Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede fietsstad

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Liever geen scooters en brommers of andere stinkende tweewielers op de fietssnelweg. Heb je lekker de sokken erin, snak je naar adem als zo'n stinkding langs je heen rijdt. Die kunnen best langs de Hengelosestraat rijden.
Geldt ook voor de fietsbrug, bijvoorbeeld over de Auke Fleer. Je trapt je een slag in de rondte en dan adem je alleen de viezigheid van de auto's in die voor het rode licht staan te ronken. Een fietstunnel was veel beter geweest. En misschien ook wel goedkoper.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

solex dan ?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Alleen jouw solex. :)
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Maar wel met helm!!!
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

nee , ik wilde wind door mijn haren laten waaien.

born to be wild , je weet wel....
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Nou en of!! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Enschede, Gronau en Ochtrup doen studie naar fietsverbinding

Gepubliceerd op: 29/03/2016
Enschede, Gronau en Ochtrup doen studie naar fietsverbinding

De gemeenten Enschede, Gronau en Ochtrup slaan de handen ineen voor een haalbaarheidsstudie naar het meest optimale tracé tussen hun stadskernen en bedrijvenparken. In theorie zijn de Duitse bedrijventerreinen vlak over de grens namelijk snel te bereiken, maar in de praktijk ontbreekt het nog aan een goede fietsverbinding.

Voorbeeld is de fietssnelweg F35, die op termijn Nijverdal met Enschede en de Duitse grens bij Glanerbrug moet verbinden. De gemeenten onderzoeken of het mogelijk is de F35 naar de bedrijventerreinen en stadskernen net over de grens door te trekken.

Enschede en Gronau zouden in eerste instantie alleen het tracé tussen de Noord-Esmarkerrondweg en het Industriegebiet Ost onderzoeken. Op aandringen van de Euregioraad wordt nu het traject tot en met Ochtrup onder de loep genomen. De Euregioraad geeft 25.000 euro subsidie voor de studie, de drie gemeenten subsidiëren ook 25.000 euro. Twee Duitse en twee Nederlandse bureau’s wordt gevraagd een offerte te doen. De bevindingen van het onderzoek worden naar verwachting begin 2017 gepresenteerd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschede-gro ... tem?808162
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Kans dat je fiets gestolen wordt het grootst in Enschede

donderdag 28 april 2016

Een bekende frustratie in voornamelijk steden: je fiets is (weer eens) gestolen. In Overijssel kwam dat vorig jaar het vaakst voor in de gemeente Enschede, blijkt uit cijfers van van de Stichting Aanpak Voertuigcriminalieit (stAVc). In Enschede werd, op Groningen en Delft na, het vaakst aangifte wordt gedaan. Per 1000 inwoners werd bijna 14 keer aangifte gedaan van fietsendiefstal.

De scheiding tussen stedelijke gemeenten en landelijke gemeenten is vrij duidelijk te zien in onze provincie. Enschede, Zwolle, Almelo, Hengelo en Deventer vormen de provinciale top-5, Deventer als vijfde met 8,2 aangiftes per 1000 inwoners. Daarna neemt het aantal aangiftes heel snel af, met Dalfsen, Staphorst en Hellendoorn die de lijst afsluiten. Daar werden iets meer dan 1,5 aangiftes per 1000 inwoners gedaan.

Landelijk is het aantal aangiftes afgenomen in vergelijking met 2014, van bijna 114.000 naar ruim 106.000 aangiftes. In Groningen is de kans dat je fiets gestolen wordt het grootst, die gemeente staat als sinds 2010 bovenaan de ranglijst.

Overigens is het daadwerkelijke aantal gestolen fietsen waarschijnlijk veel hoger: volgens StAVc wordt van slechts 30 procent van de fietsendiefstallen aangifte gedaan.

Een overzicht van het aantal aangiften per Overijsselse gemeente, zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 243312&o=0
Bijlagen
In Enschede meeste aangifte gedaan van fietsendiefstal Foto iStock.jpg
In Enschede meeste aangifte gedaan van fietsendiefstal Foto iStock.jpg (74.85 KiB) 7453 keer bekeken
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Rene »

Daarom ben ik ook voorstander van een systeem met gratis fietsen. Mensen mogen deze voor een beperkte tijd met ov-chipkaart gratis gebruiken. Daarna gaat er een huurprijs gelden. Vooral handig voor mensen die de fiets niet zo vaak gebruiken, budget willen rijden, in combinatie met b.v openbaar vervoer. Volgens mij lopen de diefstalcijfers dan enorm terug aangezien de vraag naar gestolen fietsen dan afneemt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Rene schreef:Daarom ben ik ook voorstander van een systeem met gratis fietsen. Mensen mogen deze voor een beperkte tijd met ov-chipkaart gratis gebruiken. Daarna gaat er een huurprijs gelden. Vooral handig voor mensen die de fiets niet zo vaak gebruiken, budget willen rijden, in combinatie met b.v openbaar vervoer. Volgens mij lopen de diefstalcijfers dan enorm terug aangezien de vraag naar gestolen fietsen dan afneemt.
Dat lijkt op het witte fietsenplan in Amsterdam in de jaren zestig, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdeelsysteem
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Vroeger werd je nog bekeurd als je de hand niet uitstak bij het van richting veranderen op de fiets en het kwam ook nog in de krant. Twentsch nieuws ENSCHEDE. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-12-1940
Bijlagen
Twentsch nieuws ENSCHEDE. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-12-1940.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

als ze dat vandaag eens deden was de wereld te klein...
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Tunneltje »

en de krant ook
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Wauwthur »

De eerste werkzaamheden worden verricht om de fietsenstalling achter het station te realiseren.

Oplevering eind 2016, oplevering loopbrug is voorjaar 2017.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Vroeger werd je nog bekeurd als je de hand niet uitstak bij het van richting veranderen op de fiets en het kwam ook nog in de krant. Twentsch nieuws ENSCHEDE. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-12-1940
Ach Arie, dat was in 1958 ook nog zo. uit mijn dagboek:

Eén van de dingen die me bijgebleven is dat je als “wielrijder” verplicht was om een stopteken te geven. Ik ben namelijk op mijn tiende een keer gewaarschuwd door een agent dat ik er deze keer zonder bekeuring afkwam, maar de volgende keer zou het raak zijn. Plus dat ik een preek kreeg over “het in gevaar brengen van het verkeer”. Man had vermoedelijk een slechte dag gehad. Of ruzie met z’n vrouw. Dat stopteken was je rechterarm uitsteken en op en neer bewegen. Dat heb ik, behalve bij het verkeersexamen, nog nooit iemand zien doen.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Vroeger werd je nog bekeurd als je de hand niet uitstak bij het van richting veranderen op de fiets en het kwam ook nog in de krant. Twentsch nieuws ENSCHEDE. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-12-1940
Ach Arie, dat was in 1958 ook nog zo. uit mijn dagboek:

Eén van de dingen die me bijgebleven is dat je als “wielrijder” verplicht was om een stopteken te geven. Ik ben namelijk op mijn tiende een keer gewaarschuwd door een agent dat ik er deze keer zonder bekeuring afkwam, maar de volgende keer zou het raak zijn. Plus dat ik een preek kreeg over “het in gevaar brengen van het verkeer”. Man had vermoedelijk een slechte dag gehad. Of ruzie met z’n vrouw. Dat stopteken was je rechterarm uitsteken en op en neer bewegen. Dat heb ik, behalve bij het verkeersexamen, nog nooit iemand zien doen.

Pieter
Deze fietser toch wel :D
Bijlagen
Oude Markt fietsstad 12-04-2014 (9).JPG
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Deze fietser toch wel :D
Valsspelert! Die steekt z'n linkerklauwtje uit, dat is geen stopteken... :banaan:

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef: Deze fietser toch wel :D
Valsspelert! Die steekt z'n linkerklauwtje uit, dat is geen stopteken... :banaan:

Pieter
Je hebt gelijk, het moet zo!
Bijlagen
richting aangeven fietsers.jpg
richting aangeven fietsers.jpg (9.04 KiB) 7166 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Probeer het maar eens te vinden! Volgens mij bestaat het stopteken op de fiets niet meer.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

als je op de fiets aangeeft dat je rechtdoor gaat , steken ze geregeld een vinger op , niet de duim....
Plaats reactie