Nog geen 3,5 procent, valt reuze mee eigenlijk De railing ziet er alleen niet zo hoog uit:Fietsbrug Vleerstraat nadert z’n voltooiing
ENSCHEDE - Nog twee weken en de fietsers die naar Boekelo moeten kunnen over de nieuwe fietsbrug veilig de Auke Vleerstraat oversteken. Bouwvakkers leggen de laatste hand aan de railing, verlichting en verdere afwerking van de betonnen bak. Die werd op zaterdag 27 augustus geplaatst.
De fietsers wacht overigens een pittige klim, het stijgingspercentage bedraagt nog net geen 3,5 procent.
Geldt de brug als een investering in veiligheid, per slot van rekening kunnen de fietsers op een veilige manier de inmiddels verbrede Auke Vleerstraat oversteken, daar staat tegenover dat ze twee keer elders moeten oversteken: een keer over de Windmolenweg en een keer over de Hendrik ter Kuilestraat.
Bron: TCT
Infrastructuur in Enschede
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Infrastructuur in Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Best wel een stoere brug. Zouden ze eigenlijk de tram naar Boekelo over moeten laten rijden... (of een stoomtrein )
Re: Infrastructuur in Enschede
Leuning langs fietsbrug zeker tien centimeter te laag
dinsdag 27 september 2011
ENSCHEDE - Enschede krijgt een prachtig mooie fietsbrug over de op die plek tot zes rijbanen verbrede Auke Vleerstraat. Over twee weken moet het ‘kunstwerk’ worden geopend. Of dat gebeurt, is echter de vraag.
Lossenaar F. Koiter ontdekte dit weekeinde dat de brugleuningen te laag zijn. Rijkswaterstaat schrijft voor dat brugleuningen langs een verhoogd fietspad op zijn minst 1.10 meter hoog moeten zijn. „En dat kan nog als te laag worden ervaren door mensen met een kind voor of achterop de fiets”, aldus Rijkswaterstaat.
Nameting leert dat de leuning van de Enschedese fietsbrug hooguit één meter hoog is. „Over deze brug fietsen straks jongeren die echt niet keurig achter elkaar rijden. De gevolgen zijn niet te overzien als er één tegen de leuning valt en er dan overheen schiet.” De gemeente is onaangenaam verrast door de ontdekking. Verkeersdeskundige Cees Lems: „De brug is ontworpen door ingenieursbureau IPV Delft. Zij zullen de normen toch wel kennen. Ik neem ook aan dat die daarna nog getoetst zijn door onze eigen afdeling. Ik laat dit zo snel mogelijk controleren.”
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e-laag.ece
dinsdag 27 september 2011
ENSCHEDE - Enschede krijgt een prachtig mooie fietsbrug over de op die plek tot zes rijbanen verbrede Auke Vleerstraat. Over twee weken moet het ‘kunstwerk’ worden geopend. Of dat gebeurt, is echter de vraag.
Lossenaar F. Koiter ontdekte dit weekeinde dat de brugleuningen te laag zijn. Rijkswaterstaat schrijft voor dat brugleuningen langs een verhoogd fietspad op zijn minst 1.10 meter hoog moeten zijn. „En dat kan nog als te laag worden ervaren door mensen met een kind voor of achterop de fiets”, aldus Rijkswaterstaat.
Nameting leert dat de leuning van de Enschedese fietsbrug hooguit één meter hoog is. „Over deze brug fietsen straks jongeren die echt niet keurig achter elkaar rijden. De gevolgen zijn niet te overzien als er één tegen de leuning valt en er dan overheen schiet.” De gemeente is onaangenaam verrast door de ontdekking. Verkeersdeskundige Cees Lems: „De brug is ontworpen door ingenieursbureau IPV Delft. Zij zullen de normen toch wel kennen. Ik neem ook aan dat die daarna nog getoetst zijn door onze eigen afdeling. Ik laat dit zo snel mogelijk controleren.”
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e-laag.ece
Re: Infrastructuur in Enschede
Leuning fietsbrug voldoet toch aan norm
woensdag 28 september 2011
ENSCHEDE - De nieuwe fietsbrug over de Auke Vleerstraat, met een lengte van 427 meter, beschikt toch over leuningen die aan de norm van de rijksoverheid voldoen. „Als de leuning een hoogte had van minder dan een meter, dan hadden we een probleem”, zegt projectmanager Johan Bütgen van het ingenieursbureau IPV in Delft.
„Maar we hebben een hoogte aangehouden van 1.04 meter. Daarmee blijven we aan de veilige kant. In het nationaal Bouwbesluit staat dat dit soort bruggen leuningen moeten hebben van zeker een meter hoogte.”
Rijskwaterstaat rept op haar site ‘standaarddetails betonnen bruggen’ echter over een hoogte van 1.10 meter voor brugleuningen. Bütgen: „Dat is niet meer dan een advies. Leidend is wat er in het bouwbesluit staat. Daar gaan wij nog iets bovenuit.”
Bütgen kan zich voorstellen dat mensen de hoogte van de leuning ervaren als laag. „Je hebt hier te maken met een smalle brug, omgeven met transparant hekwerk. Dat leidt tot bepaalde visuele indrukken. Maar ik kan u verzekeren: alle afmetingen kloppen. Als we de leuning 10 tot 15 centimeter hoger hadden hadden gemaakt, dan zou het wegdek weer smaller hebben geleken. Het is maar net wat je ervaart.”
Navraag leert dat de gemeente bij IPV geen voorwaarden heeft gesteld aan de hoogte van de brugleuningen. Naar het voorstel van Rijkswaterstaat is niet gekeken. Waarom niet? „Omdat wij toetsen aan het bouwbesluit. Die normen zijn voor ons leidend”, aldus voorlichter Hans Lammertink. „Rijkswaterstaat kan wel vinden dat het 1.10 meter moet zijn. Maar zo zijn er misschien nog wel meer partijen die hier een mening over hebben. En ach, wij zitten maar zes centimeter onder de 1.10 meter. Zou dat zoveel uitmaken?”
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... n-norm.ece
woensdag 28 september 2011
ENSCHEDE - De nieuwe fietsbrug over de Auke Vleerstraat, met een lengte van 427 meter, beschikt toch over leuningen die aan de norm van de rijksoverheid voldoen. „Als de leuning een hoogte had van minder dan een meter, dan hadden we een probleem”, zegt projectmanager Johan Bütgen van het ingenieursbureau IPV in Delft.
„Maar we hebben een hoogte aangehouden van 1.04 meter. Daarmee blijven we aan de veilige kant. In het nationaal Bouwbesluit staat dat dit soort bruggen leuningen moeten hebben van zeker een meter hoogte.”
Rijskwaterstaat rept op haar site ‘standaarddetails betonnen bruggen’ echter over een hoogte van 1.10 meter voor brugleuningen. Bütgen: „Dat is niet meer dan een advies. Leidend is wat er in het bouwbesluit staat. Daar gaan wij nog iets bovenuit.”
Bütgen kan zich voorstellen dat mensen de hoogte van de leuning ervaren als laag. „Je hebt hier te maken met een smalle brug, omgeven met transparant hekwerk. Dat leidt tot bepaalde visuele indrukken. Maar ik kan u verzekeren: alle afmetingen kloppen. Als we de leuning 10 tot 15 centimeter hoger hadden hadden gemaakt, dan zou het wegdek weer smaller hebben geleken. Het is maar net wat je ervaart.”
Navraag leert dat de gemeente bij IPV geen voorwaarden heeft gesteld aan de hoogte van de brugleuningen. Naar het voorstel van Rijkswaterstaat is niet gekeken. Waarom niet? „Omdat wij toetsen aan het bouwbesluit. Die normen zijn voor ons leidend”, aldus voorlichter Hans Lammertink. „Rijkswaterstaat kan wel vinden dat het 1.10 meter moet zijn. Maar zo zijn er misschien nog wel meer partijen die hier een mening over hebben. En ach, wij zitten maar zes centimeter onder de 1.10 meter. Zou dat zoveel uitmaken?”
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... n-norm.ece
Re: Infrastructuur in Enschede
Dat wordt echt een mooie brug. Best breed. Ik hoop dat het ook een fijne brug wordt om overheen te fietsen.
Re: Infrastructuur in Enschede
Moet je nagaan:ik werk op de bouw,en als er daar een steiger wordt op gezet moeten de leuningen minnimaal 1.25mtr hoog zijn,en dan loop je er maar langs.
Als je op de fiets zit,ben je hoger dan als je staat keukel je met de fiets omver voorkomt die 1.04mtr echt niet dat je naar beneden valt.
Vreemd
Als je op de fiets zit,ben je hoger dan als je staat keukel je met de fiets omver voorkomt die 1.04mtr echt niet dat je naar beneden valt.
Vreemd
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Denk een leuk youtube moment als het hard waait en het heeft geijzeld...
Een goed begin heeft geen einde
- rr1991
- Member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
- Locatie: Auckland, New Zealand
Re: Infrastructuur in Enschede
Iemand al gebruik gemaakt van de fietsersbrug?
Vervangen drie verkeerslichten Zuiderval #Enschede
Het gaat om de noordelijke en zuidelijke oprit van de A35 en de verkeerslichten op het kruispunt Zuiderval- Vlierstraat.
De vervanging van de verkeerslichten zorgt voor een optimale verkeersafwikkeling en betere onderlinge afstemming op de kruispunten.
Het meest zuidelijke kruispunt is vorige week vervangen, het tweede kruispunt volgt deze week. Naar verwachting zijn de werkzaamheden eind november afgerond. Verkeershinder wordt zoveel mogelijk beperkt.
bron: enschede.nl
Re: Infrastructuur in Enschede
Ziehier een van de 'zegeningen' van de nieuwe fietsbrug
zondag 13 november 2011
Verkeersregelaars zorgen voor een veilige oversteek van de Windmolenweg. foto Frans Nikkels
BOEKELO - De aanwezigheid van twee verkeersregelaars nabij de afslag Marssteden op de Windmolenweg vergroot de veiligheid voor de overstekende fietsers die richting nieuwe fietsbrug over de Auke Vleerstraat fietsen. GroenLinks-raadslid Tineke Hannink wil van het college weten of deze mannen blijven.
De fietsroute langs de Windmolenweg naar de fietsbrug over de Auke Vleerstraat blijft de gemoederen bezighouden. Tiny Hannink, raadslid van GroenLinks, vraagt in een brief aan het college of het niet mogelijk is het fietspad aan de noordkant van de Windmolenweg te verbreden zodat het mogelijk wordt om aan deze kant in beide richtingen te fietsen en fietsers vanuit Boekelo niet meer worden gedwongen om ter hoogte van de afslag Marssteden over te steken.
Het raadslid kwam in het geweer nadat afgelopen maandag de twee verkeersregelaars waren verdwenen die hier sinds de opening van de fietsbrug stonden. „Kennelijk werd hun afwezigheid opgemerkt want ’s middags waren ze weer terug. Heel goed, want het is hier bijzonder druk.”
Hannink vraagt verder aan het college van burgemeester en wethouders hoe het tegen een veilige oversteek aankijkt op deze plek. Ook wil ze van het college van B en W weten of de verkeersregelaars blijven op de Windmolenweg of dat er wordt gekeken naar andere mogelijkheden en faciliteiten voor fietsers. Bijvoorbeeld een verkeersregelinstallatie.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... tsbrug.ece
zondag 13 november 2011
Verkeersregelaars zorgen voor een veilige oversteek van de Windmolenweg. foto Frans Nikkels
BOEKELO - De aanwezigheid van twee verkeersregelaars nabij de afslag Marssteden op de Windmolenweg vergroot de veiligheid voor de overstekende fietsers die richting nieuwe fietsbrug over de Auke Vleerstraat fietsen. GroenLinks-raadslid Tineke Hannink wil van het college weten of deze mannen blijven.
De fietsroute langs de Windmolenweg naar de fietsbrug over de Auke Vleerstraat blijft de gemoederen bezighouden. Tiny Hannink, raadslid van GroenLinks, vraagt in een brief aan het college of het niet mogelijk is het fietspad aan de noordkant van de Windmolenweg te verbreden zodat het mogelijk wordt om aan deze kant in beide richtingen te fietsen en fietsers vanuit Boekelo niet meer worden gedwongen om ter hoogte van de afslag Marssteden over te steken.
Het raadslid kwam in het geweer nadat afgelopen maandag de twee verkeersregelaars waren verdwenen die hier sinds de opening van de fietsbrug stonden. „Kennelijk werd hun afwezigheid opgemerkt want ’s middags waren ze weer terug. Heel goed, want het is hier bijzonder druk.”
Hannink vraagt verder aan het college van burgemeester en wethouders hoe het tegen een veilige oversteek aankijkt op deze plek. Ook wil ze van het college van B en W weten of de verkeersregelaars blijven op de Windmolenweg of dat er wordt gekeken naar andere mogelijkheden en faciliteiten voor fietsers. Bijvoorbeeld een verkeersregelinstallatie.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... tsbrug.ece
- Bijlagen
-
- fietsbrug_verkeers_2194249h.jpg (17.58 KiB) 10895 keer bekeken
Re: Infrastructuur in Enschede
Karrespoor naar Enschede eindelijk geasfalteerd
vrijdag 11 november 2011
HENGELO -Tonnie Hek staat er geboeid naar te kijken. Eindelijk wordt het fietspad langs het spoor naar Enschede verhard.
Als bewoner van een van de witte woninkjes aan de Pruisische Veldweg maakt hij er al ruim twintig jaar gebruik van, met name als FC Twente thuis speelt. „Dan komt er familie uit Goor. Ze parkeren hun busje bij ons en samen fietsen we naar het stadion.”
Dus dat het pad met puinverharding nu wordt omgetoverd in een superstrakke fietssnelweg, past wel in zijn straatje. „Vooral ’s winters, als het opgevroren was, zag dit laatste stuk er slecht uit.”
Tevreden kijkt Hek toe hoe de wegwerkers van Heijmans die laatste meters asfalt draaien. Hij is niet de enige die hen complimenten maakt. Regelmatig roepen voorbijgangers hen toe dat het mooi is dat er nu verharding komt.
Dinsdag zijn de mannen begonnen met de zwarte asfaltlaag die de ondergrond vormt, donderdag kon de rode deklaag erover. Die wordt speciaal uit Amsterdam aangevoerd. Vijftien vrachtwagens op donderdag, deze vrijdag zijn er nog eens elf onderweg.
Komende week komt de afwerking. De belijning en het logo van de F35 worden aangebracht, de lichtmasten geplaatst en de middengeleiders. Dat moet allemaal die week gebeuren, want 22 november is de opening gepland
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... lteerd.ece
vrijdag 11 november 2011
HENGELO -Tonnie Hek staat er geboeid naar te kijken. Eindelijk wordt het fietspad langs het spoor naar Enschede verhard.
Als bewoner van een van de witte woninkjes aan de Pruisische Veldweg maakt hij er al ruim twintig jaar gebruik van, met name als FC Twente thuis speelt. „Dan komt er familie uit Goor. Ze parkeren hun busje bij ons en samen fietsen we naar het stadion.”
Dus dat het pad met puinverharding nu wordt omgetoverd in een superstrakke fietssnelweg, past wel in zijn straatje. „Vooral ’s winters, als het opgevroren was, zag dit laatste stuk er slecht uit.”
Tevreden kijkt Hek toe hoe de wegwerkers van Heijmans die laatste meters asfalt draaien. Hij is niet de enige die hen complimenten maakt. Regelmatig roepen voorbijgangers hen toe dat het mooi is dat er nu verharding komt.
Dinsdag zijn de mannen begonnen met de zwarte asfaltlaag die de ondergrond vormt, donderdag kon de rode deklaag erover. Die wordt speciaal uit Amsterdam aangevoerd. Vijftien vrachtwagens op donderdag, deze vrijdag zijn er nog eens elf onderweg.
Komende week komt de afwerking. De belijning en het logo van de F35 worden aangebracht, de lichtmasten geplaatst en de middengeleiders. Dat moet allemaal die week gebeuren, want 22 november is de opening gepland
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... lteerd.ece
- Bijlagen
-
- Foto Lenneke Lingmont
- fietspad_2192555h.jpg (13.32 KiB) 10923 keer bekeken
Re: Infrastructuur in Enschede
Heel goed! Ik heb dit stuk een tijd dagelijks gefietst en het laatste stuk was het vaak een slalom tussen de kuilen of modderplassen door.
Re: Infrastructuur in Enschede
Vanmiddag even bij de opening van de F35 (fietspad langs spoorlijn Enschede-Hengelo) geweest. Zie foto.
Re: Infrastructuur in Enschede
Kruisingen in fietssnelweg F35 blijven
maandag 28 november 2011 | 21:14 uur
De gemeente Enschede kan niet voorkomen dat er gevaarlijke kruisingen blijven bestaan in de nieuwe fietssnelweg F35.
Hoewel een fietssnelweg anders suggereert, moeten fietsers op twee plekken in de nieuwe fietssnelweg tussen Hengelo en Enschede voorrang verlenen aan kruisend autoverkeer. Volgens wethouder Van Agteren hebben NS en ProRail dat geëist, omdat het om twee spoorwegovergangen gaat op grondgebied van Hengelo. Het zou te gevaarlijk zijn om auto's daar te laten wachten. Op verzoek van PvdA-raadslid Hanna wil wethouder Van Agteren zijn Hengelose collega Bron vragen actie te ondernemen, maar geeft verdere gesprekken met de NS en ProRail weinig kans van slagen omdat er al veel over is gesproken. Ook zegt hij de gemeenteraad toe zijn collega Bron te vragen er waarschwuwingsborden te plaatsen. Fietsers worden nu op geen enkele manier gewaarschuwd dat auto's er voorrang hebben. Vorige week dinsdag is het eerste deel van de fietssnelweg F35 geopend dat twee gemeenten met elkaar verbindt.Eerder is al een deel in Almelo opgeleverd. Uiteindelijk moet er een fietssnelweg ontstaan van 60 kilometer lang tussen Nijverdal en het Duitse Gronau. De F35 gaat ruim 80 miljoen euro kosten en is naar verwachting in 2020 helemaal klaar.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=134529
maandag 28 november 2011 | 21:14 uur
De gemeente Enschede kan niet voorkomen dat er gevaarlijke kruisingen blijven bestaan in de nieuwe fietssnelweg F35.
Hoewel een fietssnelweg anders suggereert, moeten fietsers op twee plekken in de nieuwe fietssnelweg tussen Hengelo en Enschede voorrang verlenen aan kruisend autoverkeer. Volgens wethouder Van Agteren hebben NS en ProRail dat geëist, omdat het om twee spoorwegovergangen gaat op grondgebied van Hengelo. Het zou te gevaarlijk zijn om auto's daar te laten wachten. Op verzoek van PvdA-raadslid Hanna wil wethouder Van Agteren zijn Hengelose collega Bron vragen actie te ondernemen, maar geeft verdere gesprekken met de NS en ProRail weinig kans van slagen omdat er al veel over is gesproken. Ook zegt hij de gemeenteraad toe zijn collega Bron te vragen er waarschwuwingsborden te plaatsen. Fietsers worden nu op geen enkele manier gewaarschuwd dat auto's er voorrang hebben. Vorige week dinsdag is het eerste deel van de fietssnelweg F35 geopend dat twee gemeenten met elkaar verbindt.Eerder is al een deel in Almelo opgeleverd. Uiteindelijk moet er een fietssnelweg ontstaan van 60 kilometer lang tussen Nijverdal en het Duitse Gronau. De F35 gaat ruim 80 miljoen euro kosten en is naar verwachting in 2020 helemaal klaar.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=134529
Re: Infrastructuur in Enschede
Akzo-lijntje risico voor fietsers F35
dinsdag 29 november 2011
HENGELO - Wie vanaf de Kuipersdijk de nieuwe fietssnelweg F35 richting Enschede oprijdt, bereikt na zo’n 100 meter de onbewaakte spoorwegovergang met het Akzo-lijntje.
De rails staan evenwel niet haaks op het fietspad, maar lopen er schuin overheen, hoewel de ligging van het tracé ter plekke licht is aangepast. Maar fietsers lopen er het risico met het voorwiel in de rails vast te komen zitten en een smak te maken.
Wat zondagavond ook gebeurde: vier fietsers, terugkerend van De Grolsch Veste, kwamen hier in het donker ten val bij verschillende valpartijen. Het probleem is dat er nog geen verlichting is. Een van de slachtoffers beklaagde zich daar gisteren ook over bij de gemeente. De palen staan er al wel, maar de armaturen ontbreken nog, meldt de projectleider van de fietssnelweg. Inmiddels is er contact opgenomen met de leverancier, maar wanneer de F35 goed verlicht wordt, is nu nog niet bekend.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... rs-F35.ece
dinsdag 29 november 2011
HENGELO - Wie vanaf de Kuipersdijk de nieuwe fietssnelweg F35 richting Enschede oprijdt, bereikt na zo’n 100 meter de onbewaakte spoorwegovergang met het Akzo-lijntje.
De rails staan evenwel niet haaks op het fietspad, maar lopen er schuin overheen, hoewel de ligging van het tracé ter plekke licht is aangepast. Maar fietsers lopen er het risico met het voorwiel in de rails vast te komen zitten en een smak te maken.
Wat zondagavond ook gebeurde: vier fietsers, terugkerend van De Grolsch Veste, kwamen hier in het donker ten val bij verschillende valpartijen. Het probleem is dat er nog geen verlichting is. Een van de slachtoffers beklaagde zich daar gisteren ook over bij de gemeente. De palen staan er al wel, maar de armaturen ontbreken nog, meldt de projectleider van de fietssnelweg. Inmiddels is er contact opgenomen met de leverancier, maar wanneer de F35 goed verlicht wordt, is nu nog niet bekend.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... rs-F35.ece
- Bijlagen
-
- Foto Charel van Tendeloo
- f35_2212006h.jpg (21.57 KiB) 10803 keer bekeken
Re: Infrastructuur in Enschede
Panorama fietsbrug en verbrede Auke Vleerstraat
woensdag 07 december 2011 |
ENSCHEDE - Het eerste deel van de verdubbeling van de Auke Vleerstraat is afgerond. Tussen Afinkweg en de Twekkeler Es ligt nu een royale weg met vier rijstroken en twee parallelwegen. De kruispunten zijn opnieuw ontworpen, inclusief moderne verkeerslichten. Er is een kunstzinnige fietsbrug geplaats.
Verder is er een derde ontsluitingsweg aangelegd Elysium, naar de Grolsch Veste en go Planet. Na de feestelijke opening donderdag kan volgend jaar de verdubbeling van andere Auke Vleerdelen beginnen.
Over de fietsbrug is veel te doen geweest. Te stijl, te bochtig en met te lage leuningen. In onze krant van donderdag nemen we de proef op de som: de fietsbrug wordt bedwongen met bakfiets, gewone fiets, fiets met trapondersteuning en een sportief exemplaar.
Fotograaf Wouter Borre maakte een 360 graden opname van de fietsbrug en de vernieuwde Auke Vleesrtraat: zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... straat.ece
woensdag 07 december 2011 |
ENSCHEDE - Het eerste deel van de verdubbeling van de Auke Vleerstraat is afgerond. Tussen Afinkweg en de Twekkeler Es ligt nu een royale weg met vier rijstroken en twee parallelwegen. De kruispunten zijn opnieuw ontworpen, inclusief moderne verkeerslichten. Er is een kunstzinnige fietsbrug geplaats.
Verder is er een derde ontsluitingsweg aangelegd Elysium, naar de Grolsch Veste en go Planet. Na de feestelijke opening donderdag kan volgend jaar de verdubbeling van andere Auke Vleerdelen beginnen.
Over de fietsbrug is veel te doen geweest. Te stijl, te bochtig en met te lage leuningen. In onze krant van donderdag nemen we de proef op de som: de fietsbrug wordt bedwongen met bakfiets, gewone fiets, fiets met trapondersteuning en een sportief exemplaar.
Fotograaf Wouter Borre maakte een 360 graden opname van de fietsbrug en de vernieuwde Auke Vleesrtraat: zie: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... straat.ece
- Bijlagen
-
- foto Wouter Borre
- fietsbrug_guus_bmx_2221213h.jpg (16.91 KiB) 10762 keer bekeken
Re: Infrastructuur in Enschede
Grote borden moeten fietsers beschermen
vrijdag 23 december 2011 |
ENSCHEDE/BOEKELO - Twee grote en fel verlichte waarschuwingsborden. Die moeten voorlopig fietsers op de beruchte oversteek op de Windmolenweg beschermen.
De waarschuwingsborden staan sinds kort aan weerskanten van de veelbesproken oversteek, ter hoogte van de afslag Marssteden. De afdeling verkeer van de gemeente Enschede is daarmee gezwicht voor de vele kritiek op de gevaarlijke situaties waaraan overstekende fietsers sinds enkele weken worden blootgesteld.
Jeroen Verhaak, voorzitter van de Dorpsraad Boekelo, heeft de nieuwe borden nog niet gezien maar heeft er al wel mailtjes van diverse Boekeloërs over gekregen. „Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er content over ben. Al is het geen verrassing. We hebben diverse keren hierover bij de gemeente aan de bel getrokken.”
De veiligheid wordt volgens Jeroen Verhaak nog verder vergroot als in het voorjaar wordt begonnen met de aanleg van een middengeleider. „Die is ons ook toegezegd. We wachten het maar af. Verkeerslichten waren ons liever geweest. Desnoods eentje die alleen in de ochtenduren werkte. Maar dit lijkt een redelijke oplossing voor de onveilige situatie die na het aanleggen van deze fietsoversteek is ontstaan.”
De oversteek ligt pal tegen de T-kruising met de afslag Marssteden aan. Doordat hier veel verkeer afbuigt hebben fietsers die naar de noordkant moeten gaan onvoldoende zicht op het achterop komende verkeer. Bovendien wordt hen het zich op de auto’s ontnomen die uit de richting Boekelo komen. Dat komt door de lange bomenrij die pal tegen de weg staat. Op hun beurt klagen automobilisten dat ze door die bomen de fietsers niet zien.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... hermen.ece
vrijdag 23 december 2011 |
ENSCHEDE/BOEKELO - Twee grote en fel verlichte waarschuwingsborden. Die moeten voorlopig fietsers op de beruchte oversteek op de Windmolenweg beschermen.
De waarschuwingsborden staan sinds kort aan weerskanten van de veelbesproken oversteek, ter hoogte van de afslag Marssteden. De afdeling verkeer van de gemeente Enschede is daarmee gezwicht voor de vele kritiek op de gevaarlijke situaties waaraan overstekende fietsers sinds enkele weken worden blootgesteld.
Jeroen Verhaak, voorzitter van de Dorpsraad Boekelo, heeft de nieuwe borden nog niet gezien maar heeft er al wel mailtjes van diverse Boekeloërs over gekregen. „Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er content over ben. Al is het geen verrassing. We hebben diverse keren hierover bij de gemeente aan de bel getrokken.”
De veiligheid wordt volgens Jeroen Verhaak nog verder vergroot als in het voorjaar wordt begonnen met de aanleg van een middengeleider. „Die is ons ook toegezegd. We wachten het maar af. Verkeerslichten waren ons liever geweest. Desnoods eentje die alleen in de ochtenduren werkte. Maar dit lijkt een redelijke oplossing voor de onveilige situatie die na het aanleggen van deze fietsoversteek is ontstaan.”
De oversteek ligt pal tegen de T-kruising met de afslag Marssteden aan. Doordat hier veel verkeer afbuigt hebben fietsers die naar de noordkant moeten gaan onvoldoende zicht op het achterop komende verkeer. Bovendien wordt hen het zich op de auto’s ontnomen die uit de richting Boekelo komen. Dat komt door de lange bomenrij die pal tegen de weg staat. Op hun beurt klagen automobilisten dat ze door die bomen de fietsers niet zien.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... hermen.ece
Re: Infrastructuur in Enschede
Toplaag nieuwe fietsbrug laat los
vrijdag 06 januari 2012
ENSCHEDE - De nieuwe betonnen fietsbrug over de Auke Vleerstraat blijft de gemoederen bezighouden. Nu blijkt dat de dunne toplaag door nog onbekende oorzaak loslaat. Op diverse plekken op de oprit aan de Boekelose kant van het vorig najaar in gebruik genomen kunstwerk is het beton aan de oppervlakte gekomen.
De roodbruine epoxielaag bolt op en wordt door de fietsers, bromfietsers en scooterrijders vervolgens kapot gereden. Rond de kale plekken liggen overal kleine en grote brokstukken.
Verkeerskundige Kees Lems van de gemeente is inmiddels op de hoogte gesteld van het nieuwe euvel. „We hebben er al mailtjes over gekregen en zullen het stadsdeelbeheer in West er van op de hoogte stellen. Het punt is dat Peter Bult, de projectleider van de afdeling Stadsingenieurs Enschede, deze week vrij is. Die zal zich bij terugkomst over deze schade buigen. Het kan zijn dat de betonnen bovenkant te vochtig was toen die epoxielaag werd aangebracht. We zullen er nu als eerste voor zorgen dat de losse stukken worden verwijderd.”
Of er fietsers zijn die met lekke banden zijn geconfronteerd door de scherpe randen van de losgeraakte toplaag is niet bekend. Wel dat diverse mensen die gebruik maken van de brug via e-mail hebben geklaagd over de ontstane situatie.
Lems heeft ook positief nieuws: deze maand zal eindelijk de verlichting op de brug gaan branden. „Er waren problemen met het licht dat in de brugleuning is aangebracht. In eerste instantie is die installatie afgekeurd. Nu wordt er opnieuw naar gekeken. Dan kan de noodverlichting ook weg.”
Ook het grote slanke lichtpunt halverwege de betonnen fietsbrug functioneert nog niet. Lems legt uit dat er nog plexiglas moet worden aangebracht.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... at-los.ece
vrijdag 06 januari 2012
ENSCHEDE - De nieuwe betonnen fietsbrug over de Auke Vleerstraat blijft de gemoederen bezighouden. Nu blijkt dat de dunne toplaag door nog onbekende oorzaak loslaat. Op diverse plekken op de oprit aan de Boekelose kant van het vorig najaar in gebruik genomen kunstwerk is het beton aan de oppervlakte gekomen.
De roodbruine epoxielaag bolt op en wordt door de fietsers, bromfietsers en scooterrijders vervolgens kapot gereden. Rond de kale plekken liggen overal kleine en grote brokstukken.
Verkeerskundige Kees Lems van de gemeente is inmiddels op de hoogte gesteld van het nieuwe euvel. „We hebben er al mailtjes over gekregen en zullen het stadsdeelbeheer in West er van op de hoogte stellen. Het punt is dat Peter Bult, de projectleider van de afdeling Stadsingenieurs Enschede, deze week vrij is. Die zal zich bij terugkomst over deze schade buigen. Het kan zijn dat de betonnen bovenkant te vochtig was toen die epoxielaag werd aangebracht. We zullen er nu als eerste voor zorgen dat de losse stukken worden verwijderd.”
Of er fietsers zijn die met lekke banden zijn geconfronteerd door de scherpe randen van de losgeraakte toplaag is niet bekend. Wel dat diverse mensen die gebruik maken van de brug via e-mail hebben geklaagd over de ontstane situatie.
Lems heeft ook positief nieuws: deze maand zal eindelijk de verlichting op de brug gaan branden. „Er waren problemen met het licht dat in de brugleuning is aangebracht. In eerste instantie is die installatie afgekeurd. Nu wordt er opnieuw naar gekeken. Dan kan de noodverlichting ook weg.”
Ook het grote slanke lichtpunt halverwege de betonnen fietsbrug functioneert nog niet. Lems legt uit dat er nog plexiglas moet worden aangebracht.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... at-los.ece
- Bijlagen
-
- Foto: Anke Hemmer
- brug_2251032a.jpg (67.91 KiB) 10668 keer bekeken
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Ik hou het op trillingen van de brug dat de toplaag kapot gaat. Vooral het weer van de laatste tijd. Ben benieuwd naar de oorzaak.
Een goed begin heeft geen einde
- Vincent1971
- Member
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
- Locatie: Enschede
Re: Infrastructuur in Enschede
Ongevallen op 'nieuwe' Enschedesestraat
HENGELO Personenauto’s die inhalen over de busbaan en daarmee voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Bestuurders die veel te hard rijden. Andere automobilisten die levensgevaarlijke capriolen halen in een poging de drukte te omzeilen. En recent vier ongevallen, waarvan twee met letsel.
De herinrichting van de Enschedesestraat heeft niet goed uitgepakt. Zegt de familie Schipper van de gelijknamige kwekerij aan de Enschedestraat. De stille getuigen zijn nog te zien. Een lantaarnpaal die scheef staat omdat er een auto tegenaan gereden is, een zwaar beschadigde boom, kapot straatmeubilair op een vluchtheuvel en een kapot tuinhek op de hoek van de Enschedesestraat en de Pruisische Veldweg.
HENGELO Personenauto’s die inhalen over de busbaan en daarmee voor levensgevaarlijke situaties zorgen. Bestuurders die veel te hard rijden. Andere automobilisten die levensgevaarlijke capriolen halen in een poging de drukte te omzeilen. En recent vier ongevallen, waarvan twee met letsel.
De herinrichting van de Enschedesestraat heeft niet goed uitgepakt. Zegt de familie Schipper van de gelijknamige kwekerij aan de Enschedestraat. De stille getuigen zijn nog te zien. Een lantaarnpaal die scheef staat omdat er een auto tegenaan gereden is, een zwaar beschadigde boom, kapot straatmeubilair op een vluchtheuvel en een kapot tuinhek op de hoek van de Enschedesestraat en de Pruisische Veldweg.
Een goed begin heeft geen einde