Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Infrastructuur in Enschede

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#621 Bericht door hans » do nov 01, 2018 2:17 pm

nog niet zo heel lang geleden lag het daar ook al eens helemaal open , de planning is niet echt optimaal

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 912
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#622 Bericht door TA » ma nov 05, 2018 12:58 pm

Volgens mij zou het werk ook al eerder aanvangen. Het wordt wel een jaar lang chaos, dat is nu al wel aan te voelen. Enschede is qua verkeer een ramp in (stad in en uit) en met het wegvallen van de Oldenzaalsestraat wordt het nog veel erger.
Ben wel erg benieuwd hoe het gaat worden. Kan er alleen maar beter van worden, want nu is het toch met recht 1 van de lelijkste stukken van Enschede

Highlander
Member
Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#623 Bericht door Highlander » di nov 06, 2018 9:50 am

Er staat weer een artikel vandaag in de papieren Tubantia, zal later wel online verschijnen. Ze gaan het in fases doen: eerst worden alle bestaande leidingen verlegd (zijn ze nu al mee begonnen, bij de Albert Heijn), dan de nieuwe rioolbuizen (kunnen 3,5 miljoen liter opvangen), dan de warmwaterbanen voor de stadsverwarming, de Wadi's (ook nog eens goed voor 3,5 miljoen liter voor noodsituaties/hoosbuien), en dan uiteindelijk de bestrating. De fietspaden verdwijnen. Het wordt wel echt mooi, vermoed ik. Veel groen.

De gemeente geeft zelf ook aan dat al het werk nogal een logistieke uitdaging is. Volgend jaar niet alleen de Oldenzaalsestraat, maar ook de rotonde Haaksbergerstraat/Ripperdastraat, en herinrichting van de Raiffeissenstraat. "Het verkeer wordt via de singels omgeleid". Tsja daar is het ook zo rustig he nu, in de spits..

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#624 Bericht door hans » di nov 06, 2018 11:07 am

De fietspaden verdwijnen...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14074
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#625 Bericht door Arie » di nov 06, 2018 11:47 am

hans schreef:
di nov 06, 2018 11:07 am
De fietspaden verdwijnen...
Het resultaat eind 2019 is een heringerichte invalsweg van de binnenstad, met een groenstrook. De vrijliggende fietspaden hebben dan plaatsgemaakt voor fietsstroken op de rijbaan. zie: http://enschede.1twente.nl/video-oldenz ... em?1107438
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#626 Bericht door hans » di nov 06, 2018 12:28 pm

Wat een waanzin weer , en likkebaardende stedebouwkundigen.
Wat is er gebeurd met gezond verstand...

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14074
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#627 Bericht door Arie » di nov 06, 2018 2:00 pm

hans schreef:
di nov 06, 2018 12:28 pm
Wat een waanzin weer , en likkebaardende stedebouwkundigen.
Wat is er gebeurd met gezond verstand...
Ik ben het met je eens Hans. Ik vond die vrijliggende fietspaden wel veiliger. Enschede wil nog wel fietsstad worden.
De stadsfotograaf zonder grenzen

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#628 Bericht door hans » di nov 06, 2018 2:26 pm

veel prettiger en veiliger op de fiets met gescheiden verkeersstromen.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#629 Bericht door Vincent1971 » di nov 06, 2018 4:38 pm

Doet me sterk denken aan de Woonboulevard ( Gronausestraat ) te Glanerbrug. Daar zijn de gescheiden fietspaden ook verdwenen met alle ellende van dien.
Een goed begin heeft geen einde

Highlander
Member
Member
Berichten: 623
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#630 Bericht door Highlander » wo nov 07, 2018 9:20 am

hans schreef:
di nov 06, 2018 12:28 pm
Wat een waanzin weer , en likkebaardende stedebouwkundigen.
Wat is er gebeurd met gezond verstand...
Je bent ook een onmeunige drama queen jij :lol:

Er moet er gewoon wat aan het riool gebeuren daar: het is het laagste deel van het centrum en is regelmatig overstroomd de afgelopen jaren. Gezien de klimaatverandering gaat dat er niet beter op worden. Dus dat ze er wat aan doen getuigt wel degelijk van gezond verstand.

En als je het toch moet aanpakken, waarom dan geen ambitieus plan? De Oldenzaalsestraat is nu spuuglelijk. Ze proberen het mooier te maken. Niks mis mee.

Het enige wat ik niet snap is dat ze het werk niet beter verspreiden. Waarom in 1 jaar op 3 verschillende plekken toegangswegen naar het centrum aanpakken?

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#631 Bericht door hans » wo nov 07, 2018 12:04 pm

het is spuuglelijk om dat ze alle bomen hebben omgekapt... :-)

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1227
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#632 Bericht door Twekkelerveld » za feb 09, 2019 6:39 pm

Eerst de lasten, dan de lusten: Enschede verbetert bereikbaarheid
ENSCHEDE - De komende twee jaar staat er veel te gebeuren op gebied van wegwerkzaamheden in Enschede. Inwoners en bezoekers van de stad gaan eerst de lasten ervaren, maar mogen daarna de lusten koesteren.

Erwin Waanders 09-02-19, 07:47 Laatste update: 11:46
Peter Bult, bereikbaarheidscoördinator van de gemeente Enschede en zijn collega verkeerskundige Christian ter Braack, die de Enschedese singels en alles wat daarbinnen ligt tot zijn werkgebied mag rekenen, hebben met hun teams het spreekwoordelijke ei gelegd. Er is gekeken naar de ingewikkelde puzzel om Enschede bereikbaar te houden tijdens de vele werkzaamheden die de komende twee jaar gaan plaatsvinden.

Momenteel is de Oldenzaalsestraat aan de beurt. De werkzaamheden gaan het hele jaar duren in fases. Tussen de spoorlijn en de Boulevard 1945 wordt een nieuw en innovatief waterbergingsriool en een groenstrook met wadi’s aangelegd om water beter af te voeren. Dit maakt de straat niet alleen klimaatbestendig, maar ook aantrekkelijker.

Rotonde en Van Heekgarage
Een van de grotere ingrepen is het verdwijnen van de rotonde bij de ITC-toren. „De doorstroming van het verkeer wordt daar verbeterd door de aanleg van een regulier kruispunt met verkeersregelinstallatie. De busbaan zal verplaatst worden naar een middenligging. Het verkeer heeft tijdens de reconstructie via een bypass nog een verbinding met de westelijke ingang van de Van Heekgarage. De toegang naar de parkeergarage wordt ondergronds verlengd tot aan de rand van de huidige rotonde. Hiermee wordt ruimte gemaakt voor de nieuwe bebouwing en inrichting van de Kop van de Boulevard. „De route naar het Koningsplein is daarna niet meer beschikbaar. Doorgaand verkeer door de Beltstraat is dan niet mogelijk.

Ook de wegen richting het station, de Prinsessetunnel en de rotonde aan de Zuiderval worden aangepakt”, zegt Ter Braack. „Dit gedeelte wordt bovengronds nieuw ingericht. De dubbele busbaan aan de oostzijde wordt vervangen door een enkele busbaan tussen de beide rijbanen in. Deze situatie is vergelijkbaar met de Gronausestraat. De rotonde bij de Zuiderval wordt ook vervangen door een nieuw kruispunt met een verkeersregelinstallatie.”

De huidige planning gaat uit van uitvoering in 2020 na de aanleg van de Ruyterlaan/Ripperdastraat. „De hoogste prioriteit heeft de openbare ruimte aan de Ripperdastraat en De Ruyterlaan tot aan de Prinsessetunnel. Die werkzaamheden staan op de planning vanaf het tweede tot en met het vierde kwartaal van dit jaar. De straat wordt heringericht. De middengeleider verdwijnt en er komt een groot plein ter hoogte van de scholen. De weg wordt voorzien van bomen en een nieuw schoonwaterriool. De uitvoering is gepland van april 2019 tot en met oktober 2019, maar dat is afhankelijk van de werkzaamheden van de nutsbedrijven. Wij gaan binnenkort een informatieavond voor omwonenden houden, maar de exacte datum is nog niet bekend”, aldus Bult.

Raifeisenstraat
Tegelijkertijd gaan ook de werkzaamheden in de Raiffeisenstraat van start. „En die vallen samen met de werkzaamheden die door de provincie worden uitgevoerd aan de Vliegveldstraat N737. Dat zal vanaf april tot en met oktober gaan duren. De Raiffeisenstraat wordt ingericht als doorgaande route voor het gemotoriseerde tussen de Deurningerstraat naar de Hengelosestraat. De rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer wordt aan de westzijde aangelegd. „Voor het fietsverkeer wordt een tweezijdig fietspad aangelegd aan de oostzijde. Deze krijgt een rechtstreekse verbinding met de fietsstraat Brandweerstraat aan de zuidzijde en de fietsstraat Lasonderstraat aan de noordzijde en vormt daarmee een belangrijke schakel in het F35 tracé. De aansluiting Raiffeisenstraat op de Deurningerstraat wordt aangepast en voorzien van een rotonde”, zegt Ter Braack.

Van Lochemstraat
Vanaf de Oldenzaalsestraat tot en met de Stadsgravenstraat moet de riolering vervangen worden in de Van Lochemstraat. In het Stadserf worden alle parkeerplaatsen verwijderd en wordt het gebied ingericht als stadserf. Gedeeltelijk wordt dit gecombineerd met de aanleg van de Warmtebaan fase 2 en het vervangen van de bollards door een camerasysteem bij de ingang van het Stadserf. De uitvoering geschied in fasen in 2019.

Mooiere stad
In kwartaal 3 en 4 en in 2020 staat nog een aantal ingrijpende werkzaamheden op de rol, zoals de Boddenkampsingel, Hermandad, Ruyterlaan fase 2, Hoge Bothofstraat, Kottendijk en Haaksbergerstraat Bult en Ter Braack kijken al vooruit samen met aannemers en de provincie hoe dat allemaal letterlijk in goede banen te leiden. „Onze singels zijn en blijven de levensader van de stad en we gaan proberen het verkeer zoveel mogelijk via de singels de stad in en uit te krijgen. Daarbij willen we voorkomen dat er allerlei kruip door en sluip door routes gaan ontstaan die voor overlast zorgen bij bewoners van straten die normaal verkeersluw zijn. Maar we moeten met elkaar eerst door de zure appel heen om daarna te genieten van een mooiere stad”, zeggen Ter Braack en Bult.

Bron: Tubantia

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#633 Bericht door hans » za feb 09, 2019 6:52 pm

als de singels de levensader zijn , is de stad al dood...

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1227
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#634 Bericht door Twekkelerveld » za feb 09, 2019 6:59 pm

Ja, precies. Daar komt bij dat je de Singels wel 2x2 rijstroken mag gaan uitvoeren zo langzamerhand.

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#635 Bericht door hans » za feb 09, 2019 7:03 pm

o nee , dat kan niet. de automobilist moet eerst uit zijn burgerkooi gepest worden....

Boriq
Member
Member
Berichten: 40
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#636 Bericht door Boriq » wo mei 29, 2019 10:04 am

Vanaf volgende week maandag gaat het gebeuren in het centrum. Vanaf 3 juni (t/m eind juli) gaat de kruising Hengelosestraat/Raffeisenstraat op de schop ten bate van de fietsstraat/snelweg.

Daarnaast gaat vanaf diezelfde datum (voor de termijn van 1 jaar) ook de rotonde bij het Dishhotel (Ripperdastraat/Haaksbergerstraat/Boulevard) op de schop ten behoeve van de Kop.
Over die laatste is hier meer te vinden: https://www.enschede.nl/centrum/plannen ... ontwikkelt
Opvallend is dat verkeer vanaf de parkweg richting de zuidmolen/centrum via de M.H. Tromplaan moet, daarvoor moet eerst t.h.v. Saxion de middenberm nog open worden gebroken als ik mij niet vergis. Wordt dan een hele drukke straat met alle leveranciers voor het centrum, bussen, fietsers en studenten van Saxion/ROC

Gebruikersavatar
Gerard
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma okt 22, 2012 5:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#637 Bericht door Gerard » wo mei 29, 2019 3:54 pm

Dat gaat leuk worden rond het centrum met de Oldenzaalsestraat afgesloten tegelijk met de Haaksbergerstraat en de Deurningerstraat/Hengelosestraat/Raffeisenstraat.
De rest van het jaar een haast onbereikbaar centrum

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14074
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Infrastructuur in Enschede

#638 Bericht door Arie » do mei 30, 2019 11:16 pm

Op drie plaatsen de schop in de grond: pak wat vaker de fiets!

29 mei 2019
Enschede timmert volop aan de weg. De schop gaat volgende week op verschillende plekken in de grond.

In overleg met alle betrokkenen starten vanaf 3 juni twee gemeentelijke projecten: De Kop (van de Boulevard 1945) en de Raiffeisenstraat en vanaf 11 juni start de Provincie met de Weerseloseweg.

Via de singels blijft het centrum vlot bereikbaar
Uiteraard zijn er goede omleidingsroutes en blijven het centrum en de parkeergarages vlot bereikbaar via de singels. Binnen Enschede wordt mensen aangeraden om de fiets te pakken, het snelste vervoermiddel binnen de stadsgrenzen.

Voordelen in dit seizoen
Waarom kiest Enschede ervoor om die projecten tegelijk te doen? Wethouder Jurgen van Houdt: “Uitvoering rondom de zomermaanden heeft een aantal voordelen. Door de betere weersomstandigheden kunnen we makkelijker doorwerken en indien nodig kunnen er langere dagen bij daglicht worden gemaakt. Daarnaast maken verkeersdeelnemers rond de zomerperiode nog meer gebruik van de fiets, dit alles verkleint de overlast. Als Rome in één dag was gebouwd, hadden we zeker die aannemer ingehuurd, maar we doen het uiteindelijk voor de gebruikers: we maken de wegen mooier en veiliger.”

De belangrijkste wegwerkzaamheden de komende maanden
Raiffeisenstraat/F35 – vanaf 3 juni tot eind oktober, gefaseerd vanaf de kruising Hengelosestraat en kruising Deurningerstraat.
Start aanleg De Kop: de Ripperdastraat, rotonde Dish-Hotel, gedeelte Haaksbergerstraat en gedeelte Nijverheidsstraat – vanaf 3 juni tot eind 2019. De ingang van de Van Heekgarage blijft vanaf de Zuidervalzijde wel toegankelijk.
Oldenzaalsestraat – tussen de spoorlijn en Boulevard 1945 tot eind 2019.
N737 Weerseloseweg-Vliegveldweg 11 juni – tot eind september, door de Provincie Overijssel
bron: https://www.enschede.nl/nieuws/op-drie- ... de-fiets-0
De stadsfotograaf zonder grenzen

Boriq
Member
Member
Berichten: 40
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#639 Bericht door Boriq » vr mei 31, 2019 7:03 pm

Dit is de situatie aan de Ruyterlaan/M.H. Tromplaan. In principe zou er natuurlijk weinig kruisend verkeer moeten zijn omdat de Ripperdastraat af is gesloten, maar ik ben benieuwd naar de drukte die het op zal leveren. Rondom het politiebureau en de Zuidmolen is er ook al flink gegraven en gekapt, alles in voorbereiding op de werkzaamheden vanaf maandag.

Afbeelding

hans
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Infrastructuur in Enschede

#640 Bericht door hans » vr mei 31, 2019 7:51 pm

lang leve de chaos !

Plaats reactie