Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

N18 (Enschede-Varsseveld)

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.

Beste oplossing voor de N18?

De bestaande weg aanpassen
4
7%
Westelijk van de N18 nieuwe weg aanleggen
7
12%
Gewoon de A18 van Varsseveld doortrekken naar de A35 Enschede, Klaar!
47
81%
 
Totaal aantal stemmen: 58

INVISIBLE

N18 (Enschede-Varsseveld)

Bericht door INVISIBLE »

De weg naast de Grolsch moet de ..........A18 worden .
De weg die al een tig aantal jaar in de ijskast staat en een goede verbinding moet gaan maken tussen Enschede / Arnhem .
Hij loopt nu nog maar tot Varseveld .
Maar zou door moeten lopen tot aan de Westerval .
lulu de bourgoise

Bericht door lulu de bourgoise »

Wie kan me vertellen wanneer de A18/N18 (Enschede-Varsseveld), aangelegd wordt!!??

En of dit 2x2 rijstroken wordt of 1x1??? Oowja, enne wat is de gemeente nu van plan met de centrumring??? Wordt die eenrichtingsverkeer !!!>???
Dat hoorde ik laatst een keer dat de Parkweg naar de prinsessetunnel eenrichting wordt voor betere doorstroming van het verkeer!!!
Robert

Bericht door Robert »

is mij niets van bekend, maar 't lijkt me eerlijk gezegd wel een klein beetje onwaarschijnlijk...
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Met deze regering duurt het nog wel even voordat de A18 er komt, als die er al ooit zou komen. Ik heb laatst wel iets gelezen over rondwegen rondom Haaksbergen/Eibergen/Neede, één van die dorpen in ieder geval.
de kloomp'maj anhoalen
lulu de bourgoise

Bericht door lulu de bourgoise »

Is de noordwest-tangent is helemaal diepgevroren dan??? Is zit er kans in dat er een alternatief komt??? Misschien wel ondergronds!!!
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Noordwest tangent is een half jaar (of een jaar) geleden al afgeschreven. Die komt er dus niet.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Aansluiting bij nieuwe Grolsch-brouwerij
Rondweg Usselo in 2010 klaar voor gebruik

ENSCHEDE - Rijkswaterstaat directie Oost-Nederland brengt volgende maand langverwachte verbeteringen aan Rijksweg 15 (Varsseveld-Enschede) in de inspraak. Voorrang krijgt de aanleg van een rondweg om Usselo en Eibergen. De twee rondwegen moeten klaar zijn voor gebruik vanaf 2010.


Afbeelding

Bijna twintig jaar duurt het overleg over de verbetering van de route Twente-Achterhoek. Opzet was de de dubbelbaans autosnelweg A18 uit de richting Arnhem/Nijmegen door te trekken tot Enschede. In 1998 stopte de planprocedure wegens geldgebrek.

De overheid ziet nu, zij het bescheiden, nieuwe mogelijkheden. Dat komt door aanzienlijke eigen bijdragen uit de regio’s zelf. Opzet is eerst de grootste knelpunten op te lossen.

In overleg met provincies en gemeentebesturen is eerder dit jaar gekozen om Rijksweg 15 om de de bebouwde kom van Eibergen en Usselo te leiden. Dat kan zowel een autoweg (100 km) met ongelijkvloerse kruisingen worden, als een 80 km-weg met parallelwegen voor ondermeer fietsers en landbouwverkeer.

De rondweg bij Usselo sluit bij de nieuwe Grolsch-brouwerij aan op het knooppunt Rijksweg 35/Westerval.

Verkeerskundige G. Spaan van de gemeente Enschede licht toe dat de nieuwe weg zowel Usselo als het kruispunt Haaksbergerstraat/Usselerrondweg moet ontlasten. De te kiezen oplossing moet volgens hem als het even kan passen in een naderhand geheel tot Varsseveld door te trekken ‘stroomweg’.

De publieke inspraak over de ‘Startnotitie Rijksweg 15 (N 18)’ die volgende maand begint, moet aanwijzingen opleveren omtrent gewenste en ongewenste tracé’s bij Eibergen en Usselo. De mogelijkheden liggen nog volstrekt open.

Tussen 1995-1998 was inzake een rondweg om Usselo reeds een Startnotitie voorbereid. Vlak voor een nadere uitwerking van de plannen ging de weg wegens geldtekort bij het rijk de vrieskast in.

Vanuit onderzoek en inspraak in het verleden zijn enkele varianten bekend vanaf welk punt op de Haaksbergerstraat de rondweg zou kunnen beginnen. De langste route is vanaf zandwinning Rutbekerveld tussen Oude Deldenerweg en Weleweg. Andere startpunten zijn de Badweg en tegenover Crematorium Enschede (Usselerveenweg).

In het verleden is vaak de parallel aan de Haaksbergerstraat lopende zandweg Rutbekerveldweg genoemd als uiterste tracé voor de rondweg. Het ‘zoekgebied’ voor het rondwegtracé moet ergens tussen beide wegen lopen.

De Rutbekerveldweg vormt de grens met de landgoederen de Weele en Teesink, tevens grondgebied van de jaarlijkse Military Boekelo. Gezamenlijke landgoedeigenaren alsmede de landbouw maakten zich destijds sterk voor elk een eigen variant die zo min mogelijk ‘eigen’ gebied doorsnijdt en langs/over bestaande wegen loopt.
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

De Rutbekerveldweg vormt de grens met de landgoederen de Weele en Teesink, tevens grondgebied van de jaarlijkse Military Boekelo. Gezamenlijke landgoedeigenaren alsmede de landbouw maakten zich destijds sterk voor elk een eigen variant die zo min mogelijk ‘eigen’ gebied doorsnijdt en langs/over bestaande wegen loopt.
Ha, de J.B. van Heek theorie! Laat maar komen, zolang ik d'r geen last van heb. Zeer inventief.

Ik kan me niet helemaal oriënteren op 't kaartje, maar als ik 't zo zie kan Van Heek niet meer rustig de Weeleweg (boven de Badweg), de N18 oversteken, richting de Zonnebeekweg. Die dondersche automobielen ook!
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Dat zie je helemaal goed :) :)
Doe mij ook maar de meest oostelijke variant.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik kan me voorstellen dat vanuit een verkeerskundig oogpunt de meest Westelijke optie de beste is, maar ik ben geneigd de aantasting van het landschap zo veel mogelijk tegen te gaan. Voor mij ook de oostelijke variant dus. Al zal bij de doortrekking van de A18 het Teessinkbos uiteindelijk toch het loodje leggen, of heeft Usselo ook recht op een mooie tunnel? ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

De A18 kan ook gewoon voor een groot deel het bestaande trace van de Haaksbergerstraat volgen, waarbij er evt. een parallelweg voor langzaam verkeer wordt aangelegd.
De weg evenwijdig aan en ten westen van de Haaksbergerstraat (Broekmaatweg / Rutbekerveldweg; waar de 'langste' variant deels langs loopt) kan dan worden verhard zodat langzaam en lokaal verkeer hier gebruik van maken. Dan hoeft er nauwelijks iets vann het landschap te worden aangetast.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Net nu de eiken langs de N18 een beetje volume beginnen te krijgen... :(
Maar inderdaad. Die snelweg zou in principe over de huidige Haaksbergerstraat kunnen lopen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik ga ook voor de oostelijke variant. Eventuele slachtoffers van verkeersongelukken op de A35 kunnen dan ook lekker snel afgevoerd worden richting Usselo.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

In een cynische bui vandaag, Winus?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik ga ook mee met de oostelijke optie.
Martin

Het circus rond de N18

Bericht door Martin »

Spoorlijn Enschede-Gronau voorbeeld voor ‘nieuwe’ N18

De N18, dé verbinding tussen Twente en de Achterhoek, moet verbeterd worden. De ‘regionale stroomweg’ is onveilig (23 doden sinds 1983) en snijdt door enkele kernen met leefbaarheidsproblemen tot gevolg. Tijdens een inspraakavond in Haaksbergen borrelden deze week veel ideeën op.


De vraag is of er een nieuwe weg aangelegd moet worden? Moet de bestaande weg worden aangepast? Of is een combinatie van beide misschien de oplossing? Diverse varianten komen op tafel. Met onder meer omleidingen om Eibergen en Usselo en een grote omleiding langs alle dorpen tussen Groenlo (of Varsseveld) en Enschede.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat veel aanwonenden kampen met geluidsoverlast. Zoals J. Rietmann. Hij heeft zijn huis heringericht, met onder meer dubbele beglazing, maar vindt het nu welletjes. Hij pleit voor een nieuw tracé, dat ten westen loopt van de N18 en vervolgens aansluit op de A35 bij Enschede-West. Rietmann heeft weinig fiducie dat er binnen nu en pakweg tien jaar een panklare oplossing komt. ‘Dit speekt al zo lang.’ Rietmann spreekt van een onhoudbare situatie. Volgens hem is de verkeersintensiteit op de N18, vergeleken met twintig jaar terug, zeker vijf keer zo groot geworden.

Voor J. Bijvank is de oplossing simpel: de huidige weg verbreden met een parallelweg, voor onder meer het agrarische verkeer, ernaast. ‘De slechtste keuze is geen keuze’, steekt de Enschedeër van wal. ‘Maar we hoeven niet opnieuw het Ei van Columbus uit te vinden. De huidige weg ligt er al, maar die moet verbeterd worden. De materie is te vergelijken met de spoorlijn Enschede-Gronau. Die lag er ook al jaren. Waarom zou je dan een compleet nieuw spoortraject aanleggen? Niet doen dus. Kost ook handen vol geld. Die oude spoorlijn is opgeknapt en functioneert uitstekend. Dat zou met deze weg ook moeten. Je spaart dan veel natuur en je zit niet met enorm veel grondaankopen.’


bron: http://www.tctubantia.nl
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

A18 doortrekken, de Achterhoek is toch lelijk.
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Ja dat willen er heel veel maar Den Haag ziet er niets in.  :x  :x
Die denken alleen maar aan hun eigen problemen in de achtertuin.  :head:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Winus schreef:A18 doortrekken, de Achterhoek is toch lelijk.
Nee, dat is natuur! Net als Het Groene Hart. Volgens de Randstedeling. Ik vind het vooral veel te leeg.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

Reactie uit de Bans:
A18!!!
Y. Willemsen 17-03-2005 15:22:00

A18!!! Waarom niet eindelijk eens die A18 doortrekken van Varsseveld naar de A35 bij de nieuwe Grolsch-fabriek en dat we dan eindelijk eens sinds 1969 een kortere autosnelweg-verbinding krijgen met zuidelijk Nederland. Dus niet meer discussieren zoals nu alweer het geval is, maar gewoon nu eens die A18 afmaken/doortrekken, zoals eind jaren'60 ooit de bedoeling was. Net over de grens hebben ze de autosnelweg Oberhaus-Emden ook eindelijk af met deels geld uit de Nederlandse zakenwereld, dus die A18 op dezelfde manier financieren. Als in de Randstad een autosnelweg doorgetrokken moet worden, wordt daar ook geen 35 jaar over gediscussieerd, maar gewoon gedaan, dus hier in het Oosten kan dat dan toch óók?
Plaats reactie