Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Opplussen' Noord Esmarkerrondweg?

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 4241
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Opplussen’ Noord Esmarkerrondweg?

Bericht door Hans van Dijk » za mar 11, 2006 9:58 pm

Spoorbeheerder Prorail houdt de gemeente Enschede aan het contract dat er in de Euregioweg een ongelijkvloerse kruising moet komen op de treinlijn naar Duitsland. Verkeerswethouder J. Goudt wil het rijk vragen bij te dragen in de kosten voor een tunnel die inmiddels zijn opgelopen tot 12 miljoen euro.
De aanleg van een viaduct op de kruising van spoorlijn en Euregioweg is goedkoper (circa vijf miljoen) maar vraagt om meer ruimte. En die is er nauwelijks op die plek. Bovendien zou een dergelijk hoog bouwsel lelijk staan in het landschap en de mogelijkheden beperken voor een aftakking van de Euregioweg (met industrieterrein) naar de Noord Esmarkerrondweg. Het contract met Prorail dateert uit 2001 en bindt de gemeente aan het veiligmaken van de spoorlijn Enschede-Gronau, die in dat jaar weer in gebruik werd genomen. De termijn waarin een tunnel of viaduct er had moeten komen, loopt dit jaar af. Volgens wethouder Goudt is Prorail inmiddels bereid die termijn te verlengen tot 2010. De gemeente wil binnenkort bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een beroep doen op een nieuwe subsidieregeling voor 'spoorse doorsnijdingen' waarin lokale overheden maximaal een kwart van de kosten vergoed krijgen. Goudt: 'De voorwaarde van de ongelijkvloerse kruising in de Euregioweg is ons indertijd door de keel geduwd. Veel meer gemeenten met treinsporen hikken tegen de hoge kosten waarmee Prorail hen opzadelt. We proberen via de Tweede Kamer druk uit te oefenen de eisen niet zo stringent te hanteren. Het spoor naar Gronau is enkelbaans. In Almelo, waar een verdiept spoor nodig is, rijden per uur wel tien personen- en goederentreinen, in Enschede slechts vier.'

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 3898
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » zo mar 12, 2006 4:50 pm

Gezeik allemaal om een handvol kleine prutstreintjes, doorgeslagen veiligheidsjihad bij ProRail. Echt compleet geen gevoel voor realisme hebben die lui.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
INVISIBLE
Member
Member
Berichten: 5498
Lid geworden op: di jun 08, 2004 7:06 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » zo mar 12, 2006 5:15 pm

Het is gewoon zo belachelijk dat Nederlands beste of misschien op 1 na beste spoorwegverbinding met Duitsland .
Geen treinen vanuit Nederland richting Duitsland stuurt .
Dus 4 keer per dag een verbinding van Amsterdam - Dortmund .
Of Rotterdam - Munster .

Arnhem en Oldenzaal zijn de enigste andere 2 goede verbindingen ( wel 2baans ) die verbinding hebben met Duitsland .
Maar die voorzien een heel ander gebied .
Weer gemiste kansen voor de NS .
Toch al een zeer slecht bedrijf .
Enschede

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 3898
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » zo mar 12, 2006 5:36 pm

INVISIBLE schreef: Toch al een zeer slecht bedrijf .
Ben jij plotseling een bedrijfsvoering-expert? Enig idee hoe moeilijk de exploitatie van een grensoverschrijdend baanvak met gemengde tractie is? Waarom zou NSR dat moeten doen, waarom de DB niet? Is er zo veel vraag naar? Een groot deel van de klanten maakt gebruik van de verbinding omdat de andere verbindingen zo beroerd zijn.

Hoe wil je dat doen, een doorgaande dienst Randstad - Munster? Er zijn in Nederland geen diesellocs die rijtuigen van energie kunnen voorzien. En diesel-treinstellen zijn nou ook niet echt geschikt voor zulke afstanden. Om het over beveiligingssystemen maar niet te hebben. Of over het complete gebrek aan capaciteit op het enkelsporige baanvak Enschede - Münster. Even beter nadenken voor je iets zegt, INVISIBLE.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
INVISIBLE
Member
Member
Berichten: 5498
Lid geworden op: di jun 08, 2004 7:06 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » zo mar 12, 2006 5:47 pm

Ik denk na voordat ik iets zeg .
Die stomme lui van de NS vertellen zelfs in het loket in Enschede niet eens de verbinding van de DB en PEG die er pal achter hun ligt na Munster (DB ) en Dortmund ( PEG ).

De DB is gewoon actief in Enschede maar mag niet verder de spoorlijn op in Nederland .

De NS schrapt zelfs treinen naar Enschede, dus vertel mij niet of ik expert ben of niet ..ok !
Ze hebben zelfs in hun boekje over treinreizen in NL, niet eens Enschede vermeld als stad .
Bij hun stopt het al iets eerder .
Je kunt er over nadenken en denken hahahahaha wat leuk ze zijn Enschede vergeten .
Maar ook denken hoe stom ze weer zijn dat ze een stad met toch aardig wat leuke bezienswaardigheden en met een inwoneraantal van + 150.000 !!!

Het is een belachelijk bedrijf dat de kosten elk jaar opschroeft en de verbindingen elk jaar slechter :( .


O ja en nog iets de treinen die de Duiste DB gebruikt zijn beter dan die van de Nederlandse NS .
Enschede

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 4241
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » zo mar 12, 2006 9:46 pm

De termijn waarin een tunnel of viaduct er had moeten komen, loopt dit jaar af.
wat mij telkens weer verbaasd met afspraken welke er op gemeentelijk niveau worden gemaakt,
is het gemak waarmee er van afgeweken word.
Even los van het gegeven of de gemaakte afspraken al dan wel of niet uitvoerbaar zijn,
blijft het vreemd in mijn optiek dat ze zomaar opgeschort kunnen worden.
Welke waarde heeft een afspraak of contract dan in vredesnaam,
en als je twijfels hebt als gemeente over de uitvoerbaarheid, of financiële haalbaarheid,
waarom ga je dergelijke afspraken dan aan.

Ik heb het nu niet enkel over dit specifieke Prorail voorbeeld,
maar meer in algemene zin.
De gemeente zou een betrouwbaar onafhankelijk orgaan moeten zijn,
maar door de manier waarop men met afspraken en contracten omgaat,
word het vertrouwen in de Gemeente niet versterkt. :down:

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 4241
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » ma mar 13, 2006 12:30 pm

INVISIBLE schreef:Het is gewoon zo belachelijk dat Nederlands beste of misschien op 1 na beste spoorwegverbinding met Duitsland .
Geen treinen vanuit Nederland richting Duitsland stuurt .
Dus 4 keer per dag een verbinding van Amsterdam - Dortmund .
Of Rotterdam - Munster
ten tijde van de heropening van dit spoor zijn er een aantal afspraken gemaakt met betrekking tot het treinverkeer welke dit tracé zou gaan berijden.
Er zouden enkel lightrail (geluidsarme) treinstellen worden gebruikt
in verband met de bebouwing op minder dan 25 meter.
Zoals je misschien weet is er vanuit de aangrenzende nieuwbouw wijken destijds de nodige weerstand geboden tegen deze hernieuwde ingebruikname.
De huizen zijn destijds verkocht met de garantie van de makelaar dat dit een dood spoor betrof, en nooit meer in gebruik zou worden genomen.
De mensen voelen zich dus al genaaid, en wanneer je de afspraak van de lightrail nu ook nog eens zou vertrappelen,
Dan jaag je natuurlijk iederéén tegen je in het harnas.

Ik denk dat het spoor dan gesloopt word door de wijkbewoners.
Het lijkt mij in ieder geval niet zo handig om over dit enkelbaansvak een intercity te laten rijden, daar leent zich dit baanvak ook helemaal niet voor.

Gebruikersavatar
Waeske
Member
Member
Berichten: 1064
Lid geworden op: wo okt 27, 2004 1:19 pm
Locatie: Dorp met stadspretenties.

Bericht door Waeske » ma mar 13, 2006 1:01 pm

INVISIBLE schreef:O ja en nog iets de treinen die de Duiste DB gebruikt zijn beter dan die van de Nederlandse NS .
Als je kijkt naar het materiaal van de PEG dan heb je wel een punt. Echter, wanneer je verder duitsland ingaat kom je net zo goed veel boemels tegen.
Waeske has left the building.

Gebruikersavatar
Kubus
Member
Member
Berichten: 697
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus » ma mar 13, 2006 1:19 pm

Hans van Dijk schreef:De huizen zijn destijds verkocht met de garantie van de makelaar dat dit een dood spoor betrof, en nooit meer in gebruik zou worden genomen.
Makelaars doen alleen maar in wishfull thinking, garanties zitten nooit in het dienstenpakket. Ook een gemeente doet niet aan dergelijke garanties. Als koper kun je alleen maar hopen dat .....
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Weert Gilders
Member
Member
Berichten: 15
Lid geworden op: vr mei 13, 2005 8:37 pm

Bericht door Weert Gilders » vr apr 14, 2006 10:10 am

Inderdaad een mega-onveilige spoorwegovergang! Vergeet niet dat de Euregioweg dé drukste verkeersader van Oost-Nederland is en dat er wel 100+ treinen per uur over dit spoor rijden! NOT!

Teeeeeeeeeeeeeeeeeering heeft dan niemand van de gemeente enigzins functionerende hersenbrei?

Steek dat geld liever in het fatsoeneren van de Zuidesmarkerrondweg. Daar is de verkeerssituatie een tikje onveiliger...

Pfff...

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 9554
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » vr apr 14, 2006 4:35 pm

Niet de gemeente, Prorail...
de kloomp'maj anhoalen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten