Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede fietsstad

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

hans schreef:tips om fietsdiefstal onmogelijk te maken , hebben ze die niet ?
Jazeker, kijk op blz. 10 in de fietskrant "Enschede fietsstad" die deze week huis aan huis is verspreid. Het Anti Fietsdiefstal Team zal vertegenwoordigd zijn op het groot Fietsfeest op en rond de Oude Markt van 10.30 tot 16.00 uur op zaterdag 12 april a.s.
De fietskrant is ook digitaal te lezen op: http://fiets.enschede.nl/#
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Ostar »

Mijn fiets was vorig jaar november gestolen maar heb hem sinds vorige maand weer terug! Les geleerd: leg de fiets altijd vast aan iets wat goed verankerd is...
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

hoe heb je hem terug gekregen ?
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Ostar »

hans schreef:hoe heb je hem terug gekregen ?
Hij werd op ebay in Duitsland te koop aangeboden en ik werd daarover getipt. Ik heb een heel verslag geschreven over de gebeurtenissen, als jullie geïnteresseerd zijn wil ik het hier wel plaatsen.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

ik ben een en al oor.(oog)
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Ostar »

hans schreef:ik ben een en al oor.(oog)
Hier komt ie dan.

Return of the Speedy Rohler

In 2010 koop ik, met een bijdrage van het fietsenplan van mijn werkgever, een nieuwe fiets. Met zo’n 5000 fietskilometers per jaar, in weer en wind, dag in dag uit naar het werk, dan moet hij tegen een stootje kunnen en sportief, comfortabel en onderhoudsvriendelijk zijn. De keuze is daarmee gevallen op een Signature van Koga, geheel samengesteld naar eigen ontwerp en specificaties. Het is niet goedkoop, maar dan heb je wel een fiets die jaren meekan.

Een Koga Signature kan je een eigen naam geven die in de lak wordt gezet. De meeste mensen zetten er hun eigen naam in maar ik doop hem “Speedy Rohler”!

Woensdagavond 13-11-2013. Drie en een half jaar later, de fietsverzekering is inmiddels afgelopen en niet verlengd, parkeer ik op een kille novemberavond mijn fiets bij winkelcentrum Deppenbroek. Ik kom van het werk en doe snel wat boodschappen voor ik het laatste stukje naar huis rijd. Ik ben nog geen 10 minuten in de winkel, maar als ik buiten kom voel ik in mijn broekzak en merk dat ik het fietssleuteltje kwijt ben. Vervolgens kijk ik op de plek waar mijn fiets staat. Stond.

Had ik hem dan toch niet op slot gezet ondanks mijn automatisme? Was ik afgeleid omdat ik het achterlichtje niet uit kreeg? Of heb ik het sleuteltje niet goed in mijn zak gestoken omdat ik dikke handschoenen aan had? Hoe me dit kon overkomen kan ik niet meer nagaan. Maar de fiets is weg.

Ik informeer tevergeefs bij omstanders of ze iets opgemerkt hebben. Dan meld ik me bij de dienstdoende beveiliger. Hij gaat uitzoeken of er misschien iets op beelden van een vlakbij opgestelde bewakingscamera geregistreerd is. Als die al aan stond…

Dezelfde avond doe ik aangifte, en in de dagen die volgen plaats ik berichten op marktplaats, usenet, fora, facebook, twitter… door de unieke samenstelling en naam van de fiets zou hij eenvoudig te herkennen moeten zijn!

Wekenlang houd ik marktplaats scherp in de gaten maar na verloop van tijd begin ik de hoop op te geven. Op mijn berichten volgt ook vooralsnog geen reactie.



Zaterdagmiddag 15-2-2014. Mijn voicemail wordt ingesproken en ik ontvang een email van een in Duitsland woonachtige Nederlander die beweert dat mijn gestolen Koga Signature genaamd "Speedy Rohler" te koop wordt aangeboden op Ebay in Münster, Duitsland.

Eenmaal op Ebay Kleinanzeichen aangeland blijkt het inderdaad mijn fiets te zijn. Uitgebreide fotoserie op de advertentie en de naam "Speedy Rohler" duidelijk in de advertentietitel en in de foto's. Alleen het slot is vervangen, er zit een ander zadel op en de pedalen lijken ook vervangen te zijn. Vraagprijs 1150 euro. Adverteerder is anoniem en reageren kan alleen via de advertentiesite.

Ik bel de tipgever. Hij speurt regelmatig internet af voor Koga-fietsen en trof zo deze advertentie aan. Maar hij kon zich ook herinneren dat hij mijn opsporingsadvertentie had gelezen op marktplaats die ik in november geplaatst had. Bovendien resulteert een simpele Google-zoekopdracht op "Speedy Rohler" in een aantal verwijzingen naar mijn opsporingsberichten. Zo kon hij eenvoudig contact met mij opnemen.

We spreken af dat hij probeert de adverteerder te benaderen als belangstellende en zo achter wat meer informatie over de aanbieder te weten te komen.

Ik bel de Nederlandse politie. Die schakelen me al gauw door naar de politie in Münster. Kan ik meteen mijn Duits weer ophalen. Ik leg het geval uit en ze beloven er werk van te maken. Natuurlijk hebben ze meer gegevens nodig, zowel van de aanbieder als ook van mijn fiets.

Zaterdagavond. Ik zoek alle papieren bijelkaar die ik heb van de fiets, alsmede de aangifte, scan ze in, en verzamel ook foto's van de afgelopen jaren waar mijn fiets duidelijk op staat. Het DPC-registratienummer zal ik niks aan hebben aangezien het slot verwijderd is, maar ik heb tenminste het framenummer, de naam van de fiets en de foto's die tot in detail overeenkomen.

Zondagochtend 16-2-2014. Ik mail het pakket van enkele megabytes naar de Duitse politie.

In de loop van de dag bellen er nog 2 andere tipgevers, beide Duitsers. De adverteerder heeft het ook wel erg makkelijk gemaakt. Ik bedank ze voor de tip en wacht verder in spanning af of de Nederlandse tipgever al reactie heeft van de aanbieder, maar die blijft uit.

Maandag 17-2-2014. Ik krijg bericht van de Nederlandse tipgever. Na 2 reacties op de advertentie heeft hij een telefoonnummer gekregen. Ik speel het meteen door aan de politie in Münster. Intussen kom ik er achter dat deze aanbieder al vaker fietsen heeft aangeboden op Ebay, met vermelding van hetzelfde telefoonnummer. Ook dit geef ik door aan de politie.

Maandagavond. De advertentie is van Ebay verdwenen. Kan alleen maar raden waarom.

Dinsdag 18-2-2014. De politie in Münster deelt mede dat ze de afgelopen dag de aanbieder hebben bezocht. Met dank aan de informatie die ik heb doorgespeeld. De aanbieder resideert niet in Münster maar in Greven. Ze hebben daar twee Koga's aangetroffen. Geen van beide heeft echter een overeenkomend framenummer. Ik vraag of één van de fietsen de wel naam Speedy Rohler draagt. Dat wordt bevestigd. Maar hoe zit het dan met dat framenummer? Hoe dan ook ze hebben de fiets niet meegenomen.

Woensdag 19-4-2014. Ik zoek uit hoe het zit met die framenummers. Bij Koga blijken ze niet de onder het traplager ingestanste framenummer te gebruiken maar een eigen, met een sticker opgeplakt nummer boven het traplager. Ik geef deze informatie door aan de politie in Münster zodat ze er wellicht nog een keer naar kunnen kijken, als de fiets er nog is.

Woensdagavond. Ik kijk nog eens goed naar de advertentiefoto's en kom tot de conclusie dat het Koga-framenummer verwijderd is na de diefstal. Dan rest alleen nog de identificatie met de naam.

Donderdag 20-4-2014. De politie in Münster deelt mede dat de zaak is overgedaan aan de politie in Greven en ik krijg een nieuwe contactpersoon. Niet lang daarna krijg ik een email van de politie in Greven. De fiets was er nog en ze hebben hem in beslag genomen. Het is duidelijk dat er met het framenummer is geknoeid.

Ik bel Koga om te vragen of ze waterdicht bewijs hebben dat ze maar 1 fiets met de naam Speedy Rohler hebben geproduceerd. Ik schrik als de medewerker zegt dat hij 7 records vindt met die naam. Maar het blijkt allemaal om dezelfde fiets te gaan. Bovendien komt het productienummer overeen met de administratie van de fietsenzaak die mij de fiets geleverd heeft.

De politie in Greven is blij met het nieuws dat er een waterdicht bewijs lijkt te zijn dat de fiets van mij is. Ze krijgen de contactgegevens van Koga en mijn fietsenzaak. De Kriminalhauptkommissar waarschuwt me nog dat ook de Staatsanwalt overtuigd moet zijn van de zaak. Maar ik ben gerust... het is nu alleen nog een kwestie van tijd voor de fiets weer bij mij in de garage staat.

Maandag 24-2-2014. Na een korte mediastilte van het weekend krijg ik bericht uit Greven dat de zaak weer is overgedragen aan de politie in Münster. Het hele pakket aan bewijsmateriaal moet naar de Staatsanwalt worden gestuurd. Daar zou dan de beslissing moeten vallen of ik mijn fiets terugkrijg. Mij bekruipt het gevoel dat het nog wel eens een tijdje zou kunnen duren, nu de zaak in de bureaucratische ambtelijke molen terecht is gekomen.

Donderdag 27-2-2014. Ik heb nog steeds geen bevestiging van de politie in Münster dus stuur ik een berichtje met de vraag hoe de zaken ervoor staan. Het is me te stil!

Vrijdag 28-2-2014. In een antwoord van de politie uit Münster maak ik op dat ze het bewijsmateriaal nog steeds niet naar de Staatsanwalt hebben gestuurd. Ze komen met een alternatief voorstel. Ze willen contact opnemen met de aanbieder om te vragen of hij akkoord gaat de fiets terug te geven. Aangezien het bewijsmateriaal er toch is en hij dan zou moeten opdraaien voor de kosten van de Staatsanwalt, gaan ze er van uit dat hij eieren voor zijn geld zal kiezen. Nu maar weer afwachten.

Nog dezelfde ochtend komt het verlossende woord. Het is akkoord dat ik de fiets mag komen ophalen. Deze staat nog steeds bij de politie in Greven. Don't call us we'll call you, ze zullen me bellen om een afspraak te maken wanneer het schikt.

Maandag 3-3-2014. Er is weer een lang weekend overheen gegaan zonder reactie. Mijn geduld wordt toch wel op de proef gesteld. Maar dan in de loop van de ochtend ontvang ik eindelijk de verlossende mail, dat ik maar een voorstel moet doen wanneer langs te komen, met de openingstijden van het bureau erbij. Ik aarzel geen moment en plan een vrije dag en boek een internationaal treinticket van Enschede naar Greven.

Dinsdag 4-3-2014. De dag is gekomen dat ik mijn fiets weer terug krijg. En wat voor een dag! In de stralende lentezon reis ik naar Greven en halverwege de ochtend arriveer ik bij het bureau. Na een paar minuutjes in de wachtkamer ontmoet ik de vriendelijke Kriminalhauptkommissar die mij meeneemt naar de garage van het bureau.

En daar staat hij, mijn onmiskenbare Speedy Rohler! Netjes gepoetst, klaar voor de verkoop. Alleen het zadel een stukje omhoog, wat nieuwe lucht in de banden en we zijn klaar voor vertrek. Ik onderteken een formulier, overhandig een pak verse gevulde koeken aan de agent en stap op de pedalen. Wat heerlijk. 16 weken na de diefstal zijn we weer herenigd.

Het ritje van 70 km door het platteland en over enkele onverharde weggetjes doet ons goed. Twee tussenstops voor de lunch en een ijsje. En zo kan de fiets de ellende achterin busjes van dieven en helers gauw vergeten.

Woensdag 5-3-2014. Ik dank iedereen die mij geholpen heeft de fiets terug te krijgen nogmaals hartelijk. De gouden tipgever krijgt zijn verdiende vindersloon zoals geadverteerd op marktplaats. En ik kan het verlanglijstje voor mijn verjaardag aanvullen met enkele noodzakelijke fietsonderdelen (c:
Bijlagen
speedy rohler.jpg
speedy rohler.jpg (273.91 KiB) 12241 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

mooi man , fijn dat de fiets weer terecht is !
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede fietsstad

Bericht door enschedeinansichten »

Proficiat. :banaan:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Gefeliciteerd Ostar. Kom je a.s. zaterdag nop het fietsfeestje van de Gemeente Enschede?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Vincent1971 »

Nou ik had minder geluk. Had een nieuwe gazelle gekocht bij de rijwielstalling in het station. Was een perfecte fiets. Op een dag, goed bevestigd aan een kabel bij de nashua copy center bij het station. Even wat dingen kopieer. Terug gekomen gepikt grrr...melding van gemaakt, op internet afgestruind. WEG..en dan was de fietsgarantie net een half jaar verlopen..Heb me er bij neergelegd zeg maar. Heb nu een omgebouwde mountain bike met een dubbel hangslot. De mijne krijgen ze niet zomaar meer mee.
Een goed begin heeft geen einde
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Ostar »

Arie schreef:Gefeliciteerd Ostar. Kom je a.s. zaterdag nop het fietsfeestje van de Gemeente Enschede?
Ik kom zeker een kijkje nemen! :okay:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Op de Oude Markt waren er vandaag allerlei activiteiten i.v.m. de nominatie Enschede Fietsstad 2014. Hieronder een korte impressie.
Bijlagen
DSCF0876.JPG
DSCF0877.JPG
DSCF0878.JPG
DSCF0883.JPG
DSCF0887.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

vervolg manifestie Enschede Fietsstad op de Oude Markt
Bijlagen
IMG_0003.JPG
IMG_0004.JPG
IMG_0026.JPG
IMG_0008.JPG
IMG_0028.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

vervolg Enschede Fietsstad 2014 op de Oude Markt
Bijlagen
IMG_0014.JPG
IMG_0015.JPG
IMG_0018.JPG
IMG_0021.JPG
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Vincent1971 »

Zat jezelf ook op de fiets Arie?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef:Zat jezelf ook op de fiets Arie?
Ja, Ik ben er op de fiets heengegaan en die werd voorzien van een antidiefstalcode op foto nr. 0018 en op de onderste foto
Bijlagen
IMG_0017.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Ook het fietsen voor de kleintjes werd niet vergeten.
Bijlagen
IMG_0033.JPG
IMG_0011.JPG
IMG_0006.JPG
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Ostar »

Ziet er gezellig uit Arie. Ik ben er wel geweest maar te vroeg... rond een uur of 10 was iedereen nog aan het opbouwen. Had wel eens een ritje op zo'n ouderwetse fiets willen proberen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Morgen wordt bekend gemaakt of Enschede fietsstad is. zie ook de Tubantia van vandaag en http://fiets.enschede.nl/newspaper_0000 ... _09_00001/
Bijlagen
wordt Enschede fietsstad.JPG
of toch niet.JPG
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Tunneltje »

Helaas voor Enschede, het is Zwolle geworden, zo werd vanochtend op Radio 1 bekend gemaakt.
Plaats reactie