Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14541
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#641 Bericht door Arie » do jul 11, 2019 7:23 pm

Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting
Gepubliceerd: Donderdag 11 juli 2019

Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting
Openbare verlichting wordt te duur. Door stijgende energiekosten dreigt een tekort van jaarlijks 50 mille om de 33.000 lantaarnpalen in Enschede te laten branden. Dat geld moet uit andere potjes komen en dat is voor een gemeente die al fors moet bezuinigen geen sinecure.

De gemeenteraad laat het college onderzoeken of het tekort kan worden teruggedrongen als de stad niet langer het product (armaturen en ledlampen) afneemt, maar straatverlichting als dienst inkoopt. De methode wordt Light As A Service genoemd. Het idee komt uit de koker van de VVD.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/enschede-ond ... em?1137812
Bijlagen
Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting.jpg
Enschede onderzoekt mogelijke bezuiniging op straatverlichting.jpg (25.37 KiB) 471 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#642 Bericht door hans » do jul 11, 2019 10:37 pm

veel minder stroom verbruiken vanwege led verlichting , dalende stroomprijzen , en dan nog bezuinigen moeten?
soll einer die welt verstehen...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14541
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#643 Bericht door Arie » do jul 18, 2019 5:02 pm

Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer
Gepubliceerd: Donderdag 18 juli 2019 14:28

Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer
Met de auto via de Auke Vleerstraat het Twentekanaal over is de komende twee weken niet mogelijk. De Lonnekerbrug is tot en met vrijdag 2 augustus volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Fietsers houden via een zijde doorgang over de brug, maar motorvoertuigen worden via de Kanaalstraat en Hendrik ter Kuilestraat omgeleid. De werkzaamheden duren tot en met 30 augustus. Vanaf 2 augustus is de Lonnekerbrug alleen geopend voor verkeer dat in de richting van de Universiteit Twente rijdt. Het verkeer dat in zuidelijke richting rijdt, wordt dan nog altijd omgeleid.
bron: http://enschede.1twente.nl/lonnekerbrug ... em?1138419
Bijlagen
Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer.jpg
Lonnekerbrug in Enschede volledig afgesloten voor verkeer.jpg (44.73 KiB) 377 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1285
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#644 Bericht door Twekkelerveld » do jul 18, 2019 7:55 pm

Tuurlijk. Nog meer wegafsluitingen. :cry:

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14541
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#645 Bericht door Arie » wo aug 07, 2019 11:30 am

Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele binnensingelgebied
Gepubliceerd: Woensdag 07 augustus 2019 10:12

Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km/u in het hele binnensingelgebied
Autorijden in het centrum van Enschede wordt zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt. Op wat invalswegen na gaat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur.

Het verkeersbeleid van Enschede focust zich de komende jaren vooral op de fietser. En dat betekent vanzelfsprekend dat de automobilist een wat minder hoge prioriteit krijgt. De gemeente wil zich wat gemotoriseerd verkeer betreft vooral op de doorstroming op de singels en de invalswegen richten. Door bij maatregelen in het verkeer vooral voor het gemak van de fietser te kiezen, hoopt de gemeente inwoners vaker te verleiden om de tweewieler te pakken voor ritten in en rondom de stad. Dat moet leiden tot 10 procent minder autoritten in heel Enschede en zelfs 15 procent minder autoritten in het binnensingelgebied.

Zichtbaar
De plannen van de gemeente worden geschetst in de zogeheten mobiliteitsvisie. Hoewel die visie pas na het zomerreces door de gemeenteraad wordt besproken, zijn de eerste uitvloeiselen al zichtbaar aan de Molenstraat. Deze weg wordt nu nog veel gebruikt door automobilisten die van oost naar west of andersom de stad willen doorkruisen, maar is tegelijkertijd een veelgebruikte fiets- en voetgangersroute richting de binnenstad. Gemotoriseerd kan volgens de gemeente ook gebruikmaken van de Boddenkampsingel, Lasondersingel en Laaressingel, dus moet het gebruik van de Raiffeisenstraat voor automobilisten onaantrekkelijker worden gemaakt.

Het kruispunt tussen de Hengelosestraat en Raiffeisenstraat is daarom al zodanig ingericht dat gemotoriseerd verkeer vanuit de richting van de Prinsessetunnel straks optisch wordt ‘gedwongen’ om de doorgaande route over een geasfalteerde Raiffeisenstraat te kiezen, in plaats van de route langs het stadskantoor.

Barricades
Ook de Molenstraat ontkomt niet aan maatregelen. Uit het niets stonden er twee weken geleden meerdere kunststof barricades op de straat. Deze tijdelijke wegversmallingen moeten de snelheid uit het verkeer halen, omdat verkeer uit beide richtingen elkaar niet gelijktijdig kan passeren. Ter hoogte van de kruispunten met de Benninkburg en de (Korte) Hengelosestraat mocht al niet harder dan 30 kilometer per uur worden gereden. Die maximumsnelheid geldt nu ook voor de rest van de Molenstraat. Nog aan te brengen nieuwe belijning moet de Molenstraat bovendien optisch versmallen.

De gemeente denkt dat het niet voldoende zal zijn om de maximumsnelheid alleen met borden aan te geven. In het verlengde van de Molenstraat is de Hengelosestraat tot aan het vernieuwde kruispunt met de Raiffeisenstraat aangewezen als 30 kilometerzone, en ook hier is gekozen voor een tijdelijke wegversmalling met barricades.

De verkeersadviseur van de politie Oost-Nederland heeft ingestemd met de verkeersmaatregelen, onder de voorwaarde dat de gemeente haast maakt met een reconstructie van de Molenstraat en de Hengelosestraat. Dat zou dan binnen anderhalf jaar tijd moeten gebeuren. De Molenstraat staat bij de gemeente overigens op de nominatie om als zogeheten fietsstraat te worden ingericht.

Voorbode
Het aanpassen van de maximumsnelheid aan de Molenstraat is een voorbode voor nieuwe maatregelen. In de mobiliteitsvisie uit de gemeente de wens dat in het hele binnensingelgebied een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gaat gelden, met bijbehorend wegprofiel. Uitzonderingen zijn de doorgaande routes naar de ingangen van de parkeergarages: de Boulevard 1945, Oldenzaalsestaat, Kuipersdijk en Mooienhof aan de oostelijke kant van het centrum en de Haaksbergerstraat, Ripperdastraat, Hengelosestraat en Raiffeisenstraat/Deurningerstraat aan de westelijke kant. Deze doorgaande routes worden ingericht als een 40 kilometerzone.

Aantrekkelijk
Met de maatregelen wil de gemeente het centrum van Enschede slechts aantrekkelijk houden voor bestemmingsverkeer en voor fietsers en voetgangers. De singels, die overal worden voorzien van groene en brede middenbermen, worden nog meer dan nu aangewezen als doorgaande routes. Dit betekent wel iets voor de verkeersdruk op met name de noordelijke singels. Een onderzoek naar maatregelen om de doorstroming op de singels te verbeteren staat daarom hoog op de mobiliteitsagenda. Het probleem is, net als met de aanleg van de ontbrekende trajecten van de fietssnelweg F35, dat de gemeente de komende jaren weinig tot geen geld heeft voor grote verkeersprojecten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen
bron: http://enschede.1twente.nl/enschede-wil ... em?1140009
Bijlagen
Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km per uur in het hele binnensingelgebied.jpg
Enschede wil een maximumsnelheid van 30 km per uur in het hele binnensingelgebied.jpg (67.35 KiB) 247 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1285
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#646 Bericht door Twekkelerveld » wo aug 07, 2019 6:47 pm

Ik vind het prima, als ze de singels dan maar in 2x2 rijstroken uitvoeren.

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2244
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#647 Bericht door Hendrik » wo aug 07, 2019 7:44 pm

Zucht, en de singels aub zo laten. het .geen racebaan te worden
Wat sas as dós was kaans.

hans
Member
Member
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#648 Bericht door hans » wo aug 07, 2019 9:55 pm

het automobilistje pesten wordt op een hoger plan getild. eerst maar eens de parkeerkelder onder het gemeentekantoor afsluiten en de amtenaren er zo toe verleiden de fiets te nemen , goed voorbeeld en zo...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14541
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#649 Bericht door Arie » wo aug 14, 2019 7:30 pm

Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden
Gepubliceerd: Woensdag 14 augustus 2019 15:14

Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden
De Roessinghbleekweg gaat als het aan de gemeente Enschede ligt op termijn op de schop. De veelgebruikte sluiproute tussen de invalswegen Deurningerstraat en Hengelosestraat is wijkbewoners en de gemeente zelf al jaren een doorn in het oog.

Veel automobilisten die van het Kennispark naar Enschede-Noord of vice versa rijden, gebruiken de Roessinghbleekweg om de drukke Boddenkampsingel te vermijden. Met als gevolg dat het op de route langs revalidatiecentrum Roessingh en in de woonwijk Bolhaar een drukte van belang is en er niet zelden harder wordt gereden dan de maximaal toegestane 30 kilometer per uur.

Ongewenste sluipverkeer
Al jaren dubt de gemeente over een oplossing voor het ongewenste sluipverkeer. Lang is gedacht dat de Noordelijke Onsluitingsweg Enschede Kennispark (NOEK) tussen UT en de luchthaven zou worden aangelegd. Dat zou de verkeersdruk in Enschede-Noord moeten doen afnemen, maar bij de totstandkoming van het coalitieakkoord is ook het plan voor de ‘Noorderval’ vorig jaar geschrapt.

Maatregelen
In de nieuwe verkeersplannen wordt dilemma ook benoemd. De gemeente denkt aan een aantal maatregelen, waaronder het stimuleren en aantrekkelijker maken van fietsverkeer tussen het Kennispark en de noordwijken. Ook wordt gedacht aan een nieuwe verkeersveilige en fietsvriendelijke inrichting van de Roessinghbleekweg (zie impressieschets), Mozartlaan en Beethovenlaan.

De gemeente hoopt, net als bij de herinrichting van de Molenstraat, dat automobilisten de singels verkiezen. De kruispunten aan de Boddenkampsingel en Deurningerstraat moeten daarvoor worden verbeterd. En ook de Horstlindelaan krijgt in de toekomst bij voldoende budget mogelijk een opwaardering.
bron: http://enschede.1twente.nl/sluiproute-d ... em?1140542
Bijlagen
Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden.jpg
Sluiproute door noordelijke wijken in Enschede moet veiliger worden.jpg (34.57 KiB) 181 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#650 Bericht door hans » wo aug 14, 2019 7:46 pm

Wat een lulverhaal weer , als je daar 30 kmh haalt kun je je aan verstappen gaan meten.
Er bestaat geen sluipverkeer.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14541
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#651 Bericht door Arie » za aug 17, 2019 11:17 am

N35: volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans
Gepubliceerd: Vrijdag 16 augustus 2019 15:29

N35: volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans
Een ontsluitingsweg tussen Zuid- en Oost-Enschede komt weer in de verkeersplannen voor. Al heeft de komst van zo’n weg, noem het de Oosterval, nog een lange weg te gaan.

Een ongelijkvloerse kruising N35/Oostweg vraagt om een gigantische investering. De gemeente wil daarom in het kader van betere verbindingen met Duitsland via de N35, gaan lobbyen voor subsidies.

Omrijden
Wie in Glanerbrug moet zijn, doet er soms verstandig aan op de N35 door te rijden tot de Amtsvennweg, de eerste afslag in Gronau. Of, in het geval van lokaal verkeer, binnendoor te rijden via de bekende sluiproute over de Schukkinkweg en de Kersdijk.

Dat heeft alles te maken met de huidige verbindingen met het grensdorp. Automobilisten op de N35 worden via de Oostweg (afslag Enschede-Oost) naar Glanerbrug geleid en staan onderweg regelmatig in de file voor de rode verkeerslichten.

Doortrekken tot Broekheurne-Ring
De gemeente Enschede heeft in de nieuwe verkeersplannen de wens uitgesproken om de ontsluiting van Enschede-Oost te verbeteren. Er wordt een onderzoek gedaan naar een volwaardige ongelijkvloerse kruising tussen de N35 en de Oostweg. Daarin wordt een betere verbinding met Glanerbrug meegenomen.

Ook een aansluiting (en opwaardering) van de Zuid Esmarkerrondweg op de N35 wordt meegenomen. Vanaf de Broekheurne-Ring tot aan de Euregioweg zou een nieuwe ontsluitingsweg voor Oost- en Zuid-Enschede kunnen ontstaan. Het plan is overigens niet nieuw. Al in 2009 kwam een opwaardering van de Oostweg op de tekentafel. Sindsdien is er niets meer van vernomen.
bron: http://enschede.1twente.nl/n35-volwaard ... em?1140715
Bijlagen
Oostweg kruising N35 volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans 16-8-2019.jpg
Oostweg kruising N35 volwaardige afslag Glanerbrug krijgt tweede kans 16-8-2019.jpg (31.59 KiB) 150 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie