Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oosterbrug aan de Oostveenweg

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Mooie fotoreportage Vincent :okay:
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Rikarchitecten »

Niet de mooiste brug, oogt zeer goedkoop. Ook merkwaardig dat dit moment niet is aangegrepen om er een brug aan te leggen die verkeer in beide richtingen ter gelijk toelaat. Het enige directe voordeel is nu dat er slechts een constructief krachtigere brug ligt. Uit veiligheidsaspecten niet onbelangrijk natuurlijk.
ENSCHEDE
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Rikarchitecten schreef:Niet de mooiste brug, oogt zeer goedkoop. Ook merkwaardig dat dit moment niet is aangegrepen om er een brug aan te leggen die verkeer in beide richtingen ter gelijk toelaat.
Eén van de redenen: de brug is nu betaald door ProRail. Voor een bredere brug zouden de meerkosten voor rekening komen van de gemeente Enschede. Dat zou zo'n 300 duizend euro zijn met daarbij nog 120 duizend risico voor verleggen kabels en leidingen.
Dat werd te duur bevonden.
Bron: http://ris.enschede.nl/stukken/11410/download.html
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Ik heb vanmiddag ook even een kijkje genomen bij de werkzaamheden rond de nieuwe spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg
Bijlagen
Noord Esmarkerrondweg nieuwe spoorbrug  4-7-2014.JPG
Noord Esmarkerrondweg nieuwe spoorbrug  4-7-2014 (2).JPG
Noord Esmarkerrondweg nieuwe spoorbrug  4-7-2014 (3).JPG
Noord Esmarkerrondweg nieuwe spoorbrug  4-7-2014 (4).JPG
Noord Esmarkerrondweg nieuwe spoorbrug  4-7-2014 (5).JPG
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Twekkelerveld »

Ik kan er niets aan doen, maar ik vind de brug zeker wel mooi. :)
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Misschien ligt het aan mij maar deze brug oogt minder breed dan de oude. Ik zelf vind die brug best wel mooi maar denk dat het een kwestie van smaak is. Ben benieuwd wanneer de gemeente de fietsbruggen gaat aanpakken.
Een goed begin heeft geen einde
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Ben benieuwd hoe dat uitpakt met die bolling: volgens mij kun je straks veel moeilijker van grotere afstand zien of er een tegenligger aankomt die jij eventueel voorrang moet gaan verlenen.

Weet trouwens iemand hoeveel ton deze brug woog tijdens de hijsklus (toen nog zonder het hekwerk)?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Veteraan »

Vroeger kwamen dit soort dingen en nog veel grotere gevaartes bij Sanders uit de Bleekerstraat vandaan. .. Transport van Vliet-Jonge was altijd spectaculair. En nu uit Amsterdam .... :( ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Werkzaamheden spoorbrug Noord Esmarkerrondweg Enschede klaar

woensdag 16 juli 2014

De Noord Esmarkerrondweg in Enschede is sinds vanmiddag weer helemaal geopend voor verkeer. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan het vervangen van de spoorbrug. De werkzaamheden zijn sneller afgerond dan gepland.

Eind april is begonnen met de vervanging van de spoorbrug en de planning was dat de werkzaamheden 18 augustus klaar zouden zijn. De oude ijzeren brug is vervangen door een nieuwe stalen brug. De nieuwe brug werd begin deze maand geplaatst. De laatste werkzaamheden zijn dus inmiddels afgerond.
bron:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=194140
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Buurtbewoners snappen het niet

17 juli 2014

Fietsers moeten rijdend vanaf Stokhorst richting Miro-terrein een houten plankier af alvorens op de fietsbrug in de Noordesmarkerrondweg te komen.

Buurtbewoners bellen met de krant en de gemeente. Hoe zit het met de nieuwe spoorbrug in de Noordesmarkerrondweg? De robuuste stalen spoorbrug is door ProRail een meter hoger gelegd dan de vorige.

Dat met het oog op mogelijke elektrificatie van de spoorlijn tussen Enschede en Gronau in de toekomst.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4453414
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Gemeente en ProRail werken aan veilige spoorbrug

Gepubliceerd op: 26/08/2014

De gemeente Enschede en spoorbeheerder ProRail praten donderdag met elkaar over maatregelen voor een veilige verkeerssituatie bij de nieuwe spoorbrug in de Noord Esmarkerrondweg. De brug die hoger is dan de oude spoorbrug neemt het zicht voor het verkeer weg. Daardoor zijn er de laatste tijd meerdere ongevallen gebeurd.

Vooral vanaf de Oosterstraat is de situatie minder overzichtelijk. ProRail en gemeente zeggen dit snel te willen verbeteren. De spoorbrug is hoger aangelegd omdat er plannen zijn voor elektrificatie van het spoor tussen Enschede en Gronau.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/gemeente-en- ... tem?148278
Bijlagen
spoorbrug Noord Esmarkerrondweg.jpg
spoorbrug Noord Esmarkerrondweg.jpg (37.1 KiB) 16597 keer bekeken
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Twekkelerveld »

ENSCHEDE - De gevaarlijke situatie bij de nieuwe spoorbrug in de Noord Esmarkerrondweg dwingt gemeente en ProRail tot snelle maatregelen. Het struikgewas aan beide zijden van de brug wordt gesnoeid. Ook komen er spiegels.

Die moeten vanaf de parallelwegen zicht bieden op het verkeer op de brug. Daarnaast wordt bij wijze van proef een deel van de hekken op de rug verlaagd en een deel verwijderd.
Vooral van de kant van de Oosterstraat is het zich op de brug erg slecht. In de zes weken dat de brug open is voor verkeer, zijn er zeven ongelukken gebeurd. Zes aan de noordkant, waar de Oosterstraat de Noord Esmarkerrondweg kruist. Naar het aantal bijna-aanrijdingen is het raden.
Mensen van ProRail, de bruggenbouwer, zijn gisteren in Enschede komen kijken hoe de door hen geplaatste brug erbij ligt. Onmiddellijk na de schouw is besloten tot maatregelen.
Uit de proef met de hekken moet blijken of een ander type hek of een lager hekwerk het zicht op de brug verbeterd. De proef is dinsdag 9 september tussen 10.00 en 12.00 uur. De brug over de spoorlijn Enschede-Gronau wordt dan afgesloten. Het verkeer zal tijdens de afsluiting worden omgeleid. Na de proef wordt het hekwerk weer in originele staat gebracht. ProRail verwacht een paar weken nodig te hebben om de hekkenproef te evalueren.
Mochten spiegels, gehalveerde hekken noch gesnoeide struiken helpen, dan gaan gemeente en ProRail kijken wat te doen.
Wanneer de spiegels worden geplaatst, is afwachten. Volgens de gemeente is het even kijken waar ze komen staan zonder dat de palen voor nog meer overlast zorgen. Mogelijk moet er een lantaarnpaal worden verplaatst.
Over kosten van de operatie is nog niet gesproken. De brug is van ProRail, de rest eromheen van de gemeente. Vooralsnog gaat het niet om aanzienlijke bedragen, aldus de gemeente.
De onveilige brug staat op 9 september op de agenda van de stedelijke commissie. Dan mag de politiek haar zegje doen.

Bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/g ... -1.4507514
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door hans »

ik ben er afgelopen vrijdagmiddag overheen gereden en had bijna een aanrijding omdat iemand mij niet over de brug zag aankomen...
de brug voelt ook een stuk smaller.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

hans schreef:ik ben er afgelopen vrijdagmiddag overheen gereden en had bijna een aanrijding omdat iemand mij niet over de brug zag aankomen...
de brug voelt ook een stuk smaller.
Hij is ook een stuk smaller. Op de oude brug heb ik wel eens twee auto's elkaar zien passeren (ten koste van krassen op een spiegel), dat lukt je op de nieuwe echt niet.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Van 11 tot 13 november is de boel weer afgesloten. Weet iemand wat ze gaan doen?
Laatst gewijzigd door Jeff op di nov 04, 2014 6:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door TA »

Ik mag hopen de situatie verbeteren. Ik kwam laatst vanaf Oosterstraat en wou linksaf de brug op om richting de Miro te rijden. Het is daar gewoonweg niet mogelijk de draai te maken (bocht te krap), het verkeer van de andere kant van de brug kan je niet zien dus rijdt continu de brug op, omdat ze denken dat er niets aankomt. Uitwijken kan vervolgens niet meer want je staat al dwars op de straat. Echt levensgevaarlijk daar!
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Moet je nou lachen of huilen?
ENSCHEDE - De profielbalken boven de Noord Esmarkerrondweg die vrachtauto’s moeten ontmoedigen de spoorbrug over te rijden zijn tijdelijk weggehaald. Ze moeten gerepareerd worden nadat ze in een paar dagen drie keer zijn aangereden. De aluminium balken zijn daarbij beschadigd.
Deze zogenoemde hoogteportalen met de rood-wit gestreepte balken op 2.70 meter zijn afgelopen donderdag geplaatst. De eerste nacht is de balk aan de kant van Stokhorst er afgereden. Dit is snel hersteld. Vrijdag is eerst de balk aan de kant van de Miro er afgereden en later ook weer de Stokhorst-balk. De balk is vrijdagmiddag weggehaald.
Bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4631165
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Jeff schreef:Moet je nou lachen of huilen?
ENSCHEDE - De profielbalken boven de Noord Esmarkerrondweg die vrachtauto’s moeten ontmoedigen de spoorbrug over te rijden zijn tijdelijk weggehaald. Ze moeten gerepareerd worden nadat ze in een paar dagen drie keer zijn aangereden. De aluminium balken zijn daarbij beschadigd.
Deze zogenoemde hoogteportalen met de rood-wit gestreepte balken op 2.70 meter zijn afgelopen donderdag geplaatst. De eerste nacht is de balk aan de kant van Stokhorst er afgereden. Dit is snel hersteld. Vrijdag is eerst de balk aan de kant van de Miro er afgereden en later ook weer de Stokhorst-balk. De balk is vrijdagmiddag weggehaald.
Bron: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/b ... -1.4631165

Wordt nog wel 'leuker' als er in Duitsland tol betaald gaat worden en de A18 doorgetrokken en de N18 verbeterd wordt. Krijg je geheid veel meer verkeer die van de N18/N35 naar de A1 willen. Had de gemeente maar €500.000,- moeten betalen dan had je nu een 2 baans brug gehad en niet zo'n 'spoor-over-kanaal' brug. Ik moet keihard lachen want er gaan nog wel de nodige 'experts' kijken hoe het een en ander verbeterd gaat worden.
Een goed begin heeft geen einde
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Wie snapt het nog? Ik kom er bijna elke dag langs en de hoogtebalken zijn ongeveer de helft van de tijd afwezig. 's Ochtends wel en 's avond niet, maar een dag later zijn ze er weer gewoon. Het wisselt echt van dag tot dag.
Worden ze er echt zo vaak afgereden? Let wel, ik heb ze nog nooit ergens in de berm zien liggen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Als ik naar het mechanisme kijk dan denk ik dat die balken opzij wegklappen. In de krant stond nog dat het onderhand dagelijks gebeurd dat die balken geraakt worden. Stond ook in dat ze de balken willen verhogen. Maar of dat echt soelaas gaat bieden? Denk onderhand dat het een dure grap aan het worden is.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie