Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Toekomst Vliegveld Twenthe

Wegen, spoorwegen, kanalen etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2341 Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:38 am

Twekkelerveld schreef:
za dec 01, 2018 6:45 pm
Nou, ik heb het vliegtuig gemist. Ik stond er keurig om 11:15uur, maar blijkbaar was het vliegtuig al om 10:00uur geland i.p.v. 11:30uur. Erg jammer, maar volgende keer beter.
Inderdaad. Ik zag dit vliegtuig laag overvliegen boven de wijk stadsveld tijdens de wandeling met mijn hond rond 10 uur. Ik had helaas nijn camera niet paraat,
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2342 Bericht door Arie » zo dec 02, 2018 10:42 am

Tweede boeing geland op Twente Airport
Gepubliceerd: Zaterdag 01 december 2018

Tweede boeing geland op Twente Airport
Zaterdagochtend is ook de tweede boeing 747 gepland op Twente Airport. De landing trok,net als vrijdag, veel bekijks in de omgeving.

Het gaat ook ditmaal om een Boeing 737 die door het bedrijf AELS uit elkaar zal worden gehaald. Voor de landing van vrijdag was in januari dit jaar de laatste keer dat er een vliegtuig was geland op Twente Airport.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Twente Airport
bron: http://enschede.1twente.nl/tweede-boein ... em?1111279
Bijlagen
Tweede boeing geland op Twente Airpor 1-12-2019.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2343 Bericht door Arie » di dec 04, 2018 10:15 am

AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Gepubliceerd: Zondag 02 december 2018

VIDEO AELS: twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente
Twaalf grote passagiersvliegtuigen per jaar ontmantelen op Twente Airport. Dat is de ambitie van Aircraft End-of-Life Solutions (AELS), het bedrijf dat gebruikte vliegtuigen sloopt en de onderdelen hergebruikt. Afgelopen vrijdag en zaterdag landden er weer twee vliegtuigen op ‘Twente’.

De spottersheuvel op het luchthaventerrein staat ook deze zaterdag vol met tientallen vliegtuigliefhebbers. Derk-Jan van Heerden van AELS blijft zich verbazen over de animo. „Ik vind het niet heel bijzonder, want uiteindelijk is het maar een vliegtuig. Maar ik begrijp het wel. Het is hier geen Schiphol, waar elke dag vliegtuigen landen.”

Toch is er iets opmerkelijks aan de Boeing 737’s die zijn geland op Twente Airport; ze zijn pas elf jaar oud, terwijl vliegtuigen gemiddeld zo’n 25 jaar meegaan. „Dit zijn voor ons heel bijzondere vliegtuigen, juist omdat ze nog zo jong zijn”, zegt Van Heerden.


Weemoed
Van deze 737 is volgens hem bijna elk onderdeel geschikt voor recycling en/of doorverkoop. „Er komen ongeveer tweeduizend componenten van dit vliegtuig af, wat ruim twee keer zoveel is als bij andere vliegtuigen die hier zijn geland”, vertelt Van Heerden.

De twee Duitse piloten, die vanaf Hannover richting Enschede vlogen, kijken met enige weemoed terug op de laatste vlucht van de 737. „Ik heb hier heel vaak mee gevlogen, het was een fijn vliegtuig”, zegt de piloot vanuit de cockpit. „Het spijt me”, grinnikt Van Heerden.

AELS kocht de twee 737’s van TUI, die de kisten om financiële redenen van de hand deed. „Deze vliegtuigen zijn van de ‘familie’ 737 de kleinere versie en daardoor qua brandstofgebruik relatief ongunstig”, aldus Van Heerden.

Gelukkig
Eerder dit jaar landden er al een Boeing 747 en een Airbus 340 op Twente Airport. Met de twee 737’s van afgelopen week, staat het totaal aantal passagiersvliegtuigen dat door AELS is ontmanteld daarmee op zeven. Voor Van Heerden is dat nog niet genoeg: hij mikt op twaalf passagiersvliegtuigen per jaar. „Het voelt lekker: twaalf per jaar, één per maand. Maar het ene vliegtuig is het andere niet. Als wij twaalf van dit soort 737’s per jaar kunnen doen, dan zijn wij zeer gelukkig.”

Commerciële belangen vormen volgens Van Heerden overigens niet de hoofdmoot om meer gebruikte vliegtuigen naar Twente te halen. „Het is nu al rendabel wat we doen, maar het kan allemaal nog wat efficiënter”, vertelt hij.

Sloophamer
De 737’s zullen niet lang zichtbaar zijn vanaf de Vliegveldstraat: de sloophamer gaat er de komende weken al in. En de Duitse piloten die het vliegtuig aan de grond hebben gezet in Enschede? Hen wacht alweer een volgende vlucht. Op naar Schiphol. Niet per vliegtuig, maar per trein dit keer.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Robin Hilberink
bron: http://enschede.1twente.nl/video-aels-t ... em?1111425
Bijlagen
AELS twaalf passagiersvliegtuigen per jaar naar Twente.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2344 Bericht door Vincent1971 » wo dec 05, 2018 11:49 pm



https://www.youtube.com/watch?v=uUtp-2F2ieU


Reportage over drones op Vliegveld Twenthe
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2345 Bericht door Arie » za dec 15, 2018 3:14 pm

Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop
Gepubliceerd: Zaterdag 15 december 2018

VIDEO Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop, zie: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Oog in oog met een brullende t-rex, misschien wel de meest vraatzuchtige. Slapen in de schaduw van een brachiosaurus, de grootste van allemaal. En dan nog 55 andere dino’s zien. Het kan komende zomer tijdens Dinopark Twente op de voormalige vliegbasis.

Ze schudden hun hoofd, zwiepen met hun staart, laten letterlijk hun tanden zien en brullen er vervaarlijk op los. Liefst 57 grote, bewegende replica’s van dinosaurussen zijn de komende zomer te zien op de voormalige vliegbasis Twenthe. Zoals een 9 meter hoge tyrannosaurus rex, beter bekend als t-rex uit de Jurassic Park-speelfilms. Veel zachtaardiger van aard is de plantetende brachiosaurus, die met 12 meter wel de grootste is van het hele stel.

Replica's
De replica’s van de dinosaurussen waren eerder te zien in onder meer de Jaarbeurs in Utrecht en, afgelopen najaar nog pas, in Burgers’ Zoo in Arnhem. Dat ze nu naar Twente komen, is te danken aan Enschedeër Tim Lammers. Hij is marketing manager bij Burgers’ en heeft in die functie ervaring opgebouwd met het organiseren van bijzondere evenementen. En dat wilde hij ook graag een keer in zijn eigen Twente doen. „Enschede doet het goed op de evenementenmarkt. Maar er is niet zoveel te doen voor jonge kinderen. Dat kun je roepen, of je gaat er zelf wat aan doen.”

Dankzij zijn betrokkenheid bij ‘Dino’s in the Zoo’ was het contact met de particuliere eigenaar van de collectie dino’s snel gelegd en bleken t-rex en zijn maten deze zomer nog vrij te zijn. „Het was even spannend of het kon, maar het lukte toch”, zegt Lammers. Wat betreft de locatie was hij er snel uit: de voormalige vliegbasis Twenthe. Helemaal toen hij daar de 1,5 kilometer lange bunkerstraat op het terrein bekeek. „Met zijn ruige uitstraling de ideale omgeving om Dinopark Twente op te bouwen”, vindt Lammers.

Het plan werd enthousiast ontvangen, daarna ging het razendsnel. Tussen idee en realisatie zit niet meer dan een jaar. Dat komt ook omdat er geen aparte vergunning nodig is voor het evenement. „We blijven binnen de bestaande vergunningen. Ook als het gaat om de regelgeving rond Natura 2000-gebieden.”

Contract getekend
Deze week werd het contract getekend. En is het ‘100 procent zeker’ dat Dinopark Twente doorgaat. „Best spannend, want ik kan niet meer terug. Het vraagt een beste investering en kost nog heel veel werk, maar ik heb er ook heel veel zin in.” Om uit de kosten te komen, zijn er in totaal 25.000 bezoekers nodig. „Je weet nooit zeker hoe zoiets gaat lopen, maar dat moet toch haalbaar zijn”, aldus de Enschedeër. „Ik geloof er heilig in.”

Dinopark Twente duurt precies 44 dagen lang, gedurende de hele schoolvakantie. „De ervaring bij Burgers’ Zoo leert dat de vakantie de beste periode is voor dit soort evenementen. Dan willen de mensen iets leuks doen.” Dinopark krijgt een eigen entree. Het merendeel van de dino’s komt in de open lucht te staan. Maar er worden ook twee bunkers, het munitiegebouw, de munitieafgraving en enkele andere gebouwen gebruikt. Onder meer voor een doolhof en een laboratorium. In de afgraving kunnen kinderen op zoek naar dinosauruseieren.

Verhaallijn
Om er een ware belevenis van te maken, is er een complete verhaallijn bedacht en spelen alle medewerkers daar ook in mee. „Het gaat om een vreemde doctor die dinosaurussen tot leven wil wekken”, vertelt Lammers. „Bij een soort lukt dat niet zo goed. Daar moeten de kinderen hem bij helpen, door een code te kraken. Om dat te kunnen doen, moeten ze een route over het park volgen.” Klinkt allemaal reuzespannend. „Maar we gaan de kinderen geen trauma’s bezorgen. Het moet wel leuk blijven.”

Op het terrein komt ook een camping voor kleine groepen. Kinderen kunnen er ook overnachten. Dat moet het evenement helemaal afmaken, zegt de vader van twee dochters van anderhalf en drie jaar oud. „Eerlijk gezegd heb ik maar een doel. Dat als mijn kinderen straks op de basisschool zitten, ze nog regelmatig horen: ‘weet je nog, toen met het Dinopark?’.”

Dinopark Twente is van 13 juli tot en met 25 augustus zeven dagen in de week geopend van 12.00 uur tot 20.00 uur. In de week voor de opening zijn er try-outdagen. Entree: van 11,00 euro tot 14,50 euro. De website is nog in ontwikkeling, maar er kan al wel worden ingeschreven voor een bezoek: www.dinopark-twenteairport.nl.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, archieffoto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/video-ensche ... em?1113341
Bijlagen
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG
Enschede krijgt een eigen Jurassic Park, maar dan zonder bloederige afloop.JPG (29.31 KiB) 2624 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2346 Bericht door Arie » ma jan 07, 2019 1:29 pm

Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein
Gepubliceerd: Maandag 07 januari 2019

Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein
Na omzwervingen over het vliegveldterrein is de Vliegclub Twente geland op een vaste plek. De bouw van een nieuw clubhuis moet hier een ledengroei stimuleren.

Vliegclub Twente heeft de afgelopen tien jaar alle hoeken van het vliegveldterrein gezien. Eerst kwam de club in de knel door de onzekerheid over de toekomst van het vliegveld en vervolgens paste een eigen plek voor de sportvliegers niet binnen nieuwe bestemmingen voor het uitgestrekte gebied tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Sinds kort is de Vliegclub Twente geland op een locatie naast de zweefvliegers, nabij de grote spottersheuvel.

“Hier kunnen we verder bouwen aan de club”, zeggen vlieginstructeur Rob Groothuis en bestuurslid Rob Rake. Dat gebeurt vanuit een nieuw clubhuis. In de kerstvakantie stemden de leden in met de benodigde investering van ruim 1,5 ton. De financiering kan voor een deel uit de eigen spaarpot. Rake: “We hebben lang zuinig geleefd.”

Architectenbureau Ten Dam heeft zich voor de nieuwbouw laten inspireren door de omgeving. “Het voorlopige ontwerp moet nog worden goedgekeurd, maar het is de bedoeling dat het gebouw een industriële uitstraling krijgt en dankzij onder andere zonnepanelen duurzaam wordt. Qua kleur en vorm sluit het aan bij de militaire hangars in het gebied.” Eén van die hangars gebruikt de vliegclub voor het stallen van de drie eigen toestellen. “We hebben straks alles bij de hand. Vanuit ons clubhuis krijgen we een prachtig uitzicht op de baan.”

Afgesneden
Eind vorige eeuw telde de vliegclub nog 180 leden. “Dat waren onze beste jaren. Toen hadden we een vaste plek, direct naast het restaurant. Maar daarna was het lang onduidelijk wat er met het vliegveld zou gebeuren. En later werden we door de nieuwe functies van het vliegveldgebied afgesneden van de baan.”

Ze zeggen dat ze alle medewerking kregen bij de zoektocht naar een vaste plek, maar ondertussen zorgde de onzekerheid wel voor een terugloop van het aantal leden. Veel (potentiële) leerlingen uit Twente gingen de grens over naar vliegstrips bij Nordhorn en Stadtlohn. Rake: “De club vergrijsde. We hadden op een gegeven moment nog zo’n 50 leden. Sinds een paar jaar gaat het weer de goede kant op. Inmiddels gaan we richting de 75.”

Vlieginstructeur Groothuis heeft momenteel dertien leerlingen onder zijn hoede. “Zo’n aantal hebben we heel lang niet meer gehad”, zegt de 52-jarige Hengeloër, die het geven van vlieglessen combineert met zijn werk als sales-engineer van het Duitse bedrijf KTR. Net als Groothuis is Rake (53) de Vliegclub Twente altijd trouw gebleven. Hij is in Oldenzaal mede-eigenaar van Telecount Antwoordservice. “Het was lange tijd qua accommodatie een beetje behelpen, maar vliegen vanaf Twente is prachtig.”

Pret
Het nieuwe gebouw moet het clubgevoel stimuleren. Rake: “Je zou denken dat het een individualistische hobby is, maar het blijft mooi ervaringen met elkaar te delen. Je beleeft het plezier van vliegen samen. Dat is een deel van de pret.” Soms maken leden van de Vliegclub Twente samen tripjes. Groothuis: “Vliegen we met onze toestellen naar bijvoorbeeld Frankrijk of Engeland. Nemen we daar een overnachting en vliegen we de volgende dag terug.”

Rake rekent erop dat de ledengroei doorzet nu de vliegclub weer een eigen plek heeft. “Het aantal vlieguren is het afgelopen jaar al met 26 procent gestegen. Dat betekent voor de club meer inkomsten. We verwachten de komende jaren door te groeien tot meer dan honderd leden.”

Voor een volledige zogenoemde private pilot license moet je zo’n 15 mille neertellen. Rake: “Sportvliegen is inderdaad niet de goedkoopste hobby, maar je kunt de kosten wel over een langere tijd uitsmeren. Dat maakt het voor meer mensen toegankelijk. We hebben ook studenten bij de club. En vanaf dag één is elke les een avontuur.”

Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/vliegclub-tw ... em?1115738
Bijlagen
Vliegclub Twente is eindelijk geland op eigen plek op luchthaventerrein.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1221
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2347 Bericht door Twekkelerveld » ma jan 07, 2019 6:30 pm

Goed om te horen. Het is toch mooi dat het allemaal kan daar. Het hoeft van mij geen Schiphol te worden, maar ik vind wel mooi dat er wel af en gevlogen wordt met zowel kleine en grote vliegtuigen.

hans
Member
Member
Berichten: 2331
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2348 Bericht door hans » vr jan 11, 2019 8:50 pm


Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2349 Bericht door Arie » vr feb 22, 2019 10:41 am

‘Twente Airport uitwijkhaven Schiphol voor luchtvracht’
Gepubliceerd: Vrijdag 22 februari 2019

‘Twente Airport uitwijkhaven Schiphol voor luchtvracht’
PVV-Kamerlid Roy van Aalst uit Hengelo wil van minister Cora van Nieuwenhuizen weten of Twente Airport voor vrachtvluchten als uitwijkmogelijkheid voor Schiphol kan dienen en of de minister hiertoe een eerst onderzoek wil laten uitvoeren.Van Aalst heeft hierover Kamervragen gesteld aan de minister van infrastructuur. Aanleiding vormen uitspraken van directeur Meiltje de Groot van Twente Airport in het Nieuwsblad Transport. De Groot zegt daar dat het grote belangstelling is voor vrachtvluchten naar en vanaf Twente.

‘Goed alternatief’
Gevraagd om een toelichting, zegt ze: „Ik ben de laatste tijd benaderd door luchtvaartmaatschappen, bedrijven en aanbieders van vracht, die willen vliegen op Twente. Schiphol en Maastricht zitten vol met vrachtvluchten, Luik en Brussel in België ook en daarom wordt er naar uitwijkmogelijkheden gezocht. Omdat hier een start- en landingsbaan met een lengte van drie kilometer ligt, is Twente een goed alternatief voor grote vrachtvliegtuigen.”

Bij geïnteresseerden moet volgens De Groot worden gedacht aan bedrijven die gespecialiseerd zijn in paardenvervoer – ‘de hippische sector is groot in Twente’- geneesmiddelenfabrikanten en bloemenimporteurs. „Vooral voor bedrijven die ook klanten in Duitsland hebben, is Twente Airport interessant.”

Beperkte mogelijkheden
Maar de mogelijkheden voor vrachtvluchten op Twente zijn volgens het Luchthavenbesluit vooralsnog beperkt. De grootte van de vrachttoestellen die op Twente landen hangt volgens Meiltje de Groot samen met het aantal starts en landingen dat op Twente Airport is toegestaan. „Met als stelregel: hoe groter de vrachtvliegtuigen, des te minder het aantal vluchten.” Volgens het in 2017 vastgestelde Luchthavenbesluit zijn er jaarlijks iets meer dan 20.000 vliegbewegingen mogelijk.

Uiteindelijk beslissen de provincie Overijssel en de gemeente Enschede volgens De Groot als eigenaren van de luchthaven of ze willen proberen om het Luchthavenbesluit aan te passen, of op te rekken. PVV-parlementariër Van Aalst wil onder meer van minister Van Nieuwenhuizen weten, of ze het met de PVV eens is dat uitwijken naar Twente ‘een goede oplossing zou zijn voor het nijpend tekort aan slots voor vrachtvluchten op Schiphol’ en of de minister bereid is ‘opdracht te geven tot een quick-scan om zo de eerste stap te nemen naar realisatie van vrachtvluchten op Twente Airport.’

Werkgelegenheid
De Statenfractie van de PVV brengt in de vergadering van 27 februari een motie in stemming waarin Gedeputeerde Staten wordt opgeroepen om actie te ondernemen. De PVV Overijssel is al jaren voorstander van een volwaardige luchthaven in Twente. De partij noemde Twente Airport in 2017 zelfs als alternatief voor het ‘overvolle’ Schiphol. PVV-Statenlid Erik Veltmeijer: „In tegenstelling tot de luchtfietserij van Technology Base Twente, of het debacle van Lithium Werks, levert luchtvrachtvervoer wel echte banen op. Dit is het moment om deze banen te pakken.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
bron:
http://enschede.1twente.nl/%E2%80%98twe ... em?1122094
Bijlagen
Twente Airport uitwijkhaven Schiphol voor luchtvracht.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1221
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2350 Bericht door Twekkelerveld » vr feb 22, 2019 6:54 pm

Hal voor businessjets en restaurant op Twente Airport
ENSCHEDE - Nieuws van Twente Airport: de luchthaven krijgt een hal voor businessjets en denkt aan een restaurant voor zo’n 40.000 bezoekers per jaar. Het worden een horecagelegenheid ten noorden van de start- en landingsbaan en een accommodatie waar drie zakenvliegtuigen kunnen worden gestationeerd.

Teun Staal 22-02-19, 17:01

Wanneer de schop de grond ingaat, is nog niet te zeggen, maar de plannen zijn in een vergevorderd stadium. „Mooi, toch?”, zegt Twente Airport-directeur Meiltje de Groot. De bouwactiviteiten illustreren de groei van het regionale vliegveld. Dat opende in het voorjaar van 2017 de deuren als burgerluchthaven en is een van de veertien ondernemingen op het bedrijventerrein Technology Base.

Vooral het restaurant, waar bezoekers uitzicht wacht op de toestellen die aankomen en vertrekken en waar ook vergaderfaciliteiten zijn gepland, lijkt in een flinke behoefte te voorzien. Vliegtuigen zijn immers toys for boys. Het bewijs: de vaak volle spottersheuvel aan de rand van de baan bij vluchten op Twente Airport.

We zijn ook bezig de luchtver­keers­lei­ding goed te regelen

Meiltje de Groot, Directeur Twente Airport
Luchtverkeersleiding
Maar de groei gaat verder dan dat. De Groot: „We zijn ook bezig de luchtverkeersleiding goed te regelen. Dat is een voorwaarde om zakenjets ook bij slecht weer te kunnen laten vliegen. We zijn in afwachting van verkeersleiding via een remote tower: een camera op afstand. Dat kan nog wel tot 2021 of 2022 duren. Zo lang willen we echter niet wachten, en vandaar dat we bezig zijn met een vorm van verkeersleiding-op-verzoek. Het is als met een brugwachter: hij komt op afroep.’’

De toename van het aantal vluchten vraagt om dergelijke maatregelen. „Ik voorzie dat die groei zich blijft doorzetten”, zegt De Groot, die vooral op het gebied van vrachtvervoer mogelijkheden ziet voor Twente Airport. „Ik merk dat er vanuit die markt steeds meer vraag is naar Twente. Daar liggen mogelijkheden, maar dan zal er wel draagvlak moeten zijn.”

Bron:
https://www.tubantia.nl/enschede/hal-vo ... ~a523aba0/

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2351 Bericht door Arie » wo mar 06, 2019 9:05 am

Enschede ziet Technology Base niet als logistiek centrum
Gepubliceerd: Dinsdag 05 maart 2019

Enschede ziet Technology Base niet als logistiek centrum
Het gemeentebestuur van Enschede ziet weinig in grootschalige vrachtvluchten, zo blijkt uit antwoorden op vragen in de raad.

Het gemeentebestuur van Enschede ziet weinig in grootschalige vrachtvluchten, zo blijkt uit antwoorden op vragen in de raad.Het college van burgemeester en wethouders van Enschede staat ‘niet positief’ tegenover iedere willekeurige logistieke activiteit op Twente Airport. De luchthaven zal dan ook ‘zeer selectief’ moeten zijn bij het aangaan van contracten met gebruikers van het regionale vliegveld.

Dat meldt het stadsbestuur van Enschede in antwoord op schriftelijke vragen van het gemeenteraadslid Erwin Versteeg (Groep Versteeg). Die peilde de animo bij het college voor vrachtvluchten naar aanleiding van recente uitlatingen van Twente Airport-directeur Meiltje de Groot. Die gaf onlangs aan dat zij steeds vaker door marktpartijen wordt benaderd met de vraag of zij het Twentse vliegveld zouden kunnen gebruiken voor vrachtvluchten. De Groot ziet ‘beperkte mogelijkheden’ voor bijvoorbeeld het transport van paarden en/of bloemen, zo gaf de luchthaven directeur aan.

Innovatief vliegveld
De Groot meende wel dat er voldoende draagvlak in de regio voor de regio zou moeten zijn. Van de zijde van de gemeente Enschede zal die noodzakelijke steun niet komen, zo blijkt uit de antwoorden van het college. Enschede is van mening dat de Technology Base en Twente Airport moeten vasthouden aan het enkele jaren opgestelde profiel voor het bedrijventerrein en de luchthaven. Binnen dat profiel is volgens Enschede sprake van een innovatief vliegveld met mogelijkheden voor zakelijk vervoer, het testen met (on)bemand vliegen en zogeheten ‘niches’ in het vrachtvervoer en voor Defensie.

Hetzelfde profiel van de Technology Base kenmerkt zich niet als een logistiek centrum, zo stelt de gemeente. Dat is het antwoord van Enschede op de vraag van Versteeg of Twente Airport een bijdrage zou kunnen leveren aan de eventuele uitbreiding van Twente als logistieke hotspot. Het gemeentebestuur ziet daar dus weinig in, ook omdat het aantal vluchten voor grotere toestellen zeer beperkt is.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/enschede-zie ... em?1123531
Bijlagen
Enschede ziet Technology Base niet als logistiek centrum.jpg
Enschede ziet Technology Base niet als logistiek centrum.jpg (28.96 KiB) 1902 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3569
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2352 Bericht door enschedeinansichten » do mar 07, 2019 12:02 am

Als ondernemer zou je er gek van worden.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2353 Bericht door Vincent1971 » do mar 14, 2019 2:31 pm

enschedeinansichten schreef:
do mar 07, 2019 12:02 am
Als ondernemer zou je er gek van worden.
Valt wel mee. Als je de subsidiekraan weet uit te buiten is het goed toeven op dit vliegveld.
Een goed begin heeft geen einde

Tunneltje
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2354 Bericht door Tunneltje » vr mar 15, 2019 8:10 am

enschedeinansichten schreef:
do mar 07, 2019 12:02 am
Als ondernemer zou je er gek van worden.
Juist niet! De gemeente Enschede houdt consequent vast aan de enkele jaren geleden ingezette lijn. Als ondernemer weet je dus precies waar je aan toe bent.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3569
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2355 Bericht door enschedeinansichten » vr mar 15, 2019 4:02 pm

Ondernemen is inspelen op de markt. Als de markt veranderd pas je je aan.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2356 Bericht door Arie » vr apr 05, 2019 8:49 am

Ondernemer Jan van Eck koopt er 6 hectare bij op Vliegveld Twente
Gepubliceerd: Vrijdag 05 april 2019

Ondernemer Jan van Eck koopt er 6 hectare bij op Vliegveld Twente
Ondernemer Jan van Eck heeft de zogeheten Deventerpoort gekocht, het 6 hectare omvattende gebied waar in het verleden de terminal van luchthaven Twente was gevestigd.

Van Eck, die in de buurt van Twente Airport al actief is met zijn Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) wil op het terrein het plan The Gate ontwikkelen. Daarmee heeft de groep initiatiefnemers achter een nieuw Twents technologiecentrum, dat z’n oog ook op het terrein had laten vallen, het nakijken.

De aankoop door Van Eck blijkt uit een brief die Provinciale Staten van Overijssel hebben ontvangen van Gedeputeerde Staten. Het plan The Gate voorziet volgens bronnen in een breed scala aan activiteiten. Ondernemer Jan van Eck betaalt naar verluidt zo’n acht ton voor de Deventerpoort. Hij laat via een woordvoerder weten zijn plannen op 18 april te presenteren en daar niet op vooruit te willen lopen.

Tot de beoogde activiteiten zouden evenwel een restaurant en het Koude Oorlogsmuseum behoren, evenals een rijschool met elektrische auto’s en een plek voor het ‘onderwijs van de toekomst’. Een groot deel van de huidige gebouwen blijft overeind en lijkt bedoeld voor opslag.

Voor overname van de Deventerpoort waren lange tijd twee partijen in beeld. De andere gegadigde viel echter af omdat niet aan de financiële voorwaarden kon worden voldaan. Het betrof een groep initiatiefnemers van een Twents technologiecentrum. Daar zouden dan innovaties op het gebied van water, wonen en voedsel worden gedemonstreerd, zoals een Huis van de Toekomst met een energievoorziening op basis van waterstof.

Tot de initiatiefnemers behoorde onder meer Ammon (Advanced Materials Manufecturing Oost-Nederland), dat nu al gebruik maakt van de voormalige ontvangst- en vertrekhallen van de voormalige luchthaven. In dit innovatiecentrum werken diverse bedrijven uit deze regio en kennisinstellingen als Saxion en Universiteit Twente samen. Voor de realisatie van een nieuw Twents technologiecentrum waren het Evoluon in Eindhoven en een vergelijkbaar centrum voor de tuinbouw in het Westland voorbeelden.

Consent
Bij de onderwijsplannen in het kader van The Gate is mogelijk ook Consent betrokken. Namens deze koepelorganisatie voor basisscholen in Enschede noemt Marcel Poppink - voorzitter van het college van bestuur - de beoogde komst van het onderwijscentrum ‘prematuur’. Hij bevestigt wel dat Consent denkt en werkt aan ‘een duurzame ontmoetingsplek’, waar volgens hem het talent van kinderen uit het basis- en voortgezet onderwijs tot zijn recht kan komen.

„De ambitie is om een locatie te vinden waar kinderen in contact kunnen komen met bedrijven, zodat al in een vroeg stadium kan worden gewerkt aan een optimale aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt”, zegt Poppink. „Dan gaat het wat mij betreft om leerlingen van zoveel mogelijk scholen in Twente, dus niet alleen die van Consent. Ook andere onderwijsinstellingen zouden hierbij betrokken moeten worden.” Poppink kan over de vermoedelijke ontmoetingsplek voor onderwijs en bedrijfsleven geen zekerheid geven. Wel noemt hij de Deventerpoort, de locatie in de buurt van het innovatieve bedrijventerrein Technology Base, ‘zeer geschikt’.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
bron: http://enschede.1twente.nl/ondernemer-j ... em?1127683
Bijlagen
Ondernemer Jan van Eck koopt er 6 hectare bij op Vliegveld Twente.jpg
Ondernemer Jan van Eck koopt er 6 hectare bij op Vliegveld Twente.jpg (35.43 KiB) 1491 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2357 Bericht door Arie » za apr 06, 2019 1:25 pm

Bord Vliegbasis Twenthe na 11 jaar teruggeplaatst
Gepubliceerd: Vrijdag 05 april 2019

VIDEO | Bord Vliegbasis Twenthe na 11 jaar teruggeplaatst zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-bo ... em?1127754
Het bord dat jarenlang de ingang markeerde van de Vliegbasis Twenthe is na elf jaar afwezigheid teruggeplaatst. Bij de onthulling vrijdagmiddag waren tientallen oud-militairen aanwezig. Het bord symboliseert zestig jaar Koninklijke Luchtmacht in Twente, waarvan de luchtvaartgeschiedenis teruggaat tot 1931.

Het Koude Oorlog Centrum, dat gevestigd is op het terrein, heeft het bord teruggehaald. "We hebben dit bord met medewerking van de Koninklijke Luchtmacht en het Nationaal Militair Museum terug kunnen plaatsen op deze historische plek", zegt Jhon Diepeveen van het Koude Oorlog Centrum.

"Hiermee komt de Landmacht niet terug, maar wordt de aandacht wel op het verleden van deze plek gevestigd. Het vliegveld was eerst een KLM-halte, werd daarna een meer dan 1.500 hectare grote Fliegerhorst en kromp daarna terug tot een luchthaven van 500 hectare. Duizenden militairen en burgers hadden hun baan op de vliegbasis." In 2008 werd het vliegveld gesloten voor militaire vliegtuigen en het burgervliegverkeer.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Arjen Waanders
bron: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-bo ... em?1127754
Bijlagen
Bord Vliegbasis Twenthe na 11 jaar teruggeplaats.jpeg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2358 Bericht door Arie » do mei 02, 2019 8:47 am

Veel publiek bij landing Airbus van Qatar Airways op vliegveld Twente
Gepubliceerd: Woensdag 01 mei 2019

Veel publiek bij landing Airbus van Qatar Airways op vliegveld Twente
Op vliegbasis Twente Airport is woensdagavond rond kwart over 8 een Airbus A340-600 geland van Qatar Airways. Het vliegtuig, dat met enige vertraging aankwam vanuit Doha, wordt de komende tijd gedemonteerd door het op vliegbasis Twente gevestigde bedrijf AELS.

Op de landing kwam veel bekijks af. Tientallen mensen kwamen al vroeg richting het vliegveld en op de parkeerplaats was geen plekje meer vrij. Ook in de wijde omgeving van Enschede zagen mensen het vliegtuig het vliegveld naderen. Dat leverde fraaie foto's op.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Patrick Moes
bron: http://enschede.1twente.nl/veel-publiek ... em?1130618

zie ook video op: https://www.tubantia.nl/enschede/veel-p ... xDnacgoMII
Bijlagen
Veel publiek bij landing Airbus van Qatar Airways op vliegveld Twente.jpeg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13962
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Toekomst Vliegveld Twenthe

#2359 Bericht door Arie » wo mei 22, 2019 3:23 pm

Songfestival in Enschede? ‘Niet met gemeentegeld’
Gepubliceerd: Maandag 20 mei 2019

Songfestival in Enschede? ‘Niet met gemeentegeld’
Wie had gehoopt dat Enschede zich na de overwinning van zanger Duncan Laurence zou opwerpen als kandidaat-organisator van het Eurovisie Songfestival, komt bedrogen uit. Het college heeft op dit moment andere dingen aan haar hoofd, zegt wethouder Arjan Kampman.

CDA-raadslid Mart van Lagen was er maandagavond als de kippen bij om Enschede (of Twente) voor te dragen als organisator van het songfestival. Na het Glazen Huis van 3FM Serious Request, het Europees Kampioenschap vrouwenvoetbal en het landelijke paasevent The Passion zou de Europese liedjeswedstrijd een prima volgende ambitie van de stad kunnen zijn, vindt Van Lagen.

Geen geld
Wethouder Arjan Kampman ziet eigenlijk geen rol voor de gemeente weggelegd. „Hoe charmant ook”, aldus Kampman, „maar gezien de opgave waarvoor de stad staat, moeten wij ons afvragen of wij dat willen.” Hij verwacht dat de stad miljoenen zal moeten opbrengen om zo’n evenement mogelijk te maken en dat is in tijden van zorgtekorten en bezuinigingen volgens hem niet te verkopen.

Bovendien denkt Kampman dat de hotelcapaciteit in en om de stad niet genoeg zal zijn. „Maar we zijn altijd bereid te luisteren naar voorstellen”, aldus Kampman. Er heeft zich formeel nog geen partij bij de gemeente gemeld om de organisatie van het Eurovisie Songfestival op zich te nemen. Al wil evenementenlocatie Vliegveld Twenthe een serieuze poging wagen.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
bron: http://enschede.1twente.nl/songfestival ... em?1132581
Bijlagen
Songfestival in Enschede ‘Niet met gemeentegeld’.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie