Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Snelwegen A1 / Enschede-Münster

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
Perceptor
Member
Member
Berichten: 1145
Lid geworden op: do okt 07, 2004 1:09 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Perceptor » wo jul 25, 2007 8:54 pm

Als dat zo is moeten ze er misschien maar tol gaan heffen voor het vrachtverkeer en dan met name het verkeer wat het hele stuk rijdt. Tegelijkertijd de A1/A50 flink upgraden. Wordt de weg een stuk rustiger en beter toegankelijker van voor de andere weggebruikers.

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 2769
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » wo jul 25, 2007 9:55 pm

Als je de N18 opwaardeert naar een volwaardige snelweg,
dan moet je het gelijk goed doen en 6 baans maken.
dan kun je weer 20 jaar verder.
Doe je dat niet dan slipt het zo weer dicht,
en zitten de heren verkeersdeskundigen binnen de kortste keren
weer met een probleem.
Komen ze vervolgens weer met allerlei idiote maatregelen als spitsstroken
en snelheidsbeperkingen die helemaal geen donder opleveren.

kijk wat verder dan 2010, en anticipeer daarop :no:

Gebruikersavatar
Martin
Member
Member
Berichten: 6599
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 4:31 pm

Bericht door Martin » wo sep 19, 2007 7:35 pm

Verbreding van A1 op de lange baan

ENSCHEDE - De massieve lobby van ondernemers en politici voor verbreding van de A1 tot een zesbaansautoweg tussen Deventer en Hengelo is vooralsnog mislukt. In de rijksbegroting wordt geen cent uitgetrokken voor het project.


En als het ooit al tot een daadwerkelijke uitvoering komt, dan is dat volgens het kabinet pas na 2020. Er worden weliswaar nieuwe studies aangekondigd, maar op de landelijke prioriteitslijsten voor nieuwe wegen bungelt de A1-verbreding onderaan. Alleen als uit tussentijdse cijfers een explosieve toename van het autoverkeer blijkt, wil het kabinet een hogere urgentie overwegen. Voor het verbreden van de A1 is nog geen raming van de totale kosten gemaakt.

Voorzitter P. den Oudsten van de Regio Twente was bekend met het gegeven dat de A1 die positie zou innemen op de begroting. Van een mislukte lobby wil de burgemeester van Enschede echter niet spreken. "Het is mijn overtuiging dat we die lobby tegenwoordig goed voor elkaar hebben en dat we de realisatie van de A1 misschien nog wel naar voren kunnen halen als we goed en gericht te werk gaan."

Ook het CDA-Kamerlid A. Schreijer-Pierik denkt dat de verbreding van de A1 geen verloren zaak hoeft te zijn. "Alle woordvoerders van de fracties zijn van de noodzaak overtuigd. Het is nu zaak de A1 bij de begrotingsbehandeling hoger op de lijst te krijgen."

Het kabinet wil vanaf 2010 wel beginnen met de uitvoering van Rijksweg 18 tussen Enschede en Varsseveld. Over de aanleg van deze deels nieuw aan te leggen autoweg wordt al bijna dertig jaar geredetwist. Na afronding van de mileu-effectrapportage (mer) dit jaar, wil de ministier van Verkeer in 2009 een tracé-besluit nemen. Dan moet duidelijk worden hoe de knelpunten in de bestaande N18 bij Eibergen, Groenlo en Haaksbergen worden opgelost.

Het kabinet raamt de kosten op 144 miljoen euro en verwacht de 100-kilometerweg in 2014 gereed te hebben. Wethouder H. Boxem van Berkelland is "blij dat de weg nog steeds hoog scoort op de rijksbegroting". Het Kamerlid H. ten Broeke (VVD) is er niet gerust op dat het tijdpad voor de N18 overeind blijft. Hij zegt van bronnen bij Rijkswaterstaat te hebben vernomen dat de N18 mogelijk naar achter wordt geschoven. "In de tegenbegroting die wij gaan indienen zullen we ons sterk blijven maken voor de A1, de A35 en de N18."

TCT
Enschede, het eindpunt van Twente.

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 2769
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » wo sep 19, 2007 9:31 pm

Wat nou N18 opwaarderen naar 100 km weg, dat is toch geen oplossing.
Een aantal jaren geleden was dit reeds een 100 km weg.
De enige juiste oplossing is het doortrekken van de A18 naar Enschede.

Maar ja qua prioriteit bungelt Twente weer eens onder aan de lijst.
En dan durven ze in het stadhuis van een goede lobby te spreken :no:

Sodemieter toch op....wij zijn gewoon de derde wereld van Nederland

Gebruikersavatar
Rik
Member
Member
Berichten: 822
Lid geworden op: di nov 21, 2006 3:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door Rik » wo sep 19, 2007 9:40 pm

Nu is het natuurlijk wel zo dat als de N18 kruisingsloos wordt en langs Eibergen gaat dat zeker een hoop zal schelen.

Degene die trouwens verhinderd dat de A18 er komt is de gemeente Oost Gelre (Groenlo, Lichtenvoorde) daar zitten wat koppige nee zeggende achterhoekers in de gemeenteraad (en ik kom zelf uit de achterhoek, om maar even aan te geven dat ik er geen goed woord voor over heb!). De andere betrokken gemeentes hebben al lang hun fiat gegeven.

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 2803
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » wo sep 19, 2007 9:41 pm

Ach, in de rest van het land zitten de snelwegbouwers ook duimen te draaien hoor: ik zie verrekte weinig progressie daarin. Of in spooruitbreiding for that matter. Ook in het hele land nauwelijks. Schande!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 2769
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » do sep 20, 2007 3:51 pm

Ik vind het sowieso vreemd dat individuele gemeenten dat project (a18) kunnen dwarsbomen,
Ik heb altijd gedacht dat Rijkswaterstaat en Den Haag dit soort beslissingen namen.

Waarom deze mensen zo halsstarrig tegen blijven stemmen is mij ook niet duidelijk
Het zou hun dorpskernen juist enorm ontlasten, en milieu technisch gezien is doorstromend verkeer minder belastend dan kruipend verkeer.
Er word nu enorm veel geld in de N18 gestoken, terwijl er veel meer vraag is naar een verlenging van de A18.
Eigenlijk zouden de besluitvormers verplicht moeten worden om dagelijks een paar uur over die verdomde N18 te rijden,
Dan waren ze zo overstag, en voor de aanleg van de A18.

Hans van Dijk
Member
Member
Berichten: 2769
Lid geworden op: za feb 04, 2006 4:10 pm

Bericht door Hans van Dijk » do sep 20, 2007 7:29 pm

Werkgevers vrezen verkeersinfarct op A1

ENSCHEDE - VNO-NCW Midden vreest op korte termijn een verkeersinfarct op de A1. De werkgeversorganisatie is 'boos en teleurgesteld' over het besluit van minister Camiel Eurlings om de A1 pas na 2020 aan te pakken. De minister schendt daarmee eerdere afspraken volgens VNO-NCW.

Eurlings' voorganger, minister Peijs, stelde een plan van aanpak op om de doorstroming op de A1 tussen Beekbergen en de Duitse grens te verbeteren. De verkeersdruk op de A1 neemt zienderogen toe. Oost-Nederland en het Duitse achterland dreigen onbereikbaar te worden volgens VNO-NCW Midden, dat met het uitstel van maatregelen op korte termijn 'een verkeersinfarct' op de A1 ziet.

Eurlings ziet de aanpak van de A1 niet langer als prioriteit. 'Onacceptabel voor werkgevers!', aldus de werkgevers. VNO-NCW Midden stelt dat het bedrijfsleven in Oost-Nederland de dupe is, maar uiteindelijk de gehele Nederlandse economie getroffen wordt door dit besluit. Omdat deze snelweg een essentiële corridor vormt met Duitsland en Oost-Europese lidstaten zal dit besluit zijn weerslag hebben op alle bedrijven die van deze verbinding afhankelijk zijn.


VNO-NCW zoekt op korte termijn het overleg met Rijkswaterstaat voor maatregelen die de komende jaren de fileproblemen op de A1 terugdringen. Daarnaast zullen de Tweede Kamerleden worden benaderd om de A1 opnieuw met voorrang op de agenda te krijgen. Bestuurder VNO-NCW Midden Müller: " Wij zullen alle Kamerleden vragen de, op dit punt dwalende, minister weer op het A1-spoor te zetten."

bron TCT

Gebruikersavatar
Femmefatale
Member
Member
Berichten: 5190
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 2:11 am
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Femmefatale » do sep 20, 2007 7:41 pm

Oh joh, dat hebben we in het westen al jaren, zo'n verkeersinfarct :D en ook hier is het bedrijfsleven de dupe (en die arme zielige treurige filerijders). Ronduit schandalig dat er opnieuw niets gedaan wordt aan die files terwijl ze in het afgelopen jaar met 11% gestegen zijn.
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Gebruikersavatar
TA
Member
Member
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA » do sep 20, 2007 7:48 pm

Het zal wel aan mij liggen, maar ik rijd de a1 4 keer per week en tot aan Amersfoort is het altijd gewoon doorgassen, vrijwel geen files en de drukte valt reuze mee. Ik heb ook niet het idee dat het steeds drukker wordt. Ik snap dan ook niet waar de commotie vandaan komt en vind het dus ook niet nodig de snelweg te verbreden.

Gebruikersavatar
Robert
Member
Member
Berichten: 6593
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 8:21 pm

Bericht door Robert » vr sep 21, 2007 9:29 am

En bij Deventer/Voorst? Schijnt daar toch wel redelijk druk/problematisch te zijn. Wat de oplossing is van alle ellende, geen idee. Een soort Interliner-bussen door Twente zouden mij ook wel passen overigens. Verbinding Denekamp/Oldenzaal/Enschede/Haaksbergen/'en verder' tot aan Doetinchem met slechts 1 halte per groot dorp/stad, dat zal de reistijd aanzienlijk verkorten t.o.v. die rotbussen die om de 300 meter een halte hebben.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Gebruikersavatar
Femmefatale
Member
Member
Berichten: 5190
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 2:11 am
Locatie: Sweet Lake City

Bericht door Femmefatale » vr sep 21, 2007 9:42 am

De keren dat ik naar Enschede en weer terug rijd is het grootste knelpunt het stuk vanaf Enschede naar Amdersfoort en dan vlak voor Barneveld. Daar staan we echt altijd vast. Omdat wij alleen in het weekend daar rijden weet ik niet hoe dat door de weeks is, maar mijn (ex)collega die in Bathmen woont klaagde ook altijd over dat stuk. Dat is toch ook nog (net) de A1?
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Gebruikersavatar
Robert
Member
Member
Berichten: 6593
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 8:21 pm

Bericht door Robert » vr sep 21, 2007 9:44 am

De A1/A35 splitst net voor Hengelo.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus » vr sep 21, 2007 1:27 pm

Bij Barneveld is het vaak knudde. Maar we hebben ook wel eens op zondag bij Deventer in de file gestaan (toen de rijbanen ineens weer vrijgegeven werden). ;)
's Ochtends is het volgens mij wel druk bij Deventer. Maar de laatste keer dat ik er 's ochtends langs ben gekomen lagen er nog geen eens spitstroken.
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
dardow
Member
Member
Berichten: 233
Lid geworden op: di mar 06, 2007 11:51 pm
Locatie: Enschede

Bericht door dardow » vr sep 21, 2007 11:07 pm

Bah ik kan het niet uitstaan dat die A18 er niet komt en dat de A35 niet word verlengt. Als ze ooit die A18 aanleggen hoop ik dat ze gelijk het spoor Haaksbergen-Boekelo-Enschede her aanleggen. Maar ja dat gebeurd nooit.

Gebruikersavatar
INVISIBLE
Member
Member
Berichten: 4160
Lid geworden op: di jun 08, 2004 7:06 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » za sep 22, 2007 5:42 pm

22-09-2007,
Verkeer A1 straks muurvast

DEVENTER - De Regio Stedendriehoek Deventer/Zwolle/Apeldoorn heeft met de provincies Overijssel en Gelderland een studie laten uitvoeren naar de oorzaken van en de effecten van oplossingen voor de dichtslibbende A1. Volgens de studie is het schrikbeeld dat rond 2020 één rijstrook volledig door vrachtverkeer is beslag wordt genomen. De studie komt op het moment dat het kabinet deze week bekend maakte geen hoge prioriteit aan de verbreding van de A1 toe te kennen. Uitbreiding naar een zesbaans autoweg in het gebied Gelderland/Overijssel is voorlopig van de baan. Als er al iets gebeurt dan is dat na 2020. Volgens de studie van de Stedendriehoek is er een verbreding van de A1 nodig, waarbij een extra brug over de IJssel met een baan voor alleen vrachtverkeer het meest effectief is. De 'vrachtwagenbaan' moet beginnen bij het knooppunt Beekbergen en eindigen tussen Deventer en Bathmen. Met deze boodschap gaan Rijkswaterstaat, bestuurders van de Regio Stedendriehoek en de provincies Gelderland en Overijssel naar verkeersminister Camiel Eurlings om hem er van te overtuigen dat er vóór 2020 toch echt iets met de A1 moet gebeuren. De prognose voor de toename van het verkeer op de A1 - in 2020 65 tot 70 procent ten opzichte van 2006 - staat in de 'gebiedsgerichte verkenning A1'. Het resultaat van dat onderzoek en de mogelijke oplossingen werden deze week gepresenteerd. Een belangrijke conclusie is dat ook een verbetering van het regionale (onderliggende) verkeersnet geen oplossing biedt voor de dichtslibbende A1. De handel op Oost-Europa - en dus ook het vrachtverkeer op de oost-westtraverse - zal nog flink toenemen. Daarnaast blijft een groot deel van het regionale verkeer (18 procent) de A1 gebruiken vanwege het beperkte aantal bruggen over de IJssel. Er is uitgerekend dat 50 procent van het regionale verkeer dat de rivier oversteekt kiest voor de A1-brug. ,,Dat loopt op den duur heel erg vast'', stelt Gijs Kornmann, regiocoördinator verkeer en vervoer van de Regio Stedendriehoek. ,,Het vrachtverkeer heeft geen alternatief en een noordbrug bij Deventer biedt onvoldoende soelaas voor het regionale verkeer.'' In de gebiedsgerichte verkenning worden suggesties gedaan om het fileprobleem op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer op te lossen. Naast de opties om de snelweg te verbreden is ook het effect van maatregelen om het autogebruik terug te dringen onderzocht. Dit zogenoemde 'flankerend beleid' zorgt voor een afname van vijf procent van de toekomstige automobiliteit in de Stedendriehoek. Dat is volgens de onderzoekers bij lange na niet voldoende om het fileprobleem op te lossen. Een aparte vrachtwagenbaan heeft het meeste effect. Hoewel de exacte kosten nog niet zijn berekend, moet volgens Kornmann gerekend worden op 500 à 600 miljoen euro. De Gebiedsgerichte Verkenning A1 wordt betrokken bij het Landsdelig Overleg van Gelderland en Overijsselo met minister Eurlings. Dat kan leiden tot een planstudie om de oplossingen door te rekenen op uitvoerbaarheid (en kosten), als de minister daar tenminste geld voor beschikbaar stelt. Als tussentijds alternatief wordt bepleit dat de huidige spitsstroken permanent open gaan. Eerder deze week reageerden belangenorganisaties van transport en regionaal bedrijfsleven teleurgesteld op het uitstel van A1-verbreding. Werkgeversvereniging VNO-NCW Midden vindt dat volstrekt 'onacceptabel'. Een verkeersinfarct in Oost-Nederland dreigt, waarvan niet alleen de ondernemers in het oosten maar uiteindelijk de hele Nederlandse economie de dupe zal zijn. Volgens het Twentse CDA-Kamerlid Annie Schreijer is er overigens nog hoop: "De woordvoerders van de fracties in de Tweede Kamer zijn van de noodzaak van verbreding overtuigd."

bron : tctubantia.nl
Enschede

Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 2803
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. » za sep 22, 2007 7:32 pm

Tja, het is ook een enorm lange weg waardoor verbreden een hele dure zaak is.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Gebruikersavatar
Roy
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: vr mar 25, 2005 4:14 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Roy » za sep 22, 2007 7:58 pm

Tja, het is ook een enorm lange weg waardoor verbreden een hele dure zaak is.
Ben ik het niet met je eens. Bij de aanleg van de A1 tussen Apeldoorn en Hengelo-Noord is al rekening gehouden dat het driebaans zou worden, daarom heeft het ook een erg brede midden berm.

Het is puur een kwestie van het gras in die midden berm vervangen door asfalt, zo moeilijk kan dat niet zijn en de kosten vallen daardoor reuze mee. Bovendien slijten de andere twee rijbanen minder door de extra rijbaan en daarmee verdien je een gedeelte van de kosten alweer terug. 8)

Nee ze gaan dan liever weer die miljoenen steken in peperdure projekten in de Randstad.

Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 1053
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM » za sep 22, 2007 9:29 pm

Altijd hetzelfde verhaaltje. N18 halfslachtig, A1 helemaal niet.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13219
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Snelwegen A1 / Enschede-Münster

Bericht door Arie » di mei 29, 2012 4:38 pm

Enschede krijgt straks ook een verwijzing op de A1

Auteur: Martin Ruesink | dinsdag 29 mei 2012

ENSCHEDE - Enschede staat over anderhalf jaar vanaf Deventer op de verwijzingsborden boven de snelweg A1. De grootste stad van Twente doet er alles aan om ook vanaf Amsterdam zijn naam op de snelwegborden te krijgen. Daarmee zou een zeer oude wens van Enschede in vervulling gaan.

De ‘Twentse hoofdstad’ moest met lede ogen aanzien dat de kleinere buurman Hengelo overal op de as Amsterdam-Berlijn staat vermeld, maar Enschede niet.

Eerdere pogingen om op de borden te komen zijn steeds gestrand, met het argument dat de stad niet aan de A1 ligt, maar aan de A35. Over ongeveer anderhalf jaar zijn de borden aan vervanging toe, dan zal ook de naam Enschede op de borden verschijnen.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/1 ... c#reakties
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten