Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Gevaarlijk looproute Saxion Hogeschool - Station

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.

Wat kan de gemeente doen om dit serieuse probleem op te lossen.

Dit probleem valt bijna niet op te lossen tenzij de gemeente de hele handel over hoop haalt en opnieuw zal inrichten.
2
17%
Gewoon een Loopbrug plaatsen over de weg heen. Dat is goedkoop en ook voor de studenten makkelijker.
6
50%
Een verdiept/ondergronds voet/fietspad Haal je alle fietsers en voetgangers gelijk weg van de kruizing parkweg, tunnel.
1
8%
Gewoon die stoplichten weer weghalen en terug gaan op de oude verkeers situatie.
3
25%

Totaal aantal stemmen: 12

dardow
Member
Member

Gevaarlijk looproute Saxion Hogeschool - Station

Bericht door dardow » wo mar 21, 2007 2:20 am

Op de route van het Station in Enschede naar de Saxion Hogeschool moeten de wandelaars de Ruyterlaan oversteken. Deze oversteek is onlangs verandert van zebrapad naar een stoplicht. Op zich is dit een verbetering.

Maar het stoplicht kent voor de wandelaars geen 'Stop', alleen groen en een oranje knipperlicht. Oranje betekent, 'je mag doorlopen bij vrij'. Dit zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Studenten proberen vaak toch snel over te steken, met als gevolg toeterende en agressieve automobilisten. Soms wachten de automobilisten niet eens voor het stoplicht en rijden gewoon door.

Wat vinden jullie van deze situatie? Moet daar iets aan gedaan worden? En wat is dan een goede oplossing?

deze discussie is op dit moment gaande op http://www.vsov.nl
Nu zijn er wel wat ideeen gepost zoals een brug.
En ik heb het helemaal bond gemaakt met mijn verdiepte deels ondergrondse Voet/fietspad met kunst en water :no: die zeker wel effectief is maar wel veel geld kost dus zeker geen optie zal zijn. Heeft iemand hier nog ideeen of mogelijke oplossingen?
Het is wel een serieus probleem waar veel mensen zich aan storen.

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » wo mar 21, 2007 8:22 am

Het probleem is gewoon dat een x-aantal tijdstippen per dag er op dat punt sprake is van een kruising van (te)veel voetgangers en ook (te)veel auto's. Daar is maar 1 goede oplossing voor en dat is het scheiden van de beide verkeersstromen. Dus brug of tunnel bij een oplossing ter plekke of een verplaatsing van de ingang van Saxion naar de Parkweg in combinatie met een looproute langs het spoor. En ik heb begrepen dat de directie van Saxion een fel tegenstander is van de laatste en eenvoudigste variant. :(
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » wo mar 21, 2007 10:20 am

Een loopbrug zou een oplossing kunnen zijn,
maar gezien de aangeboren luihuid van de hedendaagse jeugd
word die dan weer niet continu gebruikt,
en worden er alsnog studenten omver gekegeld
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, want er moeten vrachtauto’s onder door kunnen, dus moet een dergelijke loopbrug minimaal een meter of vijf hoog worden.
Dus gaan mensen het obstakel om snel van A naar B te kunnen komen ontwijken (dus er langs ipv er over heen)
Dus moet je er direct voor zorgen dat er geen mogelijkheden bestaan om langs die brug te lopen.
Bijvoorbeeld door er hekken te plaatsen, (vast een bijzonder fraai gezicht).
Dat roept dan weer vragen van minder valide personen op,
welke achter het hek vast komen te zitten, en geen trap kunnen lopen,
dus geen sodemieter aan die brug hebben.
Dan hebben we nog de gemeente Enschede, welke ongetwijfeld niet de intentie heeft om een loopbrug nog een tunnel te financieren, en zal adviseren om gewoon beter uit je doppen te kijken.

En voor die ene maal hebben ze dan eens gelijk wat mij betreft :hi:

TA
Member
Member

Bericht door TA » wo mar 21, 2007 11:27 am

Hans van Dijk schreef:Een loopbrug zou een oplossing kunnen zijn,
maar gezien de aangeboren luihuid van de hedendaagse jeugd
word die dan weer niet continu gebruikt,
en worden er alsnog studenten omver gekegeld
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, want er moeten vrachtauto’s onder door kunnen, dus moet een dergelijke loopbrug minimaal een meter of vijf hoog worden.
Dus gaan mensen het obstakel om snel van A naar B te kunnen komen ontwijken (dus er langs ipv er over heen)
Dus moet je er direct voor zorgen dat er geen mogelijkheden bestaan om langs die brug te lopen.
Bijvoorbeeld door er hekken te plaatsen, (vast een bijzonder fraai gezicht).
Dat roept dan weer vragen van minder valide personen op,
welke achter het hek vast komen te zitten, en geen trap kunnen lopen,
dus geen sodemieter aan die brug hebben.
Dan hebben we nog de gemeente Enschede, welke ongetwijfeld niet de intentie heeft om een loopbrug nog een tunnel te financieren, en zal adviseren om gewoon beter uit je doppen te kijken.

En voor die ene maal hebben ze dan eens gelijk wat mij betreft :hi:
Beste Hans, de loopbrug komt op een andere plek dan jij je inbeeld;) Ik vind het plan erg goed. Het voetpad langs het spoor ligt er al. Nu moet er alleen nog een loopbrug komen. Ik kan begrijpen dat de school het niet wil, gezien ze een centrale ontvangsthal hebben die ze graag zo zouden willen houden, maar aan de andere kant vind ik veiligheid toch voorop gaan. Het is met de huidige situatie echt wachten tot het eerste dodelijk ongeluk :no:

Daarom maar een loopbrug :)

dardow
Member
Member

Bericht door dardow » wo mar 21, 2007 11:53 am

Ja dat pad langs het spoor zou inderdaad uitkomst kunnen bieden maar dan krijg je toch alleen de studenten die per trein reizen over die brug of niet? Er zijn ook nog een 5tal bussen bomvol Saxion scholieren. Die willen vast niet via het treinstation lopen zeker niet wanneer ze haast hebben en de bus/trein missen.

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » wo mar 21, 2007 11:59 am

Enigste nadeel is voor een loopbrug dat Prorail niet mee wil werken.
Enschede, het eindpunt van Twente.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » wo mar 21, 2007 12:07 pm

Gewoon 't stoplicht weer weghalen en 't Zebrapad in ere herstellen. Gisterenochtend lag ik bijna weer op een motorkap; alhoewel 'k dat trouwens wel aardig aan mezelf te danken had. 8)
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » wo mar 21, 2007 12:21 pm

Gooi het autoverkeer daar in een tunnel en voila.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » wo mar 21, 2007 12:27 pm

Robert schreef:Gewoon 't stoplicht weer weghalen en 't Zebrapad in ere herstellen. Gisterenochtend lag ik bijna weer op een motorkap; alhoewel 'k dat trouwens wel aardig aan mezelf te danken had. 8)
Als dat zo is mag je er niets over zeggen 8)
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » wo mar 21, 2007 12:33 pm

Studenten en stoplichten gaan ook niet samen. :)
Enschede, het eindpunt van Twente.

dardow
Member
Member

Bericht door dardow » wo mar 21, 2007 1:05 pm

Ik vind het trouwens belachelijk dat ze tijdens de grote renovatie geen rekening hebben gehouden met zulke situaties. Weet iemand hoe de situatie was voor dat het station een metamorfose kreeg?

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo mar 21, 2007 1:17 pm

De centrale entree van Saxion had nooit op de plek mogen liggen waar het nu ligt.
de kloomp'maj anhoalen

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » wo mar 21, 2007 2:25 pm

Uiteraard vind ik net als jullie dat er een veilige verantwoorde verkeerssituatie dient te komen,
alleen zijn de geboden oplossingen niet realistisch ben ik bang.
Een tunnel kun je gewoon al helemaal vergeten, die kost klauwen met geld.
Een loopbrug is eventueel de enige optie, maar ook daar zal de gemeente niet op zitten wachten vrees ik,

Kan iemand ff een situatie schets maken, want volgens mij heb ik idd de verkeerde locatie voor die brug in gedachten.
Ik was in de veronderstelling dat deze ter hoogte van de hoofdingang zou moeten komen

TA
Member
Member

Bericht door TA » wo mar 21, 2007 2:30 pm

Hans, de brug zou in het verlengde het spoor komen. Je zou dus eerst weer en stukje terug langs het spoor lopen, over de Prinsessentunnel (zo heet dat ding toch?) en vervolgens met een loopbrug die haaks op het spoor staat een oversteek over de parkweg.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » wo mar 21, 2007 2:37 pm

Link Google Maps

Idee was om een voetpad te maken langs spoor 1 (zuidkant van het station). Nu is dat een pad van NS om naar de NS-parkeerplaatsen tussen de Parkweg en het spoor te kunnen lopen. Er zou dan een brug kúnnen komen vanaf 't spoor, over de Parkweg, op de splitsing Parkweg/Ripperdastraat uitkomende.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

dardow
Member
Member

Bericht door dardow » wo mar 21, 2007 2:43 pm

Zo'n brug is wel het beste(financieel gezien) maar ik zie die studenten niet allemaal over die brug joekelen en al helemaal niet als de brug route langer is dan de huidige route die ze nu nemen.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » wo mar 21, 2007 3:01 pm

ben benieuwd hoe dit afloopt,
is hier op gemeente niveau al over gesproken dan ?

TA
Member
Member

Bericht door TA » wo mar 21, 2007 3:02 pm

^^

Een beetje logisch verstand zeg dat deze route MINSTENS 2 keer zo kort is. De brug zou dus ideaal zijn. Je hoeft teminste niet meer een giga omweg om vervolgens in het saxion ook nog eens een lekker stuk te wandelen.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » wo mar 21, 2007 3:06 pm

Wie maakt er ff een screenshot van google Earth,
en tekent met paint de gewenste loopbrug er in.
vervolgens op imageshack pleuren en iederéén weet precies hoe de situatie er volgens jullie uit zou moeten komen te zien.

voorkomt een boel misverstanden ;)

dardow
Member
Member

Bericht door dardow » wo mar 21, 2007 3:54 pm

Afbeelding
zo hoort het 8)

Plaats reactie