Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle

Gepubliceerd op: 28/08/2015

NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle
De NS is naar de rechter gestapt vanwege de aanbesteding van de spoorlijn tussen Enschede en Zwolle. De provincie Overijssel heeft dit traject, na een lange aanbestedingsprocedure, gegund aan Syntus. De NS was ook in de race om de spoorlijn te exploiteren en laat het er niet bij zitten.

Het probleem zit hem in het gedeelte van Wierden naar Almelo. Op dat stukje rijden NS en Syntus allebei. Daarmee wordt het monopolie van de NS in de regio doorbroken. Syntus mag van de provincie Overijssel op het traject extra treinen inzetten. Dat stond volgens gedeputeerde Bert Boerman vanaf het begin vast in de concessie, maar de NS bestrijdt dat en maakt bezwaar tegen die extra treinen. Door de rechtszaak wordt waarschijnlijk een vertraging van maanden opgelopen. Boerman heeft daarom de minister en staatssecretaris om hulp gevraagd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/ns-naar-rech ... tem?483690
Bijlagen
NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle.jpg
NS naar rechter om aanbesteding Enschede-Zwolle.jpg (55.84 KiB) 17580 keer bekeken
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Wauwthur »

Fout in het artikel: het gaat natuurlijk om Wierden - Enschede
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Brand in trein tussen Hengelo en Enschede

Gepubliceerd op: 08/12/2016
Brand in trein tussen Hengelo en Enschede

In een trein tussen Hengelo en Enschede is donderdagochtend brand uitgebroken. In de trein zaten ongeveer 25 passagiers, die hebben de brandende trein op tijd kunnen verlaten. De gehele locomotief van de trein stond in brand. Hoe de brand is ontstaan is onbekend.

Het treinverkeer tussen Hengelo en Enschede ligt als gevolg van de brand stil. De NS meldt op haar website dat de storing rond 14.00 uur weer verholpen is. Er rijden bussen tussen Hengelo en Enschede. De storing veroorzaakt chaos en overvolle bussen op het station in Hengelo.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/brand-in-tre ... tem?939181
Bijlagen
Brand in trein tussen Hengelo en Enschede.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Een plaatje uit de oude doos. Auke Vleerstraat Spoorwegovergang Lonnekerbrugstraat met passerende trein.
Bijlagen
Auke Vleerstraat Spoorwegovergang Lonnekerbrugstraat met passerende trein.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Hier gaat intercity tussen Zwolle en Enschede stoppen

Gepubliceerd op: 17/10/2017

Hier gaat intercity tussen Zwolle en Enschede stoppen
De stations Nijverdal, Almelo en Hengelo worden een stopplaats voor de nieuwe intercity, die vervoersmaatschappij Keolis Nederland (het vroegere Syntus) met ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december tussen Enschede en Zwolle laat rijden. De sneltrein stopt daarnaast ook nog in Raalte.

Volgens Keolis Nederland gaat de intercity van maandag tot en met vrijdag tussen ongeveer 06.30 en 19.30 uur rijden en wordt hierdoor de reistijd tussen Enschede en Zwolle zo'n 18 minuten korter. Er is echter nog één 'maar' wat de nieuwe sneltrein betreft: het duurt waarschijnlijk nog tot aan de zomervakantie voordat deze het hele tracé kan afleggen.

Voorlopig rijdt de sneltrein vanuit Enschede niet verder dan station Raalte, omdat in Zwolle nog enige werkzaamheden aan het perron moeten worden verricht om hier veilig te kunnen in- en uitstappen. Volgens de Hellendoornse vervoerswethouder Jelle Beintema kunnen passagiers van de sneltrein in Raalte overstappen op een bus richting Zwolle of wachten op een stoptrein.

Wifi
De nieuwe Flirt-trein is voorzien van tal van gemakken als wifi, stopcontacten, usb-aansluitingen om de telefoon op te laden, informatieschermen, gelijkvloerse instap en een rolstoeltoegankelijk toilet. Om de veiligheid te vergroten zijn camera's aanwezig.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - Foto: Keolis
bron: http://www.tvenschedefm.nl/hier-gaat-in ... tem?994962
Bijlagen
Hier gaat intercity tussen Zwolle en Enschede stoppen.jpg
Hier gaat intercity tussen Zwolle en Enschede stoppen.jpg (84.61 KiB) 12111 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

intercity
•een trein die tussen grote steden rijdt zonder op tussengelegen stations te stoppen.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/intercity

Rare titel, Hier gaat intercity tussen Zwolle en Enschede stoppen, vind ik. Als het nu een dubbel spoors spoorlijn is en de intercity stopt alleen te Zwolle, Almelo, Hengelo en Enschede zou ik de titel snappen.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Veteraan »

Nu zit je regelmatig in een intercity die zich gedraagt als stoptrein, gewoon omdat hij achter een stoptrein rijdt en niet kan passeren.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Afscheidsfeestje NS van lijn Zwolle-Enschede 'zeer ongepast'

Gepubliceerd op: 01/12/2017

Afscheidsfeestje NS van lijn Zwolle-Enschede 'zeer ongepast'
Een feestelijke afscheidsrit op de lijn waar je niet meer mag rijden, kan dat? FNV Spoor vindt het 'zeer ongepast' dat de NS op 9 december een vrolijke noot geeft aan het verlaten van de spoorlijnen Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen.

De concessie van de lijnen loopt 10 december af en wordt overgenomen door concurrent Keolis Nederland, voorheen Syntus. Met personeel dat volgens de vakbond onder slechtere arbeidsvoorwaarden moet werken. Keolis, een dochter van het Franse SNCF, zegt met uitstekende cao's te werken.

„Wij zijn tegen de marktwerking op het spoor”, zegt bestuurder Henri Janssen van FNV Spoor. „En zover er wel marktwerking is, moet er een gelijk speelveld zijn, met dezelfde cao en arbeidsvoorwaarden voor alle personeel.”

Geen vreugde
Nee, ik ga niet mee op 9 december, ik vind het geen reden voor een feestje
Machinist Willem Jansen (61)
Ook voor Overijsselse machinisten en conducteurs van de NS is het afscheid geen reden tot vreugde. „We raken de lijn kwijt en waarom? Hebben we het al die jaren soms niet goed gedaan?”, vraagt machinist Willem Jansen (61) uit Enschede zich af. „Je hebt wel met meer dan 100 collega's te maken die gelukkig mogen blijven, maar wel wat anders moeten doen. Met een personeelsstop als gevolg. Nee, ik ga niet mee op 9 december, ik vind het geen reden voor een feestje.”

De NS begrijpt dat er personeelsleden zijn die daar niet op zitten te wachten na 136 jaar exploitatie door de NS en zijn voorgangers. „Maar we willen wel iedereen in staat stellen die afweging zelf te maken en hebben daarom alle betrokkenen uitgenodigd”, zegt NS-woordvoerster Corien Koetsier. „We wilden dit niet onopgemerkt voorbij laten. Als je dat zou doen, valt dat bij een ander deel van het personeel niet goed. Soms heb je een feestje met een lach en een traan.”

FNV kondigde eerder al aan niet meer marktwerking op het spoor te willen. In 2024 loopt de concessie van de NS voor het hoofdrailnet af. De bond schetst een beeld van buitenlandse vervoerders die azen op winstgevend werk op Nederlands spoor.

Janssen: „Dan gaat Nederland over een tijdje letterlijk en figuurlijk niet meer over het eigen spoor. Het maatschappelijk belang van het openbaar vervoer per spoor is daarvoor veel te groot.”

Reactie Keolis
Keolis zegt dat de marktwerking juist tot meer en beter openbaar vervoer voor de reizigers heeft geleid. Het personeel is volgens woordvoerster Hanneke Ruiter 'nieuw en enthousiast'. Ze werken 'binnen de voor het openbaar vervoer geldende, uitstekende, cao's'.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/afscheidsfee ... em?1052506
Bijlagen
Afscheidsfeestje NS van lijn Zwolle-Enschede 'zeer ongepast'.jpg
Afscheidsfeestje NS van lijn Zwolle-Enschede 'zeer ongepast'.jpg (55.84 KiB) 12047 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden. zie: https://www.tubantia.nl/enschede/afsche ... ~a7653c6a/
Bijlagen
De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden © Keolis Nederland.jpg
De nieuwe treinen die tussen Enschede en Zwolle gaan rijden © Keolis Nederland.jpg (105.85 KiB) 11357 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

openbaar vervoer is een taak van de overheid voor de bevolking , geen verdienmodel voor het kapitaal...
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef: vr dec 01, 2017 11:47 am openbaar vervoer is een taak van de overheid voor de bevolking , geen verdienmodel voor het kapitaal...
Bedrijfsvoetbal is geen taak van de overheid voor de bevolking, wel een verdienmodel voor het kapitaal...maar...

Persoonlijk ben ik voor een overheid waar alleen de echte kerntaken ondervallen. O.v. is geen kerntaak maar b.v. wegen en spoorlijn wel.
Vind het persoonlijk ik het erg jammer dat niet gelijk gekozen is voor verdubbelen van het spoor en elektrificatie toen ze met het station in Nijverdal aan de gang waren en het spoor er 3 jaar uit lag. Nu moeten we weer een half jaar wachten tot het perron in Zwolle is aangepast..bureaucratie..zucht...
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente

Gepubliceerd op: 08/12/2017

Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente
Met de komst van de nieuwe dienstregeling aankomende zondag 10 december, verandert er ook in Twente het nodige op het spoor. De belangrijkste wijzigingen op een rijtje.

Nieuwe treinstellen, andere vervoerder, nieuwe vertrektijden: het zal voor treinreizigers in Twente de komende week even wennen zijn met alle wijzigingen. Dit verandert er:

Langer onderweg naar Enschede
De sprinter Apeldoorn - Almelo - Enschede wacht op werkdagen in Almelo tijdens de spitsuren één keer per uur 13 minuten voordat de trein kan doorrijden richting Enschede. Hierdoor zijn reizigers tussen Apeldoorn en Enschede in de spits een kwartier langer onderweg dan nu het geval is. De sprinter moet wachten vanwege drukte op het spoor. In de andere richting bedraagt de extra reistijd 6 minuten.

Reizigers die met de sprinter Apeldoorn-Enschede reizen, kunnen in Almelo ook overstappen op de nieuwe Blauwnet-sneltrein die tussen Zwolle en Enschede rijdt.

De Intercity van Schiphol Airport naar Enschede is in de spits 2 minuten langer onderweg tussen Almelo en Enschede, ook vanwege drukte op het spoor.

Nieuwe (snel)treinen tussen Enschede en Zwolle
Vervoerder Keolis (voorheen Syntus) neemt de exploitatie van de lijn Enschede-Zwolle over van NS. Nu rijden er nog verouderde dieseltreinen op het traject, maar vanaf zondag maken zij plaats voor nieuwe, geëlektrificeerde treinen. De snelheid op het traject gaat omhoog van 100 km/u naar 130 km/u. Reizigers zijn daardoor een aantal minuten sneller op hun bestemming dan nu nog het geval is.

Nieuw is de sneltrein: deze rijdt één keer per uur tussen Enschede en Raalte (alleen op werkdagen). Een ritje op het traject duurt 38 minuten; de trein stopt tussendoor alleen in Hengelo, Almelo en Nijverdal. De bedoeling was dat de trein tussen Enschede en Zwolle gaat pendelen, maar vanwege uitgestelde werkzaamheden aan spoor en perron in Zwolle is dat pas vanaf volgend jaar zomer het geval.

Naast de tijdswinst hebben treinreizigers tussen Enschede en Zwolle vooral meer comfort: de zogenoemde Flirt 3-treinen beschikken over WiFi, airco, verstelbare stoelen, zonneschermen, oplaadmogelijkheden en een toilet.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/dit-verander ... em?1053636
Bijlagen
Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente.jpg
Dit verandert er vanaf zondag op het spoor in Twente.jpg (45.58 KiB) 11289 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Baas NS heeft verdriet om kwijtraken Zwolle-Enschede
Gepubliceerd op: 03/03/2018

Baas NS heeft verdriet om kwijtraken Zwolle-Enschede
“Met het afscheid van Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen in december 2017 zijn we mooie lijnen kwijtgeraakt”. Dat stelt topman Roger van Boxtel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de presentatie van het jaarverslag van de NS over 2017. Beide trajecten zijn in handen gekomen van concurrent Keolis. Maar Van Boxtel laat het er niet bij zitten. “Gelukkig (…) kan NS in de toekomst weer bieden op regionale lijnen”, schrijft hij.

Van Boxtel waarschuwt voor verdere versnippering van het spoor. Van Boxtel: “Elke verdere versnippering draagt bij aan een grotere complexiteit van het netwerk. Laten we goed kijken naar de samenhang, kwaliteit en efficiency van het hoofdrailnet. NS wil dat netwerk in stand houden”.

NS vindt dat het vliegverkeer over de korte afstand het beste overgenomen kan worden door treinen. Waarin volgens Van Boxtel ook geïnvesteerd mag worden is een betere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Tussen die twee steden rijdt nu nog geen hogesnelheidstrein. Een langgekoesterde wens bij NS is daarnaast een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dat zou al over een paar jaar mogelijk zijn.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/baas-ns-heef ... em?1069628
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Veteraan »

Dat kan leuk worden, in-en uitchecken, NS, blauwnet, Arriva. Al die palen op de perrons... Het wordt er niet niet leuker op. Zeker niet makkelijker of voordeliger, integendeel.
Zo jagen ze de mensen de auto in.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Nog een foto uit de oude doos. Station Enschede 1973 (trein richting Zwolle). Toen stonden de fraaie herenhuizen er nog en was er geen perron overkapping (die kwam in 1976).
Bijlagen
Station  Enschede 1973 (trein richting Zwolle). Toen stonden de fraaie herenhuizen er nog en was er geen perron overkapping (die kwam in 1976)..jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door hans »

het openbaar vervoer is verkwanseld .
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Twekkelerveld »

hans schreef: za mar 03, 2018 5:04 pm het openbaar vervoer is verkwanseld .
Ja, dat klopt wel. Er mag ook wel eens een fatsoenlijke overkapping komen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Arie »

Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout
Gepubliceerd: Zaterdag 23 juni 2018

Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout
De nieuwe (snel)treinen tussen Wierden/Enschede en Zwolle vragen veel meer stroom dan vooraf door ProRail is ingeschat. Het is ongewis of de nieuwe sneltrein in de zomer kan rijden. Een nieuw spoordebacle dreigt.

Met pleisterwerk is kort voor de lancering in december extra stroomcapaciteit ingebouwd, maar nog altijd rijdt de beloofde sneltrein vanuit Enschede niet verder dan Raalte.

Deze zomer werkt ProRail nog aan extra capaciteit rond station Zwolle. ,,Inmiddels zijn tijdelijke maatregelen genomen, waardoor de treindienst met de nieuwe sprinters in december gewoon van start is gegaan”, zegt woordvoerder Aldert Baas van ProRail.

Perron ook nog niet klaar
Naast het capaciteitsprobleem is het perron van de nieuwe sneltrein op station Zwolle nog niet klaar. Door problemen rond de aanbesteding wordt het perron pas volgende week aangelegd tijdens een stremming die station Zwolle twee weken lam zal leggen. Op z’n vroegst zal de sneltrein vanaf 27 augustus ieder uur met 140 kilometer per uur over het tracé rijden. De reistijd tussen Zwolle en Enschede wordt daarmee met 18 minuten verkort.

Scheuren in huizen
Omwonenden bij de spoorlijn tussen Zwolle en Raalte maken zich intussen grote zorgen. Want sinds de nieuwe elektrische en 15 ton zwaardere sprinters in december met 140 kilometer per uur over het spoor vliegen, zijn scheuren in huizen in Laag-Zuthem en Heino ontstaan.

Fiasco à la Kamperlijntje?
Volgens de provincie Overijssel kan het niet liggen aan te zachte ondergrond, zoals het geval was bij het fiasco rondom het Kamperlijntje. De trein tussen Zwolle en Kampen heeft geen tijd om op het nieuwe station in de wijk Stadshagen te stoppen omdat hij vanwege te broze bodem onvoldoende snelheid kan maken.

Woordvoerder Petra Timmer: ,,Bij ProRail is navraag gedaan over de ondergrond onder de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden/Enschede. De bodem voor het tracé voldeed in de planvorming en dat hebben we na een dubbelcheck bevestigd.’’

Bezorgheid ProRail vanwege trillingen
Toch heeft ProRail recent twee keer bezwaar heeft gemaakt tegen nieuwbouw langs het lijntje bij de gemeente Raalte. Opmerkelijk genoeg vanwege zorgen over het mogelijke gevaar van trillingen die de treinen kunnen veroorzaken, zo blijkt uit het bezwaarschrift.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/twijfel-over ... em?1088248
Bijlagen
Twijfel over sneltrein Enschede-Zwolle door rekenfout.jpg
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Tunneltje »

Wat een onduidelijk verhaal. Er wordt gesuggereerd dat de sneltrein niet verder rijdt dan Raalte vanwege het stroomprobleem. Dat is onjuist ; De benodigde aanpassingen aan de infrastructuur in Zwolle, sporen en een perron, zouden afgelopen jaar worden gerealiseerd, maar dat is door problemen rond de aanbesteding niet gelukt. Pas als dat klaar is gaat de sneltrein door naar Zwolle. En alsof het stukje al niet beroerd genoeg is wordt er ook nog maar weer begonnen over de problemen op het lijntje naar Kampen. Het heeft niets met elkaar te maken, maar ja, als je toch een stukje over de spoorwegen schrijft... Valt mee dat er niet nog een opmerking over de problemen bij de Eurobahn (Hengelo-Bielefeld) achteraan komt.
Oh ja, en een foto erbij van een dieselstel in Oldenzaal, heeft er ook niets mee te maken.
Groeten, Frank
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

Bericht door Vincent1971 »

Tunneltje schreef: di jun 26, 2018 8:54 am Wat een onduidelijk verhaal. Er wordt gesuggereerd dat de sneltrein niet verder rijdt dan Raalte vanwege het stroomprobleem. Dat is onjuist ; De benodigde aanpassingen aan de infrastructuur in Zwolle, sporen en een perron, zouden afgelopen jaar worden gerealiseerd, maar dat is door problemen rond de aanbesteding niet gelukt. Pas als dat klaar is gaat de sneltrein door naar Zwolle. En alsof het stukje al niet beroerd genoeg is wordt er ook nog maar weer begonnen over de problemen op het lijntje naar Kampen. Het heeft niets met elkaar te maken, maar ja, als je toch een stukje over de spoorwegen schrijft... Valt mee dat er niet nog een opmerking over de problemen bij de Eurobahn (Hengelo-Bielefeld) achteraan komt.
Oh ja, en een foto erbij van een dieselstel in Oldenzaal, heeft er ook niets mee te maken.
Groeten, Frank
Kwestie van goed lezen Frank. Er wordt niets gesuggereerd. Enige dat gesuggereerd wordt is dat er stroomproblemen zijn die (tijdelijk) opgelost zijn. En of de vraag is of de nieuwe sneltrein er door kan rijden. Vergeet niet in Nederland heb je een erg lage treinspanning waardoor er erg veel stroom ( = weerstand t.g.v. warmte ) door de bovenleidingen loopt. Dit probleem heb je vooral bij optrekken van treinen. Vandaar dat er b.v. in Utrecht c.s. maar een beperkt aantal treinen kunnen vertrekken tegelijk. Hadden ze allang naar een hogere voltage moeten brengen zoals in buurland Duitsland b.v.
Verhaal is duidelijk maar bijbehorende foto niet. Maar dat is wel vaker zo bij artikelen in de tubantia.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie