Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Actie: Stop de Noordtak van de Betuwelijn die dwars door het Twentse landschap gaat

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Onnie Dah

Actie: Stop de Noordtak van de Betuwelijn die dwars door het Twentse landschap gaat

#1 Bericht door Onnie Dah » do feb 17, 2022 4:52 pm

TWENTE - "Stop de noordtak" is de nadrukkelijke oproep van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt en directeur van Landschap Overijssel ( en oud-burgemeester van Losser) Michael Sijbom vrijdag 4 februari middels het onthullen van een protestbord.

Tientallen belangstellenden hebben zich verzameld aan de Leutinkveldweg, natuurgebied dicht bij het Lonnekermeer. Volgens Sijbom 1 van de mooiste natuurgebieden in Twente. Het kabinet onderzoekt of het mogelijk is dat de Noordtak van de betuwelijn dwars door dit natuurgebied kan komen te liggen.

In de randstad bedacht maar volgens vele Twentenaren geen reële optie.

Pieter Omtzigt maakt zich hier al langere tijd druk over. Helaas staat hij tot heden hier in alleen in en roept vanmiddag inwoners en lokale politiek op tot concrete aktie.

https://www.dinkelland.twentefm.nl/repo ... rdtak.html

Dit is de website opgezet door de actievoerders:

Geen Noordtak door Twente

Niet inpasbaar en dus onacceptabel: een nieuwe goederenspoorlijn zal het karakteristieke kleinschalige en hoogwaardige Twentse landschap aantasten en plaatselijk zelfs vernietigen. Dit mogen we niet laten gebeuren: we moeten zuinig zijn op hetgeen nog over is!

De vermeende meerwaarde van de Noordtak van de Betuwelijn kan nooit opwegen tegen de vernieling die dit veroorzaakt aan het landschap en de hoogst gekwalificeerde natuur in Twente. Er zijn alternatieven mogelijk zonder aanleg van de Noordtak en we kunnen transport van gevaarlijke stoffen beperken door de productieketens slimmer te organiseren. En bovenop dit alles komt de vraag: hoeveel ruimte willen we eigenlijk geven aan (extra) distributie en transport in Nederland?

https://www.geennoordtak.nl/

Rechtsboven op deze website staat een link naar de petitie.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Actie: Stop de Noordtak van de Betuwelijn die dwars door het Twentse landschap gaat

#2 Bericht door enschedeinansichten » do feb 17, 2022 7:06 pm

Ik heb dit bericht niet verwijderd maar dat wil niet zeggen dat ik de actie steun want daarvoor heb ik mij niet voldoende in deze zaak verdiept. :?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Onnie Dah

Re: Actie: Stop de Noordtak van de Betuwelijn die dwars door het Twentse landschap gaat

#3 Bericht door Onnie Dah » do feb 17, 2022 7:33 pm

enschedeinansichten schreef:
do feb 17, 2022 7:06 pm
Ik heb dit bericht niet verwijderd maar dat wil niet zeggen dat ik de actie steun want daarvoor heb ik mij niet voldoende in deze zaak verdiept. :?
Hier een artikel over het voorgestelde trace:

https://www.tubantia.nl/enschede/de-noo ... ~a211cd89/

In dit artikel zijn meerdere kaarten te zien, eentje geeft het traject weer bij Hengelo en Enschede. De lijn gaat RECHT door Driene heen! Ik ben niet direct tegen alle infrastructuur trajecten die door het groen gaan, maar Driene is zo'n prachtig stukje Twente. Een groene stille oase tussen Hengelo en Enschede en daar willen ze een goederenspoorlijn door heen trekken... Het zou echt een schande zijn als ze op deze manier Driene kapotmaken.

TA
Member
Member

#4 Bericht door TA » za feb 19, 2022 2:49 pm

Hoe serieus is dit überhaupt? Lijkt mij een compleet onmogelijk tracé. En anders maar lekker ondertunneld vanaf Boekelo.

Onnie Dah

#5 Bericht door Onnie Dah » za feb 19, 2022 4:36 pm

TA schreef:
za feb 19, 2022 2:49 pm
Hoe serieus is dit überhaupt? Lijkt mij een compleet onmogelijk tracé. En anders maar lekker ondertunneld vanaf Boekelo.
Ja, een nogal "radicaal" tracé zo. Het is serieus genoeg dat inwoners van Driene doeken hebben opgehangen om actie te voeren. Maar ik kan me niet voorstellen dat de gemeenten Hengelo en Enschede dit tracé zo prima vinden.

Plaats reactie