegenstelling van een Tram. Die kachelt met een grote snelheid gewoon door en heeft voorrang :D
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie