Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oosterbrug aan de Oostveenweg

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
lianne

Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door lianne »

Goeiemiddag,

ik heb een klein vraagje betreffende de Oosterbrug aan de Oostveenweg in Enschede. Voor een project van school ben ik op zoek naar de architect van deze brug (of is het een viaduct) en het jaar van ingebruikname. Nu loopt de brug/ het viaduct over het spoortraject Enschede - Gronau.

Ik heb contact opgenomen met gemeente Enschede, Prorail en werd doorverwezen naar Rijkswaterstaat. Helaas kunnen zij mij geen van allen helpen, of vinden dit wellicht teveel moeite, wie weet.

Hopelijk kan iemand hier mij vertellen welke architect of welk architectenbureau deze brug/ dit viaduct heeft ontworpen, en wanneer het ingebruikgenomen is.

Alvast bedankt! :)
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door enschedeinansichten »

Op 1 januari 1868 wordt officieel de spoorlijn Enschede - Glanerbrug in gebruik genomen, waar station Glanerbeek als eindpunt van de lijn fungeert.

Ik weet niet zeker of onderstaande brug die bij de Oostveenweg is of die bij de Noord Esmarkerondweg.
Waarschijnlijk zijn ze tegelijk gebouwd in 1867.

De brug die jij bedoeld werd de 1e spoorbrug genoemd die andere de 2e spoorbrug.
De brug over de singel noemde men eerst de Nieuwe brug en later de Edo Bergsma brug.

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... p?cPath=32
aanleg spoorlijn.jpg
aanleg spoorlijn.jpg (17.56 KiB) 24986 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hans van Dijk

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Hans van Dijk »

Vrachtverkeer mogelijk over 'oude spoorbrug'
woensdag 20 mei 2009 | 15:08 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 20 mei 2009 | 15:10

ENSCHEDE - De oude spoorbrug in de Noord Esmarkerondweg, die in zeer slechte staat verkeert, wordt naar verwachting in 2011 vervangen.

De gemeente is met eigenaar ProRail nog in gesprek over de technische eisen die aan de nieuwe brug worden gesteld. Herstel van de oude brug met zijn houten planken is geen optie.

De voorkeur van de gemeente gaat er naar uit dat de nieuwe brug ook geschikt moet zijn voor vrachtverkeer. Op dit moment laat de brug zwaar vrachtverkeer niet toe, de brug is daar niet op berekend. Of de nieuwe brug ook automatisch betekent dat het verbod voor vrachtwagens wordt opgeheven, is nog onduidelijk. Mocht dit wel het geval zijn, dan moet hiervoor een apart verkeersbesluit worden. En hier kan weer bezwaar tegen aan worden getekend. Die bezwaren vallen te verwachten. Zowel in wijkraad 't Ribbelt/ Stokhorst als Velve-Lindenhof volgt men met argusogen de ontwikkelingen op de Noord Esmarkerrondweg.

Wat er met de fietsbruggen - die aan weerszijden van de metalen brug liggen - gebeurt, moet nog worden besproken met ProRail. De gemeente ziet het het liefst dat er een brug wordt gemaakt, zowel voor het auto- als fietsverkeer. De uiteindelijke keuze is afhankelijk van de financiële mogelijkheden
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Errik »

Die brug is intussen al bijna 150 jaar oud. Niet monumentwaardig? Ik zie een kans op een vruchtbare coalitie tussen monumentenzorgers en bezorgde buurtbewoners.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Weet iemand of er al iets concretere plannen zijn voor vervanging? 'Waarschijnlijk in 2011' is niet echt gehaald.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door enschedeinansichten »

Die plannen zijn er wel en de oude pilaren worden weer gebruikt. Ik weet niet wanneer ze gaan beginnen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Er staat een serieuze hijskraan klaar. Wie gaat vanavond/ vannacht foto's maken als het oude brugdek er af wordt getild?
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door hans »

jij ?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De brug wordt in 3 delen gesloopt. Eerst het middenstuk wordt getakeld, dan het stuk richting Oosterstraat en dan het laatste deel. De klus is om 6:00 geklaard. Aldus Mammoet.
Ga nog even om 23:00 kijken aangezien ik er vlak in de buurt woon.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door enschedeinansichten »

Mooie plaatjes. De mooie oude brug komt weer ter voorschijn, mooi klinkwerk.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Ik ben er afgelopen vrijdag ook nog even over heen gefietst en heb er deze plaatjes gemaakt. zie ook topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=13806
Bijlagen
Noord-Esmarkerrondweg  spoorbrug.JPG
Noord-Esmarkerrondweg  spoorbrug (2).JPG
Noord-Esmarkerrondweg  spoorbrug (3).JPG
Noord-Esmarkerrondweg  spoorbrug (4).JPG
Noord-Esmarkerrondweg  spoorbrug (5).JPG
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sprak nog met de werkvoorbereider van Pro Rail. Hij vertelde dat de nieuwe brug een bolling heeft. Dit met mogelijke elektrificatie van het spoor. Mocht er een elektrificatie komen dan wordt de Edo Bergsmabrug omhoog gevijzeld.
Daarnaast de kant waar het uitvaartcentrum zat komen diverse drempels om goed aan te geven wat een voorrangsweg is en niet. Het bruggedeelte dat weg getakeld is op deze foto's is 2,1 ton zwaar. De bouten waren er al uit echter de onderliggende platen waren aan elkaar geroest. Vandaar dat de snijbrander er nog aan te pas moest komen.
Zal zelf de komende tijd hier nog wat foto's neerzetten aangezien ik over de fietsbrug fiets om boodschappen te doen in Duitsland. De fietsbruggen zijn van de gemeente niet van Pro Rail. De werkvoorbereider zei dat die bruggen ook aan vervanging toe zijn maar dat de gemeente er nog geen plannen voor heeft.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Hendrik »

Historische foto's Vincent! na 150 jaar vervangen. Zouden er elders in Nederland nog zulke oude brugdelen liggen?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Dimitri »

Vincent1971 schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sprak nog met de werkvoorbereider van Pro Rail. Hij vertelde dat de nieuwe brug een bolling heeft. Dit met mogelijke elektrificatie van het spoor. Mocht er een elektrificatie komen dan wordt de Edo Bergsmabrug omhoog gevijzeld.
Daarnaast de kant waar het uitvaartcentrum zat komen diverse drempels om goed aan te geven wat een voorrangsweg is en niet. Het bruggedeelte dat weg getakeld is op deze foto's is 2,1 ton zwaar. De bouten waren er al uit echter de onderliggende platen waren aan elkaar geroest. Vandaar dat de snijbrander er nog aan te pas moest komen.
Zal zelf de komende tijd hier nog wat foto's neerzetten aangezien ik over de fietsbrug fiets om boodschappen te doen in Duitsland. De fietsbruggen zijn van de gemeente niet van Pro Rail. De werkvoorbereider zei dat die bruggen ook aan vervanging toe zijn maar dat de gemeente er nog geen plannen voor heeft.
Ik heb ook gehoord over de mogelijke elektrificatie! Maar mooie foto's. Vanaf jongs af aan vond ik het altijd al een indrukwekkende oude brug.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

De Oostveenbrug is volgens mij een copie van deze brug en zo liggen er nog wel meer bruggen in Nederland maar niet in het westen liggen er nauwelijks zulke oude bruggen meer aldus die Pro-rail werkvoorbereider.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 131
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Gerard »

Ik begrijp nog steeds niet waarom de brug nu niet meteen ook verdubbeld wordt. Het is toch eigenlijk absurd om in zo'n weg zo'n smal bruggetje te plaatsen. Nu ze het toch vervangen zouden ze het gewoon eens goed moeten doen.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door hans »

dat is toch leuk , scheelt weer een drempel....
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Afgelopen dinsdag nadat het middendeel was weggetakeld:
Afbeelding

Beginnen met afgraven:
Afbeelding

Vandaag: verder voorzichtig afgraven en de fietsbrug ondersteunen:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Afgelopen woensdag gemaakt in de ochtend. Denk over een week dat je niets meer ziet. Schiet aardig op moet ik zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie