Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oosterbrug aan de Oostveenweg

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Bensel »

Die brug had gewoon 2 baans uitgevoerd moeten worden. Dan had je gewoon geen enkel probleem gehad. Sowieso zou die hele weg als een soort 2e ring moeten functioneren (ik zou zeggen, liefst 4 baans, doortrekken langs de noordkant van Enschede,aansluiting op de oldenzaalstraat, noordelijk van het bouwhuis een nieuwe weg, via ongeveer het trace van de voortsweg en brandemaatsweg, bovenlangs de kinderboerderij, aansluitend op de deurningerstraat, op gelijke hoogte met waar de westerval moet komen.

In het zuiden de oostweg doortrekken naar de zuidesmarkerrondweg (evt als alternatief de hele zuidesmarkerrondweg verbreden.) Ja, het kost een duit, ja het kost wat natuur, maar uiteindelijk is het beter dan verkeer dat compleet vastloopt en daardoor meer schade veroorzaakt door allerlei sluipweggetjes te gebruiken. Effectief maak je dan een 2e ring, waardoor je op de binnenring veel minder drukte hebt. Qua invalswegen is het wel goed geregeld in enschede, je kunt van alle richtingen makkelijk enschede binnenrijden, maar owee als je van de ene invalsweg naar de andere moet. De radialen ontbreken, behalve dan de Ring, die nu dus ook overbelast is.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Wauwthur »

2 baans? Ik neem aan dat je 2 stroken bedoelt ;)
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door hans »

voordat er van alles en nog wat werd afgesloten , geverknipt en vereenrichtingd was er geen sluipverkeer heb ik zo vaag in herrinnering...
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Als ze nu eens de Oostweg doortrekken naar de Losserse- en de Oldenzaalsestraat. Ben je volgens mij ineens van veel problemen af.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Hendrik »

Vincent1971 schreef:Als ze nu eens de Oostweg doortrekken naar de Losserse- en de Oldenzaalsestraat. Ben je volgens mij ineens van veel problemen af.
Vincent, vaak zijn we het oneens maar hier kan ik volledig achterstaan. Het verkeer uit Oldenzaal via de aangepaste Landweerweg laten lopen. De Lossersestraat als invalsweg. Dan is Lonneker van alle drukte af. Bij de kruising Landweerweg Lossersestraat de weg doortrekken naar de Oostweg over industrieterrein de Slank. Kijk maar op Google earth, dan kun je zien dat er niet eens zo heel veel natuur hoeft te verdwijnen. Het zal erg veel ergernissen doen verdwijnen. Als dat om de Hooge Boekel te sparen war bedrijfspandjes op De Slank kost is niet erg. Die komen toch nooit op de monumentenlijst.
Wat sas as dós was kaans.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Wauwthur »

Ga je dan niet recht door Hooge Boekel?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Rene »

Bensel schreef:Die brug had gewoon 2 baans uitgevoerd moeten worden. Dan had je gewoon geen enkel probleem gehad. Sowieso zou die hele weg als een soort 2e ring moeten functioneren (ik zou zeggen, liefst 4 baans, doortrekken langs de noordkant van Enschede,aansluiting op de oldenzaalstraat, noordelijk van het bouwhuis een nieuwe weg, via ongeveer het trace van de voortsweg en brandemaatsweg, bovenlangs de kinderboerderij, aansluitend op de deurningerstraat, op gelijke hoogte met waar de westerval moet komen.

In het zuiden de oostweg doortrekken naar de zuidesmarkerrondweg (evt als alternatief de hele zuidesmarkerrondweg verbreden.) Ja, het kost een duit, ja het kost wat natuur, maar uiteindelijk is het beter dan verkeer dat compleet vastloopt en daardoor meer schade veroorzaakt door allerlei sluipweggetjes te gebruiken. Effectief maak je dan een 2e ring, waardoor je op de binnenring veel minder drukte hebt. Qua invalswegen is het wel goed geregeld in enschede, je kunt van alle richtingen makkelijk enschede binnenrijden, maar owee als je van de ene invalsweg naar de andere moet. De radialen ontbreken, behalve dan de Ring, die nu dus ook overbelast is.
Dat ooit lang geleden Noord- en Zuid-Esmarkerrondweg ooit als ringwegen zijn aangelegd is correct. Dat dat nu in 2014 mede een reden zou moeten zijn deze wegen dan maar tot 4 baans te verbreden kan ik je nu al garanderen dat dat met grote waarschijnlijkheid niet gaat gebeuren.

Een aantal redenen:

- De Oostweg loopt zowat parallel met de Zuid- Esmarkerrondweg. Lijkt me nogal overbodig dan de rondweg te gaan verbreden

- Verbreding werkt sluipverkeer in de hand met name van Euregiopark naar Noord esmarkerrondweg (Klein Boekelerveldweg) en vanuit het centrum naar de Zuid esmarkerrondweg via Padangstraat en Brinkstraat.

- De Zuid esmarrkerrondweg is een landelijk bestempeld gebied met Duits en Nederlands beschermd Aamsveen aangrenzend. Boeren krijgen er zelfs subsidie om het Twentse coulissenlandschap in stand te houden

- Langs deze wegen liggen een aantal wijken met zeer kapitaalkrachtigen t.w. Goudkust/Stokhorst, Wooldrik, Leuriks, Hogeland en Diekman Es, die voldoende politieke invloed hebben dit idee niet te laten doorgaan.

Een aantal jaren geleden is er al eens een gemeentelijk plan geweest de Oostweg door te trekken naar Zuid esmarrkerrondweg. Dit plan was binnen no time van tafel. De redenen waarom laten zich raden.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

En aan de andere kant van de N35 de Oostweg doortrekken naar de Zuid-Esmarkerrondweg. Denk dat dit veel verkeer zal ontlasten dat de Zuiderval op wil. Noem maar iets.

Denk als je dat doet er meer begrip is waarom je niet over die Oosterbrug mag met een vrachtwagen. Denk dat het dan ook veel beheersbaarder is en ook uitvoerbaar. Maar goed zal wel te eenvoudig door de bocht zijn zoiets.
Een goed begin heeft geen einde
Oelle

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Oelle »

Ik kan u melden dat de kapitaalkrachtigen aan o.a. de Warnsinklanden, Wolferlanden en Weerninklanden hier op tegen zijn. Recent heeft men de garantie gekregen (mondeling) dat de weg niet wordt aangemerkt als rondweg en dat het verkeer gebruik moet/kan maken van de zuiderval richting oostweg.
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Bensel »

Als die mondelinge toezegging gedaan is, dan is het duidelijk dat binnen enkele jaren die rondweg er ligt ;)
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Rene »

Zo te zien ben jij een voorstander van het hele idee Bensel. Ben ik benieuwd naar de redenen.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Rene schreef:Zo te zien ben jij een voorstander van het hele idee Bensel. Ben ik benieuwd naar de redenen.
Ik denk eerder dat hij het sarcastisch bedoelde en weinig vertrouwen heeft in toezeggingen van politici.
Bensel
Member
Member
Berichten: 33
Lid geworden op: wo okt 02, 2013 10:31 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Bensel »

Jeff schreef:
Rene schreef:Zo te zien ben jij een voorstander van het hele idee Bensel. Ben ik benieuwd naar de redenen.
Ik denk eerder dat hij het sarcastisch bedoelde en weinig vertrouwen heeft in toezeggingen van politici.
klopt helemaal. Maar ik ben ook ervoor om wegen die nu als sluiproute gebruikt worden, en daardoor onveilig zijn, om te bouwen naar volwaardige wegen. Dus ja, ik ben ook voorstander. Als je dit soort voor de hand liggende infratructurele quickwins niet oppakt, dan kan het op andere plekken de problemen veel groter maken. Enschede is wel een stad, en loopt qua infrastructuur betreffende auto's toch behoorlijk achter. Het intern wegennetwerk (de ring oa) loopt bij het minste of geringste vast. Het verkeer is echter veel beter in staat zich te verspreiden door dit soort kleine aanpassingen, waardoor de algehele druk afneemt.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Rene »

Noord- en Zuid esmarkerrondweg vind ik niet echt sluipwegen maar gewoon verbindingswegen tussen verschillende delen van de stad. Wat wel duidelijk is als je naar de constructie van beide wegen kijkt is dat overheid het verkeer zoveel mogelijk wil beperken. De wegen die nu al wel sluipwegen naar deze wegen toe zijn Kleinboekelerveldweg en Brinkstraat/Padangstraat.

Een aantal voorbeelden:
- Noord esmarkerrondweg eindigde tot zo'n 30 jaar geleden als gelijkwaardige kruising met Lossersestraat en Oldenzaalsestraat. Na de aanpassing is die rare kronkel er in aangebracht zodat het voor verkeer onaantrekkelijk word om in te rijden.
-ter hoogte van Klein Boekelerveldweg is enkele jaren geleden een drempel aangebracht.
-De nieuwe brug is versmald i.p.v. verbreed.

- De zuid esmarkerrondweg was ooit een 80 km voorrangsweg tot men dat 10 jaar geleden veranderde naar 60 km met gelijkwaardige kruisingen.
- in het bebouwde gedeelte vanaf de Miro is de snelheid verlaagd naar 30 km
- de gehele weg kent zo ongeveer drempels nu
- zo ongeveer het gehele jaar wordt ter hoogte van de Stroinkslanden op snelheid gecontroleerd.

Kortom overheid wil dat mensen de centrale wegen gebruiken naar Enschede, dus Oostweg, Gronausestraat of Oldenzaalsetraat.
Mensen uit Losser kunnen nu ook via Euregiopark. Mensen richting Glanerbrug vanaf snelweg gaan via Oostweg. Volgens mij worden op deze manier
Noord en Zuid esmarkerrondweg ontlast.
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Er is een informeel gesprek geweest over de fysieke hoogte afsluiting. Deze is 2.70 m en eigenlijk te laag voor de groot volume busjes en paardentrailers. De hoogte afsluiting heeft er eigenlijk geen 24 uur heel aan gezeten... Nu is er een gesprek geweest met de betrokken wijkraden en de Gemeente. Er is afgesproken dat de hoogte van de balk naar 3.20 m gaat maar dat er kettingen aankomen die met de onderkant op een hoogte hangen van 2.70 m. Totdat deze technische oplossing gemaakt is, is er wel afgesproken dat als de hoogtebalk los wordt gereden deze weer hersteld wordt.

Bron http://www.ribbelt-stokhorst.nl/Pages/w ... e_brug.htm
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Jeff »

Het valt me nu trouwens op dat we in feite in het verkeerde topic zitten te posten: de originele post ging over de Oosterbrug aan de Oostveenweg, die ligt zo'n 1000 meter verderop.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Jeff schreef:Het valt me nu trouwens op dat we in feite in het verkeerde topic zitten te posten: de originele post ging over de Oosterbrug aan de Oostveenweg, die ligt zo'n 1000 meter verderop.
zie ook deze topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... kerrondweg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

‘Wanneer wordt de spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg nou eens veilig?’
Gepubliceerd: Woensdag 27 maart 2019

VIDEO | ‘Wanneer wordt de spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg nou eens veilig?’ zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-%E ... em?1126464
De spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg is een onoverzichtelijke horde voor het verkeer. Helemaal nu er wordt gewerkt aan de fietspaden. Ongelukken zijn het gevolg. „Wanneer wordt het hier eens echt veilig?”, vraagt een betrokkene zich af.

Pauline Reijsoo en Rebecca van Oostrom treffen elkaar bij de spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg. Voor beiden een onheilsplek. De één (Reijsoo) reed er met haar auto een scooter aan, de ander (Van Oostrom) is op haar fiets geschept door een auto. Twee ongelukken in anderhalve week tijd. „Maar er doen zich hier veel meer aanrijdingen voor”, zegt Reijsoo (55). „Je hoort heel vaak dat het weer raak was.”

Oppassen
Ze woont vlakbij de brug aan de Noord Esmarkerrondweg en moet regelmatig deze horde nemen om aan de andere kant van het spoor te komen. Het is er altijd oppassen en helemaal nu er aan de brug wordt gewerkt. Daarvoor is een van de fietspaden gesloten, waardoor fietsers en brommers eerst moeten oversteken naar de overkant van de straat om via het andere fietspad over de brug te kunnen komen.

Blikschade
„Het is nu nog gevaarlijker dan anders”, zegt Reijsoo. Ondanks haar voorzichtigheid ging het anderhalve week geleden mis. Een overstekende scooterrijdster zag haar te laat en knalde vol in haar auto. „Gelukkig was er alleen blikschade. Het meisje kwam vanuit de straat direct achter de brug en had me niet gezien. Dat is niet zo gek, want het is hartstikke onoverzichtelijk.”

Dat heeft Rebecca van Oostrom (20) vorige week aan den lijve ondervonden. Ze werd op haar fiets aangereden door een personenauto. Met als gevolg een gebroken sleutelbeen en een gekneusde enkel. „Ik moet rustig aan doen. Slapen gaat echter moeilijk”, vertelt ze.

Donker
Het ongeluk gebeurde ’s avonds. Dat heeft wellicht een rol gespeeld. „In het donker is het hier helemaal lastig. Het zicht op de brug is moeilijk. Ik zag een auto op de brug. Daar heb ik op gewacht, maar toen ik daarna overstak, kwam er toch nog een achteraan. Die had ik écht niet gezien.”

Over de verkeerssituatie op en rondom de brug is in het verleden al veel te doen geweest. Er zijn spiegels en stop- en waarschuwingsborden geplaatst en de verticale pijlers van de brug werden vervangen door horizontale om het zicht te verbeteren.

Versleten
De huidige werkzaamheden hebben niets te maken met de verkeerssituatie maar betreffen herstel van het wegdek van de fietspaden. „Dat was versleten en moest worden vervangen”, aldus woordvoerster Angèle Scholtes van de gemeente. „We weten dat dit punt onoverzichtelijk is. Voordat de werkzaamheden aan de fietsbruggen zijn begonnen, is door deskundigen wel gekeken hoe dat zo veilig mogelijk kan verlopen. Heel vervelend om te horen dat er toch ongelukken zijn gebeurd.”

Tegenover elkaar
De bouwvakkers die op de brug bezig zijn, hebben de afgelopen weken drie fietsers onder auto’s zien schuiven. „Het liep allemaal behoorlijk goed af”, zegt Richard Stevelink, voorman van wegenbouwbedrijf Gerwers uit Tilligte. Hoofdschuddend heeft hij de ontwikkelingen voor zijn neus gevolgd. „Regelmatig staan hier ook auto’s midden op de brug tegenover elkaar. Krijg je hele discussies. Totdat er toch eentje achteruit rijdt en plaatsmaakt.”

Stevelink en zijn collega’s verwachten een dezer dagen hun werk af te ronden. „Dan is de situatie weer normaal”, aldus Scholtes, die toegeeft: „Normaal maar, inderdaad, niet optimaal.” Dat zit er vooralsnog ook niet in. Een verbreding van de brug heeft de gemeente bijvoorbeeld niet in de planning, laat de woordvoerster weten. Reijsoo begrijpt het niet. „Ze blijven wel steeds mieren aan deze brug. Wanneer wordt het eens een keer echt veilig?”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Marieke Amelink
bron: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-%E ... em?1126464
Bijlagen
‘Wanneer wordt de spoorbrug aan de Noord Esmarkerrondweg nou eens veilig.jpg
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Vincent1971 »

Als je vanaf de kant van de Miro de Oosterstraat in wilt als fietser zijnde moet je verrekte goed uitkijken. Ik voor mij steek alleen over als ik zie dat auto's van rechts de brug over rijden.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oosterbrug aan de Oostveenweg

Bericht door Arie »

Auto vast tussen spoorbrug in Enschede, vrouw gewond
Gepubliceerd: Dinsdag 31 december 2019 11:43
Redactie | Tuabntia

Auto vast tussen spoorbrug in Enschede, vrouw gewond
Een vrouw heeft zichzelf oudjaarsdag met haar auto vastgereden op het spoorviaduct aan de Noord Esmarkerrondweg in Enschede. De vrouw is bij het eenzijdige ongeval gewond geraakt.

Hoe de vrouw haar auto vast heeft kunnen rijden in het viaduct, is vooralsnog een raadsel. De weg is in beide richtingen voorlopig afgesloten. De politie heeft de aanrijding in onderzoek. De brandweer is ter plaatse.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
bron: http://enschede.1twente.nl/auto-vast-tu ... em?1150378
Bijlagen
Auto vast tussen spoorbrug in Enschede, vrouw gewond 31-12-2019.jpg
Plaats reactie