Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Verkeerscirculatieplan

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2406
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Verkeerscirculatieplan

Bericht door rr1991 » di apr 12, 2011 7:34 am

Wauwthur schreef:De 3 "praatscenario's" voortvloeiend uit het verkeerscircualtieplan zijn bekend.

1. Alles blijft zoals het is.
2. Molenstraat en Zuidlus eenrichting.
3. Knip in de Molenstraat en Zuidlus.

Alle informatie kun je vinden op http://vcp.enschede.nl/

Wat vinden we ervan?

Ik heb, als er oplossingen komen voor sluipverkeer in de wijken, een duidelijke voorkeur voor scenario 3.
rr1991 schreef:Ik vind bij scenario 3 de oplossing om de extra drukte op de lasondersingel te reguleren niet voldoende:
a Hogere intensiteit op Lasondersingel is te verwerken met aanvullende maatregelen op de
singel (hierbij valt te denken aan andere prioriteit fietsers bij verkeerslichten in combinatie
met verbeteren parallelle fietsroutes (bv Deurningerstraat) en elders binnen het stedelijk
wegennet verkeer beter faciliteren
b Effect op Roomweg is te verminderen met aanvullende maatregel (volledig 30 km/u maken)
c Effect op Wooldriksweg is terug te brengen door aanvullende maatregel
(éénrichtingsverkeer)
En ook oplossingen b en c verplaatsen enkel het probleem, waar vervolgens geen aandacht meer aan wordt besteed. Ik ben vooral benieuwd naar de visie van Errik hierop :)

Blogje van de D66-Enschede site.
Het verkeerscirculatieplan: scenario 4
maandag 4 april 2011

Het Enschedese verkeerscirculatieplan (VCP) werd in de tweede helft van 2009 aangekondigd, en inmiddels zijn de uitgewerkte scenario’s onderwerp van discussie: een ideaal dossier is voor de werkgroep mobiliteit. De precieze inhoud van de de drie uitgewerkte scenario’s kunt u hier lezen, die zullen we hier verder niet toelichten.

Wij delen de mening van Eelco Eerenberg dat een VCP eigenlijk veel breder zou moeten zijn dan alleen deze drie scenario's. Wat ons betreft mist er een echte visie op mobiliteit, een visie van waaruit naar oplossingen wordt gekeken. Gertjan Tillema schreef al eens over de vernauwing van mobiliteitsvraagstukken tot automobiliteitsvraagstukken, en wat daar de negatieve gevolgen voor de fietser van zijn. De voorgestelde drie scenario's doen hetzelfde.

Met een 'scenario 4' willen we graag laten zien hoe het ook kan. De kern van dit scenario is de gedachte dat doorgaand autoverkeer niets te zoeken heeft in de stad en voornamelijke voor negatieve effecten zorgt. Dit verkeer zou dan ook volledig uit het gebied binnen de singels moeten worden geweerd. Het middel is net als in Groningen: opdelen in sectoren.


Opvallend is dat dit idee zolang het bestaat vooral weerstand oproept. Toch gaan wij een poging doen om duidelijk te maken dat het ten minste de moeite waard is om door te rekenen op haalbaarheid en wenselijkheid.


Beseft moet worden dat ook dit scenario dezelfde uitgangspunten heeft als de drie andere: de binnenstad moet bereikbaar blijven per auto, en uiteraard moet aan wettelijke normen worden voldaan (geluidsbelasting e.d.).


Dan nu eerst maar de twee belangrijkste nadelen, zonder daar direct op in te gaan:

er zullen veel punten zijn binnen dit singelgebied die alleen nog via de singel te bereiken zijn, directe verbindingen komen te vervallen,
de singels zullen meer voertuigen te verwerken krijgen


Maar het heeft vooral ook voordelen:

het gehele binnensingelgebied wordt leefbaarder,
het gehele binnensingelgebied wordt veiliger, zowel subjectief als objectief,
het is veel makkelijker om de Spoorzone beter bij de binnenstad te trekken,
een succesvolle Stadscampus is een stap dichterbij,
het is een oplossing voor de rotonde bij het Dish-hotel, omdat er nauwelijks nog verkeer vanuit de Ripperdastraat de rotonde op zal willen,
het MST is makkelijker bij het stadserf te voegen,
geen sluipverkeer door het binnensingelgebied,
de fiets wordt veel aantrekkelijker in het binnensingelgebied, daardoor treedt er een modal shift op, wat weer gunstig is voor de automobilist,
de binnenstad wordt ook per auto in de meeste gevallen beter bereikbaar.


Dan nog even terugkomend op de nadelen. Is het werkelijk zo'n groot probleem dat sommige delen van het binnensingelgebied niet meer direct verbonden zijn voor motorvoertuigen? Groningen heeft laten zien dat dit nadeel er wel is, maar niet zo groot als tegenstanders deden vermoeden. Het tweede argument is de druk op de singels. Ja, ook wij gaan uit van een forse toename van het aantal voertuigen op de singels. Maar de capaciteit van de singels wordt niet bepaald door de wegen, maar door de kruisingen. En aan die belasting verandert veel minder dan het lijkt, omdat mensen die het binnensingelgebied nu doorkruisen, ook al twee keer per rit de mensen op de singel laten wachten.


En voor iedereen die denkt “Ja, leuk gedachte-experiment, maar de werkelijkheid is weerbarstiger”: lees dit document, vol met cijfers voor en na invoering in Groningen, er maar eens goed op na. Feit is dat niets doen zeker leidt tot grote problemen en geen van bovengenoemde voordelen heeft.


Ook meewerken in de werkgroep mobiliteit? Neem gerust contact op met Gertjan Tillema.
bron
Perceptor schreef:Als het binnensingelgebied minder door autoverkeer gebruikt wordt, kunnen de stoplichten voor het overige verkeer vaker op groen. Dat is op zich niet zo'n gek idee. Maar of het netto wat oplevert? Geen idee.

Lees de tekst over de Groningse aanpak hier.
'Eenrichtingsverkeer op binnenring en snel een derde ring'

ENSCHEDE - Eenduidend zijn de tientallen meningen, voorkeuren en standpunten van wijkraden, organisaties en burgers niet. Integendeel. Wel lijkt er een voorkeur boven te komen drijven van éénrichtingsverkeer op de binnenring. Daarmee wordt de route direct om het centrum bedoeld waar onder meer de Molenstraat , Ripperdastraat en Zuidlus Mooienhof deel van uitmaken.De roep om een noordelijke ringweg is wel duidelijk hoorbaar.

Het is de uitkomst van de weg naar een verkeerscirculatieplan waar de gemeente nu twee maanden mee bezig is. Wijkraden, organisaties en burgers zijn op vele manieren uitgenodigd mee te praten en hun mening over het verkeer in de stad te geven. Er lagen drie praatscenario’s op tafel en in de loop van de inspraakronde zijn er drie alternatieven bijgekomen.

Scenario 2, de éénrichtingsroute, tegen de wijzers van de klok in, moet de binnenring ontlasten. Wijkraden en bewoners stellen wel voorwaarden bij die voorkeur. Telkens komt terug dat dan wel de derde ring om de stad moet worden voltooid. Zonder die maatregel worden de singels in met name het noordelijke deel van de stad onaanvaardbaar druk. Wijkraden ‘t Ribbelt, Noord en Lasonder/’t Zeggelt vinden de verkeersdruk met name in de spitsuren nu al onaanvaardbaar hoog op de Laaressingel en Lasondersingel. Ze vrezen ook dat bij geheel of gedeeltelijke afsluiting van de Molenstraat het autoverkeer massaal sluiproutes door de wijken gaat zoeken.

Bewoners van de Lasondersingel hebben zich al verenigd om te pleiten voor de derde ring. Die moet in ieder geval direct ten noorden van de stad de Oldenzaalsestraat verbinden via de Deurningerstraat met de Hengelosestraat. De groep is wel de enige die zich tegen het éénrichtingsplan keert en alleen de Molenstraat wil schrappen als verkeersader wanneer die noordelijke rondweg er ligt.

De woningcorporaties Domijn, Ons Huis en De Woonplaats geven de voorkeur wel aan scenario 2. Dat geldt ook voor het MST en ontwikkelaar van het terrein machinefabriek Sanders, Proper Stok. Onder voorwaarden kiezen ook de ondernemers van MKB en FCE voor dit scenario.

De twee andere scenario’s stuiten vaker op een onverbiddelijk ‘nee’. Daarbij gaat het om het knippen van de Molenstraat én de Zuidlus waardoor doorgaand verkeer onmogelijk wordt en het andere uiterste: alles laten zoals het nu is.

De aanleg van de derde ring en/of het opsplitsen van het binnensingelgebied in taartpunten met één ontsluitingsweg kenmerken de ingediende alternatieven. Die laatste optie, het Groningermodel genoemd, maakt sluipverkeer tussen de wijken onmogelijk.

De gemeenteraad beslist eind mei.
Bron: TCT

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2406
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door rr1991 » di apr 12, 2011 7:36 am

Praatscenario 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2406
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door rr1991 » di apr 12, 2011 7:39 am

Praatscenario 3:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1282
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door TA » di apr 12, 2011 8:51 am

Dat laatste plan is kansloos. Haha, iedereen gaat lekker via de parkeergarage. Hup aan de ene kant erin en aan de andere kant eruit. Doe het zelf nu ook al wel eens. Schiet mooi op, lekker recht onder de stad door. :okay:

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2406
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door rr1991 » wo apr 13, 2011 11:05 pm

TA schreef:Dat laatste plan is kansloos. Haha, iedereen gaat lekker via de parkeergarage. Hup aan de ene kant erin en aan de andere kant eruit. Doe het zelf nu ook al wel eens. Schiet mooi op, lekker recht onder de stad door. :okay:
Dat is dan inderdaad wel erg verleidelijk :o Maar goed, daar denken ze bij de gemeente vast niet aan.
Hoe gaat dat eigenlijk bij de gemeente, wie doet onderzoek naar die verkeerscirculatieplannen?

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 2406
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door rr1991 » ma mei 02, 2011 9:05 am

PvdA: eenrichtingsverkeer Zuidlus en Molenstraat

maandag 02 mei 2011 | 07:00

ENSCHEDE - De Partij van de Arbeid, de grootste fractie in de gemeenteraad, kiest voor eenrichtingsverkeer in de Molenstraat en op de zuidlus. Daardoor wordt onder meer de verkeersdrukte op de Molenstraat gehalveerd. Ook wordt het oversteken voor voetgangers op beide drukke verkeersassen veiliger.

Bij de PvdA is de kogel door de kerk. George Hanna, woordvoerder verkeer en vervoer in de grootste raadsfractie, verklaart dat zijn partij heeft gekozen voor scenario 2 van het veel besproken Verkeerscirculatieplan Binnenstad. Die variant behelst het instellen van eenrichtingsverkeer op de Molenstraat van oost naar west, het handhaven van het autoverkeer in twee richtingen op het gedeelte van de zuidlus ten oosten en zuiden van V&D (Brinkstraat en Mooienhof) en het instellen van eenrichtingsverkeer west-oost op het gedeelte van de zuidlus ten westen van dit warenhuis.

„De voordelen van deze variant zijn groot”, vindt Hanna. „Daardoor ontstaat namelijk een halvering van de verkeersintensiteit op de Molenstraat, een verbetering van de oversteekbaarheid van de Molenstraat en de Zuidlus en een betere doorstroming door halvering van het doorgaande verkeer op de zuidlus.”

De aanleg van een derde toegang tot de Van Heekgarage aan de zuidzijde zorgt verder voor een betere bereikbaarheid van deze parkeerplek aan die kant.

„De effecten van al deze ingrepen op het omliggende wegennet, zoals de singels, zijn naar verwachting beperkt”, verkondigt het PvdA-raadslid. „De aanpassing van de verkeersstructuur in en rond de binnenstad is nodig om de leefbaarheid, bereikbaarheid, verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te waarborgen. Het wordt steeds drukker en in dit gebied vinden verschillende ingrijpende ontwikkelingen plaats zoals de aanpak van de Spoorzone, de nieuwbouw van het ziekenhuis Medisch Spectrum Twente en de realisering van een stadscampus rond hogeschool Saxion.”

Volgens Hanna moet de verkeerscirculatie passen bij de ambitie van de stad: een ondernemende en levendige kennis- en talentenstad met grootstedelijke allure.

Bron: TCT
Ik vind die laatste zin echt om te janken :cry: Er wordt hier echt niet verder gedacht over de Enschedese infrastructuur dan de neus lang is.. Geen duidelijke visie over waar het naartoe moet in de toekomst, geen groter plan.

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1282
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door TA » ma mei 02, 2011 9:38 am

Dit is echt te komisch voor woorden. Die rotonde bij het oude Dish Hotel, wat nu al chaos is, zal al helemaal idioot druk gaan worden. Wat een ondoordacht gedoe van de gemeente. Echt om te huilen. :(

Rene
Member
Member
Berichten: 996
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Rene » ma mei 02, 2011 10:24 am

TA schreef:Dat laatste plan is kansloos. Haha, iedereen gaat lekker via de parkeergarage. Hup aan de ene kant erin en aan de andere kant eruit. Doe het zelf nu ook al wel eens. Schiet mooi op, lekker recht onder de stad door. :okay:
Is het niet zo dat wanneer je de slagbomen gepasseerd bent je al een vol uurtarief kwijt bent?

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1282
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door TA » ma mei 02, 2011 11:36 am

Rene schreef:
TA schreef:Dat laatste plan is kansloos. Haha, iedereen gaat lekker via de parkeergarage. Hup aan de ene kant erin en aan de andere kant eruit. Doe het zelf nu ook al wel eens. Schiet mooi op, lekker recht onder de stad door. :okay:
Is het niet zo dat wanneer je de slagbomen gepasseerd bent je al een vol uurtarief kwijt bent?
Laatste keer dat ik het gedaan heb is enige tijd geleden. Vaak heb je een marge van een kwartier. Dat geldt in de meeste garages.

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Wauwthur » ma mei 02, 2011 12:24 pm

TA schreef:Dit is echt te komisch voor woorden. Die rotonde bij het oude Dish Hotel, wat nu al chaos is, zal al helemaal idioot druk gaan worden. Wat een ondoordacht gedoe van de gemeente. Echt om te huilen. :(
Hoe kom je hier zo bij? Geloof dat doorgaand verkeer in het centrum in scenario 2 halveert. Lijkt mij dat de rotonde Dish daar voordeel bij heeft.

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1282
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door TA » ma mei 02, 2011 3:27 pm

Wauwthur schreef:
TA schreef:Dit is echt te komisch voor woorden. Die rotonde bij het oude Dish Hotel, wat nu al chaos is, zal al helemaal idioot druk gaan worden. Wat een ondoordacht gedoe van de gemeente. Echt om te huilen. :(
Hoe kom je hier zo bij? Geloof dat doorgaand verkeer in het centrum in scenario 2 halveert. Lijkt mij dat de rotonde Dish daar voordeel bij heeft.
Inderdaad! De auto's verdwijnen gewoon. Hup, de helft minder auto's! :lol:
Hans Kazan staat op de rotonde!












De auto's zullen ergens moeten blijven. ;)

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Wauwthur » ma mei 02, 2011 9:25 pm

Dus het moet overal slechter worden als je de Molenstraat (deels) afsluit? Zou het ECHT niet kunnen dat er op sommige plekken minder verkeer over blijft?

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1282
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door TA » di mei 03, 2011 9:06 am

Wauwthur schreef:Dus het moet overal slechter worden als je de Molenstraat (deels) afsluit? Zou het ECHT niet kunnen dat er op sommige plekken minder verkeer over blijft?
Boerenverstand! Kom op, als je nou eventjes nadenkt. Je hebt eerst 2 wegen, waarop in beide richtingen gereden mag gaan worden. Wanneer je allebei de straten voor 1 richting afsluit, dan moet dus eerst al het heen verkeer over 1 weg en al het terug verkeer over 1 weg. Oftewel, de straten blijven % precies even druk, maar allemaal in 1 richting. Je kunt je dus voorstellen dat de rotonde 1 grote chaos wordt, zolang het dat al niet was.

Zo en nu mag je zelf weer nadenken.

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 416
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Wauwthur » di mei 03, 2011 10:09 am

In scenario 2 komen er bijna geen auto's meer vanaf het Van Heekplein de rotonde op rijden. Alleen nog uit de garage.
Daarbij zullen veel minder mensen de route Haaksbergerstraat/ Ripperdastraat/ richting noord gaan maken omdat de Molenstraat de andere kant op rijdt.

Beide veranderingen zullen zorgen voor een afname van het verkeer op de rotonde Dish.

Gebruikersavatar
Kubus
Member
Member
Berichten: 697
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Kubus » di mei 03, 2011 11:41 pm

In scenario 2 wordt de Molenstraat eenrichtingsverkeer en toch niet de Hengelosestraat? Vanaf de Haaksbergerstraat via de rotonde Dish, Ripperdastraat, De Ruyterlaan, Hengelosestraat, Raiffeisenstraat en dan via de Deurningerstraat naar noord blijft dan toch gewoon een optie met de bijbehorende drukte op de rotonde?
En auto's die nu vanaf de Oldenzaalsestraat via de Zuidlus naar de Haaksbergerstraat rijden (bijv. om de drukte op de De Ruyterlaan te vermijden) worden in scenario 2 alsnog gedwongen via de Ripperdastraat naar de rotonde Dish te gaan? Ik zie dus per saldo geen afname van verkeer op dit punt.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8831
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Arie » za jun 18, 2011 2:00 pm

Stadsdebat over toekomst Molenstraat en Zuidlus

zaterdag 18 juni 2011 | 07:00

ENSCHEDE - Wat moet er gebeuren met de Molenstraat en de Zuidlus (achter V&D)? Die vraag staat woensdag 22 juni centraal tijdens een nieuw stadsdebat van De Twentsche Courant Tubantia en TV Enschede FM. Voor het eerst niet op de vertrouwde locatie van MAC Berlijn, maar in Fellini aan de Bolwerkstraat 7.

Komende dinsdag buigt het college van B en W zich over het verkeerscirculatieplan. In dit plan worden diverse maatregelen genoemd, waarmee de toenemende verkeersdruk op de binnenstad kan worden verminderd. Vorige maand liet de PvdA weten, dat ze voor het instellen van eenrichtingsverkeer op zowel de Molenstraat als de Zuidlus is. Een oplossing die volgens de sociaal-democraten diverse voordelen biedt. Een reactie kwam al snel van de VVD, dat juist pleit voor het openhouden van de Molenstraat in beide richtingen.

Debatleider Gerard Smink (redacteur van deze krant) gaat onder meer de discussie aan met de raadsleden George Hanna (PvdA) en Jeroen Diepemaat (VVD). Ook directeur Fons Catau van De Woonplaats, een corporatie die investeert in de Spoorzone, schuift aan in Fellini. Voorafgaand aan het debat worden straatinterviews van TV Enschede FM uitgezonden. Het debat begint om 20 uur en is voor iedereen toegankelijk. zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... uidlus.ece
Bijlagen
molenstraat_ar_2019658h.jpg
molenstraat_ar_2019658h.jpg (16.94 KiB) 8798 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8831
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Arie » vr jun 24, 2011 1:47 pm

Koersdocument voor verkeerscirculatie binnensingelgebied

In een document over het verkeerscirculatieplan binnensingelgebied (VCP) stelt het college van B&W, mede op basis van gesprekken met bewoners en andere belanghebbenden voor om als koers te kiezen voor éénrichtingsverkeer (west-oost) op een deel van de Zuidlus en, over vijf jaar, op de Molenstraat (oost-west). Het stuk Zuidlus tussen Brinkstraat en Kuipersdijk blijft in twee richtingen bereikbaar. Om goede voorwaarden voor die keuze te scheppen, wil het college de komende jaren een pakket aan maatregelen in uitvoering nemen, die de doorstroming van autoverkeer op de wegen buitenom en op andere wegen en kruisingen in de stad bevorderen. Dat pakket maatregelen is er geheel op gericht om de bereikbaarheid van de binnenstad zoveel mogelijk te waarborgen en verbeteren en om sluipverkeer door wijken te voorkomen. De omvang van dit pakket hangt mede af van de financiële middelen die dit najaar voor uitvoering van het VCP beschikbaar komen.

Uitgebreide consultatie
Begin 2011 is de gemeente gestart met een open planproces over het verkeerscirculatieplan (VCP) binnensingelgebied. Als hulpmiddel zijn drie praatscenario’s opgesteld aan de hand waarvan de gesprekken zijn gevoerd. Veel partijen delen het standpunt van de gemeente dat het gewenst is om de verkeersdruk op de centrumring te beperken om zo de voorgenomen ruimtelijke ontwikkelingen in de Spoorzone en de Stadsweide meer kwaliteit te kunnen geven.
Zorgen zijn geuit over de (waterbed)effecten van het instellen van éénrichtingsverkeer op de Molenstraat op andere wegen. Zo gaven bewoners van de noordelijke singels aan moeite te hebben met de verwachte toename van autoverkeer voor hun deur. Zij pleitten net als enkele wijkraden voor de aanleg van een extra buitenring. Ondernemers vroegen met name aandacht voor het in stand houden van de bereikbaarheid van de binnenstad.

Koers
Het college kiest er nu voor om op een deel van de Zuidlus éénrichtingsverkeer in te voeren van West naar Oost en om op de Molenstraat de komende vijf jaar het tweerichtingsautoverkeer in stand te houden. De gedachte is om in die periode het oversteken van de Molenstraat bijvoorbeeld bij de Cultuurmijl veiliger te maken, om de doorstroming op bijvoorbeeld de singels te verbeteren waar dat kan en om het sluipverkeer in de wijken tegen te gaan. Ook gezien de planning van ingrijpende werkzaamheden aan de Zuidlus en van de bouw van het nieuwe MST de komende vijf jaar is het niet wenselijk ook nog op de Molenstraat tegelijk grote werkzaamheden aan de centrumring uit te voeren.
In het koersdocument omarmt het college de opgave om de verkeersproblematiek in een breder perspectief te zien, onder meer door deze te verbinden met de ontwikkelingen rond invalswegen zoals de Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark (NOEK) en Zuiderval. Wethouder Van Agteren van verkeer zegt hierover; ‘Het VCP is dus niet alleen gericht op de twee knelpunten. Wij benaderen het VCP met een helikopterview, kijken daarbij nadrukkelijk van buiten naar binnen en zijn alert op het bestrijden van neveneffecten die kunnen volgen uit het VCP. Zo komen er voor diverse wijken afzonderlijke verkeersplannen. Het VCP gaat er ook om mensen te verleiden om voor korte ritten binnen de stad niet de auto te nemen, maar de bus, of de fiets te pakken.’ Twee van de drie verplaatsingen per auto in Enschede betreft binnenstedelijk verkeer met een ritafstand van minder dan 7,5 kilometer.

Op 7 juni heeft het college gesproken over de prioriteitsstelling van projecten van het mobiliteitsplan. De uitkomst van de discussie die in het najaar wordt vervolgd is medebepalend voor de middelen die voor het VCP beschikbaar komen. De keuzes uit het koersdocument worden op 27 juni besproken met de stedelijke commissie van de gemeenteraad en voorgelegd aan betrokken inwoners en ondernemers die tijdens het open planproces reageerden. Als alles volgens planning verloopt legt het college in oktober 2011 een uitgewerkt verkeerscirculatieplan aan de gemeenteraad voor.

Het koersdocument VCP is te vinden op de website http://www.enschede.nl/vcp


Geplaatst: 24 juni 2011.
Bron: http://www.enschede.nl/actueel/pers/02569/
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8831
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Arie » di jun 28, 2011 5:33 pm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4C4nXmF7 ... dded#at=35[/youtube]Stadsdebat: Enschede stelt pijnlijke keuzes uit

dinsdag 28 juni 2011 |

Zodra de nieuwe ingang van de Van Heekgarage er is, wil de gemeente eenrichtingsverkeer invoeren op de Zuidlus tussen de Bijenkorf en het voormalige postkantoor. Foto: Lars Smook

ENSCHEDE - Er is geen algehele oplossing voor filevorming tijdens de spits in Enschede. Al helemaal niet bij slecht weer. Daarom schuift B en W de echt pijnlijke keuzes voor haar uit.

Het is misschien wel de belangrijkste conclusie uit het koersdocument dat de gemeente heeft opgesteld voor het verkeerscirculatieplan: filevorming hoort bij de grote stad die Enschede wil zijn. Oplossingen in het ene deel van de stad veroorzaken bijna altijd problemen in een ander deel van Enschede (het waterbedeffect). Vandaar dat nu gekozen is voor de kortetermijnaanpak.

Een keuze die wel is gemaakt, is de uitbreiding van het grootstedelijk klimaat. Aan de noordzijde van de stad komt een binnenstedelijk en kwalitatief hoogwaardig woonmilieu (Spoorzone). In zuidwestelijke richting is een hoogwaardige voorzieningencluster gepland (onder meer nieuwbouw MST en Kennishuis). De meerwaarde van deze projecten komt in het gedrang als het autoverkeer in dit gebied niet wordt teruggebracht tot eenrichtingsverkeer.

Eenrichtingsverkeer op (een deel van) de Zuidlus kan rekenen op brede steun. Lastiger wordt het met de Molenstraat. Daarover lopen de meningen uiteen. De singelbewoners bijvoorbeeld stellen dat er eerst een derde ring (Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark) moet komen voordat het verkeer op de Molenstraat wordt beperkt. Een standpunt dat gedeeld wordt door de wijkraden Lasonder-Zeggelt, Noord, Horstlanden/Veldkamp en Ribbelt-Stokhorst. Op hun beurt pleiten de ondernemers voor handhaving van tweerichtingsverkeer. Zij vrezen dat hun omzet daalt bij een verminderde bereikbaarheid van de binnenstad.

Zeker op verkeersgebied verdient een integrale aanpak de voorkeur. Het een hangt samen met het andere. Dus kunnen de verkeersproblemen in het centrum niet los worden gezien van de knelpunten buiten de singels. Natuurlijk moeten de Van Heekgarage en het MST goed bereikbaar blijven. Maar het doorgaande verkeer heeft niets te zoeken in het centrum. Uit de cijfers blijkt dat het merendeel van de automobilisten binnen de singels uit Enschede afkomstig is. Vaak gaat het om intern verkeer dat een afstand van hooguit 7½ kilometer moet overbruggen. De gemeente constateert dat de binnenstad, ‘nog meer dan nu’, goed bereikbaar moet zijn op de fiets of met de bus. Een P&R-terrein ten noorden van de stad biedt misschien soelaas.

Alternatieve oplossingen zijn er ook. Eenrichtingsverkeer op de gehele centrumring bijvoorbeeld of het Groninger model. Een variant waarbij de stad verdeeld wordt in sectoren die onderling niet (rechtstreeks) met de auto verbonden zijn. De raad moet rigoureuze keuzes te maken en de belangen van ondernemers, wijk- en singelbewoners en marktpartijen tegen elkaar afwegen. Kiezen voor leefbaarheid heeft meestal gevolgen voor de bereikbaarheid. Het is onmogelijk alle inwoners én bezoekers van de stad tevreden te stellen.

De vraag 'wat te doen met de Molenstraat en de Zuidlus' staat woensdagavond 29 juni vanaf 20.00 uur centraal tijdens een nieuw stadsdebat van De Twentsche Courant Tubantia en TV Enschede FM. Dit keer in de openbare bibliotheek aan de Pijpenstraat en niet op de vertrouwde locatie in MAC Berlijn. Aan het debat nemen deel: verkeerswethouder Hans van Agteren, de raadsleden Jeroen Diepemaat (VVD) en George Hanna (PvdA) en directeur Fons Catau van woningcorporatie De Woonplaats.
zie verder: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... es-uit.ece
Bijlagen
zuidlus2_2033041h.jpg
zuidlus2_2033041h.jpg (15.83 KiB) 8606 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8831
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Arie » wo nov 16, 2011 5:55 pm

Gemeente negeert verkeerswensen MST

woensdag 16 november 2011 | 16:46

ENSCHEDE - De knoop is na een lange discussie doorgehakt. De Beltstraat blijft net als nu in dezelfde richting toegankelijk voor autoverkeer. De Zuidlus annex Mooienhof krijgt ook éénrichtingsverkeer. Vanaf de rotonde bij het voormalige Dishhotel mag richting Beltstraat én richting V&D worden gereden.

In omgekeerde richting mag vanaf 2013 niet meer. Vanuit oostelijke richting kan de automobilist kiezen uit twee routes: via de nieuwe ingang de Van Heekparkeergarage in of naar het zuiden via de Kuipersdijk.

Het Medisch Spectrum Twente heeft - bij het opstellen van het verkeerscirculatieplan - er bij de gemeente steeds op aangedrongen de Beltstraat af te sluiten. De gemeente kende die wens, maar honoreert hem niet. „Omdat wij er van overtuigd zijn dat de verkeersafwikkeling beter verloopt als de Beltstraat een eenrichtingsweg blijft. Het verkeer wordt dan deels over de Zuidlus en deels over de Beltstraat geleid”, zo liet wethouder Hans van Agteren, dinsdag weten tijdens de persconferentie van B & W.

Van bezoekers die straks met de auto naar het MST gaan, wordt verwacht dat zij hun auto parkeren in de Van Heekgarage. Die krijgt een derde toegangsroute bij de Kuipersdijk. Via deze route komen automobilisten automatisch terecht op het tweede parkeerdek. In de parkeergarage die nu direct naast het ziekenhuis ligt, kan straks door bezoekers niet meer worden geparkeerd. „Zo zorgen we ervoor dat er geen opstoppingen meer zijn op de Haaksbergerstraat”, voorspelt Van Agteren. „Nu is het nog zo dat het verkeer daar vaak vastloopt omdat automobilisten een plaats zoeken in de garage.”

De Molenstraat wordt pas over vijf jaar een eenrichtingsweg. De gemeente wil eerst maatregelen treffen in wijken om sluipverkeer te voorkomen.

De keuze was uit twee varianten. Het is nummer twee geworden:
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... en-MST.ece
Bijlagen
kuipersdijk_varian_2198137a.jpg
kuipersdijkmooienh_2198144h.jpg
Hier komt de derde inrit naar de Van Heekgarage.
kuipersdijkmooienh_2198144h.jpg (13.6 KiB) 8213 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 8831
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Verkeerscirculatieplan

Bericht door Arie » di nov 29, 2011 4:09 pm

Molenstraat nog altijd ‘heet hangijzer’

dinsdag 29 november 2011 | 14:35

ENSCHEDE - Eenrichtingsverkeer op de Beltstraat en de Zuidlus (achter V&D), daar kan de politiek wel mee leven. Anders ligt het met de Molenstraat. Om nu al te besluiten dat in 2016 ook deze straat wordt ingericht voor eenrichtingsverkeer, wat het college graag wil, dat gaat een meerderheid van de raad eventjes te snel.

Een ‘heet hangijzer’. Zo bestempelde Jurgen van Houdt (ChristenUnie) maandagavond in de stedelijke commissie het onderwerp Molenstraat. Die hoge temperatuur heeft twee belangrijke oorzaken. ‘Waarom zouden we nu moeten besluiten om over vijf jaar eenrichtingsverkeer te gaan invoeren op de Molenstraat’, vroegen CDA, SP, ChristenUnie, VVD en Burgerbelangen zich af. Irritatie was er ook over de toezeggingen die gedaan zouden zijn richting projectontwikkelaar. Een autoluwe Molenstraat is volgens de marktpartijen van groot belang voor het ontwikkelen van de Spoorzone. Waarbij een knip zelfs de voorkeur krijgt boven eenrichtingsverkeer.

Wethouder Marijke van Hees benadrukte dat de raad eerder heeft ingestemd met het ‘afbouwen van de verkeersfunctie’ van deze verbindingsstraat. Met die politieke opdracht heeft het college ook gesproken met de projectontwikkelaar. Maar, zo verzekerde ze de geïrriteerde fracties, uiteindelijk bepaalt de raad wat er gebeurt.

Opnieuw blijkt dat de discussie over het verkeerscirculatieplan (voor de binnenstad) niet los kan worden gezien van de eventuele aanleg van een Noorderval. De komst van zo’n noordelijke ontsluiting van het Kennispark staat hoog op het verlanglijstje van het college. Maar diverse fracties (o.a. D66, ChristenUnie, SP en CDA) vinden het nog te vroeg om daar nu een besluit over te nemen. Jeroen Diepemaat (VVD) pleitte voor een koppeling van de besluitvorming over de Noorderval en de Molenstraat. „We moeten niet ergens aan beginnen voordat je zeker weet dat het nodig is.”

Ook Eelco Eerenberg (D66) zit op die lijn. Voordat er maatregelen worden genomen in de Molenstraat moet er iets gedaan worden om de verkeersdruk op de noordelijke singels te verminderen. De maatregelen die het college daar nu voor bedacht heeft - andere afstelling verkeerslichten en aanpassing van opstelstroken in de Prinsessetunnel - zijn volgens de VVD een ‘doekje voor het bloeden’.

Alleen de PvdA en D66 willen op voorhand al wel instemmen met eenrichtingsverkeer in de Molenstraat. „Dat heeft niet te maken met autootje pesten. We moeten een klimaat creëren, waarbij het aantrekkelijk is om in de Spoorzone te wonen”, stelde George Hanna (PvdA).
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... gijzer.ece
Bijlagen
molenstraat_fietse_2212008h.jpg
foto Lisa Krikken
molenstraat_fietse_2212008h.jpg (18.25 KiB) 8129 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast