Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Perceptor

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Perceptor »

Als het binnensingelgebied minder door autoverkeer gebruikt wordt, kunnen de stoplichten voor het overige verkeer vaker op groen. Dat is op zich niet zo'n gek idee. Maar of het netto wat oplevert? Geen idee.

Lees de tekst over de Groningse aanpak hier.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

scenario 5:
sloop vele gebouwen achter de v&d tot en met de haaksbergerstraat en maak de zuidlus veel ruimer. Gooi bijvoorbeeld het dish hotel tegen de vlakte.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Vincent1971 schreef:scenario 5:
sloop vele gebouwen achter de v&d tot en met de haaksbergerstraat en maak de zuidlus veel ruimer. Gooi bijvoorbeeld het dish hotel tegen de vlakte.
Oftewel: promoot het dwars door de stad rijden. Daar kan ik me niet echt in vinden :( Daardoor haal je veel verkeer van de singels af en creëer je nog meer drukte in het binnensingel gebied.

Ideaal zou mijn inziens een 2e ring zijn (Auke-Vleerstraat, Usselerrondweg, Broekheurne-ring - Zuid-Eschmarkerrondweg of A35/N35, Oostweg) 2x2 baans waar men 70 mag rijden. Hiermee ontlast je de singel van veel verkeer. Vervolgens het binnensingelgebied à la Groningen inrichten en volgens mij heb je dan bijna de perfecte stad gecreëerd :oops:
bthejay

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door bthejay »

Ik ben het eens met rr1991,

Voor de 2e singel is genoeg ruimte, het tracé ligt er al zo ongeveer en op sommige delen wordt al verbreed naar 2x2 (Auke Vleerstraat). De Broekheurne ring heeft zoveel ruimte dat er makkelijk 2x2 kan worden gemaakt, de aansluitende "rondwegen" kunnen met iets meer moeite, maar nog steeds redelijk gemakkelijk 2x2 gemaakt worden en aan de noord/ noordoost-zijde dient wat meer aangepast te worden om de 2e ring rond te maken. De aansluiting voor de Noorderval-Auke Vleerstraat kan in dit plan dan meteen worden meegenomen met het tracé langs de UT.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

De laatste opmerkingen over een 2e singel, 2e ring en 2x2 baans begrijp ik niet helemaal.

1) Door afslag Zuiderval en Enschede Oost naast de al langer bestaande Westerval vind ik het verkeer op de singel toch flink afgenomen de afgelopen 10 jaar.

2) Uitbreiding van het aantal wegen vergroot dan wel tijdelijk de capaciteit, Maar ook is al lang bekend dat door betere en uitgebreidere infrastructuur het autogebruik toeneemt. Na verloop van tijd is het positief effect weer teniet gedaan. Voorbeelden kunnen meer dan genoeg aangehaald worden van de grotere wereldsteden met intussen een 5e en 6e ringweg die allen op zijn minst 6-baans zijn. Is de file echter opelost? Er wordt alleen maar meer verkeer naar de stad gezogen met als uiteindelijk resultaat files tot 2 uur 's nachts.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Feit is dat de mobiliteit zal blijven stijgen, dus om uitbreidingen kunnen we niet heen. Een 2e ring zal de leefbaarheid van de stad en ook langs de singels veel goed doen. Wel kunnen we in het binnensingelgebied een voorbeeld nemen aan groningen, dat is de enige manier om de fiets en het ov écht te stimuleren.
Perceptor

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Perceptor »

Enschede heeft net als het stadion al een tweede ring in L-vorm, nu wordt het tijd om die ook uit te bouwen tot U-vorm!
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Perceptor schreef:Enschede heeft net als het stadion al een tweede ring in L-vorm, nu wordt het tijd om die ook uit te bouwen tot U-vorm!
Mits Twente goed blijft spelen. Stel FC Twente zit in de toekomst in de middenmoot. Wat dan?

Ik voor mij zou ook wel eens een goede aansluiting willen van de Oostweg op de N35 en niet zo als nu stoplichten. Zou ook wel mooi zijn als ze de Oostweg 2x2 maken en doortrekken naar bijvoorbeeld de Losserse straat ( i.p.v. de Noordesmarkerrondweg ).
Een goed begin heeft geen einde
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

rr1991 schreef:Feit is dat de mobiliteit zal blijven stijgen, dus om uitbreidingen kunnen we niet heen. Een 2e ring zal de leefbaarheid van de stad en ook langs de singels veel goed doen. Wel kunnen we in het binnensingelgebied een voorbeeld nemen aan groningen, dat is de enige manier om de fiets en het ov écht te stimuleren.

Dat zogenaamde feit ben ik nog helemaal niet zo zeker van. Afgezien dat verder dan 5 jaar vooruitkijken sowieso koffiedik kijken is, je weet nu eenmaal niet wat er in de toekomst zal gaan gebeuren kan ik wel een aantal argumenten bedenken waardoor de mobiliteit binnen 20 jaar wel eens zou kunnen afnemen.
Ten eerste zou het wel eens kunnen gebeuren dat we ons in de toekomst meer individueel door de lucht gaan reizen. Ook zou het zomaar kunnen dat door verdere digitalisering we steeds minder fysiek hoeven te reizen. Ook is de kans vrij groot dat na de vergrijzingsgolf (20 jaar) en een blijvend laag geboortecijfer (1,4 kinderen/gezin) de bevolking krimpt en dat zal het eerst gaan gebeuren in de provincies.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Rene schreef: Dat zogenaamde feit ben ik nog helemaal niet zo zeker van. Afgezien dat verder dan 5 jaar vooruitkijken sowieso koffiedik kijken is, je weet nu eenmaal niet wat er in de toekomst zal gaan gebeuren kan ik wel een aantal argumenten bedenken waardoor de mobiliteit binnen 20 jaar wel eens zou kunnen afnemen.
Ten eerste zou het wel eens kunnen gebeuren dat we ons in de toekomst meer individueel door de lucht gaan reizen. Ook zou het zomaar kunnen dat door verdere digitalisering we steeds minder fysiek hoeven te reizen. Ook is de kans vrij groot dat na de vergrijzingsgolf (20 jaar) en een blijvend laag geboortecijfer (1,4 kinderen/gezin) de bevolking krimpt en dat zal het eerst gaan gebeuren in de provincies.
??????
Afbeelding

De digitalisering heeft de afgelopen 15 jaar de trend van de stijgende mobiliteit niet kunnen doorbreken, ik zie niet in waarom dat nu wel zou gebeuren. Ten tweede zijn auto's steeds betaalbaarder en met de lage brandstofverbruiken van de moderne auto zie ik de mobiliteit de komende tijd nog echt niet dalen. Dit is ook juist het tijdperk van de oudere die mobiel blijft ipv. achter de geraniums blijft zitten.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Winus »

Echter door sneller wordende internetverbindingen is thuiswerken steeds beter mogelijk. De hele week thuiswerken is nogal saai, maar als niet iedereen meer om 9 uur op kantoor hoeft te zijn, heb je wel veel minder files.
de kloomp'maj anhoalen
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

rr1991 schreef:
Rene schreef: Dat zogenaamde feit ben ik nog helemaal niet zo zeker van. Afgezien dat verder dan 5 jaar vooruitkijken sowieso koffiedik kijken is, je weet nu eenmaal niet wat er in de toekomst zal gaan gebeuren kan ik wel een aantal argumenten bedenken waardoor de mobiliteit binnen 20 jaar wel eens zou kunnen afnemen.
Ten eerste zou het wel eens kunnen gebeuren dat we ons in de toekomst meer individueel door de lucht gaan reizen. Ook zou het zomaar kunnen dat door verdere digitalisering we steeds minder fysiek hoeven te reizen. Ook is de kans vrij groot dat na de vergrijzingsgolf (20 jaar) en een blijvend laag geboortecijfer (1,4 kinderen/gezin) de bevolking krimpt en dat zal het eerst gaan gebeuren in de provincies.
??????

De digitalisering heeft de afgelopen 15 jaar de trend van de stijgende mobiliteit niet kunnen doorbreken, ik zie niet in waarom dat nu wel zou gebeuren. Ten tweede zijn auto's steeds betaalbaarder en met de lage brandstofverbruiken van de moderne auto zie ik de mobiliteit de komende tijd nog echt niet dalen. Dit is ook juist het tijdperk van de oudere die mobiel blijft ipv. achter de geraniums blijft zitten.
Afgezien van alle speculaties over toekomstige mobiliteitstoename begrijp ik het nut niet van uitbreiding van een ringweg in de zuidwijken. Ontlasting van de singels zal dit niet opleveren. Het singelverkeer verplaatst zich van wijk naar wijk of anders richting snelweg.
Daarin heeft de Broekheurnering geen enkele functie. Ten tweede vind ik het ook een vreemd voorstel aangezien het een doorgaande weg midden door de twee grootste wijken van Enschede is. Ook de Zuid Esmarkerrondweg is een vreemd voorstel aangezien we ons hier aan de rand van een beschermd natuurgebied bevinden.

Je wilt dan ook nog eens aan de verkeerde kant van Enschede capaciteitsvergroting. Dit terwijl Enschede oost, west en zuid over een directe verbinding met de snelweg beschikken wat eigenlijk al een nieuwe ringweg is. Wil je dan werkelijk de singels ontlasten doe het dan aan de noordkant aangezien dit het enige deel van Enschede is dat nog geen directe verbinding met de snelweg heeft. Bewoners moeten hier dan ook via singel naar Enschede oost of west om een snelweg te bereiken.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

'Eenrichtingsverkeer op binnenring en snel een derde ring'

ENSCHEDE - Eenduidend zijn de tientallen meningen, voorkeuren en standpunten van wijkraden, organisaties en burgers niet. Integendeel. Wel lijkt er een voorkeur boven te komen drijven van éénrichtingsverkeer op de binnenring. Daarmee wordt de route direct om het centrum bedoeld waar onder meer de Molenstraat , Ripperdastraat en Zuidlus Mooienhof deel van uitmaken.De roep om een noordelijke ringweg is wel duidelijk hoorbaar.

Het is de uitkomst van de weg naar een verkeerscirculatieplan waar de gemeente nu twee maanden mee bezig is. Wijkraden, organisaties en burgers zijn op vele manieren uitgenodigd mee te praten en hun mening over het verkeer in de stad te geven. Er lagen drie praatscenario’s op tafel en in de loop van de inspraakronde zijn er drie alternatieven bijgekomen.

Scenario 2, de éénrichtingsroute, tegen de wijzers van de klok in, moet de binnenring ontlasten. Wijkraden en bewoners stellen wel voorwaarden bij die voorkeur. Telkens komt terug dat dan wel de derde ring om de stad moet worden voltooid. Zonder die maatregel worden de singels in met name het noordelijke deel van de stad onaanvaardbaar druk. Wijkraden ‘t Ribbelt, Noord en Lasonder/’t Zeggelt vinden de verkeersdruk met name in de spitsuren nu al onaanvaardbaar hoog op de Laaressingel en Lasondersingel. Ze vrezen ook dat bij geheel of gedeeltelijke afsluiting van de Molenstraat het autoverkeer massaal sluiproutes door de wijken gaat zoeken.

Bewoners van de Lasondersingel hebben zich al verenigd om te pleiten voor de derde ring. Die moet in ieder geval direct ten noorden van de stad de Oldenzaalsestraat verbinden via de Deurningerstraat met de Hengelosestraat. De groep is wel de enige die zich tegen het éénrichtingsplan keert en alleen de Molenstraat wil schrappen als verkeersader wanneer die noordelijke rondweg er ligt.

De woningcorporaties Domijn, Ons Huis en De Woonplaats geven de voorkeur wel aan scenario 2. Dat geldt ook voor het MST en ontwikkelaar van het terrein machinefabriek Sanders, Proper Stok. Onder voorwaarden kiezen ook de ondernemers van MKB en FCE voor dit scenario.

De twee andere scenario’s stuiten vaker op een onverbiddelijk ‘nee’. Daarbij gaat het om het knippen van de Molenstraat én de Zuidlus waardoor doorgaand verkeer onmogelijk wordt en het andere uiterste: alles laten zoals het nu is.

De aanleg van de derde ring en/of het opsplitsen van het binnensingelgebied in taartpunten met één ontsluitingsweg kenmerken de ingediende alternatieven. Die laatste optie, het Groningermodel genoemd, maakt sluipverkeer tussen de wijken onmogelijk.

De gemeenteraad beslist eind mei.
Bron: TCT
Het zou echt belachelijk zijn als de gemeente zo snel beslist over deze kwestie. Er zijn alleen vage plannen die niet goed zijn doorgerekend, hoe kun je dan in vredesnaam een beslissing maken? Er wordt op een veel te klein schaalniveau gekeken naar het VCP en ik krijg totaal niet het idee dat hier professionals over aan het denken zijn...
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Molenstraat eenrichtingsverkeer? Ze willen de druk op rotonde bij ITC nog verder verhogen?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Rene schreef:Molenstraat eenrichtingsverkeer? Ze willen de druk op rotonde bij ITC nog verder verhogen?
Zou het niet handiger zijn om de fietsers te verplaatsen naar de kloosterstraat bijvoorbeeld en de Molen straat te verbreden?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door rr1991 »

Vincent1971 schreef:Zou het niet handiger zijn om de fietsers te verplaatsen naar de kloosterstraat bijvoorbeeld en de Molen straat te verbreden?
Bedoel je de parallelweg aan de andere kant van het spoor? Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar hoe wil je dat inpassen met fietsers die van de visserijstraat en de nieuwe schoolweg komen? Er zit nog altijd een spoor tussen.
Ik vind wel dat ze de parallelweg duidelijker mogen neerzetten als handige fietsroute van oost naar west en andersom. Nu voelt het een beetje onwennig over die slechte klinkerweg, vage kruisingen en onder het muziekkwartier door, er wordt ook weinig gebruik van gemaakt.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

rr1991 schreef:
Vincent1971 schreef:Zou het niet handiger zijn om de fietsers te verplaatsen naar de kloosterstraat bijvoorbeeld en de Molen straat te verbreden?
Bedoel je de parallelweg aan de andere kant van het spoor? Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar hoe wil je dat inpassen met fietsers die van de visserijstraat en de nieuwe schoolweg komen? Er zit nog altijd een spoor tussen.
Ik vind wel dat ze de parallelweg duidelijker mogen neerzetten als handige fietsroute van oost naar west en andersom. Nu voelt het een beetje onwennig over die slechte klinkerweg, vage kruisingen en onder het muziekkwartier door, er wordt ook weinig gebruik van gemaakt.
Die bedoel ik en dan doortrekken tot de prinsestunnel ( via muziekkwartier en dan over dat vage watertafel gebeuren) bijvoorbeeld met een duidelijk aftakking langs het stadskantoor. Maak er een duidelijk aftakking ( brug ? ) van richting schoolweg. Maak er een duidelijk fiets- en wandelpad van waar je voorrang krijgt op het overige verkeer. Molenstraat een echte 'auto'straat maken.
Maar ach ik zie het wellicht te eenvoudig.
Een goed begin heeft geen einde
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Rene »

Vincent1971 schreef:
Rene schreef:Molenstraat eenrichtingsverkeer? Ze willen de druk op rotonde bij ITC nog verder verhogen?
Zou het niet handiger zijn om de fietsers te verplaatsen naar de kloosterstraat bijvoorbeeld en de Molen straat te verbreden?
Waarom wil je Molenstraat verbreden? Even verderop zit bij het stadskantoor een 30 km zone waar zo ongeveer continu een file staat bij stationsplein - Molenstraat en Deurningerstraat - Molenstraat omdat alle straten daar gelijkwaardige kruisingen zijn, een letterlijke flessenhals.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:Hier wat sprekende beelden van het knooppunt bij de UT waar het een en ander gaat veranderen.
Hier wat nieuw plaatjes, zoek de verschillen. :)
hengelosestraat ut.JPG
viaduct UT.JPG
Herschaalde kopie van IMG_0548.jpg
Herschaalde kopie van IMG_0553.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Rene schreef:
Vincent1971 schreef:
Rene schreef:Molenstraat eenrichtingsverkeer? Ze willen de druk op rotonde bij ITC nog verder verhogen?
Zou het niet handiger zijn om de fietsers te verplaatsen naar de kloosterstraat bijvoorbeeld en de Molen straat te verbreden?
Waarom wil je Molenstraat verbreden? Even verderop zit bij het stadskantoor een 30 km zone waar zo ongeveer continu een file staat bij stationsplein - Molenstraat en Deurningerstraat - Molenstraat omdat alle straten daar gelijkwaardige kruisingen zijn, een letterlijke flessenhals.
Verbreed je die ook en scheid je de fieters en voetvangers van de rest.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie