Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spoorlijnen Twente

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1386
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#1 Bericht door Vincent1971 » di jan 05, 2010 5:33 pm

Nou bij het o.v. moet altijd geld bij...
Laatst gewijzigd door Vincent1971 op di jan 05, 2010 6:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3000
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#2 Bericht door enschedeinansichten » di jan 05, 2010 5:37 pm

@ Vincent.

Heb je je winterslaap uit ?

Dat stukje was het begin van deze discussie. ;)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1386
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#3 Bericht door Vincent1971 » di jan 05, 2010 6:15 pm

enschedeinansichten schreef:@ Vincent.

Heb je je winterslaap uit ?

Dat stukje was het begin van deze discussie. ;)
:sleep:
Een goed begin heeft geen einde

Rene
Member
Member
Berichten: 588
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#4 Bericht door Rene » di jan 05, 2010 11:50 pm

Hans schreef:Goederentreinen over het spoor in Glanerbrug, dacht het niet,
daarvoor staan de huizen te dicht aan het spoor.
Ja pas maar op Hans. Voordat je het weet rijden de treinen van Urenco in Gronau achter je huis langs.
Ga je op den duur van lichtgeven in het donker van dat vloeibare uranium is me verteld. :)

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#5 Bericht door Tunneltje » vr feb 19, 2010 4:08 pm

In december met trein naar Bentheim

OLDENZAAL/BAD BENTHEIM -Grenspendelaars uit de Grafschaft Bentheim en Twente kunnen vanaf december veel gemakkelijker met de trein in elkaars regio’s komen. Dan begint de drie jaar durende proef waarbij elk uur een trein rijdt tussen Oldenzaal en Bad Bentheim.
De trein biedt in Bad Bentheim een naadloze aansluiting op de Westfalen Bahn van en naar Rheine, Osnabrück en Bielefeld. In Hengelo heeft de reiziger snel aansluiting op de trein naar het westen. Burgemeester dr. Volker Pannen van Bad Bentheim ziet grote kansen voor beide grensregio’s. Hij zet zich met de Oldenzaalse wethouder Herman Pieper al een paar jaar in om op het spoor een goed alternatief aan te bieden voor het wegvervoer. Pannen vindt het van het grootste belang dat nationale en regionale treindiensten daarvoor goed op elkaar aansluiten. Dat geldt met name voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo, Oldenzaal en Bad Bentheim. De internationale trein van Schiphol naar Berlijn v.v. stopt weliswaar in Hengelo en Bentheim, maar niet in Oldenzaal. Het pilot-project van drie jaar kost zes miljoen euro. In drie jaar moet het aantal treinreizigers op het traject groeien van 275 naar 600 op een dag. Bedoeling is dat tussen Hengelo en Bad Bentheim de electrische trein Mat 64 gaat pendelen. De proefperiode moet uitwijzen hoeveel reizigers daadwerkelijk gebruik gaan maken van de verbinding. Op grond daarvan wordt besloten of uiteindelijk zal worden overgegaan tot een structurele verbinding. Bedoeling is de uurdienst zeven dagen in de week te laten rijden.

Bron http://www.tctubantia.nl 19/2/2010

Elk uur een trein ; ik vraag me af of er dan minder Syntus treinen gaan rijden. Leuk dat er met Mat 64 gereden gaat worden, althans voor de liefhebber, voor de dagelijkse reiziger is dat minder goed nieuws.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#6 Bericht door Winus » wo mar 24, 2010 10:31 pm

nu.nl schreef:Opnieuw nachttrein van Enschede naar Schiphol
Uitgegeven: 24 maart 2010 19:30
Laatst gewijzigd: 24 maart 2010 19:30
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen laten ook komende zomer een nachttrein rijden tussen Enschede en Schiphol. Vorig jaar bleken bij een proef voldoende mensen van deze reismogelijkheid gebruik te maken.

De intercity rijdt van 5 juli tot en met 21 augustus en doet na zijn vertrek uit Enschede om een uur 's nachts onderweg nog zes andere plaatsen aan.

Vanaf Schiphol rijdt de trein weer terug naar Enschede, zo meldde de NS woensdag.

Door de extra reismogelijkheid kunnen vliegtuigpassagiers ook met de trein hun vroege chartervlucht halen. Vorig jaar zaten in de nachtintercity vanaf Enschede gemiddeld 150 mensen, aldus het spoorwegbedrijf.
Vliegveld Twente kan het wel vergeten nu. ;)
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1386
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#7 Bericht door Vincent1971 » wo mar 24, 2010 11:06 pm

Winus schreef:
nu.nl schreef:Opnieuw nachttrein van Enschede naar Schiphol
Uitgegeven: 24 maart 2010 19:30
Laatst gewijzigd: 24 maart 2010 19:30
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen laten ook komende zomer een nachttrein rijden tussen Enschede en Schiphol. Vorig jaar bleken bij een proef voldoende mensen van deze reismogelijkheid gebruik te maken.

De intercity rijdt van 5 juli tot en met 21 augustus en doet na zijn vertrek uit Enschede om een uur 's nachts onderweg nog zes andere plaatsen aan.

Vanaf Schiphol rijdt de trein weer terug naar Enschede, zo meldde de NS woensdag.

Door de extra reismogelijkheid kunnen vliegtuigpassagiers ook met de trein hun vroege chartervlucht halen. Vorig jaar zaten in de nachtintercity vanaf Enschede gemiddeld 150 mensen, aldus het spoorwegbedrijf.
Vliegveld Twente kan het wel vergeten nu. ;)

Sssssttt nog niet tegen de politici zeggen. Er moet nog een raad gevormd worden. En aangezien de pvda pro vliegveld is...
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Perceptor
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: do okt 07, 2004 1:09 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#8 Bericht door Perceptor » zo mar 28, 2010 7:38 pm

Winus schreef:Vliegveld Twente kan het wel vergeten nu. ;)
Nee, mensen kunnen nu ook vanaf Amsterdam ook de ochtendvluchten op vliegveld Twente pakken :P

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2474
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#9 Bericht door Winus » zo mar 28, 2010 8:00 pm

:D
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12322
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#10 Bericht door Arie » wo mar 31, 2010 2:09 pm

Twentse steden willen nieuw spoor
woensdag 31 maart 2010
ENSCHEDE - Er moet een nieuwe spoorlijn worden aangelegd in Twente. Alleen op die manier kunnen klachten worden verholpen die Twentse gemeenten nu al hebben over trillingshinder. Verschillende Twentse steden, de Regio Twente en de provincies Overijssel en Gelderland hebben hun wensen wat betreft het spoor vastgelegd in een zogeheten Ambitiedocument.

Het stuk vormt de basis voor een gezamenlijke oostelijke reactie voor overleg over Hoogfrequent Spoor, volgende maand. Tijdens dat overleg wordt gesproken over een verdere intensivering van - vooral - het goederenvervoer per spoor.

Onderzoek van spoorbeheerder ProRail heeft uitgewezen dat er ‘nauwelijks maatregelen denkbaar zijn’ om de trillingshinder in bestaande situaties te verminderen. En de overlast wordt alleen maar meer, zo bevestigt ProRail. Er komen meer treinen die bovendien langer worden. De wagons worden ook zwaarder.

De brief met de conclusies over het trillingsonderzoek van ProRail is deze maand gestuurd naar de gemeenten Hengelo, Borne en Oldenzaal. ‘Gelet op de reactie van ProRail kunnen we niet anders dan concluderen dat alleen met de aanleg van een nieuwe spoorbaan dit probleem kan worden opgelost’, zo valt te lezen in het Ambitiedocument, dat inmiddels ook door de provincie is besproken.

Oost-Nederland is volgens de samenstellers van het document bereid om haar deel bij te dragen aan de verdere economische groei van de BV Nederland, ‘maar wil daarbij wel dat er - ook op langere termijn - een goed evenwicht tussen lusten en lasten ontstaat’. De gemeenten wijzen er op dat het spoorwegnet in Twente primair is ontwikkeld voor het vervoer van reizigers en niet voor goederen.

Het Ambitiedocument, waarover sinds begin vorig jaar wordt gesproken, pleit voor een evenwichtige spreiding van de toekomstige goederenstromen in Nederland.

Oost-Nederland staat kritisch tegenover de houding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ‘De wijze waarop het ministerie de verwachte veiligheids- en leefbaarheidsproblemen tot nu toe benadert, baart grote zorgen en roept nog veel vragen en discussie op’, aldus het document.
TCT
De stadsfotograaf zonder grenzen

Spruwel
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#11 Bericht door Spruwel » zo jun 20, 2010 5:58 pm

De poort stond open en ik was al een tijd nieuwsgierig of er nog resten van de het spoor aanwezig zijn. Maar dat was nihil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het trace is hier nog zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Richting Lonneker.

Afbeelding

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3000
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Spoorlijnen Twente

#12 Bericht door enschedeinansichten » zo jun 20, 2010 8:20 pm

Toch mooie plaatjes weer z 'on oase bijna in het centrum. (spoorlijn station Noord-Lonneker)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 1644
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#13 Bericht door Martin » di nov 02, 2010 11:43 pm

Op rtv oost valt te lezen dat er volgend jaar 6 weken lang geen treinen van en naar Enschede rijden in verband met onderhoud aan het rangeerterrein.

Lijkt mij een gevalletje de boel overhoop halen en flinke aanpassingen te bewerkstelligen, verder schijnt er een geheel nieuwe en moderne wasinstallatie te komen? :kweetniet:
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Perceptor
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: do okt 07, 2004 1:09 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#14 Bericht door Perceptor » wo nov 03, 2010 9:36 am

Ai. ik hoop toch wel dat de intercity's dan op Drienerlo gaan stoppen...

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 1644
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#15 Bericht door Martin » ma nov 15, 2010 1:18 pm

NS Station vijf tot zeven weken buiten bedrijf


ENSCHEDE - De omgeving van het NS station van Enschede gaat in het najaar van 2012 compleet op de schop. Pro Rail, verantwoordelijk voor de railinfrastructuur in Nederland, vervangt versleten wissels en maakt van de gelegenheid om de lay-out van de sporen te vervangen. De klus neemt vijf tot zeven weken in beslag. Zo lang is het NS Station buiten bedrijf en moeten we vanaf Drienerlo treinen.


Pro Rail gaat er voor zorgend dat een binnenkomende trein niet meer op een vertrekkende treinstel hoeft te wachten. Dat voorkomt vertragingen en het aantal conflictuerende situaties wordt daardoor verminderd omdat treinen elkaar ook niet meer hoeven te kruisen. Bovendien wordt het perron aan de kant van het busstation, bij de sporen 1 en 2, met 340 meter verlengd. Daardoor kunnen hier ook InterCity’s stoppen. En er komt er een geheel nieuwe locatie voor het reinigen van treinen. Enschede maakt kortom over een kleine twee jaar kennis met het zogeheten Inno-emplacement. Een innovatief sporenplan dat in eerste instantie is bedacht om om de geluidsoverlast flink te reduceren. Want het grote voordeel van al deze ingrepen is dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt terug gebracht. Dat betekent beduidend minder geluidsoverlast voor omwonenden. Want het piekgeluid neemt er flink door af.

Jouke Schaafsma, woordvoerder van de Regio Noord-Oost van ProRail, verklaart dat het huidige sporenplan van Enschede niet meer van deze tijd is maar historisch zo is gegroeid.

„Als het emplacement nu zou worden ontworpen dan reken maar dat het er heel anders uit zag. Anders gezegd, de diverse sporen zouden dan veel slimmer zijn neergelegd. Vanuit de Nederlandse Spoorwegen is de wens geuit om de capaciteit en de robuustheid van het station Enschede te vergroten. Door het aanpassen van de capaciteit kan er enkele minuten reistijd worden geboekt. Voor het gehele emplacement wordt nu een nieuw ontwerp gemaakt.”

Jouke Schaafsma weet niet of de nieuwe lay-out er toe leidt of er in de toekomst veel frequenter van en naar Enschede kan worden gereden. „Dat is een vraag voor de NS.”

Een andere wijziging die in 2012 op de rol staat is een andere aansluiting van de treinen van en naar Duitsland. Die stoppen nu ter hoogte van spoor 5, pal naast de zuidgevel van het Stadskantoor. Het is de bedoeling dat met ingang van de herfst van 2012 daarvoor het tegenoverliggende spoor 4 wordt gebruikt. „Het is nog niet definitief. Door een ander perron te gebruiken hoeven reizigers niet meer via de spoorwegovergang om te lopen om de Intercity naar het westen te nemen. De knip in het baanvak zoals die nu ook bestaat blijft gehandhaafd. De treinen kunnen niet doorrijden.”

TCT

Bovendien wordt het perron aan de kant van het busstation, bij de sporen 1 en 2, met 340 meter verlengd. Daardoor kunnen hier ook InterCity’s stoppen.
Dat werd tijd ook, vond het altijd maar kort perronnetje. Misschien ook tijd voor een wat modernere overkapping?

Ook fijn om te horen over de plannen met het duitse dieseltje! :banaan:

Opmerkelijk is dat rtv oost sprak over najaar 2011 en Tubantia over 2012 :roll:
Enschede, het eindpunt van Twente.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 12322
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spoorlijnen Twente

#16 Bericht door Arie » ma nov 22, 2010 1:24 pm

Laat de trein uit Gronau verder rijden
vrijdag 19 november 2010

ENSCHEDE - Als het aan de ChristenUnie ligt komt er een doorgaande treinverbinding tussen Hengelo, Enschede en Gronau. Zowel de Enschedese raadsfractie als de Statenfractie pleiten voor deze verbinding. Volgens de CU is er een mooie kans om dit realiseren nu het emplacement van Enschede in het najaar van 2012 volledig op de schop gaat en de treinen uit de richting Gronau vanaf dat moment niet meer op spoor 5 maar op spoor 4 stoppen.

Met andere woorden, de treinstellen van de Deutsche Bahn stoppen dan al bij een perron waar vandaan naar het westen kan worden gereden. In een brief aan het college van B en W wordt gevraagd waarom de knip in het baanvak blijft gehandhaafd. „Waarom wordt niet gelijk de doorrijdmogelijkheid voor treinen vanuit Duitsland, Glanerbrug en Enschede De Eschmarke richting Hengelo tot stand gebracht?” En: „Deelt u onze mening dat het later alsnog realiseren van deze doorgaande grensoversrijdende spoorverbinding veel duurder is dan nu geval is bij de grootschalige herinrichting van het NS-emplacement?”

De ChristenUnie vraagt zich ook af of het in Glanerbrug mogelijk wordt dat treinen elkaar kunnen kruisen. Daardoor kan de reistijd tussen Enschede en Gronau flink worden bekort.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... rijden.ece
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 1644
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#17 Bericht door Martin » di dec 14, 2010 6:25 pm

Impressies van het toekomstige emplacement Enschede.

Afbeelding

Afbeelding

Prorail
Enschede, het eindpunt van Twente.

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Spoorlijnen Twente

#18 Bericht door Tunneltje » wo dec 15, 2010 8:14 am

Arie schreef:Laat de trein uit Gronau verder rijden
vrijdag 19 november 2010

ENSCHEDE - ......

De ChristenUnie vraagt zich ook af of het in Glanerbrug mogelijk wordt dat treinen elkaar kunnen kruisen. Daardoor kan de reistijd tussen Enschede en Gronau flink worden bekort.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... rijden.ece
Door te kruisen in Glanerbrug zal de rijtijd niet bekort worden (tenzij de ene richting er stopt en de andere hard doorrijdt), de frequentie zal er wel door omhoog kunnen. Lijkt me een vrij kansloos streven.

Spruwel
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Spoorlijnen Twente

#19 Bericht door Spruwel » wo dec 15, 2010 3:35 pm


Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 952
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Spoorlijnen Twente

#20 Bericht door rr1991 » za dec 18, 2010 3:12 pm

Dus op spoor 1 en 2 kunnen nu intercity's staan, en 3 en 4a zijn voor stoptreinen, 4b gaat naar Münster/Dortmund. Zie ik het zo goed?
Lijkt me een behoorlijke verbetering, nu nog een mooie wachtruimte met een kiosk. De huidige wachtruimte is echt een aanfluiting.

Plaats reactie