Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
hans
Member
Member

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door hans » wo feb 24, 2016 9:24 pm

2,1 miljoen voor onrendabelenvervoer ,wat een verspilling.
ik ben benieuwd wanneer de eerste oversteker sneuvelt op de hengelosestraat...

Spruwel
Member
Member

Bericht door Spruwel » wo feb 24, 2016 9:49 pm

hans schreef:2,1 miljoen voor onrendabelenvervoer ,wat een verspilling.
ik ben benieuwd wanneer de eerste oversteker sneuvelt op de hengelosestraat...
2.1 miljoen voor het opknappen van een straat waar jij als anti-ov automobilist (zoals ik uit je reactie meen te proeven) ook profijt van hebt.

hans
Member
Member

Bericht door hans » wo feb 24, 2016 10:39 pm

nul profijt , als ze niet zo vehement trachten de automobilist " uit de auto te lokken " door de doorstroming af te knijpen , waren er ook geen busstroken nodig om commercielle bedrijven te faciliteren die een schijntje aan wegenbelasting betalen , maar wel de straten kapotrijden met bijna lege stinkende bussen.
oversteken naar het ledeboerpark wordt ook al spitsroedenlopen.
er zijn meer dan genoeg projecten in enschede waar het geld veel dringender benodigd wordt.

Gerard
Member
Member

Bericht door Gerard » do feb 25, 2016 8:12 pm

Buslijn 9 die over deze busbaan rijdt zit anders iedere ochtend propvol. Studenten en andere forenzen die niet voor ieder ritje direct de auto pakken moeten ook op hun locatie kunnen komen.
Daarnaast is er geen sprake van het afknijpen van de doorstroming.
Er blijven evenveel rijstroken, maar door een logischere indeling heeft de bus veel meer ruimte en heeft de automobilist minder last van de bus. Komt dus ook de doorstroming gewoon ten goede.
Bovendien zal er toch geïnvesteerd moeten worden in dit stuk weg, want dit ziet er inmiddels toch echt niet meer uit.

hans
Member
Member

Bericht door hans » do feb 25, 2016 8:27 pm

er is al jaren spraak van afknijpen ,en wel bewust , bijna de helft van het wegvak tussen enschede en hengelo is aan het normale verkeer onttrokken en "gereserveerd" voor het onrendabelentransport...
2 van de 4 rijstroken , niet opgevallen zeker ?

Rooy
Member
Member

Bericht door Rooy » vr feb 26, 2016 12:13 am

Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » vr feb 26, 2016 10:28 am

Ik ben ook geen liefhebber van die busbanen in Enschede. Het verkeer bijvoorbeeld op de Gronausestraat staat hierdoor vaak helemaal vast :(

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » vr feb 26, 2016 11:19 am

Of was het zonder de busbanen nog veel erger geweest? 50 man in een bus is 30-50 auto's minder op diezelfde weg?

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » vr feb 26, 2016 12:42 pm

Wauwthur schreef:Of was het zonder de busbanen nog veel erger geweest? 50 man in een bus is 30-50 auto's minder op diezelfde weg?
Mensen die de bus nemen zullen dit vaak doen omdat ze of student zijn of geen auto kunnen betalen, of geen rijbewijs hebben of een ov kaart hebben bijv. Dus nee, deze mensen zullen dan niet ineens een auto gaan besturen......

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » vr feb 26, 2016 1:18 pm

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de busreiziger Daniela. Natuurlijk zitten er veel studenten, minima zonder auto en ouderen in de bus. Maar daarnaast ook veel mensen die bewust de auto laten staan. Die mensen krijg je er allemaal bij op de weg.

En wat levert het nou op als je van de busbanen een normale rijstrook maakt? Je staat dan in plaats van een rij dik voor een verkeerslicht, met twee rijen dik voor een verkeerslicht. De totale stroom zal groter zijn doordat minder mensen de bus nemen. De totale reistijd voor automobilisten neemt niet ineens met de helft af.

Wat wel zou helpen is nog meer mensen de bus of de fiets laten nemen. Zodat de rij auto's voor het verkeerslicht echt afneemt. Prijs voor de bus verlagen zou helpen. Ook de infrastructuur voor fietsers verbeteren is een idee.

Waar het om gaat is dat steden, waaronder Enschede, geen ruimte hebben om enorm veel auto's aan te kunnen en het dan ook nog leefbaar te kunnen houden. Minder mensen in de auto en meer in het OV en op de fiets zou de stad beter bereikbaar maken en beter leefbaar.

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » vr feb 26, 2016 1:22 pm

Wauwthur schreef:Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de busreiziger Daniela. Natuurlijk zitten er veel studenten, minima zonder auto en ouderen in de bus. Maar daarnaast ook veel mensen die bewust de auto laten staan. Die mensen krijg je er allemaal bij op de weg.

En wat levert het nou op als je van de busbanen een normale rijstrook maakt? Je staat dan in plaats van een rij dik voor een verkeerslicht, met twee rijen dik voor een verkeerslicht. De totale stroom zal groter zijn doordat minder mensen de bus nemen. De totale reistijd voor automobilisten neemt niet ineens met de helft af.

Wat wel zou helpen is nog meer mensen de bus of de fiets laten nemen. Zodat de rij auto's voor het verkeerslicht echt afneemt. Prijs voor de bus verlagen zou helpen. Ook de infrastructuur voor fietsers verbeteren is een idee.

Waar het om gaat is dat steden, waaronder Enschede, geen ruimte hebben om enorm veel auto's aan te kunnen en het dan ook nog leefbaar te kunnen houden. Minder mensen in de auto en meer in het OV en op de fiets zou de stad beter bereikbaar maken en beter leefbaar.
Ikzelf heb een aantal jaren ook met bus gereisd toen ik student was met ov-kaart, en voornamelijk zaten er toch echt studenten in maar ook vaak mensen/ gezinnen van allochtone afkomst. Misschien lag dat aan de tijd dat ik zelf de bus nam. Ouderen zullen uiteraard ook wel de bus nemen. Maar de mensen die ik ken en gebruik maken van de bus, hebben of geen auto, of willen geen auto rijden, of ze kunnen geen auto besturen, of wat ik al eerder zei, zijn student met ov-kaart.

En de bus kan mij niet tot de voordeur brengen van punt A tot B, dus voor mij werkt de bus niet. In mijn studententijd had ik ook een vouwfiets, die gebruikte ik dan ook liever dan de bus (die vaak niet of te vroeg of te laat kwam). :)

En natuurlijk met die busbaan zul je sneller van Hengelo naar Enschede komen met bus, omdat de bus altijd voorrang lijkt te hebben op stoplichten en loeihard lijkt te rijden (60/70 waar je 50 mag) :D. Maar ik neem lekker mijn eigen auto :lol:

Maar ik ben het wel eens dat het ov echt te duur is...

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » vr feb 26, 2016 2:12 pm

Verschil van inzicht zal je met dit onderwerp houden als er geen harde cijfers gegeven worden. Ik kan dus niet boos worden op mensen die bussen en busbanen niks vinden. Ook mijn standpunt is gebaseerd op ervaringen.

Het zou leuk zijn als de gemeente eens onderzoekt wat de voor en nadelen nu precies zijn van het huidige systeem.

hans
Member
Member

Bericht door hans » vr feb 26, 2016 6:23 pm

Rooy schreef:Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D
zoveel zitten er niet in de bus , en ik zit liever droog in mijn brikkie in de file dan staand in de regen in een bushokje.....
mijn auto rijdt altijd als ik hem nodig heb waarheen ik wil op het tijdstip dat mij uitkomt.
naar mijn loods heen en terug rijd ik in 45 minuten , met openbaar vervoer niet onder de 3 uur.

rr1991
Member
Member

Bericht door rr1991 » za feb 27, 2016 8:55 am

Er is naar mijn weten geen onderzoek dat glashard aantoont dat meer rijstroken congestie vermindert. Dat zie je nu ook op de nationale snelwegen, waar de filedruk na de oplevering van vele extra rijstroken tijdelijk omlaag ging, maar nu net zo hard weer stijgt. Meer rijstroken -> meer auto's. Minder rijstroken -> meer gebruik van alternatieve modaliteiten (fiets, bus, lopen) -> hogere mate van leefbaarheid in de straten. En met de komst van de elektrische fiets is de fiets nu ook een echt alternatief voor de middellange afstanden.

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » za feb 27, 2016 10:54 am

hans schreef:
Rooy schreef:Hans, echt balen dat jij als edele automobilist moet wachten voor al die paupers in de bus. :D
zoveel zitten er niet in de bus , en ik zit liever droog in mijn brikkie in de file dan staand in de regen in een bushokje.....
mijn auto rijdt altijd als ik hem nodig heb waarheen ik wil op het tijdstip dat mij uitkomt.
naar mijn loods heen en terug rijd ik in 45 minuten , met openbaar vervoer niet onder de 3 uur.
:D

Arie
Member
Member

Bericht door Arie » do mar 03, 2016 10:28 am

Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat

Gepubliceerd op: 03/03/2016

VIDEO Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat. zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Een zo goed mogelijke verkeersdoorstroming stadinwaarts. Dat is het doel van de herinrichting van de Hengelosestraat. Tussen de Uranusstraat en de Goolkatenweg wordt het wegprofiel aangepast. Bovendien komt er vanaf de Alleeweg richting de Goolkatenweg een verhoogde busbaan.

Volgens Hans Koier, programmamanager bereikbaarheid van de gemeente Enschede, loopt de wachtrij voor de verkeerslichten bij de Goolkatenweg in de ochtendspits al snel op tot zo'n 200 meter. "We hebben geprobeerd de inrichting zo te maken dat de bus daar om de wachtrij heen kan." Vanaf de Goolkatenweg stadinwaarts is al eerder een verhoogde busbaan aangelegd. Met de aanleg van nog eens 250 verhoogde meters wordt het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoertracé (HOV) tussen Enschede en Hengelo gerealiseerd.

De werkzaamheden, waarmee Twentse Weg- en Waterbouw deze week is begonnen, zorgen voor een flinke verkeershinder. Volgens de planning gaat dat nog tot begin juli duren. Eenmaal afgerond zal de automobilist volgens Koier weinig van de herinrichting merken. "Al hopen we dat met de aanleg van een groenstrook automobilisten meer gestimuleerd worden daadwerkelijk niet harder dan 50 kilometer per uur te rijden."
bron:
http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Bijlagen
Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » do mar 03, 2016 12:50 pm

Arie schreef:Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat

Gepubliceerd op: 03/03/2016

VIDEO Betere doorstroming na herinrichting Hengelosestraat. zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Een zo goed mogelijke verkeersdoorstroming stadinwaarts. Dat is het doel van de herinrichting van de Hengelosestraat. Tussen de Uranusstraat en de Goolkatenweg wordt het wegprofiel aangepast. Bovendien komt er vanaf de Alleeweg richting de Goolkatenweg een verhoogde busbaan.

Volgens Hans Koier, programmamanager bereikbaarheid van de gemeente Enschede, loopt de wachtrij voor de verkeerslichten bij de Goolkatenweg in de ochtendspits al snel op tot zo'n 200 meter. "We hebben geprobeerd de inrichting zo te maken dat de bus daar om de wachtrij heen kan." Vanaf de Goolkatenweg stadinwaarts is al eerder een verhoogde busbaan aangelegd. Met de aanleg van nog eens 250 verhoogde meters wordt het laatste deel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoertracé (HOV) tussen Enschede en Hengelo gerealiseerd.

De werkzaamheden, waarmee Twentse Weg- en Waterbouw deze week is begonnen, zorgen voor een flinke verkeershinder. Volgens de planning gaat dat nog tot begin juli duren. Eenmaal afgerond zal de automobilist volgens Koier weinig van de herinrichting merken. "Al hopen we dat met de aanleg van een groenstrook automobilisten meer gestimuleerd worden daadwerkelijk niet harder dan 50 kilometer per uur te rijden."
bron:
http://www.tvenschedefm.nl/video-betere ... tem?805027
Ja een goede doorstroming voor de bus ja :lol: :(

http://www.tubantia.nl/regio/enschede-e ... 0#comments

En ik ben niet de enige die daar niet zo positief over is....

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » do mar 03, 2016 12:55 pm

Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?

Daniela
Member
Member

Bericht door Daniela » do mar 03, 2016 12:57 pm

Wauwthur schreef:Voor het overige verkeer kan een andere opstelling en programma in de VRI ook positief zijn toch?
Dat viaduct weghalen was ook niet zo´n succes voor de automobilist. :(

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » do mar 03, 2016 1:27 pm

Bij het verwijderen van het viaduct heb ik ook altijd vraagtekens gehad. Het ziet er naar mijn mening nu wel een stuk frisser uit. En uitstraling is ook belangrijk. De universiteit is nu voor rolstoelers die de bus pakken ook beter bereikbaar. De halte bovenop het viaduct was voor hen niet bereikbaar. Is dat een goede reden het viaduct weg te halen? Nee, maar het is wel een positief punt.

De reistijd tussen Enschede en Hengelo is er absoluut door toegenomen.

Als ik dat hele project bekijk, kom ik ook op een negatief oordeel uit. Teveel kosten en teveel nadelen.

Plaats reactie