Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Hendrik »

Mooi filmpje, link? zie de tubantia van vandaag
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Acidor »

Dat is inderdaad een mooi filmpje.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Eigenbelang gaat voor en dat is het hele verhaal. Vroeger toen was het daar rustig vooral in de jaren zestig en zeventig. :lol: :lol: :lol:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Koos »

Er zijn helaas wéér problemen met Twenthe Airport:

https://www.tubantia.nl/enschede/twente ... ~a71e0e70/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door enschedeinansichten »

Ze raken verstrikt in de regeltjes.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

‘Als ie er toch ligt, open hem dan’: pleidooi voor burgerluchthaven in Enschede
ENSCHEDE - Een burgerluchthaven trekt bedrijven aan, levert banen op en maakt Enschede als stad aantrekkelijker. Dat stellen de VVD in Enschede en BurgerBelangen Enschede. Zij willen dat Twente Airport weer een volwaardige burgerluchthaven wordt en stellen dat voor aan de rest van de gemeenteraad.

Corine Engelbarts 07-11-22
Twente Airport.jpg
Twente Airport.jpg (48.45 KiB) 4764 keer bekeken

Malkis Jajan, fractievoorzitter van de VVD, wil dat Twente Airport wordt heropend als burgerluchthaven: „Mensen willen toch vliegen in Nederland en Duitsland, wat we daar in Enschede ook van vinden.” © Frans Nikkels
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Arie »

Laatste kans voor Twente Airport van provincie: 'Tegen heug en meug'
VANDAAG, 11:55

DOOR DE REDACTIE
Nog twee jaar. Zo lang krijgt Twente Airport van de provincie Overijssel om een goed plan op tafel te leggen en het jaarlijkse tonnenverlies recht te trekken. Volgens de gedeputeerde een kansrijk scenario met investeerders die al klaar zouden staan, maar vanuit de Provinciale Staten blijft gemor klinken: "Dit is een laatste kans".

De rode cijfers overheersen, al sinds de vestiging van de eerste bedrijven op Technology Base, het bedrijventerrein dat ook Twente Airport omvat. De provincie is mede-eigenaar, samen met de gemeente Enschede, en moet geregeld de portemonnee trekken. In 2020 was het recordverlies 1,6 miljoen euro.

Heroverwegen
Een evaluatie volgde, en gisteren besloot het provinciale bestuur dat het (voormalig militaire) vliegveld nog twee jaar de tijd krijgt om de cijfers de lucht in te krijgen. Ook het provinciebestuur zelf wil nog tot 2025 blijven investeren in de luchthaven. Daarna moet er een "duurzaam perspectief liggen voor de kleinschalige luchthaven", zo luidt het besluit.

In 2025 zal de provincie haar rol in de luchthavenexploitatie 'heroverwegen'. Nu dus nog niet, het terrein krijgt nog even de tijd. Twente Airport zou een banenmotor moeten worden, maar van de bijna 12,5 hectare aan bedrijfskavels was deze zomer pas een kleine 2 hectare ingevuld.

Grote twijfels
Het besluit bleek een worsteling voor enkele partijen. Zo stelde de PvdA een hard hoofd te hebben in een rendabele toekomst, maar: "Uit de evaluatie blijkt dat er kansen zijn, dus hoe logisch zou het dan zijn om nu de stekker eruit te trekken? Dit is een laatste kans. Op een gegeven moment moet je zeggen: genoeg is genoeg."

Enschede moest dit jaar vijf bedrijven nee verkopen, regels 'Techbase' worden versoepeld
En ook de ChristenUnie gelooft eigenlijk niet meer in een succesvolle toekomst. "Ik ben een believer, maar haak langzamerhand af als het gaat om de toekomst van Twente Airport", stelde Jan Westert, die opmerkte dat hij in zijn twaalf jaar als Statenlid al twaalf jaar over dit onderwerp praat. "Triest dat het niet gelukt in die periode een businesscase te vormen. Maar wij zijn medeverantwoordelijk voor de huidige route. Bedrijven hebben zich gemeld, ondernemers binden zich, daar hebben wij een verantwoordelijkheid voor. Dus we stemmen tegen heug en meug in om een businesscase te ontwikkelen."

Wat GroenLinks en de SP betreft zou het project per direct mogen stoppen.

'Goed plan'
Zover komt het nu nog niet: in meerderheid stemde de politieke partijen in met het voorstel om de komende twee jaar nog aan te kijken. Gedeputeerde Roy de Witte ziet ondanks de vele verliesgevende jaren wel kansen, al erkent hij de moeilijke situatie. "We schetsen in de begroting een negatief beeld, presenteren een realistisch scenario. Maar er zijn stevige, regionale partijen die bereid zijn om te investeren. We hopen op korte termijn een scenario te schetsten, en ik denk dat we met een heel goed plan kunnen komen. Wat dat betreft ben ik wel een believer."
bron: https://www.1twente.nl/artikel/2109857/ ... FogXyvibN0
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Daniela »

Ik vind het een leuk en interessant gebied dat oude vliegveldterrein :). Ik kwam er wel eens bij evenementen (rommelmarkten en springkussenfestival)
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Daniela »

Leuk filmpje ook over dat vliegtuig :)
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

Denk dat we moeten accepteren dat Enschede geen Eindhoven is. High Tech bedrijven zullen dus beperkt blijven. Zo lang er geen grote investeerder komt geloof ik niet in dat gebied om te ontwikkelen. Woningbouw lijkt dus het enige goede alternatief.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

natuur.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

hans schreef: di feb 14, 2023 7:20 pmnatuur.
Natuur levert ons economisch weinig op behalve wat omliggende horeca, boerderijcampings etc.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

economie doet niets goeds voor de mens...
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

hans schreef: di feb 21, 2023 1:47 pm economie doet niets goeds voor de mens...
In ons kapitalistische systeem toch de enige manier hoe jij en ik geld in onze portemonnee krijgen en houden.

In gedachten houdende dat we moeten blijven verdienen en eten om de boel draaiende te houden
denk ik aan een andere invulling van het terrein. Op dit moment ligt er erg veel druk op onze boeren
die, volgens onze regering, in grote getale moeten verdwijnen.
Er wordt hiermee totaal voorbij gegaan dat we na uitbesteding van industrie aan lagelonenlanden
onszelf ook met landbouw erg afhankelijk gaan maken van het buitenland door ermee te stoppen.
Consumptie zal er niet minder door worden dus die landbouw verplaatst zichzelf gewoon naar het buitenland.
Geen oplossing van het stikstofprobleem dus.

Het is dus ook gewoon kapitalvernietiging en creeeren van kwestbaarheid voor Nederland om een groot deel van de landbouw
te willen laten verdwijnen. Ook omdat wij in Nederland een erg hoge mate van innovatie hebben en erg veel kennis
op het gebied van gewassen laten groeien en verbeteren.

Tel ik een en ander bij elkaar op zou vliegveld Twenthe heel goed ingezet kunnen worden voor alternatieve landbouw
waar dus wel op erg innovatieve manier en zo je wilt natuurlijke manieren geproduceerd kan worden.
Ook een mooi terrein om met nieuwe technieken te experimenteren.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

Er is al landbouwgrond die geschikt is voor beter argrarisch gebruik, daar hoeven we het vliegveldterrein niet voor te offeren.
Het is als het kwartje dat brand in de kinderhand vroeger , het moet nu op...
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

hans schreef: di feb 21, 2023 2:16 pm Er is al landbouwgrond die geschikt is voor beter argrarisch gebruik, daar hoeven we het vliegveldterrein niet voor te offeren.
Het is als het kwartje dat brand in de kinderhand vroeger , het moet nu op...
In ieder geval doe er iets nuttigs mee waar iedereen wat aan heeft. Nu is het net een oud bedrijventerrein dat nog wel eens ingezet wordt voor een rommelmarkt of andere activiteiten met laag economische waarde. Ik weet dus nu al dat op deze manier uiteindelijk het het terrein en gebouwen gaat verdwijnen. Zou het kunnen aansluiten bij de Lonnekerberg? Denk het wel maar dan wel graag met nuttige inrichting. Het zoveelste aangeplante half verwilderde bos zit ik ik niet op te wachten.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door hans »

als je er niets mee doet is het ook nuttig , economische belangen prevaleren niet.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

Bericht door Rene »

hans schreef: di feb 21, 2023 8:12 pm als je er niets mee doet is het ook nuttig , economische belangen prevaleren niet.
Volgens mij kost het nu alleen maar belastinggeld waar we niets aan hebben. Om nog maar te zwijgen van die vele tientallen miljoenen die er al in ziijn gepompt. Subsidie vind vind ik prima maar dan moet het zich na verloop van tijd wel zelf kunnen onderhouden.
Plaats reactie