Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Fusie Enschede en Hengelo

Omdat de wereld niet alleen om Enschede draait.
Arie
Member
Member

Fusie Enschede en Hengelo

Bericht door Arie » ma jan 04, 2010 10:36 am

Fusie het beste voor Enschede en Hengelo

Het fusieverhaal komt weer tot leven.

ENSCHEDE - Marcel Wendrich, directeur van Stichting Enschede Promotie, wil Enschede op de kaart zetten als ondernemende kennisstad. ‘Dat kan op eigen kracht, maar beter is het om te fuseren met Hengelo. Twentestad heeft enorme kansen.” Wendrich weet dat er eerder is gesproken over het samengaan van Enschede en Hengelo. Zowel in 1966 als in 1996 liepen pogingen van bestuurders spaak. Niet vanwege rationele argumenten, maar wel op basis van emoties.

De in 1996 ingezette poging werd vier jaar later door politiek Den Haag definitief afgeblazen. Een jaar eerder had een overgrote meerderheid van de Hengelose bevolking in een referendum al aangegeven tegen de dubbelstad te zijn.
Zie verder: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... engelo.ece
De stadsfotograaf zonder grenzen

Vincent1971
Member
Member

Re: Fusie Enschede en Hengelo

Bericht door Vincent1971 » ma jan 04, 2010 11:16 am

Wordt dit de tweede hoogvlieger voor Enschede?
Een goed begin heeft geen einde

Wauwthur
Member
Member

Bericht door Wauwthur » ma jan 04, 2010 12:02 pm

Dit is best een interessant punt vind ik. Ik als nieuwe Enschedeer, zonder historie hier dus, zie er wel wat in. Dit soort megaprojecten moet je echter alleen uitvoeren als het overgrote merendeel van de bevolking eens is. En daar gaat hier hier wel mis denk ik. De Poll op de site van Tubantia laat al weinig meer te dromen over.

Een nog verdergaande samenwerking op gebied van infrastructuur, kennis en bedrijvigheid lijkt me, op dit moment, een betere optie dan het geheel samenvoegen van beide steden.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma jan 04, 2010 3:57 pm

Jezus....beginnen ze nu weer met dat oude lijk uit de kast te sleuren. :(
Destijds is toch al duidelijk genoeg geworden dat er te veel inzicht verschillen bestaan voor een dergelijke fusie.
Hengelo wil niet financieel bloeden voor het relatief arme Enschede, en gelijk hebben ze.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » ma jan 04, 2010 4:02 pm

Denk dat Hengelo beter een fusie aan kan gaan met Borne en Delden als ze grond nodig hebben.
Enschede kan beter fusieren met Dinkelland. Zelfde soort bestuur en achtergrond en beiden zijn relatief arm.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma jan 04, 2010 5:06 pm

Vincent1971 schreef:Enschede kan beter fusieren met Dinkelland. Zelfde soort bestuur en achtergrond en beiden zijn relatief arm.
Doodsteek van 't groen daar... krijgen we opeens Enschede noord in Weerselo of zo.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Twekkelerveld
Member
Member

Bericht door Twekkelerveld » ma jan 04, 2010 7:13 pm

Doodsteek van 't groen daar... krijgen we opeens Enschede noord in Weerselo of zo.
Nou ik denk dat wij dat niet meer meemaken :)Dan moet +/- nog 25km richting het noorden bouwen! :D Ik denk eerder dat hij Losser/Overdinkel/Glane bedoeld.

Vincent1971
Member
Member

Bericht door Vincent1971 » ma jan 04, 2010 7:27 pm

twekkelerveld schreef:
Nou ik denk dat wij dat niet meer meemaken :)Dan moet +/- nog 25km richting het noorden bouwen! :D Ik denk eerder dat hij Losser/Overdinkel/Glane bedoeld.

Voeg die ook maar toe aan Groot Enschede..annexeren die hap. Heb je straks wel provincie Twente met fusiehoofdstad Twente :rock:

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma jan 04, 2010 9:10 pm

Gaat niet gebeuren, is mijn vermoeden, zelfs de kleine gemeentes als Losser en Overdinkel zullen niet met het " grote arme" Enschede verbonden willen zijn.
Ik zie ook niet in welk opzicht dat voor deze kleine gemeenten voordelen zou kunnen gaan bieden.
Eerder nadelen, en verlies van het nu nog redelijke groene karakter
Noaberschap my Ass, zullen de wethouders daar ongetwijfeld denken.

Het buitenstedelijke imago van ons stadsbestuur is niet zo best, en dat doet ze met dit soort initiatieven dan nu de das om……(stiekem lol aan :evil: )

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » ma jan 04, 2010 9:56 pm

We !!! hebben toch wel vaker een gemeente geannexeerd ?
En heeft Losser dan zo'n goede naam op bestuurlijk gebied ? :(

"De aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging."
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Huub
Member
Member

Bericht door Huub » ma jan 04, 2010 9:57 pm

Het rijke Ootmarsum moest al die armoedzaaiers van Denekamp (en Weerselo) erbij nemen, niet nu ook nog Enschede! ;).

Maar waarom moet alles in Nederland toch fuseren? Bang dat een buitenlandse partij langskomt voor een 'hostile takeover'? ;). Het lijkt mij in ieder geval niets zolang de twee steden ook niet volledig aan elkaar gegroeid zijn.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di jan 05, 2010 5:26 pm

enschedeinansichten schreef:We !!! hebben toch wel vaker een gemeente geannexeerd ?
En heeft Losser dan zo'n goede naam op bestuurlijk gebied ? :(

"De aansluiting van een gemeente bij een grotere gemeente noemt men annexatie. De inwoners van de gemeente die opgeheven wordt zien dit vaak als bedreiging."
Nu haal je twee zaken door elkaar, dat Losser onder de gemeente Enschede valt vanwege de herindeling / annexatie is bekend, maar als stad/dorp heeft Losser nog steeds een autonoom bestuur, en derhalve niets met Enschede van doen.

Bij een fusie zoals er bij Twentestad sprake is, moeten beide besturen samensmelten,
tot een gemeente raad, en daar ligt nu juist het bezwaar.
Als de centjes van Enschede, en Hengelo in een gezamenlijke pot terecht komen, want daar hebben we het dan over, dan zou Hengelo pro saldo veel minder overhouden dan nu het geval is.
Tja, het is net als in een holding met meerdere bedrijven de winst van A, moet het slechter draaiende B overeind houden.

En als A= Hengelo, dan snap ik ze daar wel.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » di jan 05, 2010 5:34 pm

Ik bedoelde de annexatie van Lonneker. We hebben dus ervaring. :)

Laat Hengelo maar Hengelo blijven. Ik zou niet weten wat het ons moet brengen.
En dat het efficiente zou worden zie ik nog niet zo. Het besturen wordt dan zeker niet eenvoudiger en we zouden dan
natuurlijk met 1 burgermeester uitkunnen maar ik dat het alleen nog logger wordt dus zeker niet beter.
Samenwerken prima maar samenvoegen nee.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di jan 05, 2010 6:07 pm

enschedeinansichten schreef:Ik bedoelde de annexatie van Lonneker.
Jeee... hoe lang is dat al wel niet geleden :?
Waarschijnlijk kende Enschede toen financieel betere tijden.

enschedeinansichten
Member
Member
Contacteer:

Bericht door enschedeinansichten » di jan 05, 2010 8:25 pm

Het is 1934, 76 jaar geleden.

1e Grenswijziging 1884.
1918 Oprichting commissie tot samensmelting.
1922 Grote conferentie van de colleges en afgevaardigden van prov. staten. Ze kwamen er niet uit.
Enschede 680 ha daaromheen Lonneker 14.000 ha.
1926 Opnieuw onder de aandacht. Enschede naar prov.
1927 Opnieuw een conferentie. Lonneker bleef tegen.
1928 Opnieuw een conferentie. Lonneker wil alleen grond beschikbaar stellen voor woningbouw en een haven. Niet acceptabel.
1930 Een aanbod van Lonneker met 1300 ha grond. Niet acceptabel.
1930 Gedeputeerde staten bereidt een samenvoeging voor. gevolgd door een wetsontwerp
Enschede stemt geheel voor, in Lonneker 13 voor 10 tegen.
Ondanks het grote verzet van een comité ter bestrijding der samenvoeging van Enschede en lonneker.
29 maart 1934 is de wet aangenomen in de Tweede Kamer 49 voor 21 tegen, 25 april 1934 de Eerste Kamer 36 voor en 8 tegen.
30 April 1934 de laatste raadsvergadering van Lonneker, aanwezig de com. van de Koningin het college van Burgemeester en wethouders van Enschede en
enkele Burgemeesters van omliggende plaatsen. Groot-Enschede was geboren en Lonneker was er in opgegaan.

Toen is er dus 16 jaar over gedaan.
Bron van Grensuitbreiding tot Annexatie.
Herschaalde kopie van annexatie lonneker 1934.jpg

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di jan 05, 2010 9:40 pm

Enschede is het heertje, en Lonneker het boertje in de cartoon.
Toen waren ze dus al arrogant in de gemeenteraad :P

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » wo jan 06, 2010 12:06 am

Maar wie komt er nu op het idee gemeente Losser te laten fuseren met Enschede. Losser is bestempeld als landelijk gebied. Wat Enschede daar dan mee moet?
Daarnaast voor wie denkt dat Losser klein is, voor de herindeling was het een van de grootste gemeentes in Twente. Het is in het verleden dan ook al flink wat grond kwijt geraakt. Ooit reikte deze gemeente zelfs tot in Noord Overijssel, niet ver van Hardenberg.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » wo jan 06, 2010 8:02 am

Rene schreef:Maar wie komt er nu op het idee gemeente Losser te laten fuseren met Enschede. Losser is bestempeld als landelijk gebied. Wat Enschede daar dan mee moet?
Daarnaast voor wie denkt dat Losser klein is, voor de herindeling was het een van de grootste gemeentes in Twente. Het is in het verleden dan ook al flink wat grond kwijt geraakt. Ooit reikte deze gemeente zelfs tot in Noord Overijssel, niet ver van Hardenberg.
Dat denkt niemand, het was slechts een voorbeeld in de discussie.
Het ging om de fusie Enschede-Hengelo, maar ondertussen gaat het eigenlijk helemaal nergens meer over, want zelfs Den Oudsten heeft aangegeven een fusie met Hengelo niet op de politieke agenda te gaan zetten.
Eindelijk een verstandig besluit, gezien de resultaten in het verleden.

Rene
Member
Member

Bericht door Rene » wo jan 06, 2010 11:41 pm

Hans van Dijk schreef:
Rene schreef:Maar wie komt er nu op het idee gemeente Losser te laten fuseren met Enschede. Losser is bestempeld als landelijk gebied. Wat Enschede daar dan mee moet?
Dat denkt niemand, het was slechts een voorbeeld in de discussie.
Het ging om de fusie Enschede-Hengelo, maar ondertussen gaat het eigenlijk helemaal nergens meer over, want zelfs Den Oudsten heeft aangegeven een fusie met Hengelo niet op de politieke agenda te gaan zetten.
Eindelijk een verstandig besluit, gezien de resultaten in het verleden.

Ja Dubbelstad, Twentestad of wat het ook had moeten worden, daar is Bram Peper zich destijds een flinke buil aan gevallen.
Ik heb het beide niet betreurd, én dat er geen Twentestad kwam én dat Peper er over struikelde.

Thorvald
Member
Member

Bericht door Thorvald » vr mar 11, 2011 5:08 pm

Een fusie zal onherroepelijk lijden tot verdere industralisatie en meer verstedelijking van wat nu nog groen is tussen Enschede en Hengelo. Dat moeten we niet willen.

Bovendien ben ik een rasechte Enschedeër, Hengelo inlijven acht ik onnodig.

Plaats reactie