Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Graven dat kanaal !! Mooie werkverschaffing in deze tijd voor de aannemers. :okay:
Voorlopig houdt het hier nog op.
Bijlagen
haven Enschede7.jpg
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Denk dat het vervoer per water een stuk goedkoper is en ook de capaciteit. En daarbij zou het wel mooi zijn een grote terminal bij zo iets als het knooppunt van de A18 ( hoop ik ) en A35. Nog een spoorlijn van Enschede naar Arhnem en je hebt een mooie bron van werkgelegenheid erbij.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:
enschedeinansichten schreef:Graven dat kanaal !! Mooie werkverschaffing in deze tijd voor de aannemers. :okay:
Voorlopig houdt het hier nog op.
Dat voorlopig zal (gelukkig) wel zo blijven. De strook grond die ooit was vrijgehouden om het kanaal door te trekken is in Enschede helemaal volgebouwd. De A 35 is er over aangelegd. Stel je even voor: de hoogteverschillen in Enschede eisen meerdere sluizen. Het verval van Zutphen naar Enschede is ongeveer 21 meter. Van de haven van Enschede naar de grens is meer dan het dubbele. Conclusie: luchtfietserij.
Dan heb ik het nog niet over de aantasting van de natuur gehad.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Hendrik schreef:Stel je even voor: de hoogteverschillen in Enschede eisen meerdere sluizen. Het verval van Zutphen naar Enschede is ongeveer 21 meter. Van de haven van Enschede naar de grens is meer dan het dubbele. Conclusie: luchtfietserij.
Dan heb ik het nog niet over de aantasting van de natuur gehad.
En als die boten lekker door kunnen varen is het ook met de werkgelegenheid (en de CTT) gedaan.. Huidige knooppunt behouden en uitmelken :D
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Of we verbreden het kanaal van Almelo naar Nordhorn en graven daar verder. ;-)
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef:Of we verbreden het kanaal van Almelo naar Nordhorn en graven daar verder. ;-)
Ook daarmee is een probleem met hoogteverschillen. Bij Almelo ligt het kanaal op een hoogte van tien meter boven NAP, bij de grens met Duitsland ligt het op 21,5 meter boven NAP
zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaal_Almelo-Nordhorn
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Extra reistijd voor forensen uit Twente
05 december 2012

Het volledige spoorboekje van de regio wordt herschreven. Treinreiziger uit Twente is kwartier langer onderweg naar Zwolle en Randstad door gewijzigde dienstregeling. De dienstregelingen van bus en trein worden ingrijpend veranderd door de komst van de spoorlijn Lelystad-Zwolle.

De dienstregeling van bussen en treinen in Twente ziet er vanaf zondag heel anders uit. Alle vertrek- en aankomsttijden van de treinen van NS Reizigers en het gros van de bussen van het vervoersbedrijf Connexxion veranderen. In z’n algemeenheid kan worden gezegd dat de tijden van de bussen en treinen met een kwartier zullen opschuiven. Besloten is om alle intercity’s tussen Enschede, Hengelo, Almelo en de Randstad (Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) een kwartier eerder of later te laten rijden. Dat heeft als nadelig effect dat reizigers die vanaf Deventer willen doorreizen naar Zwolle een kwartier langer moeten wachten. Ook de overstaptijd in Amersfoort voor passagiers die naar Amsterdam Centraal reizen, wordt met vijftien minuten verlengd. Reizigers uit Twente die naar Amsterdam Centraal moeten, hebben een onverwachte meevaller. Er gaan zeven extra intercity’s rijden op het traject.

Reden van het herschrijven van het Twentse spoorboekje is de ingebruikname op 9 december van de Hanzelijn, de 50 kilometer lange spoorlijn die tussen Lelystad en Zwolle is aangelegd. Door de uitbreiding van het spoorwegnet met dit tracé zou de intercity vanuit Zwolle naar Rotterdam in Amersfoort anders één keer per uur tegelijkertijd met de intercity naar Rotterdam uit Twente aankomen.
bron: http://www.tubantia.nl/regio/extra-reis ... -1.3545814
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Aan de andere kant rijdt de stoptrein over Nijverdal naar Zwolle als het goed is weer per 1 April. Jammer dat het verder aanpakken van deze lijn zo lang op zich laat wachten. Een paar kruissporen en een sneltrein over dat traject zou geweldig zijn.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

rr1991 schreef:Aan de andere kant rijdt de stoptrein over Nijverdal naar Zwolle als het goed is weer per 1 April. Jammer dat het verder aanpakken van deze lijn zo lang op zich laat wachten. Een paar kruissporen en een sneltrein over dat traject zou geweldig zijn.
En elektrificeren. Kan er een intercity overheen. Dan is Amsterdam weer bereikbaar binnen een redelijke tijd.
Een goed begin heeft geen einde
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

wat wil je in amsterdam ? :D
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef:wat wil je in amsterdam ? :D
reizen naar enschede :D
Een goed begin heeft geen einde
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Amsterdam is trouwens met een overstap op de internationale in Hengelo prima te bereiken.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

Vincent1971 schreef:
hans schreef:wat wil je in amsterdam ? :D
reizen naar enschede :D
persoonlijk zou ik daar hengelo voor kiezen :lol:
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef:
Vincent1971 schreef:
hans schreef:wat wil je in amsterdam ? :D
reizen naar enschede :D
persoonlijk zou ik daar hengelo voor kiezen :lol:
:hard4: :rock: :toilet:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Overname trein Enschede-Zwolle; onderzoek elektrificatie

vrijdag, 11 januari 2013 15:09

Enschede – Het provinciebestuur van Overijssel heeft, onder voorwaarde van goedkeuring door Provinciale Staten, besloten om per december volgend jaar de verantwoordelijkheid voor de treindienst Enschede-Zwolle over te nemen van de rijksoverheid. Dit houdt in dat de aanbesteding al dit voorjaar van start dient te gaan, want er gaat zeker anderhalf jaar mee heen. Tevens laat het college van gedeputeerde staten weten aan Provinciale Staten voor te stellen een onderzoek te laten uitvoeren naar de kosten van elektrificatie (en verdubbeling van het aantal sporen) van het gedeelte tussen Wierden en Zwolle.

Eerder al lieten Provinciale Staten van Overijssel weten dat er fors geïnvesteerd moet worden in de spoorlijn Twente-Zwolle, met name het gedeelte vanaf Wierden. Er ligt nu tussen Wierden en Zwolle een enkelspoor, niet geëlektrificeerd en zonder voldoende perrons. Volgens het provinciebestuur is een goede verbinding tussen de economische centra Twente en Zwolle van groot belang en mag dat ook geld kosten. Er ligt al enige tijd veertig miljoen euro voor op de plank. Er zou een begin met de spoowerkzaamheden kunnen worden gemaakt in combinatie met het doortrekken van de A35 vanaf Wierden.

bron: http://www.roskam.nl/
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door rr1991 »

Het zou mij ideaal lijken als deze trein als combitrein begint in Enschede, met als eindbestemmingen Zwolle en Mariënberg, waarbij de trein in Almelo gesplitst wordt. Laatst in de nieuwe (snel)trein van Mariënberg naar Emmen gezeten, comfortabele treinen die electrische Spurts.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Mij zou het ideaal lijken een intercity trein naar Zwolle met een goede aansluiting op de Hanzelijn. Zijn we van die 'relaxte' overstaptijd af in Amersfoort.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Laatste hand aan spoortunnel

Nog even en dan wordt de rechtstreekse treinverbinding Zwolle-Enschede opnieuw in dienst genomen. ProRail legt met de aannemers de laatste hand aan de spoortunnel, het nieuwe station en de ontmanteling van het oude station en station Nijverdal-West.

Werkzaamheden aan het station

Het station Nijverdal-West is vorige week ontmanteld.

Het station Nijverdal-West bestaat niet meer. Het is in een week tijd ontmanteld. De loopbrug en de trappartijen zijn in een paar delen uit elkaar geschroefd en met een grote kraan verwijderd. Ook het gehele perron is nu weg.

375 meter nieuw spoor

De in totaal 375 meter aan nieuw spoor dat in de buitendienststelling wordt aangelegd, voltooit het spoortraject van drie kilometer dubbel spoor. Om te controleren of ook alles goed werkt, vinden er diverse tests plaats op de beveiligingssystemen en vanaf 18 maart testritten met treinen met snelheden tot 100 km/uur. Zo hard zullen de stoptreinen nabij het station na de opening niet eens rijden.

Asfalt in wegtunnel voor hulpdiensten

Als het weer het toelaat worden de onderlagen asfalt in het dichte en open deel van de tunnelbak al aangebracht. Maar dat betekent nog niet dat de wegtunnel bijna open kan. De onderlagen zijn vooral bedoeld voor de hulpdiensten, zodat die in geval van een calamiteit gemakkelijker bij de spoortunnel kunnen komen. In de tunnel moeten het komende anderhalf jaar nog tal van systemen ingebouwd worden, ook in het wegdek. Pas vlak voor de opening in 2014 zal dit voltooid zijn en volgen de toplagen asfalt.
bron: http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pla ... me=Laatste hand aan spoortunnel
Bijlagen
Ontmanteling%20station%20445_tcm174-340160.jpg
Ontmanteling%20station%20445_tcm174-340160.jpg (27.95 KiB) 7573 keer bekeken
Martin

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Martin »

De site van prorail laat nu video impressies zien

Project Groot Enschede 'Vogelvlucht'

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HFV82DRF ... r_embedded[/youtube]

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Als het aan het platform Do Lightrail ligt, krijgt Nederland voor 2040 maar liefst 80 nieuwe lightrailverbindingen.

http://www.railforum.nl/wp-content/uplo ... rt2040.pdf

In deze visie zijn ze ook ingegaan op de Regio Twente. Naast een lightrailverbinding tussen Hengelo en Glanerbrug, tekenen zij er ook een in tussen Oldenzaal de Thij en de Helmerhoek in Enschede.

Wat mij betreft een goed plan! Op dit moment alleen te duur.

Wat ik zou doen, wat de opstellers van deze brochure niet doen, is de lijn tussen Oldenzaal en de Helmerhoek doortrekken naar Haaksbergen
Plaats reactie