Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

snelheidscontroles van deinselaan

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
René Roling
Member
Member

snelheidscontroles van deinselaan

Bericht door René Roling » ma sep 18, 2006 6:43 pm

I.v.m. mijn werk als hondenuitlaatservice rij ik dagelijks zo,n 3 tot 4 uur door Enschede, omdat ik honden vervoer doe ik het rustig aan, ik wil mijzelf dan ook als een redelijk veilig chauffeur betrachten.
De bekeuringen die ik heel af en toe krijg betreffen vaak snelheidsovertredingen van 5 tot 6 km te hard (op wegen die eruit zien alsof je er 80 mag) of het niet dragen van een gordel ( bij steeds in en uit stappen vergeet je zo'n ding wel eens )
Maar eerlijk is eerlijk ik had ze kunnen voorkomen, daar klaag ik niet over.
De snelheidscontroles aan de van Deinselaan zijn echter het toppunt, het laatste gedeelte tot aan de Heutinkstraat is een 30 km zone, een klein groepje buurtbewoners is in actie gekomen tegen diverse snelheidsduivels die met zeer hoge snelheden door deze straat scheurden, terecht zou ik zeggen.
De gemeente en de politie hebben hierop een maand lang controles gehouden waarbij iedereen die harder reed dan 30 km op de bon werd geslingerd, waarbij bijna alle bestuurders de pineut waren.
Het is de politie kennelijk zo goed bevallen dat ze tot op heden nog steeds controleren.
Niemand bij de gemeente zal er echter aan denken om de weg zodanig in te richten dat deze er ook uit ziet als een 30 km zone (afgezien van het bordje 30, dat nou niet echt opvallend is). De weg geeft de indruk dat je er gewoon 50 km kunt rijden, geen obstakels, geen bloembakken of vernauwingen, maar een ruim overzichtelijke straat waarbij de troittoirs afgescheiden zijn d.m.v. een brede groenstrook.
Als ik op een dergelijke weg 35 rij heb ik al het gevoel dat ik een beetje zeikerig aan het rijden ben en heb ik al snel een bumperklever achter me.
Het gevoel dat je eigenlijk veel langzamer rijdt dan de verkeerssituatie toelaat brengt met zich mee dat je voortdurend op je km teller aan het kijken bent of in je spiegel of er niet iemand aan het kleven is, hierdoor is je aandacht voor eventueel overstekende kinderen een stuk minder, eigenlijk is deze situatie veel gevaarlijker.
Toch veranderd de gemeente niets, een verandering kost immers geld en verkeersboetes spekken lekker de kas.
Onbehandelde aangiftes stapelen zich maar op op de politieburo's maar er is wel voldoende blauw op straat om als een soort verlengstuk van de belastingdienst op te treden, waarbij ik overigens de dienders zelf niet wil aanvallen, deze doen ook maar gewoon hun werk. Politiemensen willen volgens mij ook liever op een andere manier bezig zijn.
Toen ik een bekeurig kreeg aan de van Deinselaan had ik ook niet echt de indruk dat de desbetreffende agenten echt trots waren op wat ze deden.
Gemeente, richt straten zodanig in dat deze uitnodigen een bepaalde snelheid te rijden, dat is zelfs in de wet zo voorgeschreven.
En ga eens controleren op plekken waar het echt gevaarlijk is, misschien is de pakkans daar iets kleiner maar het gaat toch om de verkeersveiligheid!

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Re: snelheidscontroles van deinselaan

Bericht door Ramses » ma sep 18, 2006 8:10 pm

René Roling schreef:Het is de politie kennelijk zo goed bevallen dat ze tot op heden nog steeds controleren.
Nee, het is blijkbaar nog steeds nodig.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma sep 18, 2006 8:54 pm

Dat sommige wegen uitnodigen tot te hard rijden, ben ik met Rene eens. De Hengelose straat totaan het Van Lochemsbleekpark is daar een goed voorbeeld van. Gelukkig wordt die straat snel geherprofileerd. Hopelijk blijft er ruimte over voor bomen, het is nu zo'n kale bedoening.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » ma sep 18, 2006 10:48 pm

Ramses
Zelfs de bewoners in de buurt vinden het nu welletjes
Dat mensen op een dergelijke straat harder dan 50 rijden en bekeurd worden snap ik, maar dat schijnt niet meer zo veel voor te komen, maar om alle voertuigen die harder dan 30 rijden op de bon te slingeren is een beetje miereneukerij, leg dan de grens bij 40

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Ramses » ma sep 18, 2006 11:10 pm

Rene, ik snap je punt best hoor. Ik kan me zelfs wel een beetje in je mening vinden. 30 km per uur is op sommige plekken echt teveel van het goede. Net zoals men buiten de stad vaak 60 zones aanlegt op plekken waar je makkelijk met 80 overheen kunt (Voorbeeld: Zwarte Pad en Stegerensallee ten zuiden van Dedemsvaart).

Maargoed, het is nu eenmaal vastgelegd dat men op die plekken niet harder mag rijden. Dan kan je als individu of als groep wel vinden dat je sneller kan, maar dat is niet aan jou om te bepalen. De politie dient ervoor te zorgen dat de regels worden nageleefd. Als men ergens veelvuldig de gestelde regels naast zich neerlegt, dan ligt het voor de hand dat de politie op die plek gaat ingrijpen. Net zolang totdat het probleem verholpen is.

Ik zou haast zeggen, dien een voorstel in bij de gemeente (met veel handtekeningen) om de situatie te veranderen naar 50 km. Maar dat is bijna onbegonnen werk. Men is tegenwoordig niet zo snel geneigd om maximum snelheden naar boven bij te stellen. Alleen naar beneden schijnt makkelijk te zijn.

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Ramses » ma sep 18, 2006 11:13 pm

En die bumperklevers... lekker belangrijk. Ik heb ze ook vaak genoeg achter me wanneer ik me als enige wel aan de maximum snelheid hou. Het grote voordeel is dat is genoeg overzicht heb voor mijn auto, alle ruimte. Laat ze achter mij maar filerijden. 8)

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma sep 18, 2006 11:22 pm

Zo was ik gisteren de lul op de Oldenzaalsestraat in Lonneker, :-x
daar stond om 19:30 ook weer een kasspekker te knippen.
Ik rijd rustig met de verkeersstroom mee,
zoals mij dat destijds geleerd is,
en ja hoor, de hele meute rijdend tussen de 50 en de 60 km/ph werd keurig gefotografeerd.

Waar ik zo van baal is dat dit helemaal geen donder met verkeersveiligheid te maken heeft, :mopper:
en dat weten die jongens zelf ook donders goed.
Stel.... ik rijd met 50 door een woonerf, en word daarvoor bekeurt,
dan betaal ik de bekeuring zonder mokken.
Hij is dan immers terecht, maar 9 van de 10 keer zijn het misselijke fuiken waar je in terecht komt.

De auto is en blijft de eeuwige melkkoe van de overheid.

En zoals hierboven terecht opgemerkt, wanneer je continu op je teller
zit te leten, doe je de verkeersveiligheid ook geen goed.

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » di sep 19, 2006 12:12 am

Het zgn. strategisch flitsen is wel degelijk een feit.
Neem nou de Auke Vleerstraat, de weg die vanaf de universiteit naar het havengebied loopt.
Je gaat vervolgens onder het spoor door en moet vervolgens redelijk bijgassen om weer naar boven te klimmen, als je dan bovenaan het heuveltje bent zou je dan eigenlijk moeten remmen om weer de toegestane snelheid te krijgen, maar omdat je dat in de drukke spits niet wilt doen, omdat je achteropligger ook wat meer gas moet geven en je een kop staart botsing wilt vermijden, rij je meestal net iets harder dan 50.
En natuurlijk je raad het al, precies na het heuveltje staan de pretletters, :head: ik ben daar in een half jaar tijd twee keer geflitst met 55 en 56 km per uur.
Waar het mij nu om gaat is dat men ook eens controles houdt op plekken waar de meesten zich keurig aan de snelheid houden maar waar een enkele aso met soms wel 80 km langs scheurt en echt een levensgrote bedreiging is voor de overstekende kinderen die daar net een school verlaten.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di sep 19, 2006 9:00 am

Even 'n basisprincipe; of je nou te hard rijdt op een 'gevaarlijke' of een 'niet gevaarlijke' locatie, te hard blijft te hard. Die maximumsnelheid staat niet voor niets duidelijk aangegeven en daar kan je je daan aan houden; doe je dat niet dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Ook ik rij regelmatig te hard, maar besef dan wel dat 'k niet moet zeuren als het CJIB op de deurmat valt.

Dat alles wil overigens niet zeggen dat over de inrichting van wijken, het instellen van snelheidsbelemmerende maatregelen, etc. etc. geen uitgebreide discussies zijn te voeren.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » di sep 19, 2006 9:42 am

Robert schreef:Even 'n basisprincipe; of je nou te hard rijdt op een 'gevaarlijke' of een 'niet gevaarlijke' locatie, te hard blijft te hard. Die maximumsnelheid staat niet voor niets duidelijk aangegeven en daar kan je je daan aan houden;
Dat is overigens wel een typisch Nederlands/West-Europees (calvinistisch) standpunt over regels in de maatschappij. Regels zijn voor ons bedacht en wij hoeven/moeten die slechts opvolgen en vooral niet inhoudelijk beoordelen. Een soort standpunt waar een aantal Duitsers in 1945/1946 ernstige problemen mee kreeg in Neurenberg. (en nu niet gelijk foei en boe roepen over deze parallel, want dat is ook maar een aangeleerde en tijdsgebonden reflex over wat wel en niet done is).
Er zijn tenslotte ook genoeg landen met af en toe symboolwetgeving en regels, waar je boven overvolle asbakken in openbare ruimten bordjes ziet hangen met de tekst "verboden te roken" en waar achter het hek met het bordje "geen afval storten" een gigantische vuilnisbelt te zien is.
Laten we nou gewoon af en toe regels bedenken op het gebied van veiligheid, milieu, gezondheid e.d., maar dan wel zonder daar steeds al te achterlijke gevolgen aan te verbinden.
Een goede regel is tenslotte bedacht om er af en toe ook van af te kunnen wijken als dat nodig is. :)
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » di sep 19, 2006 9:44 am

Ik rij eigenlijk chronisch een paar km te hard. Ben ook regelmatig de bumperklever die zich enorm ergert aan de slome duikelaar voor me. Waar halen ze de tijd vandaan denk ik vaak. Alleen als het een hoedje is, of een volgeladen auto heb ik begrip voor ze.
Maar als ik een jonge snuiter als een trut zie rijden krijg ik de kriebels. Ook heb ik het gevoel dat die mensen erg onzekere rijders zijn. Dus doen ze precies wat oom agent zegt, want dan kunnen ze met een gerust hart rijden.
Mensen die bewust vooraan een file kunnen rijden roepen bij mij een behoorlijke portie antipathie op. Ik zal ze nooit begrijpen....

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di sep 19, 2006 9:53 am

Dat is overigens wel een typisch Nederlands/West-Europees (calvinistisch) standpunt over regels in de maatschappij. Regels zijn voor ons bedacht en wij hoeven/moeten die slechts opvolgen en vooral niet inhoudelijk beoordelen.
Natuurlijk mogen regels beoordeeld of bediscussieerd worden, maar 'we' hebben nou eenmaal afgesproken dat het wél strafbaar is om een regel te overtreden. Als ik vind dat er gerust 50 gereden kan worden in een 30-kilometer zone dan kan 'k dat gerust doen; ookal is het niet toegestaan (dus ben 'k strafbaar). Als 'k me bedenk, terwijl 'k 30 rijd, "goh, waar is dat goed voor?" zal er vast de mogelijkheid bestaan om - op lange termijn, via ellendige lange ambtelijke procedures - er weer een 50-kilometer zone van te maken (en ik weet ook wel dat er (bijna) niemand is die dat natuurlijk doet, maar 't gaat in dit geval om het principe). Niet dat dat overigens 'direct' helpt als je er rijdt.

't Gaat er mij eigenlijk om dat je niet moet zeuren als je een acceptgiro krijgt.

En, het afkraken van de dienders van het overheidsgezag (*kuch) (eerder dit topic) vind 'k altijd wel erg gemakkelijk, want deze krijgen veelal ook slechts de opdracht van een hogere in de organisatie om op locatieX te gaan staan.

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Ramses » di sep 19, 2006 10:10 am

Hans van Dijk schreef:Ik rijd rustig met de verkeersstroom mee,
Hier heb je helemaal gelijk in, het wordt je bij de rijlessen al aangeleerd. Je leert hierbij niet om 50 km per uur te rijden zoals je teller aangeeft. Je rijdt 55, de snelheid van je teller + de marge van een speedgun. Dat heb ik nooit kunnen begrijpen. Met de rij-instructeur kon ik er nooit over discussiëren, zijn wil was wet. Hij kapte het altijd af met de opmerking: ‘Je bent toch jong? Jonge mensen houden van hard rijden.’ Dus vanaf toen deed ik gewoon wat er gezegd werd, met het idee dat ik na de lessen mij eigen rijstijl wel aanleer.
Kubus schreef:Laten we nou gewoon af en toe regels bedenken op het gebied van veiligheid, milieu, gezondheid e.d., maar dan wel zonder daar steeds al te achterlijke gevolgen aan te verbinden. Een goede regel is tenslotte bedacht om er af en toe ook van af te kunnen wijken als dat nodig is.
Zoals het overtreden van de maximum snelheid? Zoals ik al zei, dat is niet aan het individu om dat te bepalen. Deze regels zijn bedacht voor de waarborging van de veiligheid op de weg.
Alleen ambulance, brandweer en politie hebben het recht om harder te rijden, mits ze het zwaailicht en de sirene aan hebben staan (jammer genoeg denken ook zij wel eens dat ze zonder die hulpmiddelen harder mogen). Als je de gestelde regels naast je neerlegt, dan zijn de gevolgen ook voor jezelf. Een acceptgiro bijvoorbeeld.
DBM schreef:Mensen die bewust vooraan een file kunnen rijden roepen bij mij een behoorlijke portie antipathie op. Ik zal ze nooit begrijpen
Denk niet dat ik daar ook maar een seconde minder om slaap. ;)

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di sep 19, 2006 10:19 am

DBM schreef:Ik rij eigenlijk chronisch een paar km te hard. Ben ook regelmatig de bumperklever die zich enorm ergert aan de slome duikelaar voor me. Waar halen ze de tijd vandaan denk ik vaak. Alleen als het een hoedje is, of een volgeladen auto heb ik begrip voor ze.
Maar als ik een jonge snuiter als een trut zie rijden krijg ik de kriebels. Ook heb ik het gevoel dat die mensen erg onzekere rijders zijn. Dus doen ze precies wat oom agent zegt, want dan kunnen ze met een gerust hart rijden.
Mensen die bewust vooraan een file kunnen rijden roepen bij mij een behoorlijke portie antipathie op. Ik zal ze nooit begrijpen....
Ik sluit me hier voor 200 % bij aan, :okay:
ik wou het zelf niet zeggen,
want er zitten er hier een paar die elke gelegenheid aangrijpen om mij in negatieve zin te beoordelen,
maar eigenlijk boeit me dat ook niet, laat de discussie maar losbarsten. :p

Ik erger me ook mateloos aan figuren die voorop rijden,
met een instelling van krijg allemaal maar de kolere.
Achter hen een enorme ophoping omdat de meeste mensen eigenlijk graag door zouden willen rijden.
(met het risico van een boete inachtnemend)
Die gasten die voorop rijden willen eigenlijk alleen maar agentje spelen.
Dat merk je omdat ze bewust zo veel mogelijk aan de linkerzijde van de weg blijven rijden,
opdat niemand ze in kan halen. :down:

Ga gewoon aan de kant en laat mensen welke sneller willen gewoon passeren,
jij hoeft de boete toch zeker niet te betalen.
Ik vind het bewust ophouden van het verkeer veel asocialer dan het overschrijden van de maximum snelheid.
Na 20 jaar schadevrij rijden kan ik echt wel inschatten wat wel en niet verantwoord is.
Dat hoeft een mede automobilist niet voor mij te bepalen. :nono:
En als ik dan af en toe op de bon geslingerd word is dat mijn probleem..

Nederlanders zijn vaak kuddedieren dat merk je goed wanneer je in Zuid Frankrijk aan het verkeer deelneemt,
daar zijn het helemaal onze landgenoten die de boel ophouden.
Alleen omdat sommigen persé keurig en correct willen en moeten zijn.
Nou dat moet je daar dus niet doen, want dan kom je nooit van A naar B.
Dat zijn de zelfde jongens die hier ook voorop rijden,
omdat ze zo strak in het keurslijf zitten dat ze niet anders meer kunnen.

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » di sep 19, 2006 10:23 am

Robert schreef: Natuurlijk mogen regels beoordeeld of bediscussieerd worden, maar 'we' hebben nou eenmaal afgesproken dat het wél strafbaar is om een regel te overtreden.
Wat ik bedoel is dat het niet altijd nuttig/noodzakelijk is om dat wat strafbaar gesteld is moet worden opgespoord en beboet. Het lijkt mij beter om als "we" weer eens iets bedacht hebben eerst maar eens te kijken of wij daar wel mee uit de voeten kunnen/willen. En als dat dus niet zo is dan moet die regel dus weer worden afgeschaft als logische consequentie. Dan vinden wij vermindering van bijvoorbeeld verkeersslachtoffers kennelijk geen item.
Je merkt, ik heb weinig vertrouwen in de "we" die in eerste instantie regels bedenken.
Als ik vind dat er gerust 50 gereden kan worden in een 30-kilometer zone dan kan 'k dat gerust doen; ookal is het niet toegestaan (dus ben 'k strafbaar). Als 'k me bedenk, terwijl 'k 30 rijd, "goh, waar is dat goed voor?" zal er vast de mogelijkheid bestaan om - op lange termijn, via ellendige lange ambtelijke procedures - er weer een 50-kilometer zone van te maken (en ik weet ook wel dat er (bijna) niemand is die dat natuurlijk doet, maar 't gaat in dit geval om het principe). Niet dat dat overigens 'direct' helpt als je er rijdt. 't Gaat er mij eigenlijk om dat je niet moet zeuren als je een acceptgiro krijgt.
Ofwel, wie zeurt moet ook het voortouw nemen om een regel te gaan veranderen en daar kan ik mij geheel in vinden. :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Ramses » di sep 19, 2006 10:28 am

Kubus schreef:Wat ik bedoel is dat het niet altijd nuttig/noodzakelijk is om dat wat strafbaar gesteld is moet worden opgespoord en beboet.
Wanneer je mensen niet meer straft voor het doen van dingen de niet mogen, dan kan je net zo goed desbetreffende regel(s) afschaffen. Want een overheid die de naleving van de eigen gestelde regels niet kan garanderen, die is niet meer geloofwaardig. En dat hebben mensen snel genoeg door.

@Hans van Dijk: Ik voel de frustratie van het scherm afspatten. Take it easy! 8)

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di sep 19, 2006 10:30 am

dan kan je net zo goed desbetreffende regel(s) afschaffen.
eindelijk een zinnig idee :D

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di sep 19, 2006 10:32 am

Hans van Dijk schreef:Ik erger me ook mateloos aan figuren die voorop rijden,
met een instelling van krijg allemaal maar de kolere.
Achter hen een enorme ophoping omdat de meeste mensen eigenlijk graag door zouden willen rijden.
(met het risico van een boete inachtnemend)
Die gasten die voorop rijden willen eigenlijk alleen maar agentje spelen.
Dat merk je omdat ze bewust zo veel mogelijk aan de linkerzijde van de weg blijven rijden,
opdat niemand ze in kan halen. Niet ok

Ga gewoon aan de kant en laat mensen welke sneller willen gewoon passeren,
jij hoeft de boete toch zeker niet te betalen.
Ik vind het bewust ophouden van het verkeer veel asocialer dan het overschrijden van de maximum snelheid.
Een instelling van 'krijg allemaal de kolere' heeft echt niet iedereen; als ik niet harder dan 80 wíl rijden dan doe ik dat niet - domweg uit eigen belang. Of een ander daar last van heeft interesseert me dan ook niets.

Bewust links rijden is een ander verhaal; op de snelweg rijd ik op de linkerbaan ook wel 150 en dan is een inhalende vrachtwagen ook iets waar ik me mateloos aan erger. Als ik het verkeer bewust ophoud, doordat ik de maximumsnelheid niet wil overtreden; is dat het probleem van een ander en niet mijn probleem. Dat klinkt egoïstisch maar zo werkt het bij mij nou wel eenmaal aangezien ik geen enkele reden zie om harder te gaan.

Ramses
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Ramses » di sep 19, 2006 10:34 am

^Hier sluit ik me voor 100% bij aan.

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » di sep 19, 2006 10:36 am

Ramses schreef:
Hans van Dijk schreef:Ik rijd rustig met de verkeersstroom mee,
Hier heb je helemaal gelijk in, het wordt je bij de rijlessen al aangeleerd.
En toch krijg je in dat soort situaties regelmatig een bon.

Kubus schreef:Laten we nou gewoon af en toe regels bedenken op het gebied van veiligheid, milieu, gezondheid e.d., maar dan wel zonder daar steeds al te achterlijke gevolgen aan te verbinden. Een goede regel is tenslotte bedacht om er af en toe ook van af te kunnen wijken als dat nodig is.
Zoals het overtreden van de maximum snelheid? Zoals ik al zei, dat is niet aan het individu om dat te bepalen. Deze regels zijn bedacht voor de waarborging van de veiligheid op de weg.
Veiligheid staat of valt niet met een abstractheid als een kilometersnelheid. Soms is 200 absoluut niet te snel (lees: ongevaarlijk) en soms, vooral in onoverzichtelijke woongebieden is 30 veel te snel
(lees: levensgevaarlijk) Deel dus alleen maar bekeuringen uit voor gevaarlijk rijgedrag dan zijn we af van geneuzel over kilometers.

Plaats reactie