Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#241 Bericht door Arie » zo jan 13, 2019 1:49 pm

Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle
Gepubliceerd: Zondag 13 januari 2019

Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle
Vervoerder Keolis heeft in december veel meer klachten ontvangen over overvolle treinen op het traject tussen Enschede en Zwolle dan in andere maanden. In de decembermaand waren er volgens Keolis vanwege storingen en gladde sporen fors minder treinstellen beschikbaar dan normaal. De vervoerder belooft beterschap.

Aan overvolle treinen moest afgelopen zomer eigenlijk al een eind komen, toen de intercitytrein tussen Enschede en Zwolle van start ging. Die trein zou tot een betere spreiding van reizigers leiden, stelde een woordvoerster van Keolis.

Maar de lijn werd zo’n succes, dat naast de intercity ook de sprinter voller werd. „Sinds de komst van de intercity zijn de reizigersaantallen substantieel toegenomen. Wij herkennen dan ook dat het op sommige momenten druk is op deze lijn, dat is het gevolg van het succes van deze lijn”, zegt de woordvoerster nu.

Piek
In december leidde het tot een piek aan klachten, toen er minder treinstellen beschikbaar waren. „Dit kwam onder meer door infrastoringen en gladde sporen, waardoor er naast het reguliere onderhoud ook extra onderhoud aan onze treinstellen noodzakelijk was. Om de dienstregeling te waarborgen en rituitval te voorkomen, hebben wij met kortere treinen gereden. Waardoor de treinen eerder vol zitten.”

Kwetsbaar
Keolis stelt dat de problemen van afgelopen maand inmiddels zijn verholpen. „Al het onvoorziene onderhoud is op dit moment uitgevoerd. We gaan er vanuit dat de problemen van december zijn opgelost”, aldus de woordvoerder.

Voor Plaatselijk Belang Heino is die toezegging niet genoeg; de politieke partij noemt de huidige situatie ‘te kwetsbaar’ en heeft er vragen over gesteld bij Provinciale Staten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
bron: http://enschede.1twente.nl/piek-in-aant ... em?1116597
Bijlagen
Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle.JPG
Piek in aantal klachten over trein tussen Enschede en Zwolle.JPG (34.62 KiB) 1464 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Boriq
Member
Member
Berichten: 48
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#242 Bericht door Boriq » do jan 17, 2019 11:07 am

Aan de Parkweg zal binnenkort een nieuw q-park P+R parkeerterrein openen. Abbink uit Boekelo heeft de opdracht gekregen er 137 parkeerplaatsen aan te leggen, welke in het voorjaar van 2019 zal openen. Op de site van Abbink staat nog wat achtergrondinfo en foto's, de helling krijgt bijvoorbeeld verwarming zodat deze begaanbaar blijft bij koud weer.
q-park: https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/en ... r-parkweg/
abbink: http://www.abbinkboekelo.nl/project/aan ... -enschede/

hans
Member
Member
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#243 Bericht door hans » do jan 17, 2019 11:25 am

en dat terwijl er een parkeerplaats voor het station ligt...

Hendrik
Member
Member
Berichten: 1782
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#244 Bericht door Hendrik » do jan 17, 2019 5:57 pm

hans schreef:
do jan 17, 2019 11:25 am
en dat terwijl er een parkeerplaats voor het station ligt...
Eh,....waar?
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#245 Bericht door hans » do jan 17, 2019 6:28 pm

onder de skatebaan/waterpartij...

Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1128
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#246 Bericht door Twekkelerveld » do jan 17, 2019 7:55 pm

Dat is op zich wel mooi die parkeerplaats, ik ben alleen bang dat er wel ongelukken gaan gebeuren bij die hellingbaan. Die is best stijl en direct aan een doorgaande weg.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#247 Bericht door Arie » do jan 17, 2019 8:36 pm

Twekkelerveld schreef:
do jan 17, 2019 7:55 pm
Dat is op zich wel mooi die parkeerplaats, ik ben alleen bang dat er wel ongelukken gaan gebeuren bij die hellingbaan. Die is best stijl en direct aan een doorgaande weg.
Die hellingbaan aan de Parkweg wordt wel voorzien van een verwarming om gladheid te voorkomen.
Bijlagen
Parkweg hellingbaan naar P-R parkerrterrein wordt voorzien van verwarming.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#248 Bericht door Tunneltje » di jan 22, 2019 9:30 am

In 2028 zijn alle dieseltreinen uit Twente verdwenen
HENGELO - De laatste dieseltreinen verdwijnen uiterlijk in december 2027 uit Twente. Voor die tijd moeten op alle trajecten elektrische treinen rijden. Die zijn sneller, stiller en schoner.
De provincie wil het spoor in Overijssel verduurzamen door de trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden te elektrificeren. Ook wordt gekeken naar waterstoftreinen als optie. Het eerste traject dat geëlektrificeerd wordt, is het traject Hengelo-Zutphen. Eind dit jaar moet onderzoek afgerond zijn, waarna in 2020 het plan verder uitgewerkt wordt en Provinciale Staten kan beslissen over de investering.

Concessie
In 2023 moet het spoor volledig geëlektrificeerd zijn, omdat dan de huidige concessie afloopt. Een concessie is een overeenkomst tussen provincie en vervoerder. In 2023 begint een nieuwe concessie, waarbij de huidige vervoerder Keolis of een nieuwe vervoerder weer voor een langere periode een contract met de provincie aangaat. En de provincie wil dat er dan elektrische treinen rijden. Bovendien is dat ook het moment dat het huidige dieselmateriaal is afgeschreven is en vervangen moet worden.

Logisch moment
Elektrificeren van dit traject kost tussen de 65 en 100 miljoen euro. Overijssel moet in overleg met de provincie Gelderland, waar ook een deel van het traject loopt, over verdeling van de kosten. Ook worden mogelijkheden van cofinanciering door het rijk en de EU onderzocht. De andere twee trajecten in Twente waar nu nog dieseltreinen rijden zijn Almelo-Mariënberg en Enschede-Münster. Voor dit laatste traject loopt de concessie in december 2027 af, voor Almelo-Mariënberg eindigt dat contract een jaar eerder in december 2026. Ook dit zijn voor de provincie logische momenten om over te gaan op elektrische treinen.

Elektrificatie
Voor het traject Hengelo-Zutphen wordt nu ingezet op volledige elektrificatie, omdat er enige spoed bij is om alles klaar te hebben in 2023. Voor de twee andere trajecten wordt ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het spoor deels te elektrificeren. Daar rijden dan accutreinen, die de energie van de bovenleiding halen en opslaan om te gebruiken op de gedeelten zonder bovenleiding.

Ook een waterstoftrein is een optie. De ontwikkeling gaat snel, maar is nog niet zo ver als bij de accutrein. In tot nu toe uitgevoerde onderzoeken is de waterstoftrein buiten beschouwing gelaten, omdat deze techniek naar verwachting niet op tijd beschikbaar is.

Bron: Tubantia 22-1-2019
Laatst gewijzigd door Tunneltje op di jan 22, 2019 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#249 Bericht door Tunneltje » di jan 22, 2019 9:35 am

Station Enschede krijgt zijn ‘stoere’ gezicht uit 1950 terug

ENSCHEDE - Met de verbouwing van stationsgebouw in 2000 werd het originele ontwerp van spoorbouwmeester Schelling geweld aangedaan. Bovendien lieten natuursteen platen al snel los. Nu wordt de aangetaste zuidgevel alsnog in oude luister hersteld.

De treurige aanblik van de zuidgevel van het stationsgebouw toont hoe desastreus een verbouwing kan uitpakken. In 2000 werden aan de kant van het busstation natuurstenen platen aangebracht. Ze lieten echter binnen de kortste keren los. Sindsdien is de muur beschadigd en voor een deel afgedekt met doeken.

Hoogtepunt
Niet alleen de vervanging van de betonelementen tastten het oorspronkelijke ontwerp van H.G.J. Schelling aan, ook door andere ingrepen ging de samenhang van de gevel van het monumentale gebouw deels verloren. Dat wil NS Stations nu herstellen. Het gebouw van spoorwegbouwmeester H.G.J. Schelling (1888-1978) geldt als een hoogtepunt van de door hem toegepaste systeemarchitectuur. Hij ontwierp in de jaren veertig en vijftig vele stationsgebouwen, waaronder die van Hengelo (1951), Zutphen (1952) en Arnhem (1954).

Miskleun
Net als in Enschede, gebouwd in 1950, zijn het gebruik van beton en de vele zuilen kenmerkend voor zijn architectuur, die wordt betiteld als de ‘Nieuwe zakelijkheid’. De voorkeur voor beton kwam voort uit de beschikbaarheid van dit materiaal na de oorlog. Dat bij de verbouwing van het station van Enschede in 2000 juist de prefab-betonelementen grotendeels werden vervangen door natuursteen platen bleek al snel een miskleun. Binnen twee jaar moesten aan de kant van de vroegere zij-ingang loslatende tegels uit voorzorg worden verwijderd. Het leidde tot een juridisch getouwtrek over de schade tussen de directie van NS Stations en de hoofdaannemer c.q. architect.

Uitstraling
Ook andere aanpassingen hadden gevolgen voor de oorspronkelijke uitstraling van het monumentale gebouw. De ingang van het station werd verplaatst van de oostgevel naar de zuidgevel, waarbij onder andere het bestaande terras is dichtgezet en een nieuwe betonnen toegangstrap en glazen luifel zijn toegevoegd.

In een analyse van Crimson Architectural Historians werd enkele jaren geleden de worsteling van de architect bij de verbouwing in 2000 geschetst. „Hij heeft een ongemakkelijk compromis moeten accepteren tussen de eisen van de NS als huisbaas en haar huurders, en de cultuurhistorische waardevolle architectonische transparantie.”

Oude stijl
Een compromis dat volgens Crimson nog veel slechter had kunnen uitvallen. „In elk geval is de maatvoering van de architectuur van Schelling in het interieur nog zichtbaar door de kolommen tussen de winkelpuien, en is iets van het architectonische karakter bewaard in de intact gebleven en gerestaureerde middenbeuk met daklichten.” Beheerder NS Stations heeft nu Ruland Architecten uit Amsterdam in de arm genomen om de gevel van het stationsgebouw in Enschede zoveel mogelijk in de oude stijl terug te brengen. Bij het voorlopige ontwerp worden de nog aanwezige natuursteen platen verwijderd.

Stoer
Daarvoor komen de kenmerkende prefab betonelementen terug op basis van de oorspronkelijke gevelindeling. „We brengen zoveel mogelijk het unieke, stoere gezicht van het gebouw terug”, aldus Joost Ruland van het gelijknamige architectenbureau uit Amsterdam. Hij is in opdracht van de NS betrokken bij verbouwing van diverse monumentale stationsgebouwen in het land.

Ruland stelt vast dat de betonelementen voor de gevelbekleding ‘gelukkig’ nog steeds worden gemaakt. „Die komen van een bedrijf uit Almelo”, aldus woordvoerster Corien Koetsier van NS Stations.

Ze verwacht dat in de loop van dit jaar wordt gestart met het terugbrengen van de authentieke gevelbeplating en verdere aanpassing van het stationsgebouw. „Een aantal details vereist echter zorgvuldige voorbereiding en afstemming met de monumentencommissie. De start van de activiteiten is hier mede afhankelijk van.”

Omleiding fietsers
De herbouw van de gevel aan de zijde van het busstation heeft gevolgen voor het gebruik en de directe omgeving van het stationsgebouw. Het fietspad voor de gevel langs is gedurende de werkzaamheden een tijd niet bruikbaar en wordt met hekken afgezet. Er wordt een alternatieve route aangegeven. De gevelreclame bij de fietsenstalling wordt verwijderd, evenals een deel van de fietsenrekken. Voor de toegang van de fietsenwinkel worden tijdelijke voorzieningen getroffen.

Bron: Tubantia 22-1-2019

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#250 Bericht door Arie » di jan 22, 2019 3:34 pm

Dit stationsterras aan de Parkweg nu Stationsplein zal dan wel niet meer terugkomen.
Bijlagen
Parkweg stationsplein terras station hoek Piet Heinstraat.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#251 Bericht door hans » di jan 22, 2019 3:37 pm

en helaas dat uitzicht ook niet...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#252 Bericht door Arie » di jan 22, 2019 3:40 pm

Zuidgevel van het Station vroeger en nu.
Bijlagen
Stationsplein Het station is het eerste onder architectuur gebouwde station (H.G.J. Schelling) van na de oorlog. Gebouwd in 1950.jpg
Stationsplein  NS-station terras en ingang fietsenstalling.jpg
Station zijde busstation.jpg
Station fietspad.jpg
Station Enschede krijgt zijn ‘stoere’ gezicht uit 1950 terug.JPG
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#253 Bericht door Arie » di jan 22, 2019 3:46 pm

Tunneltje schreef:
di jan 22, 2019 9:30 am
In 2028 zijn alle dieseltreinen uit Twente verdwenen
HENGELO - De laatste dieseltreinen verdwijnen uiterlijk in december 2027 uit Twente. Voor die tijd moeten op alle trajecten elektrische treinen rijden. Die zijn sneller, stiller en schoner.
De provincie wil het spoor in Overijssel verduurzamen door de trajecten waar nu nog dieseltreinen rijden te elektrificeren. Ook wordt gekeken naar waterstoftreinen als optie. Het eerste traject dat geëlektrificeerd wordt, is het traject Hengelo-Zutphen. Eind dit jaar moet onderzoek afgerond zijn, waarna in 2020 het plan verder uitgewerkt wordt en Provinciale Staten kan beslissen over de investering.

Proefrit met de dieseltrein bij het station Enschede in 1949
Bijlagen
Station 1949 Proefrit diesel lll.jpg
Station 1949 Proefrit diesel lll (2).jpg
Station 1949 Proefrit diesel lll (3).jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Rooy
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#254 Bericht door Rooy » wo jan 23, 2019 9:34 pm

Mooi dat het gebouw weer een beetje naar oude glorie wordt hersteld. Ik vind de trap nog niet eens zo lelijk maar het glas daarboven wel. Die plantenbakken wil ook wel terug zien. Er zal toch wel een Zuidingang blijven?

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3015
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#255 Bericht door enschedeinansichten » vr jan 25, 2019 9:55 pm

18 mei 1951 eerste elektrische trein.
eerste el trein 18 5 51.JPG
eerste el trein 51.JPG
eerste el trein 51.JPG (53.95 KiB) 1093 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#256 Bericht door Arie » do sep 26, 2019 11:41 am

Provincie wil dat iedere 15 minuten een intercity tussen Enschede en Zwolle rijdt
Gepubliceerd: Donderdag 26 september 2019 08:57

Provincie wil dat iedere 15 minuten een intercity tussen Enschede en Zwolle rijdt
Overijssel trekt 500.000 euro uit voor meer treinen tussen Enschede en Zwolle. De provincie onderzoekt het verkorten van de reistijd en de invoering van een kwartierdienst, waarbij elke 15 minuten een intercity rijdt.

Opwaardering van alle treinverbindingen in de regio staat hoog op de agenda van de provincie, waarbij de meeste aandacht gaat naar de spoorlijn tussen de twee grootste steden van Overijssel. In totaal trekt de provincie in 2020 105 miljoen euro uit voor het openbaar vervoer. Dat blijkt uit de begroting die Gedeputeerde Staten gisteren presenteerde.

Verdubbeling
Sinds de zomer van vorig jaar rijdt er een intercity tussen Enschede en Zwolle. Die gaat 14 minuten sneller dan de stoptrein die al jaren op het traject rijdt. Na elektrificatie van het spoor en uitbreiding van het perron in Zwolle werd dit mogelijk. Maar de provincie heeft meer wensen. Daarvoor is wel een verdubbeling van het spoor nodig op plekken waar nu nog enkel spoor ligt.

Het rijk kondigde al eerder aan daarin te willen investeren, maar zo ver is het niet. De provincie wil hier komend jaar verder onderzoek naar doen. Het verduurzamen van de andere spoorlijnen staat ook hoog op de agenda, blijkt uit de 72 miljoen euro die Gedeputeerde Staten er komend jaar voor uittrekt. Daarvan wordt onder meer elektrificatie van het spoor tussen Almelo, Mariënberg en Hardenberg betaald. Overijssel is in gesprek met Gelderland over dezelfde soort maatregelen op het spoor tussen Oldenzaal, Hengelo en Zutphen.

482 miljoen
In totaal geeft de provincie in 2020 482 miljoen euro uit. Dat wordt verdeeld over zeven kerntaken.

- Na openbaar vervoer gaat het hoogste bedrag naar natuur, 98 miljoen euro.

- Dat wordt gebruikt voor versterking van het Natuurnetwerk Nederland. Het gaat om alle maatregelen rond de 24 Overijsselse Natura 2000-gebieden, waarvan er 15 in Twente liggen.

- De provincie wil in gesprek met grondeigenaren over schadeloosstelling als zij geraakt worden door die herstelmaatregelen.

- De onzekerheid rond de stikstofuitspraak van de Raad van State kan daar wel grote gevolgen voor hebben.

- Volgens Gedeputeerde Staten geldt dat voor de hele provincie en en kan dit het komend jaar tot onzekerheid leiden.

- Uit voorzorg is al 652.000 euro gereserveerd voor de aanpak.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
bron: http://enschede.1twente.nl/provincie-wi ... em?1143623
Bijlagen
Provincie wil dat iedere 15 minuten een intercity tussen Enschede en Zwolle rijdt.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#257 Bericht door hans » do sep 26, 2019 11:44 am

wat kost een retourtje zwolle ?

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#258 Bericht door Arie » do sep 26, 2019 11:51 am

hans schreef:
do sep 26, 2019 11:44 am
wat kost een retourtje zwolle ?
Blauwnet
van Enschede naar Zwolle

2e klas vol tarief € 26,34
2e klas 20% korting € 21,07
2e klas 40% korting € 15,81
2e klas Railrunner € 2,50
1e klas vol tarief € 43,43
1e klas 20% korting € 34,74
1e klas 40% korting € 26,06
1e klas Railrunner € 2,50
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#259 Bericht door hans » do sep 26, 2019 1:46 pm

grofweg 150 km voor 26 euro.
best prijzig.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12409
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#260 Bericht door Arie » wo dec 04, 2019 12:01 am

Onderzoek naar rechtstreekse spoorverbinding Enschede-Groningen
Gepubliceerd: Dinsdag 03 december 2019 21:05

Onderzoek naar rechtstreekse spoorverbinding Enschede-Groningen
Er komt een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van de Nedersaksenlijn, een rechtstreekse spoorverbinding tussen Enschede en Groningen. Reizigers die vanuit Twente naar Groningen willen, moeten nu een omweg nemen via Zwolle en Meppel, omdat er tussen Emmen en Stadskanaal geen rails liggen.

Gerben Kuitert | Tubantia

De Tweede Kamer ging dinsdagmiddag unaniem akkoord met een motie voor een haalbaarheidsstudie naar aanleg van het nog ontbrekende spoor op het circa 18 kilometer lange traject tussen Emmen en Stadskanaal. De kosten van aanleg worden geschat op 250 miljoen euro. Het voorstel voor het onderzoek werd, mede in namens coalitiepartijen CDA, VVD en D66, ingediend door Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie).

Universiteitssteden
De tijdwinst voor reizigers uit Twente bij een directe verbinding met Groningen bedraagt circa 20 minuten. Als een van de argumenten voor de aanleg wordt de belangrijkheid van het verbinden van de twee universiteitssteden - Groningen en Enschede - genoemd. De ChristenUnie vindt aanleg van de lijn ook van groot sociaal en economisch belang voor met name het gebied rond Hardenberg, Oost-Groningen en Drenthe. Het zou meer goederenvervoer opleveren, de regio Emmen-Stadskanaal aantrekkelijker maken als vestigingsgebied voor bedrijven en bovendien de drukke lijn Meppel - Zwolle ontlasten.

‘Belangrijke stap’
„De Nedersaksenlijn staat nu echt op de agenda in Den Haag. Het haalbaarheidsonderzoek is een belangrijke stap. Ik ben heel blij met deze brede steun. De Nedersaksenlijn is van belang voor een goede verbinding in de regio voor reizigers maar ook voor het goederenvervoer”, zegt Stieneke Van der Graaf, die zelf in Groningen woont.

‘Liever snel in de Randstad’
Opmerkelijk is dat bestuursvoorzitter Victor van der Chijs van de Universiteit Twente de urgentie van aanleg van de Nedersaksenlijn onlangs niet onderschreef. Wat hem betreft wordt er prioriteit gegeven aan snellere verbindingen via het spoor met universiteitsstad Münster en steden in de Randstad, als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/onderzoek-na ... em?1148619
Bijlagen
Onderzoek naar rechtstreekse spoorverbinding Enschede-Groningen.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie