Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Twente: Regio Twente

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Vincent1971 » zo nov 27, 2011 4:32 pm

rr1991 schreef:
Vincent1971 schreef:Hoezo als er een dubbelstad was :? Als je zo redeneert kan je beter van geheel Twente 1 stad maken of nog beter hef dan gelijk alle provincies af en maak Nederland een deelstaat van Duitsland cq Europa.Dan heb je nog minder ambtenaren nodig dus kan je nog meer afstoten dus heb je nog minder overheidsdiensten nodig.
Een overheidsdienst komt op die plek waar die gewoonlijk nodig is. Snap zelf niet waarom hier een logistiek defensie kantoor zit bijvoorbeeld. Had dat zelf eerder op een centralere plek neergezet in Nederland.
Het gaat niet om het verkleinen van het ambtenarenapparaat.. Het gaat hier om slagvaardigheid, banenbehoud en de macht van grote getallen. Dat er een logistiek defensie kantoor zit heeft met spreidingsbeleid en compensatie van het verlies van de militaire luchtbasis.
Hoezo macht van de grote getallen? Hoe groter hoe beter? In mijn beleving kan je beter samenwerken ( zoals dat nu gaat in beperkte mate ) dan dat je 1 grote Twente stad gaat maken. Zie alleen al het logistieke en bureaucratisch geheel. Zo iets als de Eurozone maar dan in het klein moet en wil je niet hebben.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1845
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door rr1991 » zo nov 27, 2011 4:52 pm

Enschede zal Enschede blijven, net zoals Lonneker zichzelf is gebleven onder Enschedese vleugels. Helaas wordt er in Den Haag vooral gekeken naar (inwoners)getallen, waarin Enschede het aflegt tegen andere grote steden in NL. Daardoor dreigt heel Twente veel werkgelegenheid en status te verliezen. Er zijn tal van voorbeelden, als je het nieuws bijhoud zul je dat wel gelezen hebben.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Vincent1971 » zo nov 27, 2011 5:09 pm

rr1991 schreef:Enschede zal Enschede blijven, net zoals Lonneker zichzelf is gebleven onder Enschedese vleugels. Helaas wordt er in Den Haag vooral gekeken naar (inwoners)getallen, waarin Enschede het aflegt tegen andere grote steden in NL. Daardoor dreigt heel Twente veel werkgelegenheid en status te verliezen. Er zijn tal van voorbeelden, als je het nieuws bijhoud zul je dat wel gelezen hebben.
Denk zelf een combinatie van inwonersaantal, ligging, bevolking, economische waarden enzovoort. Om alleen op het inwonersaantal af te gaan geloof ik niet. Waarom krijgt dan bijvoorbeeld stad Groningen een tram en wordt er een Hanzelijn gebouwd om maar iets te noemen. En daarbij 'krijgt' Enschede genoeg subsidies voor allerlei ( prestige ) projecten.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1845
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door rr1991 » ma nov 28, 2011 7:48 am

Vincent1971 schreef: Denk zelf een combinatie van inwonersaantal, ligging, bevolking, economische waarden enzovoort. Om alleen op het inwonersaantal af te gaan geloof ik niet. Waarom krijgt dan bijvoorbeeld stad Groningen een tram en wordt er een Hanzelijn gebouwd om maar iets te noemen. En daarbij 'krijgt' Enschede genoeg subsidies voor allerlei ( prestige ) projecten.
De tram in Groningen is een project van de stad en provincie, heeft niks met Den Haag te maken. De vergelijking met de Hanzelijn zie ik niet? En die subsidies dreigt Enschede dus deels te verliezen. Als Twentestad sta je gewoon sterker.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Vincent1971 » ma nov 28, 2011 10:05 am

rr1991 schreef:Enschede zal Enschede blijven, net zoals Lonneker zichzelf is gebleven onder Enschedese vleugels. Helaas wordt er in Den Haag vooral gekeken naar (inwoners)getallen, waarin Enschede het aflegt tegen andere grote steden in NL. Daardoor dreigt heel Twente veel werkgelegenheid en status te verliezen. Er zijn tal van voorbeelden, als je het nieuws bijhoud zul je dat wel gelezen hebben.
Je zei hier dat er in Den Haag vooral gekeken wordt naar (inwoners)getallen. Dit klopt niet. De Hanzelijn en ook die tram bijvoorbeeld worden aangelegd voor gebieden met relatief weinig inwoners gezien hun prijs. Dat wil ik hier mee aantonen. Als schaalvergroting echt zo heiligmakend is waarom heb je dan niet bijvoorbeeld Rijnmondstad?
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » za dec 24, 2011 12:22 am

Regionale invloed Enschedese bestuurders daalt
Datum: 23 December 2011


De invloed van Enschedese bestuurders op het Twentse regionale beleid neemt af. Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van het weekblad De Roskam. Zo daalt burgemeester en regiovoorzitter Peter den Oudsten van de zesde plek vorig jaar naar de vijftiende plek nu. De Roskam ziet hem als iemand die vanuit zijn dienstauto de regio probeert te hervormen. Wethouder Van Agteren heeft volgens het blad een houterige uitstraling en daalt van veertien naar tweeëntwintig. Wethouder van Hees noteert als Enschedees bestuurder het hoogst met een negende plek. Oud-wethouder Goudt komt vanuit het niets op de zevende plek. Beste bestuurder is burgemeester Cazemier van Dinkelland.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... temID=7853
Bijlagen
TwentseRos.jpg
TwentseRos.jpg (5.84 KiB) 7173 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » za jan 14, 2012 12:21 am

Twentestad of één gemeente Twente?

vrijdag 13 januari 2012 |

TWENTESTAD - Onderzoek door een gezaghebbend internationaal organisatiebureau moet uitwijzen bij welke bestuursvorm Twente het meest gebaat is. Dat zegt oud-burgemeester Wolter Lemstra van Hengelo.

De resultaten van dat onderzoek kunnen leiden tot Twentestad of zelfs één gemeente Twente, mits dat de regio meer bestuurskracht oplevert, de identiteit van mensen niet verloren gaat en kostenbesparend is, meent Lemstra.

De suggestie is opmerkelijk, aangezien Lemstra als burgemeester van Hengelo tegen een fusie met Enschede was, na aanvankelijk voorstander te zijn geweest.
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/10260534 ... Twente.ece
Bijlagen
lemstra_2259352h.jpg
Onderzoek kan leiden tot Twentestad of zelfs één gemeente Twente, mits dat de regio meer bestuurskracht oplevert, de identiteit van mensen niet verloren gaat en kostenbesparend is, meent oud-burgemeester Lemstra van Hengelo.
lemstra_2259352h.jpg (13.55 KiB) 7101 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » za jan 14, 2012 12:32 am

'Al die steden apart, dat werkt niet'

Auteur: Teun Staal | vrijdag 13 januari 2012 |

TWENTESTAD - Als het aan Ed Figee ligt, komt Twentestad er. "Het geeft veel meer slagkracht." De afzonderlijke steden verdwijnen echt niet. "Je organiseert het alleen anders", zegt de man die vandaag afscheid neemt als belangenbehartiger voor Oost-Nederland.

De lobbyist graaft in zijn geheugen: "Ik herinner me dat Wolter Lemstra (oud-burgemeester Hengelo, red.) en Jan Mans (Enschede) tegen elkaar zeiden: Nou, dan zijn we nu verloofd. Toch klapte het. Het is een gemiste kans dat het nooit tot Dubbelstad of Twentestad is gekomen." Ruim tien jaar lang was Ed Figee de 'ogen en oren' van de provincies Overijssel en Gelderland in Den Haag. Vandaag neemt hij afscheid, om zich vervolgens aan de Universiteit Twente aan zijn promotieonderzoek (belangenbehartiging op decentraal niveau) te wijden. Zijn woning in Den Haag houdt hij aan. Het is de stad waar hij veelvuldig in het kielzog van ministers, staatssecretarissen en ambtenaren verkeerde om de regionale zaak te bepleiten.

Die lobby is veel gemakkelijker als grote gemeente, zegt Figee. "Het maakt je zoveel krachtiger en slagvaardiger naar Den Haag en Brussel toe. Blijven we hier als oostelijke steden apart opereren, dan worden ze hier en vooral in Brussel knettergek. Enschede, Hengelo, Almelo, Zwolle, Deventer Arnhem, Nijmegen... Dat werkt niet meer."

In Brussel en Den Haag telt de macht van het getal. "Twente zou op het gebied van economie, natuur, cultuur en dergelijke veel meer binnen kunnen halen als grote gemeente. Een goed voorbeeld is de A1. De verbreding zou al lang zijn gerealiseerd als Twentestad er was gekomen. Dan zou Brussel de A1 veel eerder als een belangrijke verkeersas hebben erkend."

Hij prijst Peter den Oudsten voor zijn politieke moed de discussie over Twentestad weer op de agenda te plaatsen. De burgemeester van Enschede zei onlangs in deze krant één bestuurlijke eenheid voor Twente op termijn als ideaalbeeld te zien. Een fusie van de Netwerkstadgemeenten (Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Borne) lijkt voor de hand te liggen, omdat deze vijf toch al een vergaande samenwerking hebben ingezet. Figee kent de gevoeligheden. "Mensen hechten aan hun identiteit en hebben het gevoel dat hun stad verloren gaat. Maar Hengelo verdwijnt niet, de borden aan de A1 worden echt niet vervangen. Je organiseert het bestuur alleen anders."

De discussie rond Twentestad vraagt om goed leiderschap. "Jean-Luc Dehaene, de oud-premier van België, heeft ooit een waar ding gezegd gezegd over leiderschap. Leiderschap, zei Dehaene, is niet doen wat de mensen willen, maar mensen perspectief bieden. Dat betekent dat een bestuurder soms een verhaal moet vertellen waar mensen aan moeten wennen. Hij zal moeten schetsen en uitleggen waarom die grote stad beter is, voor ons en onze kinderen." Want natuurlijk levert zo'n Twentestad meer geld en banen op, is zijn overtuiging. "Het gaat alleen niet van vandaag op morgen."

De vorming van een provincie Twente, Dubbelstad, Twentestad: hij maakte de voorgaande fusiepogingen in verschillende functies van nabij mee. Als parlementair journalist, redacteur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en voorlichter namens de gemeente Enschede zag hij alle fusiebewegingen aan zich voorbijtrekken. "Lemstra kwam door voortschrijdend inzicht tot het standpunt dat een fusie toch niet wenselijk was. Dat was het verhaal. Ik kan het niet bewijzen, maar heb sterk het idee dat er destijds een oekaze van het CDA in Den Haag werd uitgevaardigd om alsnog af te zien van een fusie. De landelijke top zag ook dat Burgerbelangen in Hengelo fors won bij de verkiezingen door het verzet. Het CDA wilde zijn positie in Hengelo behouden, als tegenwicht tegen het rode bolwerk Enschede."

Hoe dan ook, bij de buitenwacht dreigt onverminderd het beeld van een regio die eenheid ontbeert. "De samenwerking is prima, de onderlinge verstandhouding ook. Maar het is de vraag of de buitenwereld Twente als eenheid ziet. Kissinger zei als Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken in de jaren zeventig altijd dat hij nooit wist wie hij moest bellen als hij Europa nodig had. Zo is het met Twente ook een beetje."
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/t ... -niet'.ece
Bijlagen
twentestad_2209064a.jpg
twentestad_2209064a.jpg (361.38 KiB) 7100 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » di jan 24, 2012 5:54 pm

Den Oudsten: onderzoek Twentestad niet nodig

dinsdag 24 januari 2012

ENSCHEDE - Een onderzoek door een toonaangevend bureau naar de eventuele fusie van Twentse gemeenten is op dit moment ‘prematuur’. Dat vindt de Enschedese burgemeester Peter den Oudsten naar aanleiding van de uitspraken van Wolter Lemstra.

De oud-burgemeester van Hengelo opperde in De Twentsche Courant Tubantia een gezaghebbend bureau studie te laten doen naar de gewenste bestuurlijke schaalvergroting in Twente. Dat zou volgens Lemstra kunnen leiden tot een fusie van de Netwerkstad-gemeenten (Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal en Borne) of zelfs één gemeente Twente.

„Maar als je zo’n onderzoek laat doen, dan koers je min of meer al af op de uitkomst. Dat is niet wat mij voor ogen staat. Ik denk dat we eerst een discussie zouden moeten voeren en aandacht zouden moeten hebben voor alles visies die er leven in de regio.”

De discussie over de wenselijkheid van Twentestad heeft de Enschedese burgemeester wel een belangrijk ding geleerd: „Er heerst bij iedereen het besef dat het in ieder geval niet kan blijven zoals het is. Er zal iets moeten veranderen.”

Donderdagavond werd nog eens duidelijk dat in de Hengelose politiek geen enkel draagvlak bestaat voor de vorming van Twentestad.

Dat bleek tijdens een vergadering van de raadscommissie Bestuur. Alle commissieleden juichten intensivering van de samenwerking met andere Twentse gemeenten van harte toe, maar een fusie is voor de gemeenteraadsleden in de tweede stad van Twente nog steeds een brug te ver.

Aan de autonomie van Hengelo mag niet worden getornd, zoveel is duidelijk. „De nadelen van één gemeente zijn veel groter dan de voordelen. Hengelo heeft de ideale schaalgrootte”, aldus SP’er William van den Heuvel.

Gezinus Knegt van oppositiepartij Pro Hengelo had het over „domme uitspraken” van Den Oudsten. „Als je wilt samenwerken, moet je niet over fusie beginnen. Knegt stelde voor om richting Enschede een duidelijk signaal tégen Twentestad af te geven, bijvoorbeeld via een raadsmotie.

Ook PvdA-voorman Maarten Hollander vond de opmerkingen van Den Oudsten ‘niet verstandig’, gezien de massale weerstand in Hengelo. Maar een motie zag Hollander niet zitten, omdat de verhouding daarmee alleen nog maar méér onder druk zou worden gezet.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... -nodig.ece
Bijlagen
twentestad_2270384a.jpg
twentestad_2270384a.jpg (56.19 KiB) 7052 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1845
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door rr1991 » wo feb 22, 2012 4:29 pm

Kantoren Belastingdienst Almelo en Hengelo dicht in 2015

ALMELO/ HENGELO - De kantoren van de Belastingdienst in Hengelo en Almelo sluiten medio 2015. De vestiging in Enschede blijft geopend. De betrokken medewerkers uit Hengelo en Almelo gaan naar de locaties in Enschede en Zwolle. Dat heeft de Belastingdienst gistermiddag bevestigd.

Het personeel is inmiddels geinformeerd. De toekomstige sluiting van de twee Twentse kantoren raakt ruim duizend medewerkers.

Het afstoten van de vestigingen in Hengelo en Almelo passen in het streven van de Belastingdienst het aantal kantoren de komende drie jaar terug te brengen van veertig naar achttien. Met die operatie hoopt de dienst circa 400 miljoen te bezuinigen.
bron:tct
Als Twentestad nou eens bestond, hadden Hengelo en Almelo nog wat inspraak kunnen hebben. Het niet vormen van Twentestad zal veel baanverlies in de publieke sector tot gevolg hebben, nu maar hopen dat Enschede zelf wel het hoofd boven water kan houden en aantrekkelijk blijft voor investeringen.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Vincent1971 » wo feb 22, 2012 4:42 pm

rr1991 schreef:
Kantoren Belastingdienst Almelo en Hengelo dicht in 2015

ALMELO/ HENGELO - De kantoren van de Belastingdienst in Hengelo en Almelo sluiten medio 2015. De vestiging in Enschede blijft geopend. De betrokken medewerkers uit Hengelo en Almelo gaan naar de locaties in Enschede en Zwolle. Dat heeft de Belastingdienst gistermiddag bevestigd.

Het personeel is inmiddels geinformeerd. De toekomstige sluiting van de twee Twentse kantoren raakt ruim duizend medewerkers.

Het afstoten van de vestigingen in Hengelo en Almelo passen in het streven van de Belastingdienst het aantal kantoren de komende drie jaar terug te brengen van veertig naar achttien. Met die operatie hoopt de dienst circa 400 miljoen te bezuinigen.
bron:tct
Als Twentestad nou eens bestond, hadden Hengelo en Almelo nog wat inspraak kunnen hebben. Het niet vormen van Twentestad zal veel baanverlies in de publieke sector tot gevolg hebben, nu maar hopen dat Enschede zelf wel het hoofd boven water kan houden en aantrekkelijk blijft voor investeringen.
HUH?
Wat heeft het vormen van Twentestad nu met een reorganisatie van de belastingdsdienst te maken?
Als ik het dan zo zou doortrekken dan zouden in grote steden nooit overheidsdiensten vertrekken cq reorganiseren?
Kijk eens naar bijvoorbeeld defensie en wat dat voor gevolgen heeft voor Den Haag.
Een goed begin heeft geen einde

Spruwel
Member
Member
Berichten: 256
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Spruwel » zo jun 17, 2012 3:34 pm

Ik vond tijdens het opruimen deze sticker. Ik vermoed dat ie ergens uit de jaren 80 komt. Geen idee wie het uitgegeven heeft, op de achterkant staat niets.
Bijlagen
gewest_twente.jpg
Sticker Gewe(n)st Twente.
gewest_twente.jpg (51.98 KiB) 6672 keer bekeken

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3720
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door enschedeinansichten » zo jun 17, 2012 6:16 pm

Ik denk de republiek Twente. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Veteraan
Member
Member
Berichten: 5005
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Veteraan » za jul 07, 2012 6:48 pm

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/fiets ... ...__.html
Busje komt zo... door Joop Duijs
Een ritje te paard was duurder…Het opdoeken van onrendabele buslijnen dupeerde vooral ons platteland. Gelukkig stond er een groot arsenaal vol knasse knarren op, dat zich inmiddels belangeloos inzet om overal in den lande de zogenaamde buurtbussen te besturen.

De Buurserbeek gaat onder diverse namen door het leven. Ook voor paarden zijn er heerlijke onverharde paden in de buurt van Haaksbergen en Buurse.

Niet alleen de echte oudjes en behoeftigen kunnen daardoor nog eens naar de markt, familie of kapper, maar ook de wandelaar kan zich voor een schijntje laten vervoeren naar de plaats waar hij zijn ommetje wil beginnen.

De buurtbus
Zo reizen wij met het buurtbusje van Haaksbergen naar Buurse en laten ons even buiten het dorp afzetten bij een pannenkoekenboerderij om het prachtige landschap tussen Twente en de Achterhoek te verkennen. Wat een schoonheid hier! De komende zestien kilometer komen we werkelijk alles tegen wat Overijssel zo fraai maakt: beekjes, akkers, veengebieden, bossen en heides.

Buurserbeek
Net op weg slaan we af om via een mooie, brede grasoever een stuk Buurserbeek te volgen. De beek is weer zo schoon dat we talloze weidebeekjuffers door het riet zien vliegen. De kleine zwarte libelles fladderen als kleine helikopters van de ene naar de andere rietstengel.

De Buurserbeek ontspringt in Duitsland, enkele kilometers ten zuiden van Ahaus en heet daar Aa. Als de beek Nederland binnenkomt, wordt de naam Buurserbeek en vanaf Haaksbergen kennen we de weer volop meanderende stroom als Schipbeek. Tot 1404 stroomde de Buurserbeek nog door Haaksbergen, maar op aandringen van de inderdertijd machtige hanzestad Deventer werd de stroom naar het zuiden verlegd en verbonden met de Schipsbeek om scheepvaart mogelijk te maken. Zo ontstond een veelgebruikte verbinding tussen het Duitse Westfalen, Deventer, Kampen en uiteindelijk Holland.

Vanuit Münsterland kwamen o.a. vlotten met hout en leem uit Stadtlohn. Holland transporteerde vooral boter en kaas. In de 19e eeuw werd de Schipbeek gebruikt voor het vervoer van textiel vanuit Twente naar blekerijen in Haarlem. De beek overbrugt een hoogteverschil van 23 meter en stroomt bij Deventer in de IJssel.

Geluksvogels
Onderweg langs het water zien we diverse bungalowtjes en vakantiehuisjes van geluksvogels die hier hun vrije tijd in onvoorstelbare rust mogen doorbrengen. Bij restaurant Captain Jack laten we de beek voorlopig even alleen en gaan het akkerland in. Langs de slootjes in volle bloei staand vingerhoedkruit. Erg giftig — vingerhoedkruit wordt gerekend tot de zgn. heksenkruiden — en vroeger gebruikt bij de behandeling van bepaalde hartkwalen. Hebben wij gelukkig niet nodig, maar ons hart gaat wel harder kloppen van de heerlijke omgeving.

Grens met Duitsland
We wandelen hier vlak langs de grens met Duitsland en komen o.a. over de Kielweg, zo genoemd naar Kielgraads. Geen belangrijke hotemetoot, maar een in 1867 geboren kluizenaar die eigenlijk Gerardus Wegdam heette. Een luisterrijk type die hier aan de Kielweg half onder de grond in een hut woonde. Hij scharrelde zijn kostje bij elkaar als dagloner en bezat een stuk of dertig kippen, waarvan hij de eieren in de omgeving verkocht. Hij was ook muzikaal en schnabbelde wat bij met zijn trekharmonica en eigengemaakte liedjes. Toen hij een jaar of zestig was, werd hij twee keer overvallen, wat hem zo aangreep dat hij door tussenkomst van de burgemeester kon worden opgenomen in een verzorgingstehuis. Alhoewel de verkeersdrukte, zeker in deze omgeving, in die tijd nog niet veel voorstelde, overleed hij in 1937 na overreden te zijn door een auto…

Zoutwinning
De meeste mensen verdienden hier toen hun vaak karige inkomen in de landbouw en veeteelt. Een andere belangrijke bron van inkomsten werd de zoutwinning, een industrie die ontstond toen in 1887 baron Van Heeckeren van Wassenaer op het landgoed Twickel een waterput liet slaan. In plaats van zoet kwam er zout water naar boven… Naar later bleek een zegen, want vooral bij het even verderop gelegen Boekelo ontstond zo een winstgevende onderneming. De chemische multinational Akzo Nobel is zelfs een directe afstammeling van de eerste Twentse zoutzieders.

De zoutlaag ligt op een diepte van zo’n 400 meter en is ruim 200 miljoen jaar geleden afgezet door de verdamping van zeewater. Dit deel van Nederland was tot dan namelijk een binnenzee. De zoutlaag is vijftig meter dik en goed voor honderden jaren zout. Vlak voor we weer de Buursebeek oppikken, passeren we een locatie waar Akzo proefboringen wil doen. Als de locatie geschikt is, wordt lauw water via kilometers lange leidingen naar de boorlocaties op zo’n 400 meter diepte gepompt. Onder de zogeheten ’zouthuisjes’ zoekt het pompwater contact met de zoutlaag, waarna het water met een zoutgehalte van 300 gram per liter water als mengsel terugkomt in de fabriek, waar grote verdampingsketels het zout en water scheiden.

Buurserzand
We komen weer terug bij de Buurserbeek en wandelen verder langs de rand van het natuurgebied Buurserzand waar u heidevelden vindt met 150 jaar oude jeneverbesstruiken. Het 455 ha grote gebied is drassig, bestaat voor een groot gedeelte uit nu roze kleurende heide en wordt onderhouden door runderen en schapen.

Goedkoop ritje
Vlak voor Haaksbergen passeren we nog de Harrevelder Schans, in 1590 opgeworpen om de Spaanse troepen uit Munster op afstand te houden. De gedeeltelijk gerestaureerde schans lag langs de handelsweg naar Duitsland. Maar omdat de weg in slechte staat was en Haaksbergen geen vestingstad, ontkwam het aan oorlogshandelingen. Prima weg trouwens tegenwoordig. Het kost de buurtbus amper tien minuten om ons bij het vertrekpunt te brengen. Kosten? Eén euro! Een ritje te paard in de Tachtigjarige Oorlog was nog duurder!

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1845
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door rr1991 » wo jul 11, 2012 9:48 am

De 'Zwarte Kousen' coalitie en hun oriëntatie

Wat heeft De Kop van Overijssel dat andere gemeenten niet hebben? Die vraag wordt steeds pregnanter als de investeringen van de provincie Overijssel op een rij worden gezet. Een door alle inwoners gevoed vermogen van de provincie wordt ingezet voor forse investeringen. Niet zoals in Brabant, Limburg en Gelderland vooral in het versterken van de innovatiekracht van universiteiten, het creëren van netwerken rond onderzoek en het versterken van steden. Steden die als kerngebieden van de economie worden gezien en waar steeds meer mensen naar toe trekken.
In Overijssel investeren we vooral in sneller van platteland naar stad kunnen komen in de regio Zwolle/Kampen. Niet met snellere regionale treinverbindingen, maar met het sneller maken van wegen. Volgens alle deskundigen een onzinnige investering, omdat rijtijdwinst zeer beperkt is op deze korte afstanden en het stedelijk wegennet juist minder verkeer zou moeten krijgen. Al die auto's kan de stad niet meer kwijt in het centrumgebied. Twee provinciale wegen in deze regio moeten voor 270 miljoen euro veiliger en sneller worden. Geen wegen tussen belangrijke stedelijke kerngebieden, maar de N340 en 377 vanuit Ommen/Hardenberg richting A28 bij Zwolle. Boodschap is 'kom lekker met de auto naar Zwolle'. Zwolle is nu al niet goed bereikbaar, met dit foute signaal wordt het niet beter. Veiliger kunnen deze wegen gemaakt worden voor zo'n 100 mln. euro.
Deze coalitie van VVD, CDA en kleine christelijke partijen (waarom associeer ik die toch vooral met de regio rond Zwolle en Kampen?), die nog niet de helft van de kiezers vertegenwoordigt, wil ook 11 miljoen investeren in het nog sneller met de auto vanuit Kampen via de N50 naar Zwolle rijden. Daarmee een geduchte concurrent voor de Hanzelijn creërend en waarmee ze Zwolle opnieuw nog slechter bereikbaar maken. Vorig jaar hebben we al een forse aanvaring gehad omdat de coalitie 70 mln. wilde investeren in een geïsoleerd tramlijntje van Kampen naar Zwolle, terwijl er grote capaciteitsproblemen zijn op het hoofd-spoornet. Zelfs OV bedrijven wilden deze tram niet exploiteren. En dan 70 mln. investeren!? Het verbeteren van de treinverbindingen tussen Twente en Zwolle, tussen Deventer en Zwolle en vanuit Zwolle naar het noorden is voor Overijssel veel belangrijker. Slechts PM posten in de coalitiebegroting!!

Projecten van deze omvang voor deze doelen op deze plaatsen? Waanzin. 350 Miljoen euro uitgeven waarmee geen oplossing of kans voor Overijssel wordt gecreëerd. En dan hebben we in deze regio nog IJsseldelta Zuid, een project waar heel veel geld in gaat, en de gebiedsontwikkeling Station Zwolle die met zo'n 40 mln. moet worden gesteund.
Investeren in deze regio is natuurlijk ook gewenst, maar de 600.000 inwoners van Twente lijken toch steeds meer op achterstand te worden gezet. Als genoemde plusminus 350 mln. (plus alle andere projecten in de regio daar) afgezet wordt tegen de enkele tientallen miljoenen euro's die in Twente wordt geïnvesteerd, dan word ik er zenuwachtig van. Het dictaat van rechts christelijk partijen (met 3 van de 5 gedeputeerden uit die regio en 3 van de 4 fractievoorzitters), die elke keer de rijen sluit ten behoeve van deze projecten, maakt de vraag actueel hoe lang we deze schijndemocratie nog laten bestaan. Het kleine draagvlak in Provinciale Staten en de overheersende oriëntatie op die regio maken samen besturen en afwegen tussen wat wel en niet belangrijk is onmogelijk. Ik merk dat ik begin af te haken. Inhoudelijke argumenten zijn van secundair belang en gezaghebbend kiezen betekent hier het gezag van gedeputeerde Theo Rietkerk c.s.
Overijssels dualisme in een geheel eigen variant en jammer voor Twentse kiezers.

Dick Buursink, lid PvdA-fractie in Provinciale Staten Overijssel
bron

Pijnlijk..

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 6427
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Winus » di jul 17, 2012 8:47 pm

Toch maar eens nadenken over het opdoeken van provincies.
de kloomp'maj anhoalen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » wo okt 31, 2012 10:25 pm

Kabinet wil 100.000-plus gemeenten

dinsdag 30 oktober 2012

ENSCHEDE/ DEN HAAG - Als het coalitieakkoord tussen VVD en PvdA wordt gerealiseerd, dan wacht ook bestuurlijk Twente een ingrijpende herindeling. Het beoogde kabinet-Rutte II wil toe naar gemeenten met tenminste honderdduizend inwoners. Achterliggende gedachte is dat er steeds meer beleidstaken bij de gemeenten terechtkomen.

Ook streeft het nieuwe kabinet er naar de provincies te laten opgaan in vijf landsdelen. De waterschappen moeten daar ook onderdeel van uit gaan maken.

Voor deze regio zouden de plannen kunnen betekenen dat Twente met het aantal gemeenten terug gaat van veertien naar vier. In de Achterhoek zou in theorie één gemeente overblijven. Ook is het de verwachting dat de provincies Overijssel en Gelderland bestuurlijk samensmelten. De twee provincies vormen al één beoogde regio bij de invoering van de nationale politie. Die is met ingang van 1 januari een feit.

In De Twentsche Courant Tubantia van dinsdag: Twente gaat op de schop als het aan kabinet ligt
zie: http://www.tctubantia.nl/regio/twente/1 ... m_content=
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1845
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door rr1991 » ma mar 04, 2013 4:54 pm

Eurol van Nijverdal naar XL Businesspark in Almelo

NIJVERDAL - Eurol Lubricants kiest XL Businesspark als nieuwe vestigingslocatie. De directie heeft besloten de bedrijfsactiviteiten van Nijverdal naar Almelo te verplaatsen. Logistieke voordelen als de laad- en loskade aan het Twentekanaal waren daarbij doorslaggevend.

De producent van smeermiddelen heeft de laatste jaren een aanzienlijke nationale en internationale
groei doorgemaakt en om de huidige ambities waar te kunnen maken is een sterke uitbreiding van de
productie,- opslag,- en transportcapaciteit nodig. Daarvoor biedt XL Businesspark alle ruimte, aldus de directie.
Het bedrijf telt momenteel 135 medewerkers, afkomstig uit de gehele regio.
In de zoektocht naar diverse locaties zijn diverse Nijverdalse opties de revue gepasseerd. "Helaas kan Nijverdal niet de logistieke voordelen bieden, die het XL
Businesspark wel kan', aldus de gemeente.
Directeur Johan Pfeiffer van Eurol: ‘Met een vestigingslocatie als XL Businesspark kiezen we echt voor de
toekomst. We hebben dan de ruimte en kunnen onze nieuwe vestiging ideaal inrichten. Door de
gunstige ligging aan het water behoren hoge vervoerskosten tot het verleden”. Zoon Martijn Pfeiffer
vult aan: ‘De laad- en loskade is voor Eurol een grote meerwaarde. Op die manier kunnen wij onze
grondstoffen en producten die gereed zijn zowel in- als uitvoeren”.
Luit Hoogenberg, directeur XL Businesspark is zeer verheugd met de komst van Eurol naar Almelo.
“Verschillende bedrijven ervaren al dat XL Businesspark alle ruimte biedt om te ondernemen. Met de
laad- en loskade kunnen we als bedrijvenpark een belangrijke meerwaarde bieden voor bedrijven als
Euro”. Eurol verwacht begin volgend jaar te kunnen starten met de nieuwbouw van 15.000 vierkante meter in Almelo.
Het bedrijf is de enige Nederlandse onafhankelijke producent van smeermiddelen. Naast smeermiddelen als olieen
en vetten, omvat het assortiment ook onderhoudsproducten in sprays, ruitensproeiervloeistoffen, koelvloeistoffen,
remvloeistoffen, metaalbewerkingsvloeistoffen en undercoatings.
bron: tct
Dit bewijst maar weer eens dat de regionale samenwerking werkt en bedrijven aan zich weet te binden.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » za mar 07, 2015 10:37 am

Provincie opent Twentse dependance in Enschede

6 maart 2015

ENSCHEDE - Met de onthulling van een bord heeft de provincie Overijssel zich nu ook officieel met een dependance in het Twentehuis in Enschede gevestigd.
De Overijsselse commissaris van de Koning Ank Bijleveld en regiovoorzitter burgemeester Fred de Graaf van Enschede verrichtten daartoe gistermiddag de openingshandeling
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/p ... -1.4796648
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13242
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door Arie » za mar 07, 2015 1:58 pm

Provincie opent dependance in Twentehuis, zie: http://www.tvenschedefm.nl/provincie-op ... tem?201399
Bijlagen
Nijverheidstraat 30 Twentehuis.JPG
Nijverheidstraat 30 Twentehuis (2).JPG
Nijverheidstraat 30 Twentehuis (3).JPG
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten