Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Twente: Regio Twente

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » ma mei 29, 2006 10:55 am

Ik vind ook dat er mag worden gewerkt aan een betere onderlinge samenwerking, laat ze de netwerkstad gedachte maar aanhouden.
Als ik ergens niet op zit te wachten is het een complete fusie, ik ben het 100% met Berrtus eens dat iedere stad een eigen identiteit heeft die voor mij koste was kost bewaard moet blijven, stelletje idioten niemand komt aan Enschede
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » ma mei 29, 2006 11:37 am

Een identiteit is een zeer persoonlijk iets, het is een visitekaartje van iemands karakter, vraag eens aan een die-hard ajaxiet of hij iets ziet in een fusie met feynoord ''omdat ze toch allebei voetbal spelen en zo beter kunnen samenwerken'' de kans is groot dat je met 2 blauwe ogen thuis komt.
Nee een fusie tussen 2 of meerdere karakteristieke eigenschappen is slechte een identiteitsverband wat absoluut geen meerwaarde geeft aan een samenwerking, het is een rigoreuze aanpak waarbij niet word gekeken naar de historische waarde van elke kern.
Nu minister Remkes komt met loze opmerkingen als een fusie tussen Enschede, Hengelo en Borne + Almelo weet ik niet of ik deze man nog serieus kan nemen ''Bent u ooit in een van deze plaatsen geweest'' Enschede en Hengelo zijn als ajax en feynoord.
Ik zie liever, en vele met mij een duidelijk beleid voor de netwerkstad twente en een intensieve samenwerking op bestuurlijk niveau, en geen samensmeltingen in de identiteit.
Netwerkstad twente heeft als doel deze samenwerking te vergroten met behoud van karakter en identiteit, het schreeuwen van een fusie komt bij mij meer over als een dreiging om de zaakjes hier beter om orde te hebben vanuit Den haag.

Ik ben duidelijk voor een intensieve samenwerking, welke beter uitgewerkt zal moeten worden zodat we netwerkstad twente met Enschede als bestuurskern een duidelijke functie op de internationale kaart kunnen geven,
Dus laat die fusie maar een illusie.

Bjorn
Laatst gewijzigd door Bjorn op ma mei 29, 2006 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma mei 29, 2006 11:41 am

Goed stuk, Bjorn!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

imzadi
Member
Member
Contacteer:

Bericht door imzadi » ma mei 29, 2006 11:50 am

Inderdaad!

Minister Remkes heeft blijkbaar last van grootheidswaanzin en totaal geen inzicht in de verschillen tussen en identiteiten van de Twentse steden.

Trouwens, Amsterdam en Rotterdam zijn weer opgedeeld in deelgemeentes omdat het anders onbestuurbaar zou zijn. En hier zouden we dan wel een supergemeente moeten maken? Ronduit belachelijk!

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma mei 29, 2006 2:48 pm

Remkes probeert alleen maar wat te prikkelen. Ik denk niet dat hij echt voor zo'n Dubbelstad-plus is.

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » wo mei 31, 2006 5:26 pm

SP wil regioprovincie Twente

De SP in Overijssel is voor een regioprovincie Twente. Dat zegt de partij in reactie op het pleidooi van minister Remkes van Binnenlandse Zaken voor een Dubbelstad in Twente.
Dat zou een samenvoeging zijn van Enschede, Almelo, Hengelo en Borne. Volgens de SP negeert Remkes met zijn voorstel de mening van Twentse inwoners. Die gaven enkele jaren geleden in een referendum aan tegen de Dubbelstad te zijn
© RTV Oost 31-5-2006

Bestuurlijk gezien weet ik niet of dit beter of minder is als de huidige situatie, maar gevoelsmatig spreekt mij dit wel aan: provincie Twente. Enschede kan wat mij betreft dan aanspraak maken op de titel hoofdstad en zetel van de Provinciale Staten worden. Wat mij betreft daar ook alles bij elkaar brengen wat met provinciale aangelegenheden te maken heeft. Als dat niet lukt dan moeten Almelo en Hengelo de provinciale diensten e.d. maar verdelen (Rijksarchief, Gedeputeerde Staten, kantoren voor de prov. ambtenaren e.d. enz. enz.).
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » wo mei 31, 2006 6:19 pm

Weer een luchtballonnetje... :ohno:

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » wo mei 31, 2006 6:59 pm

De SP ja. Inderdaad.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di okt 31, 2006 12:04 pm

Regio houdt vast aan investering in glasvezel

ENSCHEDE - Het dagelijks bestuur van de Regio Twente houdt vast aan het voorstel om achttien miljoen euro te investeren in de aanleg van glasvezelkabel naar veertig Twentse bedrijventerreinen, die daarmee aangesloten kunnen worden op supersnel breedband. Dit ondanks de waarschuwing van Essent dat hier sprake is van 'weggegooid geld', nu Essent en andere marktpartijen al hebben geïnvesteerd hierin. Portefeuillehouder economische zaken van de regio en burgemeester van Losser K. Westendorp gaf onlangs in deze krant aan dat het voorstel 'heroverwogen' moest worden. Hij kwam tot deze conclusie na een gesprek met regiovoorzitter en burgemeester van Enschede P. den Oudsten, de Enschedese wethouder E. Helder en vertegenwoordigers van Essent. Daarin gaf Essent nogmaals aan dat zij in deze voorziening heeft geïnvesteerd en dat de regio op het punt staat geld over de balk te smijten. Westendorp toen: 'In principe vind ik dit een taak voor het bedrijfsleven en geen kerntaak van gemeenten.' Enkele dagen hierna gaf Westendorp aan wegens 'gezondheidsklachten' terug te treden uit het dagelijks bestuur van de Regio Twente. Het dagelijks bestuur gaf daarna aan vast te willen houden aan het voorstel. Wethouder Helder van Enschede, voorzitter van de Stichting Breedband Twente, wil dat het voorstel wordt voorgelegd aan de regioraad. Hij betwijfelt of Essent en andere marktpartijen de Twentse gemeenten kunnen bieden wat zij willen. 'We moeten als Twentse gemeenten tot een gezamenlijke aanpak komen, en niet alleen de commercieel interessante bedrijfsterreinen van glasvezelkabel voorzien, maar alle bedrijfsterreinen. Het moet nog blijken dat Essent of andere partijen dat kunnen bieden.' Met de uitspraken van Westendorp in deze krant was Helder niet gelukkig. 'Het dagelijks bestuur van de regio had ingestemd met dit voorstel, en dan is het niet goed om daaraan openlijk te twijfelen.'

Euh?

mekanik
Member
Member

Bericht door mekanik » vr jan 19, 2007 1:43 am

Het Ruimtelijk Planbureau heeft een verse nieuwsbrief uit (pdf), ditmaal een aantal artikelen over waar het beste geld naar toe gestuurd kan worden: Randstad of De Rest. Nog niet gelezen, maar het volgende plaatje geeft de investeringen per gemeente van het ministerie van VROM weer.

Afbeelding

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » vr jan 19, 2007 7:20 am

Das nie eerlijk :x

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » vr jan 19, 2007 9:17 am

Goor: uw investering meer dan waard!

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » vr jan 19, 2007 10:22 am

Lang leve de asbest!! :no:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » vr jan 19, 2007 1:58 pm

Hoezo herkenbaar :D

Afbeelding

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » vr jan 19, 2007 2:56 pm

Lang leve de asbest!!
Zou het daarmee te maken hebben? Waar haal je dat uit?

@Hans: Heb jij ook Adidasslippers en een bouvier?
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » vr jan 19, 2007 3:42 pm

Hèhè. Amsterdam-Oost voelt ineens een stuk minder vreselijk. :D

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » vr jan 19, 2007 6:48 pm

ESG schreef:
Lang leve de asbest!!
Zou het daarmee te maken hebben? Waar haal je dat uit?
Een van de speerpunten van Vrom is asbestopruiming. Dat, gecombineerd met Goor/Eternit, verklaart misschien wel de hoogte van het bedrag. In de stukken is daar overigens niet direct iets van te vinden.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » vr jan 19, 2007 7:52 pm

Goor-opruiming misschien? :o

Iemand enig idee trouwens wat Bathmen er tussen doet? Ook meen ik Borne naast Hengelo nog te herkennen, slechts 'n stip op de kaart.

Schot
Member
Member

Bericht door Schot » di sep 25, 2007 9:07 pm

Ik heb een aardige site over Twente gevonden.
Leuke verhalen over geschiedenis en streek.

Zie http://www.geocities.com/twentschgenootschap
Eindelijk Schot in de zaak

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Re: Twente: Regio Twente

Bericht door enschedeinansichten » vr okt 09, 2009 4:32 pm

De Losserse wethouders Ter Denge en Olde Heuvel zijn dinsdagavond opgestapt.

In een vergadering over de bestuurscrisis voelden beide CDA-wethouders zich niet meer voldoende gesteund door de gemeenteraad. Losser zit nu zonder college. De afgelopen twee jaar zijn nu in Losser zes wethouders opgestapt. Nog maar twee weken geleden pakte wethouder Knol van de PvdA zijn biezen. Mede door financiële problemen verkeert politiek Losser al jaren in roerig vaarwater.

De Burgermeester heeft de hulp van de Com. van de Kon. gevraagd om hulp.

Iets voor Enschede ? Glanerbrug, Glane , ( Overdinkel), Losser, mooie gebieds uitbreiding komt het vliegveld ook weer wat centrale te liggen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Plaats reactie