Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede fietsstad

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Fietsers krijgen ov-chipkaart in Enschede
Gepubliceerd op: 13/02/2018

Fietsers krijgen ov-chipkaart in Enschede
Wie vaak fietst in Enschede, kan straks een ov-chipkaart met 10 euro aan reissaldo krijgen. De actie van de gemeente en vervoerder Twents is bedoeld voor inwoners die regelmatig fietsen.

De fietsentochten moeten ze bijhouden in de speciale SMART-app. Wie in een maand tijd vijftien dagen de fiets pakt, kan aanspraak doen op de ov-chipkaart. De gemeente, die Fietsstad 2020 wil worden, hoopt zo dat fietsers bij slecht weer de bus boven de auto verkiezen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Ben Lensink
bron: http://www.tvenschedefm.nl/fietsers-kri ... em?1066375
Bijlagen
Fietsers krijgen ov-chipkaart in Enschede.jpg
Fietsers krijgen ov-chipkaart in Enschede.jpg (154.9 KiB) 12424 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Fietsstad 2020: De tussenstand in Enschede
Gepubliceerd op: 18/02/2018

Fietsstad 2020: De tussenstand in Enschede
Enschede wordt steeds meer een stad voor wielrijders. De gemeente ligt op koers voor Fietsstad 2020, maar minder positief is de tussenstand van het aantal aangiftes van fietsendiefstal in de stad.

Meer dan 40 procent van de korte ritten tot 7,5 kilometer wordt in Enschede op de fiets gemaakt. Er zijn ook al veel meer stallingsplaatsen voor rijwielen gerealiseerd. Ook het aantal fietsnietjes in de binnenstad is gegroeid.

Doelstellingen gehaald
Wethouder Hans van Agteren vertelt het glunderend. "Veel doelstellingen uit de Fietsvisie 2012-2020 zijn al gehaald." Dat blijkt uit verschillende onderzoeken in de afgelopen vijf jaar. Met nog twee jaar te gaan is al een flink aantal projecten uit de visie uitgevoerd. Met dank aan het subsidieprogamma Beter Benutten 2.

"We halen echt heel veel subsidie binnen. En daarom hebben we fors kunnen investeren in de uitvoering." Dat levert een mooie Tussenstand Fietsvisie 2017 op. Het aantal fietsnietjes in de binnenstad is met 200 uitgebreid, van 600 in 2015 naar 800 in 2017. Verder blijkt dat ruim de helft van de fietsvoorzieningen langs hoofdwegen voldoet aan de eisen uit de Fietsvisie 2020, 62 van de 93 kilometer. Het voornemen voor 1.000 extra stallingsplaatsen bij het station Enschede in 2020 is vorig jaar al gehaald: van 2.200 naar 3.200 plaatsen.

Fietsendiefstal gestegen
Minder positief is de tussenstand van het aantal aangiftes van fietsendiefstal in de stad. Daar waar een daling van 10 procent in 2020 het streven is steeg het aantal aangiftes van 1.302 naar 1.368.

Ook de daling met 30 procent van het aantal gewonde fietsers in het verkeer is een punt van aandacht. Het aantal steeg van 31 in 2015 naar 56 in 2017. Deze toename is mogelijk het gevolg van een andere registratiemethode. Ook is de stijging te verklaren door de toename van het aantal e-bikes. Het rapportcijfer voor het fietsklimaat in de stad is al wel gunstig. Dat moet in 2020 minimaal een 7 zijn, maar was in 2017 al een 7,2.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://www.tvenschedefm.nl/fietsstad-20 ... em?1067294
Bijlagen
Fietsstad 2020 De tussenstand in Enschede.jpg
Fietsstad 2020 De tussenstand in Enschede.jpg (78.06 KiB) 12395 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Stadsarchief | Toen Enschede massaal op de fiets zat
Gepubliceerd op: 27/02/2018

Stadsarchief | Toen Enschede massaal op de fiets zat
Hudson's Bay opent binnenkort de deuren. In de oude V&D aan het Van Heekplein. Deze foto van het Kruispunt De Graaff uit de jaren twintig verbeeldt de vergankelijkheid op die plek.

Links de villa waar tegenwoordig een Zuid-Amerikaans restaurant zit, rechts de villa die plaats maakt voor de nieuwe vestiging van V&D in onze stad. Die zou pas eind jaren dertig worden gebouwd naar een ontwerp van architect J. Kuyt.

In het beeldbepalende pand aan de Korte Hengelosestraat huist nu alweer een sportzaak. V&D ging naar het Van Heekplein en verging. Enschede was toen overigens meer fietsstad dan het nu is.

Fietsenstalling
Dat uitgerekend nu op deze plek fietsen gestald kunnen worden past in de visie van Enschede om Fietsstad te zijn in 2020. Wat dat betreft is het tijdsbeeld wel drastisch veranderd, want momenteel zijn het vooral brommers en scooters die het beeld bepalen qua verkeer in het centrum.

Verkeer is van alle tijden en ook in de jaren 20 liepen de mensen al tegen de grenzen van het toelaatbare aan. Maar dat was een tijd dat de hoed nog werd afgenomen voor de notabelen van de stad.

Elke tijd kent zijn of haar bijzonderheden. Kruispunt De Graaf vormt daarop geen uitzondering. Het is een voor Enschede bepalende en steeds veranderende plek die bijdraagt aan het beeld van de stad anno nu.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: SHSEL
bron: http://www.tvenschedefm.nl/stadsarchief ... em?1068815
Bijlagen
Toen Enschede massaal op de fiets zat.JPG
Toen Enschede massaal op de fiets zat.JPG (44.1 KiB) 12330 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

'Groen-app' voor fietsers in Enschede klaar voor gebruik
Gepubliceerd op: 05/03/2018

'Groen-app' voor fietsers in Enschede klaar voor gebruik
De app waarmee fietsers een verkeerslicht sneller op groen kunnen zetten, is nu voor iedereen beschikbaar. Woensdag is de lancering. Enschede is de eerste stad in Nederland die fietsers met een app sneller groen kan geven bij verkeerslichten.

Na de testperiode is het systeem nu beschikbaar voor iedereen die de app op zijn mobiel installeert.

SMART Groen
Woensdagmorgen wordt deze zogeheten SMART Groen feestelijk gelanceerd, op de kruising van de Hengelosestraat met de Auke Vleerstraat. Hier wordt tussen 7.30 en 11.30 uur koffie uitgedeeld.

De uitrol van SMART Groen is op deze locatie op het Kennispark Twente begonnen. Begin november 2017 werden de verkeerslichten op de kruising van de Hengelosestraat en de Auke Vleerstraat als eerste in Enschede voorzien van het nieuwe fietsvriendelijke systeem.

Het aantal gebruikers van de app neemt snel toe. Binnenkort worden alle verkeerslichten langs de Hengelosestraat en de Gronausestraat voorzien van SMART Groen. De gemeente voert de innovatie uit in het kader van de campagne Enschede Fietsstad 2020. De app moet uitdagen om vaker de fiets te pakken. SMART Groen is samen met SMART-ontwikkelaar Mobidot en VolkerWessels-onderneming Vialis ontwikkeld. Vialis levert de achterliggende techniek voor de aansturing van de verkeerslichten.

Nieuwe toepassingen
Er zijn overigens nog veel meer ontwikkelingen op het gebied van verkeerslichten. SMART Groen opent de weg naar nieuwe toepassingen, bijvoorbeeld voor ouderen en mindervaliden die een langere groentijd aan willen vragen.

De app werkt simpel. Als een smartphone waarop de app is geïnstalleerd merkt dat de eigenaar van de telefoon op de fiets zit en een verkeerslicht nadert, dan stuurt de telefoon automatisch een berichtje naar de centrale die de verkeerslichten aanstuurt.

De centrale weet daardoor dat de fietser eraan komt en zorgt ervoor dat deze groen krijgt. Ook al zit de telefoon onderin een tas.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/-groen-app-v ... em?1069805
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Veteraan »

Die telefoon zit echt niet onderin een tas .....
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Fietsverbod langs Roombeek in Enschede
Gepubliceerd: Donderdag 18 oktober 2018

Fietsverbod langs Roombeek in Enschede
Omwonenden en ondernemers aan de Roomweg in Enschede willen af van de overlast van fietsers en bromfietsers langs de Roombeek. Op de brede stoep tussen de beek en de kantoor- en horecaplint is het op dit moment voor (brom)fietsers toegestaan om te rijden.

Dat levert niet zelden vervelende situaties op, omdat de stoep ook veel wordt gebruikt door voetgangers. De gemeente voert daarom een (brom)fietsverbod in op de stoep. Eerder was al besloten om het plein voor winkelcentrum Op de Brouwerij tot voetgangersgebied te benoemen. De fietsenrekken blijven er wel staan.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
bron: http://enschede.1twente.nl/fietsverbod- ... em?1104595
Bijlagen
Fietsverbod langs Roombeek in Enschede.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

als ze de roombeek nou eens dempen en daar een mooi fietspad aanleggen ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede fietsstad

Bericht door enschedeinansichten »

Als ze die stukken steen aan elkaar leggen heb je al een mooi pad. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

top idee !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Een stokoude Enschedese fiets met een mooi verhaal
Gepubliceerd: Zondag 21 oktober 2018

Een stokoude Enschedese fiets met een mooi verhaal
Voor de deur van een studentenhuis, tussen andere tweedehandsjes, zou de fiets nauwelijks opvallen. Beetje een roestig barrel. Tijdje in een sloot gelegen misschien?

De fiets staat niet op de stoep. Hij pronkt op een podiumpje bij de ingang van fietsspecialist Ten Tusscher aan de Oldenzaalsestraat. Het is één van de oudste bewaard gebleven fietsen van Nederlands fabrikaat: een Simplex, waarschijnlijk uit 1898. „Hij stond bij mijn vader in de garage”, zegt Jan ten Tusscher. „Hij heeft hem aan mij gegeven. Ik wist altijd wel dat het iets speciaals was. Maar je ziet ook dat een fiets na honderd jaar eigenlijk niks veranderd is. Het frame en het hele principe zijn hetzelfde gebleven.”

Geschiedenis
De fiets is niet alleen bijzonder door zijn ouderdom. Het is ook een rijdend stukje Enschedese geschiedenis. Fietsliefhebber Aad Streng zocht voor het fietstijdschrift ‘Het rijwiel’ het hele verhaal achter de Enschedese Simplex uit. Niet alleen beschrijft hij de technische details, hij puzzelde ook nauwgezet in elkaar wie de vermoedelijke eerste eigenaar was en zelfs bij welke winkel de Simplex gekocht is. Zo ontstaat aan de hand van een oude fiets een mooi beeld van een stukje Enschedese historie.

Studententijd
Streng zelf ontdekte de fiets in zijn studententijd in Enschede, begin jaren 70, bij de toen nog jonge winkel van Johan ten Tusscher. ‘Hij had geen interessante zaken, behalve één speciale fiets: een zeer oude Simplex’, herinnert Streng zich. De fiets was aan Ten Tusscher geschonken door ‘een mevrouw Rommelaar’. ‘Natuurlijk probeerde ik de fiets te bemachtigen, maar hij was net geschonken en daar was dus geen denken aan. Ik moest het erbij laten.’

Streng vergat de fiets nooit. Eind vorig jaar trok hij de stoute schoenen aan en reisde af naar Enschede. Daar vond hij nog altijd Ten Tusscher aan de Oldenzaalsestraat, intussen overgenomen door zoon Jan, en de Simplex in de garage. Streng beschreef in de maanden erna niet alleen zorgvuldig de fiets, maar zocht ook uit wie ‘mevrouw Rommelaar’ was geweest.

Arbeidersfamilie
Zijn eerste constatering was, dat er niet zoveel Enschedeërs waren met deze naam. ‘Als de Simplex inderdaad altijd in de familie is geweest, was deze familie geen arbeidersfamilie, want de aanschaf van een fiets rond 1900 was een behoorlijke uitgave.’ De fiets kostte destijds 180 gulden, wat een jaarsalaris was voor ongeschoolde arbeiders.

Rommelaar
De enige familie die dan ook in aanmerking kwam, aldus Streng, was de familie Rommelaar, die eigenaresse was van de eerste en enige schoenenfabriek die Enschede ooit gehad heeft. De textielindustrie groeide eind 19de eeuw als kool, de bevolkingsgroei explodeerde en de middenstand floreerde. Jacob Rommelaar vroeg en kreeg in 1899 toestemming om een schoenenfabriek te bouwen achter zijn schoenenzaak aan de Haaksbergerstraat. De fabriek runde hij met zijn zoon Willem en de zaken gingen goed.

‘Gezien de leeftijd van vader en zoon (52 en 26 in 1898) is het aannemelijk dat Willem de eerste eigenaar van de Simplex is geweest’, constateert Streng. ‘Financieel zal de familie in goeden doen zijn geweest.’ Op een oude foto van Willem is bovendien te zien dat het een lange man was. Dat correspondeert met het feit dat de Simplex bij Ten Tusscher een bovengemiddelde framehoogte heeft, noteert Streng.

De schoenenfabriek kwijnde rond het midden van de vorige eeuw weg. In 1963 werd hij gesloten. De Simplex stond vanaf dat moment bij Wim Rommelaar, de zoon van Willem. Zijn vrouw, ‘ene mevrouw Rommelaar’, was degene die de fiets uiteindelijk aan Johan ten Tusscher schonk.

Oude kranten
Ook de vraag waar schoenfabrikant Willem de fiets had gekocht beantwoordt Streng: bij Wilhelm Gassner aan de Beltstraat. Fietsen waren populair in die tijd, schrijft de expert. De Nederlandse merken Fongers, Burgers en Simplex bouwden grote fabrieken aan het einde van de 19de eeuw. Veel fietsenwinkels waren er toen nog niet, ook niet in Enschede.

Streng dook in oude kranten en in een Tubantia uit 1898 vond hij wat hij zocht: een advertentie voor een Simplex van 180 gulden, te koop bij fietsenhandel W. Gassner in Enschede. Aangezien Gassner de enige verkoper van Simplexfietsen in de wijde omgeving was moet Willem Rommelaar de fiets hier gekocht hebben, constateert Streng.

Eigen café/hotel
De vader van Wilhelm Gassner verruilde zijn werk in de textielfabriek voor een eigen café/hotel aan de Haaksbergerstraat, waar Wilhelm opgroeide. Eenmaal volwassen begon hij met de reparatie en verkoop van fietsen in een zaak aan de Beltstraat. De Gassners kochten hun schoenen bij Rommelaar, en zij zullen hun fietsen bij Gassner gekocht hebben. ‘Zo ging dat bij middenstanders in die tijd’, aldus Streng. Het laatste stukje bewijs: Willem Rommelaar en Wilhelm Gassner woonden beiden aan de Haaksbergerstraat, ‘slechts vijf huizen van elkaar’ en waren ongeveer even oud. Ze hebben elkaar dus gekend, meent Streng.

Alles is verteld
En daarmee is alles verteld wat er over een oude fiets gezegd kan worden. Jan ten Tusscher heeft het rijwiel een mooi plekje gegeven in zijn zaak aan de Oldenzaalsestraat. Sinds het artikel van Aad Streng in ‘Het rijwiel’ verscheen heeft hij verschillende biedingen gekregen. „Onder andere van een museum.” De fiets heeft geen echt grote waarde, zegt hij. Verkoop zou hem een paar duizend euro rijker maken, maar Ten Tusscher peinst er niet over. „Waarom zou ik? Het is een mooie antieke fiets. Hij blijft hier.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://enschede.1twente.nl/een-stokoude ... em?1104968
Bijlagen
Een stokoude Enschedese fiets met een mooi verhaal.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Hoe gevaarlijk is een speed-pedelec?
Gepubliceerd: Dinsdag 23 oktober 2018

Hoe gevaarlijk is een speed-pedelec?
Meer dan honderd ongelukken met speed-pedelecs telde de Duitse politie vlak over de grens, in de Kreis Borken, dit jaar al. Een stijging van 33 procent ten opzichte van vorig jaar. Een zorgelijke ontwikkeling, vinden de oosterburen, die verkeersveiligheidsadviseurs de straat op sturen om voor de gevaren van de snelle, elektrische fiets te waarschuwen. Maar hoe zit dat hier?

Aan deze kant van de grens is het aantal ongelukken met de snelle fietsen niet bekend. Cijfers ontbreken. ‘Fietsongevallen zonder dodelijke afloop worden door de politie niet of nauwelijks geregistreerd, vooral als er geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn’, meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). „De registratie van ongevallen is niet loepzuiver”, geeft ook een woordvoerder van de ANWB aan.

Ondanks dat weet de Fietsersbond Overijssel dat er ongelukken gebeuren met speed-pedelecs, ook wel speedbikes genoemd. „Wij lezen die berichten ook in de media”, zegt Edwin Koster van de Fietsersbond Overijssel. Belangrijkste oorzaak; snelheidsverschillen. E-bikers met 25 per uur, speedbikers met 35 of zelfs 45 kilometer per uur; inschatten of je ergens nog voorlangs kan, wordt er niet gemakkelijker op. Koster: „En sommige fietsers houden helemaal geen rekening met hun omgeving, die zie je zomaar als een malle gaan. Dan krijg je natuurlijk ongelukken.”

Overijssel
Hoeveel speed-pedelecs er in Overijssel exact rondrijden is niet bekend, landelijk zijn het er meer dan tienduizend. Cijfers van het CBS uit 2017 laten wel zien dat deze provincie per 100.000 inwoners 75 speed-pedelecs heeft. Alleen Utrecht heeft er met 76 op 100.000 inwoners procentueel gezien meer.

Roy Morsink, van Morsink Tweewielers uit Goor, heeft de speed-pedelec nu drie jaar in het assortiment en ziet een terugloop in de verkoop. Branchecijfers onderstrepen dit. Nog geen twee procent van alle verkochte elektrische fietsen in 2017 was een speed-pedelec. Volgens Morsink heeft het te maken met de nieuwe regelgeving, die sinds 1 januari 2017 van kracht is. Sindsdien staat de speed-pedelec te boek als bromfiets en mag deze binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad. Daarnaast heb je voor het rijden een kenteken, een helm en een WA-verzekering nodig. Zelfs op de F35 mocht de fiets een tijdlang niet, maar Twentse gemeenten kwamen daar een paar maanden geleden op terug; ze werken nu aan verkeersbesluiten om de F35 voor speed-pedelecs open te stellen.

Speedbike
„In het westen van het land gaat de verkoop nog wel aardig goed, maar het oosten blijft achter”, zegt Morsink, die verwacht dat ook de prijs ermee te maken heeft. „Een beetje speedbike kost al gauw meer dan 4000 euro, terwijl een e-bike 2500 kost. En als je daarmee een beetje doortrapt, kan je ook 30 tot 35 kilometer per uur fietsen. Zonder helm en kenteken.”

Morsink merkt dat mensen met de speedbike wel rekening houden met hun snelheid. „Waar het niet hard mag of kan, doen ze dat ook niet.”

Wat je eraan kan doen om ongelukken te voorkomen? „Altijd aan je eigen veiligheid denken”, zegt Edwin Koster van de Fietsersbond Overijssel. „Beter vijf minuten te laat op het werk dan een ritje naar het ziekenhuis.” Het zit hem vooral in het gedrag van de gebruiker zelf, wil hij er maar mee zeggen. „Dat een speedbike 45 kilometer per uur kan, wil nog niet zeggen dat je er ook zo hard mee moet.”

25 fietsdoden in 2017 in Overijssel
Cijfermatig is er niet meer bekend dan het aantal dodelijke ongevallen met fietsers. Daarin wordt wel onderscheid gemaakt tussen de gewone fiets en de e-bike, waaronder ook de speed-pedelec valt. Het CBS meldt dat er landelijk vorig jaar 17 meer e-bikedoden waren dan in 2016. Opvallend, die stijging is vooral te zien bij mannen; het aantal slachtoffers onder mannen ging van 20 in 2016 naar 38 in 2017. Meer dan driekwart van hen was 65-plusser. In Overijssel kwamen in 2017 in totaal 25 fietsers om het leven.

Zo hard mag je met een speed-pedelec:

- 45 kilometer per uur op de rijbaan

- 40 kilometer per uur op een gecombineerd fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom

- 30 kilometer per uur op een gecombineerd fiets/bromfiets binnen de bebouwde kom

Dit vindt de ANWB van de speed-pedelec
De ANWB noemt de speed-pedelec ‘een interessant vervoersmiddel’ en ziet het als ‘goed alternatief voor forensen die met de auto dagelijks 15 tot 40 kilometer naar hun werk afleggen’. Maar dit zou dan niet op de rijbaan moeten. De ANWB vindt de weg te onveilig voor snelle fietsers. „Gemiddeld wordt er 35 kilometer per uur gereden met een high speed e-bike. Bij dergelijke snelheden is het niet verstandig om de speed-pedelec in de stad te mengen met het autoverkeer. Voor een groot deel van de gebruikers is het snelheidsverschil veel te groot.”

De ANWB is daarom voorstander van keuzevrijheid; een speedbiker zou zelf moeten kunnen kiezen voor het fietspad of de rijbaan en zijn snelheid daaraan aanpassen. Dat de speed-pedelec niet op snelfietsroutes (zoals de F35) mag, noemt de ANWB ‘onacceptabel’. „Vrijstelling voor speed-pedelecs op deze paden is niet meer dan logisch.”
bron: http://enschede.1twente.nl/hoe-gevaarli ... em?1105229
Bijlagen
Hoe gevaarlijk is een speed-pedelec.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede fietsstad

Bericht door enschedeinansichten »

Fietsen gaat in Duitsland grotendeel over de trottoirs heb in de vakantie veel gevaarlijke situaties mee gemaakt.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

in duitsland mag je officieel niemand meenemen op de bagagedrager ervoeren wij.
nix verstehen...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

Op welk fietspad mag je als bestuurder wel of niet rijden?
Door Rebecca Tank 30 oktober 2018

Rijd je nietsvermoedend (of misschien juist wel bewust) met je scooter over het fietspad door de stad, word je opeens aangehouden door oom agent. Blijkt dat je helemaal niet op het fietspad mag rijden, terwijl je toch echt in de veronderstelling bent dat je hier gewoon mag brommen.

Omdat je langs het fietspad drie soorten verkeersborden voor fietspaden tegen kunt komen, kan het nog weleens verwarrend zijn. Want op welk soort fietspad mag je nu wel of niet rijden? Om een vette boete te voorkomen, hebben we hier een handig hulpmiddel voor je.

Vier soorten bestuurders
Op het fietspad kun je verschillende bestuurders tegenkomen:

Bestuurders van (elektrische) fietsen;
Bestuurders van elektrische scooters;
Bestuurders van snorfietsen en brommers met blauw plaatje (aangedreven door brandstofmotor);
Scooterrijders met geel nummerbord;
Ruiters, geleiders of menners.
Voor alle bestuurders gelden andere regels. In dit handige overzicht lees je exact wie waar mag rijden:

Ruiters en voetgangers
Zo zie je dat ruiters, geleiders of menners van paarden niet op het fietspad mogen komen. Zij horen uit te wijken naar de berm of naar de autoweg als er geen ruiterpad is. Voetgangers mogen overigens op het fietspad wandelen als er geen stoep of voetpad in de buurt is. A-ha!
bron:
https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/ve ... den~55401/
Bijlagen
op-welk-pad-mag-je-als-bestuurder-aangepast.jpg
Boulevard fietspad.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

bron ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede fietsstad

Bericht door Arie »

hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

dat is geen bron...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede fietsstad

Bericht door enschedeinansichten »

hans schreef: di okt 30, 2018 5:12 pm dat is geen bron...
Het plaatje is van de politiesite.
brom snor.JPG
brom snor.JPG (29.53 KiB) 11612 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Enschede fietsstad

Bericht door hans »

dat verklaard niets....
ik kan nergens in de wet een verschil tussen een elektrische snorfiets en een benzinesnorfiets vinden.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede fietsstad

Bericht door enschedeinansichten »

VVN; Op het onverplichte fietspad (bord G13) mag je alleen met een snorfiets met elektromotor of uitgeschakelde verbrandingsmotor komen.

Artikel IV, onderdeel A
De definitie van "snorfiets" in het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 wordt uitgebreid met de door de minister
aangewezen bijzondere bromfietsen.
Artikel IV, onderdeel B
Artikel 5, derde lid, van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990 wordt zodanig aangepast, dat bestuurders van
snorfietsen met een elektromotor, zoals Segways gebruik kunnen
maken van het onverplichte fietspad. Deze aanpassing leidt ertoe dat
de regel dat snorfietsers slechts met een uitgeschakelde motor op een
onverplicht fietspad mogen rijden, alleen geldt voor de bestuurders
van snorfietsen met een verbrandingsmotor. Dit onderscheid wordt
gemaakt, omdat elektromotoren - in tegenstelling tot
verbrandingsmotoren - weinig of geen geluid voortbrengen en
daardoor niet tot geluidsoverlast leiden.
en E bromscooter valt niet onder deze nieuwe wet. Enkel elektrisch aangedreven snorfietsen/scooters met een maximale constructie snelheid van 25 km per uur.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie