Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hans
Member
Member
Berichten: 2702
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#281 Bericht door hans » ma apr 11, 2022 6:27 pm

er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan , dus te weinig kan er niet zijn

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2228
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#282 Bericht door Hendrik » ma apr 11, 2022 8:26 pm

hans schreef:
ma apr 11, 2022 6:27 pm
er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan , dus te weinig kan er niet zijn
Hans, ze gaan nog veeeeel meer uitgeven. Het spoor naar Duitsland gaat ondergronds. Een studie, maar dat gaat vast wel door.
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member
Berichten: 2702
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#283 Bericht door hans » ma apr 11, 2022 9:11 pm

ik heb het stukje in de tubantia nu online gelezen, wij zijn eigenwijs....
wat een flapdrol.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3882
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Enschede

#284 Bericht door enschedeinansichten » ma apr 11, 2022 9:43 pm

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#285 Bericht door Koos » ma apr 11, 2022 10:34 pm

Hendrik schreef:
ma apr 11, 2022 8:26 pm
hans schreef:
ma apr 11, 2022 6:27 pm
er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan , dus te weinig kan er niet zijn
Hans, ze gaan nog veeeeel meer uitgeven. Het spoor naar Duitsland gaat ondergronds. Een studie, maar dat gaat vast wel door.
Het rapport over het spoor zou in oktober al gereed moeten zijn. Dat is wel heel snel. Meer een globale inventarisatie lijkt me. Maar als het door zou gaan lijkt me dat het nog minimaal 5 jaar gaat duren voordat het begint. Dat is wel een extra probleem: nu is er ruimte zat, straks niet meer als het Centrumplan voltooid is. Bouwen op een krappe locatie kan wel, maar dan gaat de prijs gewoon omhoog. Alsof je de studenten die nu na hun studie vrijwel allemaal vertrekken, met een ondergronds spoor opeens wel binnenboord houdt.

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#286 Bericht door Koos » wo apr 13, 2022 12:08 am

Volgens mijn goede bron is het onderzoek al af! :)

Wensenlijstje van de gemeente Enschede:
*Prinsessetunnel weg, trein in een tunnelbak eronder.
*Noordtoegang station realiseren
*Station aanpassen voor verdiept spoor
*Gelijkvloerse kruising naast het station weg
*Gelijkvloerse kruising thv Oldenzaalsestraat weg

Tussen deze locaties zit 750 meter, dan heb je nog een glooiend traject nodig van 10km omdat het anders nogal steil naar beneden gaat. Of een treinlift natuurlijk. Totale kosten €100 miljoen. Wat ik verwacht: er zal ook een goedkopere variant uitrollen waarin bijvoorbeeld alleen de Noordtoegang er komt + opfrisbeurt van het station. Gemeente kan van een succes spreken, aannemers blij, belastingbetaler ook blij dat er geen €100 miljoen uitgegeven wordt.

TA
Member
Member
Berichten: 757
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#287 Bericht door TA » wo apr 13, 2022 9:17 am

Hendrik schreef:
ma apr 11, 2022 8:26 pm
hans schreef:
ma apr 11, 2022 6:27 pm
er wordt met geld gesmeten alsof het niet op kan , dus te weinig kan er niet zijn
Hans, ze gaan nog veeeeel meer uitgeven. Het spoor naar Duitsland gaat ondergronds. Een studie, maar dat gaat vast wel door.
Maar dat zou dan wel weer een hele logische keuze zijn. Het deel vanaf de Oldenzaalsestraat ligt al verdiept. Vanaf daar tot het station ondergronds zou een geweldig plan zijn, want je wint er bovengronds zo ontzettend veel mee.

Highlander
Member
Member
Berichten: 532
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#288 Bericht door Highlander » wo apr 13, 2022 1:11 pm

Zou echt super zijn als dit doorgaat - en waarom ook niet, er moet toch al een klap uitgegeven worden en overhoop worden gegooid om dat stuk spoor te electrificeren, dan ook maar gelijk doorpakken. Kan ook de droom van de gemeente wat betreft het uitbreiden van het centrum naar de noordkant in principe doorgaan.

Als die plannen kloppen en doorgaan moeten we afscheid nemen van de ondergelopen Prinsessetunnel. Is toch een stukje nostalgie :)

TA
Member
Member
Berichten: 757
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#289 Bericht door TA » wo apr 13, 2022 1:43 pm

Highlander schreef:
wo apr 13, 2022 1:11 pm
Zou echt super zijn als dit doorgaat - en waarom ook niet, er moet toch al een klap uitgegeven worden en overhoop worden gegooid om dat stuk spoor te electrificeren, dan ook maar gelijk doorpakken. Kan ook de droom van de gemeente wat betreft het uitbreiden van het centrum naar de noordkant in principe doorgaan.

Als die plannen kloppen en doorgaan moeten we afscheid nemen van de ondergelopen Prinsessetunnel. Is toch een stukje nostalgie :)
Ik neem aan dat alleen de Duitse spoorkant en perron ondergronds wordt toch? Kan me niet voorstellen dat het hele verhoogde deel aan de westkant ook verdiept wordt.

hans
Member
Member
Berichten: 2702
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#290 Bericht door hans » wo apr 13, 2022 1:50 pm

de enige winst zit in de drie overgangen tussen het station en de oldenzaalsestraat, waar je toch al niet wilt zijn....
alles wat meer dan een ton kost is overbodig.

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#291 Bericht door Koos » wo apr 13, 2022 2:11 pm

TA schreef:
wo apr 13, 2022 1:43 pm
Kan me niet voorstellen dat het hele verhoogde deel aan de westkant ook verdiept wordt.
Dat is wel de hamvraag. Maar dan blijft de gemeente dromen of toch in de toekomst ook de westkant verdiept kan worden. Dat is wel nodig om een rechtstreekse verbinding van Zwolle naar Munster te realiseren. Maar daar is politiek gezien weinig belangstelling voor. Er wordt vooral gebruikt gemaakt van deze boemel door studenten en winkelend publiek. Zitten er ook forenzen in die trein? Als die al in de trein zitten, verwacht ik in die doelgroep weinig groei.

De trein Enschede – Münster is steeds populairder geworden. In 17 jaar tijd is het aantal dagelijkse reizigers gegroeid van 4.000 naar bijna 10.000 (pre-coronatijdperk). Toch is de toekomst van de trein niet verzekerd: de Duitse zijde van de lijn wordt waarschijnlijk geëlektrificeerd terwijl dit aan Nederlandse zijde nog niet geregeld is.
https://www.treinreiziger.nl/toekomst-t ... ar-zwolle/

https://www.gelderlander.nl/enschede/we ... ~aac1e46c/

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#292 Bericht door Koos » vr apr 15, 2022 3:14 pm

https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/ve ... ~aff681e4/

Sorry dat ik het zeg, maar het is wel weer een witte mannen parade op de foto. Uiteraard worden de eeuwige argumenten van stad en regio beter bereikbaar en economisch aantrekkelijker maken tot project Centrumkwadraat (talent/jongeren vasthouden in de stad) weer op tafel gegooid om nu een spoortunnel te bouwen, maar wellicht is die foto meer van invloed dan die tunnel. Het oogt gewoon niet zo modern in Twente.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3882
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Enschede

#293 Bericht door enschedeinansichten » vr apr 15, 2022 7:23 pm

Wat goed is komt bovendrijven :roll:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#294 Bericht door Koos » za apr 16, 2022 11:31 am

Jurgen van Houdt vond ik een prima indruk achterlaten bij het stadsdeel. Jeroen Diepemaat heb ik na een paar minuten afgezet, erg lage informatiedichtheid in zijn verhaal..

Sno2
Member
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 18, 2021 7:43 am

Re: Infrastructuur in Enschede

#295 Bericht door Sno2 » di mei 17, 2022 11:25 am

De Knalhutteweg gaat aangepakt worden. Geen verkeerde zaak lijkt me, want die wordt me te vaak als racebaan gebruikt. Ook het stuk van rotonde tot viaduct trouwens, maar wie weet komt dat hierna...

https://www.enschede.nl/werkzaamheden-knalhutteweg

hans
Member
Member
Berichten: 2702
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#296 Bericht door hans » di mei 17, 2022 8:24 pm

erg logisch allemaal , op een smalle weg rijdt je niet per definitie langzamer , je maakt het enkel onveiliger.

Koos
Member
Member
Berichten: 616
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#297 Bericht door Koos » vr dec 02, 2022 6:34 pm

Bovenleiding erbij, stootblokken weg

Onlangs hebben de provincie Overijssel, de Euregio een de Duitse spoororganisatie NWL een samenwerkingsovereenkomst getekend waarin de ontwikkeling van de spoorlijn Zwolle-Twente-Münster wordt geborgd. Daarvoor is minimaal elektrificatie van het traject Enschede-Gronau en het verwijderen van de stootblokken op het centraal station in Enschede nodig.

Zo simpel als deze werkzaamheden klinken, zijn ze niet. Het plaatsen van bovenleidingen wordt op een aantal plekken bemoeilijkt, omdat er te weinig ruimte is onder de spoorbruggen. Het gaat om twee bruggen langs de Oosterstraat, waar het spoortracé dus een stuk moet worden afgegraven. En het verwijderen van de stootblokken tussen perron 4a en 4b op Enschede Centraal, maakt een grensoverschrijdende intercity nog niet mogelijk. Er moet een spanningssluis worden aangelegd om de overgang van gelijkstroom (Nederland) naar wisselstroom (Duitsland) mogelijk te maken.
https://www.1twente.nl/artikel/2100362/ ... sprokkelen
en het verwijderen van de stootblokken op het centraal station in Enschede nodig
.
In dat geval gaat het ondertunnelen dus niet door lijkt me? Als je een doorgaande verbinding via Enschede wil realiseren, dan zal het blijven zoals het nu is, of ook de westzijde moet afgegraven worden.

Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 445
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Infrastructuur in Enschede

#298 Bericht door Daniela » ma dec 05, 2022 7:21 pm

Dan komen er 2 sporen naast elkaar of? Want 1 spoor werkt toch niet? Helemaal naar Zwolle en weer terug dan rijden er toch te weinig treinen op 1 traject?

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#299 Bericht door Vincent1971 » di dec 06, 2022 3:18 pm

Daniela schreef:
ma dec 05, 2022 7:21 pm
Dan komen er 2 sporen naast elkaar of? Want 1 spoor werkt toch niet? Helemaal naar Zwolle en weer terug dan rijden er toch te weinig treinen op 1 traject?
Denk uiteindelijk wordt het spoor verdubbeld tussen Rijssen en Zwolle. Echter gaat helaas stapsgewijs. Net als het traject Enschede<>Münster. Als ze gelijk toen hadden doorgepakt ( spoor verdubbeling en elektrificatie ) had je een zeer internationale verbinding gehad. Maar goed zie b.v. de N35, N18 als een goed voorbeeld...
Een goed begin heeft geen einde

Plaats reactie