Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Spreek je dialect

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: wo mar 29, 2017 9:53 am beteun = beperkt, schaars, zeldzaam.
Bedankt Gerrit. Weer wat geleerd :okay:
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

An de lip striekn.
Op z’n donder geven; op de bek slaan



As ’n wicht nen vrie’jer hef, zink ze,
As ze der gin hef, bid ze
.



30 maart Leonard Murialdo Quirinus van Rome,
As de katt’n krolt in Meert,
blif gen’n oaln kater nog bi’j ’n heerd.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Der met goan striekn.
Met de eer gaan strijken. Er mee aan de haal gaan.



Wat ok vergeet,
Nen eeken steet.




31 maart Aldo
'n Hoop stof in meert is de boer nen daalder weerd
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dat striek ik an de bokse; dat löt mie koald.
Daar trek ik me niets van aan.



De leste koo döt ’t hek too.
Zegt men als men met een groepje door een hek gaat.
Als een gezelschap de kamer uitgaat en de deur weer dicht moet.


April: Grösmaond (ook wel: grasmaand kiemmaand paasmaand, eiermaand) In de oud-Romeinse kalender was het de tweede maand. De naam komt van het Latijnse woord aperire hetgeen openen betekent. Waarschijnlijk refereert het aan de groei van de planten en bloemen in de lente.

1 april Irene van Thessaloniki.
Nich alleen nen döl löt zich de gek anstekken. Op 1 april verloor Alva z’n bril.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Ik mach ‘t wa liedn.
Het staat mij wel aan; in de smaak vallen, gewaardeerd worden.




'N WITTEN APTHEKER (1)
He-j dat now ok: a-j wat oalder wordt en iej ligt mangens wakker in berre, dan komt der ow beelden van vrogger op 't netvlies. Van meansen dee-j good kend hebt, van huze, van stroaten en weenkels.
Van veurvallen, mooie en lillijke.
Mangens ok van gewone dinge, zoas.'t gerei in de kökken of de blauwe vazen op de hoge kaste.
Meer benaamd van meansen, van gezichten.
Ik zee eer nog lopen en ik heur ere stemmen. En werachtig, a-j de ogen toodoot, geet 't better as da-j ze loshaölt. Kottens heb ik nog leazen dat de Amerikanen gangs bint met oet te zeuken of 't ok meugelijk is um beelden dee wiej now op de tv zeet, te projekteren op de binnenkaant van 't ooglid. Dan mo-j wal zo'n soort pacemaker inbouwd kriegen en dat ding stuurt dan bosschoppen dee van boetenof komt noar de hersens en dee smiet 't dan op 't schearm van 't ooglid. Ik proat ok meer noa wat ik leazen heb, meer 't lik miej woonderlijk mooi, benaamd as iej ow zit te vervelen in vergaderingen en a-j nich sloapen könt.
Meer, loat hen, ik wol 't geern hebben oawer één zo'n beeld. Dat heb ik al zonne zestig joar op 't netvlies stoan.
Dat is 't beeld van 'n aptheker biej oons in Eansche. As ik wat meuite doo en gedeuld heb,
dan keumpe der zo anlopen, van achter oet 'n aptheek, oet zien glazen hökske, 't trapken of
en dan 'n weenkel in. Nen stoatigen, stieven keerl, in zonne lange, witte doktersjas.
'n Krietwit doodskoppengezicht, strenge oagen en 'n goalden brilleke op 'n nös. Zo dreug as 'n stokvis.
Meer hee kwam nich zo vake 'n weenkel in. Meestentieds zat hee doar toch achter in 'n aptheek,
in zien glazaen huuske, as nen vrömden voggel in ne kouw. Doar kon hee aalns owerzeen:
dee wichter dee an 't poeiers malen warren en dee later stonden oet te weagen en aandere wichter dee drankjes terechte an 't maken warren. Meer, loat hen, 't geet um den aptheker.
Ik was benauwd veur den man en ik hopten aait dat hee nich oet sien kouwke kommen zol
um noar oonderen te kommen. Ik wörden al lecht in 't heufd as ik der an dach dat hee miej ansprekken
en miej anpakken zol: zo, now hek ow, smerigen gauwdeef, ik zal ow es leren dröpkes te jatten!
Iej begriept, doar zat 'n heel verhaal achter.
Wee-j wat 't geval was: a-j doar medecienen ofhaalden en iej troffen 't, dan deu ene van dee wichter
ow de medecienen in 'n toeten en dan heul ze ow zonne broene flesse met dröpkes veur.
't Is miej eerlijk gebeurd dat ik der ne moal een oetnom, meer dat zat vaste an 'n aander.
Ik zweer 't ow, ik deu 't nich emspres.
Ik schruk der van en op zukke mementen grip 't kwoad ow an. Ik stopten dee tweelingdröpkes rap in 'n moond. 't Wich zea der niks van, meer too ik an 'n zied keek, zag ik den doodskop doar zitten in zien kämerke.
Hee keek miej strak an. Ik gung deur de groond van angst. Ik renden 'n weenkel oet. Dat witte spook kwam nich achter miej an en ik was pas wier röstig too ik vealig in hoes achter 'n kachel zat.


2 april Franciscus van Paola,
In April is ’t winter veurbie’j,
’t Grös dat greuit ’t is leefebrie’j
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

’t Kan ’t nich liedn. ’t Zit ter nich an. Dat kan nen broenen nich trekken.
Het kan er niet af. Er is niet genoeg geld voor


'N WITTEN APTHEKER (2)
As 'tan miej leagen had, zol ik nooit meer in den aptheek wean kommen, meer 't mus toch mangens wal, of nich dan.
't Mot midden in de crisisjoaren hebben west en de moor was slim zeek. As kind wörden iej doar 't rechte nich van gewaar, meer dat 't slim is, dat begriep iej werachtig wal. En 't grip ow ok achter 't veske, of nich dan.
En as 'n dokter ow dan 'n recept döt en zeg: en rap jong, der is hoast biej, dan wet iej ok genog.
Ik heb 't stuk in tien minuten lopen, docht miej, op 'n draf, as nen hazen. Ik veulden miej zowat nen heald, woar aalns van ofhung. Met dat kleane pepierke in 'n tuk had ik geheime macht, want nums mocht der wetten hoo veurnaam miene missie fealijk was.
Meer den aptheek, dat was slim. 't Eerste wat ik gewaar wörden was den doodskoppenkeerl, den doar röstig in zien hökske zat te schrieven. Veurlopig was ik vealig. Too ik 't recept an ene van dee wichter doan had, veul 't miej 'n luk teagen. Ik har ne hele konsternoasie verwocht, want de moor was slim zeek, zodoonde. Ik dach dat 't wich an de teunbaank op slag in troanen oetbarsten zol en miej de halve flesse met dröpkes tooschoeven zol. Niks der van. Zee vertrök gin spier, sloften met het breefken noar achteren, 't trapken op noar den witten keerl, Den leazen 't recept, krabbelden der wat oonder en 't wich kwam wier noar oonderen. 't Möt nich meer as vief menuten duurd hebben en ik zat meer te bedeanken hoo ik miej onzichtboar maken kon veur den witten keerl.
Zee was zewat kloar en kwam al noar de teunbaank. Zee reup mienen naam: En met dat zee dat deu, kwam doar op slag dee witte geestverschiening oet zien glazen hökske, 't trapken of en liek op miej of. 't Was of ik deur de groond gung. Now zo-j 't ,hebben. 't Wörden miej greun en gel veur de ogen. Now zol-e miej an 'n kop houwen en dat dröpke wier vroagen. Dat har-e too zeen, vanzölf, vanoet zien hökske.
Hee zea niks, meer hee nöm de medecienen van de teunbaank en deu miej dee in de haand. Hee pakten ok de flesse met dröpkes en hee zea: hier, keerlke, nem der mer twee. Too lea hee ne haand op mienen kop en zea: en now vruit, hard lopen, want de moor hef 't neudig.
Ik was al vort. Met 'n moond vol met drop renden ik noar hoes opan, de medecienen teagen 't herte drokt.
't Heugt miej nog dat de vaar en de buurvrouw de moor oawereand zat hebt en heur dee medecienen doan hebt. Wat 't was, ik zol 't ow nich zeggen können, meer 't hölp merakels.
's Oavends zat zee wier in 'n stool en ik kreup der biej op 'n steufken.
Ne onmeunige vrea kwam der oawer miej hen. De moor better, den aptheker nich hellig en twee dröpkes achter de knupkes. Doarum heb ik aalns meer eerlijk verteld an de moor. Zee lachten wat meu en zea: dow bis miej der enen. Wat mot der toch van diej worden.
't Is wal metvallen, mer we-j wat 't is? Seent dee tied kan ik nich meer van de dröpkes ofblieven.

Anne van der Meide



3 april Richardus van Chichester.
Zint de zwaaln wier in 't laand,
Dan is 't winter an de kaant.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

’t Ies kan ‘t noch nich liedn.
Het ijs is nog niet sterk genoeg. Het ijs kan je nog niet houden.
Uit wat nog niet in Dijkhuis staat van A.L. Hottenhuis. Lieden - houden, dragen.
Het hef strabaant vreuren, het ies op de bek lid al. Het heeft streng gevroren, het ijs op de beek houdt al.
lieden', Algemeen Nederlands lijden, heeft hier de betekenis houden'. In Dijkhuis staan nog veel meer betekenissen aangegeven.
De zin van houden doet het ijs bijna een persoon worden: "Het ies lid", het ijs verdraagt het gewicht van een mens. Voor kinderen is het altijd spannend om te kijken bij de eerste vorst of er al ergens een sloot is die het houdt. Wij riepen dan vroeger luidkeels: "Het lid!" Vervolgens kwam dan iedereen toegelopen om zich te overtuigen en ja "dan heed het nich mear."




Zolt en brood,
Is veur de meanske good.



4 april Isidorus van Sevilla.
April weer en vrouwleuzin is meestentieds nich te takseern,
gin’n kearl zo wies wel eer dee keusn of kan leern.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Hee knip em.
Hij zit in de penarie; hij zit in de rats.



’t Is nooit kaant en klaor,
Of ’t mekeert nog hier en daor.




5 april Vincentius Ferrer
Op Aprilweer köj vaak nich bouwn,
te vroo zaein en pottn kan oew berouwn!
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Knieperig.
Op de penning zijn Pinnig; overdreven zuinig, schraperig, gierig

Knipgat. Gat in de zandweg waarin een wagen kan blijvensteken
Uit wat nog niet in Dijkhuis staat: van A.L. Hottenhuis.
Kniepgat - dwarssleuf over een zand¬weg.
As ie vaak oaver zon kniepgat mossen veuren, worden ie der op 'n doer leep in en gung ie der schuun oaverhen.
Alsje geregeld over die dwarssleuf moest rijden, leerde je er van en ging je er schuin over.
Zo'n sleuf in de zandweg ook we]. `knip¬gat' (Dijkuis, pag. 525), `knipsgat', `zwikgat' en misschien nog wel anders genoemd, was erg lastig. Het merkwaardige van deze dwarssleuven was dat ze altijd terugkwamen ondanks pogingen ze te dempen. Vooral in de natte herfst werd zo'n kniepgat weer heviger en kon men er in vast komen te zitten met een wagen. Meestal lag onder zo'n plek een oude waterloop, 'nen graven' of zelfs `ne ole bek', in elk geval vreemde grond. Op de plaats van dat gat werd de weg in de loop der tijd altijd breder omdat men er langs probeerde te manoeuvreren of er, zoals gezegd, diagonaal over reed.
In het fietspad - "n fietsenpad' - trof je hetzelfde. Hier kon de oorzaak simpel zijn dat er een aantal mollen geregeld door hun tunnel gingen. Er zijn nu heel wat minder `kniepgeate'. De verharding van wegen heeft er een eind aan gemaakt.




Genne greutere plaoge
Dan lui en traoge.




6 april Petrus Martyr.
Een kleine winter in april, is zeker geen mode gril.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Spreek je dialect

Bericht door Arie »

Een voorbeeld van een zandweg waarin een wagen is blijven steken. Hagmolenbeekweg 6-2-1964 De oude audi is leeg, er zitten diepe wielsporen in de zandweg, en rondom een bosachtige omgeving.
Bijlagen
Hagmolenbeekweg 6-2-1964 De oude audi is leeg, er zitten diepe wielsporen in de zandweg, en rondom een bosachtige omgeving.jpg
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Wel hef hier de knip los?
Wie heeft er een wind gelaten? Heel erg stinken.
Loat moar weaien, van de wéénd krig ie geen keender.
Laat maar waaien, van de wind krijg je geen kinderen.



Te dik is ok verkeerd
Te min is ok niks weerd.



7 april Johannes Baptista de la Salle
Laot et weer ween wat et wil,
trek gin bostrok uut veur half april.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

As ’t knip en weerknip.
Als het er op aankomt; als puntje bij paaltje komt.



Zingt gin Alleluja,
Vuurdat ’t Paosen is.




8 april Maria Rosa Julia Billiart
Dik mesten en dun zaeien,
laot ’t dan mer waeien
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De knip leug hebn.
Blut zijn; Platzak zijn.


GELUK AN 'N GEUKERDIEK
'n Zunnigen zoaterdagnoamiddag
lig d'r as nen luien hoond,
kop noar vuurten,
op de meertse stroate
Hier in de Veeldmoat
is de grote weerld 'n zetke zó klein
dat de leu d'r gen trad noar öant
O, zee zeet met 'n waarm hert
oet noar monnen, Poaszundag,
mer 't moch van uur
ok aait vandaage blieven.

Oet n Twentse Almanak Gerrit Lansink


9 april Hugo van Rouen
’t Trouwen is as april,
noe zun, dan storm,
en dan weer alles stil.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Den knip de kat geern in ’t duuster.
Hij is ietwat achterbaks, stiekemerd.
In het geheim iets doen dat men tenminste niet geweten wil hebben; het gaat vaak om iets gemeens of vals. Soms doelt het op seksueel getinte handelingen.




As ne oel nich spi’jen kan,
Dan is e kraank.




10 april Magdalena van Canossa
Vrogge kuken, vrogge kraei'jers,
Vrogge zaei'jers, vrogge maei'jers.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Daor is hee heel geknipt veur.
Er zeer geschikt voor zijn.
Ne knip - en nen strengel stoetn.
Een knipbrood en een strengel beide een soort brood.




De tied kan aold zèèr vergetten.


11 april Stanislaus van Krakau
Der kan van alns gebuur’n.
April hef rare kuur’n.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Der tusken oet knipen.
Doodgaan, stiekum verdwijnen, ervandoor gaan.


VROGER
Wat hadden wiej vroger toch 'n lol
'n stöksken, 'n töwke en nen tol.
Wat hadden wiej vroger toch 'n pret
op zonnen hoalten autoped.
Wat hadden wiej vroger toch 'n plezeer
met nen hoepel oaver stroat, hen en weer.
Wat hadden wiej vroger toch vol te zingen
met 'n stuk touw en dan mer springen.
Wat hadden wiej vroger, joawa, ok wa es verdreet
a'j knikkers hadden verleuren, zo a'k zölf nog wa weet.
Al dee dinge en nog völ meer
't is jammer, mer wanner zeet wiej dat weer?
't Is oaver, geleuf dat mer van miej.
Met dat spölgood krieg iej ze der nich meer biej.
'n Skateboard, computers en meer van dat spul
en dan dee JOP's met alle flauwekul.
Wat hadden wiej vroger toch 'n schik
dat za'k ow vertellen, mer wee bin ik?

Oet Twentse Almanak Wim Kiewik


12 april Julius
Niks zo lekker en gezond
as wa’j verbouwt op eegen grond.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Hee zat um te kniepn za'k oe verteln.
Benauwd worden. Hij was toch bang.


As ’t geald beteun is, zint de leu zeunig.





13 april Martinus
In april hef nen boer plezeer,
as ’t gönstig is met ‘t weer.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

De knip.pe trekn.
Gaan betalen.
Uit wat nog niet in Dijkhuis staat van L.A. Hottenhuis
Knip trekken, de betalen.
Oeteandelijk kon Jehan toch wier de knip trekken.
Toen het er op aan kwam moest Johan toch weer betalen.
`De knip trekken, betekent de portemonnee tevoorschijn halen. In die zin hoor je meer uitdrukkingen die over geld gaan.
"Hee is aait good vuur de knip. Ze laten hem steeds betalen.
"Zee geet oaver de knip." Zij beheert de financiën.
De uitdrukking: "Wel de grötste knip hef, betaalt." gaat meestal niet op.



Dee ’n ambach hef, hef de kost




14 april Lidwina van Schiedam, Benedict
Zeen ‘k de toefveenk (kuifleeuwerik) a in ’n moargen,
zal oons dat zeag’n bezoarg’n.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Dat is nog meer nen half liedn.
Dat valt niet zo erg tegen.




WINTER
De winter hef zien jesken uut edaone
En kik met trönende oge
Naor de felle zonne.
Hee had toch zo zien beste edaone.
No hef 't veurjaor
Het toch weer van 'm ewonne.


Jo ter Linde-Duenk (dialect van Aalten) Oet de Moespot



15 april Damiaan. Justijn
April kold en nat , breg botter in ’vat.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4144
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Spreek je dialect

Bericht door GerritHondelink »

Kan ’t ter nog ééntje liedn? Dan doot ter nog meer ééntje in.
Kan het er nog af? Dan doe er nog maar een borreltje in.



NEN BLAUWN BREEF (1)
Janwilm zat in n trein sjagreinig te wean. Vuur de eerste keer har hee n belastingbiljet in evuld, want Janwilm dach datte wat wierumme kon kriegn, en dan mos ie alns oet de creativiteitskaste haaln, oaweral tips op evisket en twee oawnden laank zitn invuln, oetgom, oawerskriewn en voarven met typ-ex. Op t lesn n breef in t blauwe kefak edoan en in de breewnbusse dr met en nog eawn oarns een pilsje pakn, ie zeent joonk en ie weelt wat.
En nu was dr wier zo'n blauw kefak ekomn; disse keer met n kort breefke dr in: n inspecteur wol um wal eens zeen, brengt de paperassen mear met, dan goaw t met zien beajdn nog eens noarekn; a j t mie vroagt he j vus te völle op oe an ereknd, hoogachtend, de inspectie. Ja non, t steun dr neet krek zo in mear vanzelfsprèkend in meujzaam inspectie-jargon.
In n trean haaln Janwilm gapend den breef nog ne keer vuur n dag. t Har um nog wier twee oawnden ekost um zikzelf in n kop te preantn hoe t e an al dee ciefers was ekömn en zikzelf te bewiezn dat e toch alns ech heel oonskeuldeg har in evuld en non zat e te reppeteern hoe t e t temee zol oetlegn.
Hee keek noar boetn, doar skeuwn de beeste rap van leenks noar rechts langs t raam van n trein. Ineens keek e met andach, want t treinreamke weerkaatstn een heel aantrekkelijk gezichte. Degennege den teegnoawer um zat moch dr weazen en zee keek geamuseerd noar Janwilm.
Ze glemlachtn. 'Fiscale problemen?' zea ze.
Janwilm begun met alle plezeer oet te legn wat vuur lamzakn dr wal neet op dat belastingkantoor zatn te loern op het geald dat hee zo zoer verdeend har en da j oew oonderdoems zewat nen crimineel veuldn; da j toch alns earlke harn oet ereknd, skoonwal, een betje fantasie en n betje creativiteit was natuurlijk nooit vort.
Zee niktn. 'Ik weete dr alns van,' zea ze, ' leart miej dee jongns van de belasting kenn.'
Janwilm vertealdn dat hee op kamer 156 mos wean, ko j noagoan wavonnen papierweenkel ze daor hadn, 156 kamers! t Leek n toorn van Babel wal. Mosterend steuk Janwilm de documeantn in nen plastic buul.


16 april Bernadette Souberious.
’t Grös dat in April a wast,
Steet in Mei a vast.
Plaats reactie